Skolelunsj: Flettebrød med fyll

Hei fra stormfulle Kristiansand! Herlighet som vinden herjer utenfor. Heldigvis har jeg sluppet å bevege meg utenfor døren denne onsdagen også ettersom læreren nok en gang avlyste morgenens forelesningstimer pga sykdom. Jeg kunne selvsagt bedrevet litt hjemmestudier, men i stedet benyttet jeg meg av anledningen til å bake mitt livs første flettebrød med fyll! Mmm. Beste jeg har bakt av lunsj på lenge, og ettersom jeg lagde hele to digre brød bør jeg ha nok til saftige nistepakker for en good stund fremover. Oppskriften er allerede blitt etterspurt etter snappingen min i formiddag, og den finner dere under her! Så er det bare å spørre om dere lurer på noe <3

Formen min er dobbelt så bra i dag! Jeg hadde så vondt i brystet rundt midnatt i går at jeg ikke visste hvordan jeg skulle klare å sovne, men så spiste jeg en gigantisk boks med blåbær, sov i 8 timer i strekk og våknet opp frisk som en fisk. Ihvertfall nesten. Hah! En dag med blåbær, appelsiner og sitronte var visst alt som skulle til.

Du trenger: 1. 6dl hvetemel 2. 2,5dl lunket vann 3. 1/2 pakke fersk gjær 4. 1 ts salt 5. 1 egg (til pensling) 6. 2 ss olje 7. 1/2 boks grønn pesto 8. 1/2 boks cottage cheese 9. Litt revet ost 10. 1ss sukker


Slik gjør du: 
1.
Rør gjæren ut i det lunkede vannet og mål opp alt av tørre ingredienser.
2. Hell hvetemel/salt/sukker i gjærblandingen og rør det hele til en deig. 
3. Kna godt med hendene og tilsett litt mer hvetemel om det er nødvendig.
4. Smør deigballen inn med 2ss olje og sett deigen til heving under plast i 60minutt.


5. Kjevle deigen ut til en firkant på kjøkkenbenken, og sett ovnen på 175grader.
6. Bland sammen en halv boks pesto med en halv boks cottage cheese, og smør denne blandingen kun på midten av firkanten på en bred linje som vist på bildet. Strø så også over litt revet hvit ost.
7. Skjær strimler som har en bredde på ca 2 – 2,5 cm av deigen som ikke har fyll og legg annen hver deig-strimle over fyllet fra hver sin kant til du har et flettelignende brød.
8. Pensle brødet med et vispet egg og stek midt i ovnen i 25-27 minutt.

– Tips til hjemmebakt skolelunsj –

Avkjøl, skjær i porsjonsstykker og pakk dem med i matboksen! NAM <3

20 kommentarer

Siste innlegg