Budsjettvennlig Vegetargryte

Dette har vært en fredag hvor alt virkelig bare har gått på skinner! For en gangs skyld har tiden ikke løpt fra meg, og alt som sto på to-do-listen er krysset av innen seks! Hurra, for en godfølelse! Leiligheten er vasket, duftelys tent, kjøleskapet fullt opp (med deilige vegetaringredienser), og timeplanen for hele neste er skrevet ferdig. Har dere hørt? Ingen serietitting i dag med andre ord. Jeg får ta det igjen i kveld, men først: Her kommer ukens budsjett og vegetarvennlige middagsoppskrift!

Du trenger – 4 porsjoner:
1.
Fire gulrøtter (15kr) 2. 400g hvite bønner (10kr) 3. En håndfull hakket vårløk (19kr) 4. 500g hermetiske tomater (7kr) 5. 1 finhakekt gul løk (6kr) 6. 2 fedd hvitløk (13kr) 7. Litt salt/pepper, kanel og paprikapulver (ta det du har og smak til) 8. 3 dl vann 9. 2-3ss rømme (16kr) 10. 1ss tomatpure (7kr)

Pris = 93kr / 23kr per porsjon 

Slik gjør du:
1.
Finhakk gulrøtter, vårløk, løk og hvitløk og surr alt i en gryte med litt matolje/smør.
2. Tilsett 3 dl vann, boksen med hermetiske tomater + 1-2 ss tomatpuré og la det koke i 10 minutt.
3. Smak til med paprikapulver, kanel, salt og pepper, og hell de hvite bønnene oppi 4 minutt før servering.

-Serveringstips-
Server gjerne gryten med litt foccacia, og ha en good dæsj rømme på toppen av hver skål! Jeg er en stoor fan av seter-rømme og rørte inn en stor spiseskje av dette rett før jeg nøt min porsjon. Himmelsk ble det! Litt hakket, frisk basilikum kan du alltids også ha over om du har det i hus.

– Vegetargryte med hvite bønner –

Ser godt ut ikke sant? Jammen var det mettende også med de hvite bøndene. Mmm! Dette skal definitivt lages igjen her i hus. Nå begynner det å bli et par timer siden jeg inntok denne retten allerede, så nå skal jeg hoppe i treningstightsen og komme meg til byen for en deilig svettetime. Vi har fått snø i Kristiansand by denne fredagen så noe mer løping utendørs blir det nok ikke på meg med det første! 


Tips: Meny har nå kronemarked, så omtrent alt av bønner, linser og kikerter koster 10kr!
Håper dere er klare for en hel uke med kjøttfrie retter, for det er jeg!

24 kommentarer

Siste innlegg