– 15 facts about me –

1. Jeg klarte ved et uhell å publisere en rumpe-snap på mystoryen min for et års tid siden. Heldigvis oppdaget jeg at jeg hadde trykket på mystoryknappen og ikke kjærestens navn etter to små sekund, og slettet bildet på nullkommaniks, men gud.. Jeg har ikke hatt så mye hjertebank i hele mitt liv. Det var bare en rumpe, men altså.. 10 000 følgere, inkludert daværende svigermor. Jeg er ganske sikker på at jeg hadde takket for min tid på jorden.

2. Jeg er en mye bedre lytter enn forteller. Har jeg for engangs skyld en god historie å fortelle så ødelegger jeg hele poenget ved å avsløre det alt for tidlig eller rett og slett bare prate alt for raskt.

3. Jeg elsker når folk gir gode klemmer. Sånne harde, jeg har virkelig gledet meg til å se deg – klemmer. Sånne gjør meg glad. 

4. Jeg er i ferd med å slå en personlig singel-rekord, og har dermed begynt å date igjen. Neida. Joda. Jeg trives i mitt eget selskap altså. Jeg lover! Jeg trives bare enda bedre i en bra manns.. Hehe, ta det helt med ro. Jeg er ikke verken forelsket eller gifteklar. Jeg har bare takket ja til en kopp med kakao.

5. Bloggarkivet mitt inneholder 4326 blogginnlegg.. Er det rart en går tom for idéer i blant?

6. Jeg er like flau over snapchat-mystoryen min hver eneste søndag jeg våkner opp fyllesyk. Borge, du blir teit når du drikker. Er det nødvendig å dele det med hele omverdenen?

7. Jeg hater å bli “satt på plass” eller direkte kjeftet på. Åh, det er så slitsomt! Gjør jeg noe dumt så vet jeg det som regel selv. Kan vi ikke da bare gå videre liksom? Jeg gjør jo ikke feil med vilje! Jeg vet ikke hvorfor, men jeg blir ordentlig snurt når jeg en sjelden gang får kjeft samme hvem tilsnakket kommer fra. Jeg skal ikke være min egen sjef for alltid, så her må jeg faktisk bare se og ta meg en bolle.

8. Jeg ville bli politi da jeg var mindre, men astmaen satte en stopper for den barndomsdrømmen. 

9. Jeg elsker lange bussturer. Ja, bussen har virkelig vokst på meg de siste årene. Minuttene det tar å kjøre til skolen bruker jeg nemlig på å gjøre ingenting, og det er så deilig! Bare høre på musikk, mimre, eller tenke på hyggelige ting. Ah, det er sjelens terapistund <3 Jeg tar meg selv stadig i å håpe at det ikke kommer noen kjente på bussen så jeg blir nødt til å sprekke boblen og faktisk ta i bruk mine sosiale antenner. 

10. Jeg har et lite mål om å lære meg å drikke kaffe i 2017. Jeg har på følelsen at det vil gjøre hverdagen litt enklere i neste praksis og eksamensperiode, men jeg vet virkelig ikke hvor jeg skal begynne. Smaken av kaffe er bare… fryktelig.

11. Jeg fyller 25 år i år, og har enda ikke en antydning til visdomstenner. When are they gonna pop? Hull har jeg heller aldri hatt, men nå skal det sies at det er *kremt* seks(?) år siden forrige tannlegebesøk. Ikke fordi jeg har tannlegeskrekk, men fordi jeg har skrekk for den sinnsyke regningen som kommer etterpå.

12. Jeg ba aftenbønn som liten, gikk på søndagsskole i kirken, og sang alltid for maten med foldede hender, men i dag er jeg bare kristen de minuttene jeg tenker på døden. Jeg liker nemlig tanken på at jeg kan få se familiemedlemmer igjen også etter at vi har gått bort. 

13. De eneste bloggene jeg titter innom daglig er Kristina Andersen og Janni Deler sin. Ellers får jeg mer enn nok bare av å lese min egen om dagen. Ellers eelsker jeg å jakte etter inspirasjon til nye matretter på pinterest.

14. Årsaken til at jentene gliser ekstra bredt på dette bildet er fordi Annika like før jeg knipset ropte “Se på Marthes nipler!! Hun har glemt bh i dag!”

15. Jeg har lite til overs for diskusjoner rundt middagsbordet. Da mener jeg ikke krangling, men rett og slett bare diskusjoner rundt politikk, eller nyhetssaker. Der er noen av venninnene og jeg veldig ulike, og jo flere vi er på jentekvelder jo heftigere blir diskusjonene. En kveld i romjulen husker jeg det blant annet ble diskutert rundt det å amme i offentlighet og mens jentene mer og mer høylytt ropte ut for og mot-argumenter satte jeg og tenkte på ukens middager jeg da. Jeg har selvfølgelig en mening om det meste jeg også, men jeg har bare ikke den samme interessen for å diskutere ting side opp og side ned. Jeg synes det er moro å lytte til andres synspunkt, men jeg foretrekker å bruke 5 minutt fremfor 45 på å finne ut at vi er enige i å være uenige.

Dette er venninnene innmari klar over, og derfor ler de seg ihjel når de etter x antall minutter ser bort på meg som sitter fullstendig bortreist i min egen verden. “Nå, blir det kjøttkaker eller koteletter i morgen, Marthe?” spurte Siri meg sist, og så ble diskusjonen avsluttet med brølelatter fra oss alle <3

Vi kan ikke alle være like si! Det ville jo ha vært kjedelig.

47 kommentarer
    1. Haha, morsome faktaer fra innsiden av din verden. Jeg er alt for detaljorientert til å fortelle en historie, og jeg kommer fra en familie med klemmere. Jeg mener det er hyggelig, men respekterer at andre mener det blir for nært.

    2. Jeg har et tips om du vil lære deg å like kaffe 🙂 Begynn med 1/10 kaffe og 9/10 varm melk som du skummer å drysser litt strøsukker opp på. Dette er himmelsk!! Etterhvert øker du kaffemengden etter hva du syns smaker godt.
      Ha en fin kveld videre 🙂

    3. Heilt enig i den med buss, er så hærlig å bare høre musikk og være i sin egen verden en liten stund! Og kaffi haha, det er kult heilt til du drikke for masse og ikke får sove om natta, blir liksom ikke så mye hjelp i då 😀 I vertfall er det sånn for meg!

    4. Prøv kaffen din med litt melk/fløte og kanskje noe sjokolade eller lignende de første gangene, slik at kaffesmaken bare er en “bi-smak”! Og sakte men sikkert kutt ned på melk/sjokolade eller hva enn du finner på å ha i 😀 Selv begynte jeg med tine’s iskaffe 🙂

    5. HAHA, nå måtte jeg le for meg selv her hjemme. For et gøy blogginnlegg! Veldig spennende å lese! Hvertfall den siste!
      Ha en fin kveld videre <3

    6. Veldig artig lesing om deg. Jeg har fulgt bloggen din lenge nå, men det var mye her jeg ikke visste om deg. Hehe! Er helt enig med buss, jeg eeelsker å sitte på bussen og vite at jeg skal sitte der og slappe helt av med musikk i ørene – til jeg kommer fram dit jeg skal! Ha en god kveld videre, Marthe! Du er herlig <3 🙂

    7. Mine foreldre drikker ikke kaffe, men jeg derimot har lært det av meg selv med utallige cafe besøk med venninner. Jeg drikker enda ikke svart kaffe, for som du sier det smaker ikke godt. Jeg begynte med kaffe, melk og sukker. Nå er det bare en slump med melk i kaffen etter flere år med kaffedrikking. Begynn i det små. Kjøp deg en Dolce gusto maskin eller tassimo og velg gode lattemacciato og andre gode extragode kaffedrikker. Det er så godt! Lykke til <3

    8. Hedda: Det høres faktisk godt ut! Takk for tips. Tror første steg må være å gå til innkjøp av en kaffetrakter 😀 En finfin kveld må du også ha <3

    9. For å lære meg å like kaffe begynte jeg først med melk og sukker, deretter kuttet jeg sukkeret og så kuttet jeg melken. Det lureste er å finne kaffen du liker, jeg foretrekker Evergood eller Friele, og kaffetrakteren har faktisk mye å si. Det handler om tiden den bruker på å trekke. Så kan du bruke litt mindre kaffe pr skje du skal tilsette så den ikke blir så sterk, da vil du syns det er bedre 🙂

    10. Victoria Larsen: Moro å høre at det falt i smak. Det er jo ikke bare bare å komme på noe nytt etter alle disse årene 😀 Tusen takk Victoria, og good kveld til deg og! Klem

    11. Kaisa Elise Børseth: Tusen takk! Skal sjekke ut disse kaffemaskinene med det samme jeg! :’) Har på følelsen at dette er året jeg blir kaffefrelst jeg også! Hehe <3 Må vel bare begynne i det små som du sier 🙂

    12. Her var det mange artige faktaer! 🙂 Merker jeg også kjenner meg igjen i flere, blandt annet gleden ved å ta buss og bare gjøre ingenting og skrekken for tannlegeregningen… Mål for 2017 bør vell være (for oss begge?) å komme seg til tannlegen for å få skjekket tannhelsen 🙂

    13. Haha, kjenner meg igjen i det meste! Både det at jeg hater kaffe, lite for å diskutere side opp og side ned uten at man blir helt enige, gode lange bussturer som bare kan bety god tid og kos for seg selv og det å bli kjefta på. Så fort noen reiser stemmen sin, feiger jeg ut, jeg liker det virkelig ikke! 😮

    14. Kaffe er noe jeg heller ikke får til å drikke, men merker at det trengs på ekstra harde studiedager.
      Et litt urelevant spørsmål kanskje, men jeg lurer på hvor du har kjøpt de bildene som henger over sofaen din?

    15. Kjente jeg ble ordentlig flau over meg selv nå! Det jeg kjente meg best igjen i var nr 11… herregud, er det mulig, haha. Du er fin du, Marthe! 😀

    16. Leste dette innlegget da jeg tok pause mellom settene på trening og holdt på å dø av latter av det siste punktet 😛
      Jeg er også en klemmer, og pleier å klemme alle så lenge jeg har hilst på de en gang først. Ikke like hardt som familie, gode venner og kjæresten da, men koselig å ikke bare håndhilse. Jeg kjenner meg igjen i panikken på nummer 1. Skulle nemlig sende et puppebilde til kjæresten for noen år siden da vi hadde avstandsforhold, og klarte å sende det til både han og også min daværende stesøster på 14 år(!) Sendte melding med en gang om at hun ikke måtte åpne den, men er ikke helt sikker på om hun gjorde det.. hehe
      Et tips til kaffedrikkingen er å kjøpe kaffesirup(smak av vanilje eller karamell) fra Nicolas Vahe. Ikke så veldig sunt, men døyver den verste kaffesmaken 🙂 Greit med en spiseskje av den og en god slump med melk/sjokomelk 😛
      Og lykke til med kakaodate 😉
      (dette ble tidenes lengste kommentar ser jeg nå 😛 )

    17. Hehe, så mye morsomt! Jeg tenker akkurat det samme som deg forresten om tiden på bussen. Elsker å sitte på bussen, for da bare slapper jeg helt av og gjør ikke noe. Liker derfor veldig godt å ta buss til jobb. Er så herlig 🙂

    18. byAnne: Hehehe, herlig 😀 Åh, vet ikke hva jeg hadde gjort dersom jeg hadde gått på den smellen.. Heldigvis var det din familie og ikke kjærestens søster. Haha! Huff, det er jammen fort gjort. Tipper det er mange som har noen pinlige historier å dele på den fronten.

      Kaffesirup hørtes slett ikke dumt ut. Jeg har sett Nicolas sine varianter og de ser innmari gode ut, så jeg får vel prøve dem nå da! 🙂

    19. Angående tannlege, jeg bor i Trondheim og her finnes to alternativer for studenter:
      1. du kan levere kvittering til SIT (Studentskipnaden i Trondheim) og vil da få nesten hele beløpet tilbake, tror du bare trenger å betale egenandel som hos vanlig fastlege 🙂
      2. Det finnes tannlege her som tilbyr studentpris for 240kr om jeg ikke tar helt feil
      Regner med at du som student har lignende tilbud i Kristiansand, bare søk litt rundt 😀

    20. Jeg liker heller ikke kaffe. Men jeg skjønner du liker kakao? Kjøp Toro rett i koppen kakao, også bruker du kaffe oppi i stedet for vann. Det smaker fantastisk 🙂

    21. Vil anbefale deg en tur til tannlegen 🙂
      Hull kan du ikke si at du ikke har,
      For ikke alle hull merkes! Å de som
      Ikke merkes er værre :/
      Sjekk om student priser 😉 Tennene er viktig å passe ppå! Å prisen blir ikke bedre jo værre det blir!

    22. Artig innleg! Jeg er litt i samme båt som deg når det kommer til kaffe. Når jeg er i besøk f.eks. har de gjerne bare melk eller fløte, så da tar jeg gjerne bare en liten kopp med kaffe og gjerne nesten lite mye melk/fløte. Hjemme har jeg kjøpt Walden Farms karamell syrup som jeg har oppi med fløte 🙂 Det funker for meg 😉 Får kjøpt den på kinsarvik naturkost. Lykke til <3

    23. Det er ikke sikkert du har visdomstenner i det hele tatt, faktisk! Jeg er 26 og spurte tannlegen min sist jeg var det for 6 mnd siden og da sa han at når de ikke vistes på røntgenbildene nå, så var det lite sannsynlig at jeg noen gang kom til å få de (altså de fantes ikke nede i tannkjøttet heller). De blir nemlig laget av celler fra 12-års jekslene og noen får de aldri. Så du får krysse fingrene for at det gjelder deg også! Jeg ble i hvert fall veldig glad 😛

    24. Herlig innlegg. Men du må komme deg til en tannlege:) Belegg på tennene gir ikke bare dårlig ånde, men kan føre til hull. Tannklinikken 3 tannleger i Tordenskjoldsgate 16 i Kristiansand har studentrabatt. 2 røntgenbilder og rens koster der bare 450 kr. (ved å vise studentbevis) Lite hull koster 490, stort hull 1000 kr. Tenk for en god følelse med helt rene tenner 🙂

    25. Kathrine: Herlighet! Alt dere vet! Ante ikke at det fantes noe sånt som studenrabatt hos tannlege. Problem solved 😀 Skal til byen for noen ærend litt senere i dag så da skal jeg søren meg stikke innom Tordenskjoldsgate 16 og få det gjort med en gang! Tusen hjertelig Kathrine. Der røyk den ene gyldige unnskyldningen jeg hadde for å unngå tannlegebesøk 😀

    26. likeså at du ikkje liker politiske diskusjoner rundt middagsbordet -trenger du heller ikkje LIKE kaffe , tvinge seg til å like noe man ikkje trenger er teit…kakao og te holder lenge…juice vann eller hva det måtte være….så utrolig kjedelig om vi alle var like….hilse IKKJE kaffedrikkende som er endel eldre enn deg og har NULL planer om å *lære meg* det -er så mye annet viktig i verden ahahahha, morsomt innlegg <3

    27. Tips for kaffedrikking! Invester i en kaffekvern og mal ferske bønner til hver gang du skal lage kaffe, vær nøye med å rense kaffetrakteren ca en gang i uka, (finnes et sånn rensemiddel på matbutikken) og IKKE bruk kolben (der kaffen havner når den er ferdig) til å fylle opp nytt vann til trakteren! Da blir det sur kaffe med en gang. Eeeller gå på en bra kaffebar og bestill håndbrygg, da vet du i alle fall hva hvordan kaffe KAN smake 🙂

    28. Da du var sammen med eksen din, svarte du at svigermor sikkert hadde sett ei rumpe før, da du ble spurt om du ikke ble flau over å legge ut så mange bilder av rumpa i bikini og at svigers kunne se det. Lol

    29. Jeg lærte meg fort å drikke kaffe når jeg kom ut i min første praksis som sykepleierstudent, hehe. Jeg måtte selvfølgelig – og må enda- jukse med litt melk, men trenger mindre og mindre for å få ned kaffeen. Dessuten elsker jeg lukten! Kan også anbefale presskanne, kaffeen smaker så masse bedre da 🙂

    30. Hehe, nå lo jeg godt, mange artige faktaer! Og så spennende med en date 🙂 selv har jeg vært singel i et og et halvt år, slå den du! Hehe… Lurer bare på hvor du treffer alle disse fine guttene dine? Leser så mange blogger hvor de blir single og innen noen måneder har de truffet en ny, sitter bare og tenker “hvor finner dere de?!”..

    31. Andrea: Hihi! Nei, for min del så blir det vel stort sett Tinder altså. Jeg er ikke så veldig på å lete etter mannfolk på byen om lørdagskvelden. Synes fulle menn er litt… ekle. -Men det kan dukke opp noe bra på tinder også i blant altså. Man må bare være tålmodig 😀

    32. Mye gjenkjennelig her gitt! Lang fartstid som ferievikar på sykehjem lærte meg å drikke kaffe. Les lærte å drikke,ikke lærte å like! Er fremdeles ikke utprega glad i smaken av svart kaffe, men har ikke problemer med det..
      Og angående de visdomstennene; du har det like fint uten!!!

    33. Hei, Marthe
      Jeg har nettopp begynte å lese bloggen din. Ville bare si at jeg liker den veldig godt! Du har så fine lyse bilder, spennende oppskrifter og kul stil. Stå på!
      Ha en fin søndag!

    34. Det med kaffen tenkte jeg å.. Men har aldri klart smaken av det. Så ble jeg gravid i sommer å fikk cravings på iskaffe i starten. Veldig merkelig! Jeg har jo aldri verken drukket en hel kopp eller likt smaken av det! hehe..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg