Jeg besto for svarten!!

HURRAROP TIL MÅNEN! Herregud. Jeg besto! Jeg besto! JAAA! Jeg har ikke ord engang for hvilken fantastisk følelse det var å høre læreren si det etter de torturisk lange test-minuttene. Ja, det trillet faktisk til og med en gledeståre nedover kinnet mitt. Haha! Det var bare så sinnsykt å kjenne på at skuldrene i løpet av ett sekund mistet ca 100 kilo med bekymringer. “Glemte jeg noe på hygiene fronten? Husket jeg riktig arbeidsstilling? Husket jeg å skjerme pasienten min? Vasket jeg henne godt nok? Skulle hun hatt en pute under armen?” Alt av spenning bare løsnet i det hun sa det, og E-N-D-E-L-I-G kunne jeg puste igjen. Fy søren, for en intens dag dette har vært. Jeg er verdens lykkeligste. Virkelig. -Men psykisk kjennes det ut som jeg har vært i krigen.

 Jeg var så nervøs at jeg kunne ha tisset på meg da jeg gikk inn dit og trakk en todelt oppgave. Jeg hadde 20 minutter på å først hjelpe pasienten min i Fowlers leie for så å utføre nedentilvask på henne, og det var altså bare såvidt jeg rakk det. Det høres så innmari enkelt ut, ikke sant? Vel, det er så mye som kan gå galt at dere utenforstående ikke aner det engang. Haha. Jeg klusset med både det ene og det andre, og utførte oppgaven min på langt nær perfekt, men jeg tok med meg rådene som dere tidligere sykepleierstudenter la igjen forrige uke, og hylte ut feilene mine så fort jeg oppdaget dem, og tydeligvis var det da godt nok! Takk og lov for det, for denne damen vil ut og lære mer på sykehjem våren 2017! 

Jeg dro rett hjem etter testen, hentet bankkortet mitt og tok en snartur inn til byen for å handle inn ingredienser til årets julekaker. Jeg fikk aldri bakt i helgen, så i kveld har jeg bestemt meg for å lese til anatomi og fysiologi med julekaker i ovnen. Høres ikke det litt fantastisk ut? Ihvertfall sistnevnte? Haha. Førstnevnte blir faktisk heller ikke så verst nå som jeg vet at resten av skoleåret kan brukes på å fokusere kun på nettopp det. Kan dere gi meg svarene på de to spørsmålene jeg har stilt meg selv i notatboken min under her, så er det enda mer fantastisk..

Håper det står bra til med dere alle, og at det siste døgnet har vært bra til tross for at jeg lot bloggen være uoppdatert i hele går. Satser på at jeg får bakt noe ordentlig smakfullt i kveld så jeg kan dele oppskrift med dere i morgen som et lite plaster på såret. <3 Ah, *lettelsens sukk*. Det kjennes kanskje som jeg kunne trenge en heftig kroppsmassasje nå, men forutenom det har jeg det helt perfekt.

Gratulasjoner tas forresten imot med åpne armer i dag!
Jeg er seriøst lykkelig, ør, lettet, matt… alt på en gang. Studielivet altså.

112 kommentarer
    1. Åå, så fantastisk å høre! Gratulerer så mye, flinke du <3 Det var utrolig fortjent, du er jo så flink til å både lese og utføre det du har lest i praksis 😀 Nå ble jeg skikkelig glad på dine vegne <3

    2. Mailinn Goldhahn Aske: Du er god du Mailinn <3 Tusen takk! Gruer meg allerede til neste års test, men fader så deilig å få denne i boks! Håper alt står bra til med deg og 🙂

    3. Gratulerer så masse, det er en innmari deilig følelse å bestå praktisk eksamen! Selv er jeg i medisinsk praksis på hjerteavdeling nå – utrolig spennende.
      Væsken i perikard blir på norsk bare kalt perikardvæske.
      Papillemuskler er de små muskelfremspringene/muskelklumpene på ventrikkelveggene. Chordae tendineae er senefibre/senetråder som er festet til både papillemusklene og hjerteklaffene, og er det som gjør at de henger sammen og fungerer som de skal 🙂

    4. Gratulerer så mye Marthe! jeg har praktisk eksamen i sykepleie i morgen, gruer meg skikkelig! 🙁 i mine notater har jeg skrevet at funksjonen til papille-musklene er for å hindre vrenging av AV-klaffene, jeg har notert fra sykepleiepluss 🙂

    5. Gratulerer med bestått eksamen! 🙂 For så mye motivasjon til når jeg leser bloggen din 🙂
      btw, de slikkepottene på bildet i innlegget, hvor får man kjøp slike?

    6. Gratulerer Marthe! Dette var vel fortjent! Jeg studerer selv også, og jeg må kikke innom bloggen din hver dag for å bli motivert og blir imponert hver gang over hvor flink du er til å lese og ikke minst utføre det du har lært i praksis. Gratulerer nok en gang <3
      Håper jeg en dag kan bli like flink som deg 😀

    7. gratulerer så mye! du virker så utrolig flink og målrettet! du kommer til å bli en fantastisk sykepleier!! 🙂

    8. Et kjapt google-søk viser dette:
      Papillarmusklene er utstyrt med sterke senetråder (chordae tendineae) som fester seg til atrioventrikulærklaffene (seilklaffene) i hjertet, mellom forkamrene og hjertekamrene. De hindrer at klaffene vrenger seg når trykket i hjertekamrene blir større enn i forkamrene. Papillarmusklene holder disse senetrådene like stramme hele tiden og hindrer dermed at de rives over.
      Virker som muskelene heter papille-muskelene og senetrådene er chordae tendinae, samordet system som hindrer vrenging 🙂

    9. Tonje: Åh, tusen takk og masse lykke til selv! Husk å puste. Så lenge du beholder roen og hyler ut feilene dine når du gjør dem så ordner det seg 🙂 Og husk at du har en tidsramme hvis du trekker en litt lang oppgave. Jeg rakk det bare på håret og medstudenten min fikk ikke gjort halve oppgaven sin så kjenner du at du ikke får tid nok så bare si det du ville ha gjort med ord så holder det! 😀

    10. Gratulerer så mye med bestått Marthe! Jeg skal ha praktisk eksamen neste uke og er sååå nervøs 🙁 Hvilke spørsmål fikk du?

    11. Gratulerer med bestått 😀 Er en fantastisk følelse å få vite du har bestått, når du selv sitter å tenker på alt du kunne gjort annerledes.. Lykke til med innspurten før jul! Snart er det ferie! Du kommer til å bli en fantastisk sykepleier 🙂

    12. Åååå så gøy!! Gratulerer Marthe, det fortjente du, så mye som du pugger og leser<3 lykke til videre, spennende å følge med på veien til sykepleierutdanningen din!

    13. Karina: Tusen takk! Å da må du ha masse masse lykke til 🙂 Hos oss fikk vi ikke noen spørsmål etterpå, bare en praktisk oppgave som måtte utføres på 20 minutt og deretter en samtale med sensor på 10 minutt hvor vi kunne forklare feil eller si hva vi ville ha gjort annerledes foreksempel 🙂 Jeg glemte et par puter under armene på min pasient da jeg la henne i Fowlers leie, men forsvarte det med at pensum-nettsiden vår sa det ikke var et must med mindre pasienten var lam, så jeg besto. Puh! Men tar definitivt puter under armene neste gang. Haha.. Det er utrolig lærerikt, så du må egentlig bare glede deg uansett hvordan det måtte gå. Så får man jo en sjanse til også så ta det litt med ro og puuust <3

    14. Gratulerer så mye Marthe, følelsen av å klare og bestå er helt fantastisk! <3 Har selv eksamen i morgen tidlig (ikke sykepleie da, men merkevarebygging) og har så nerver at jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg haha! Har en litt blandet følelse, men håper det går fint.. 🙂 Lykke til med anatomi, du er kjempeflink <3 Klem

    15. Gratulerer så mye! Du er super flink, både med studiene og jobben du gjør med bloggen! Min favorittblogg:) Nyt kvelden, det har du virkelig fortjent 🙂

    16. Gratulerer så mye!! <3 Har selv praktisk-muntlig på torsdag, og merker at nervene allerede er på topp. Føler jeg har kontroll på prosedyrene, men er så redd for å bli så nervøs at mye går feil 🙁
      Men du hjelper meg hvertfall litt på veien, og jeg får mer tro på at jeg skal klare det!

    17. Trodde aldri jeg skulle identifisere meg med studenter igjen. Men her er jeg, 35 år gammel og tilbake på skolebenken for å fullføre mastergraden min i juss. Og jeg kjenner veldig på den der 100kg børen på skuldrene, for 12 desember skal jeg ha min første eksamen, i et fag jeg strøk på for 13 år siden, og gav opp hele juss-studiet…
      Gratulerer med vel bestått eksamen da!! Har du juleferie nå, eller kommer det flere eksamener før du kan legge beina på bordet og ta juleferie?

    18. Maria: Åh, så spennende Maria! Bare gled deg til å kjenne de kiloene fly av. Beste følelsen i verden. Har du valgt å ta opp igjen jussen etter tretten år så tipper jeg du er mer enn motivert nok til å få dette til! 12 desember er like rundt hjørnet og bare teenk på hva du sitter igjen med etterpå 😀 Masse lykke til må du ihvertfall ha!

      Jeg har en eksamen igjen, og det er anatomien. Puh, så ferien må nok vente i 17 dager til. Hehe!

    19. Siri: Tusen takk Siri. Du er bare nervøs fordi du bryr deg, og det vet lærerene også. De tar hensyn til sånt. Jeg har troa på deg 😀 Masse lykke til på torsdag! Kan jeg så kan du! <3

    20. Gratulere så mye med vell overstått og bestått praksis test! 😊 Har selv hatt 4 slike praktiske tester på sykepleiestudet, og kjenner godt til lykkefølelsen du sitter med nå. Masse lykke til videre med både anatomieksamen og videre studiet, gled deg til resten av studiet det blir bare bedre og bedre 😊 Og ikke glem å nyte studietiden, den går kjempefort!
      Hilsen ei som kan kalle seg sykepleier om et halvt år 😁

    21. Gratulerer så mye med å bestå den praktiske testen. Det er så fortjent etter all innsatsen du legger i dette.
      Svaret på spørsmål 2 i notatboken din, er så enkelt som perikardvæske. Det andre svaret kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.
      Ønsker deg en fin kveld <3

    22. Gratulerer så mye! Jeg skjønner utrolig godt hvor lettet du er. Vi var en gruppe som hadde muntlig i går, og siden jeg har klart å få kyssesyke på det verst tenkelige tidspunktet var vi så lettet da vi var ferdig og hadde bestått. Lykke til med resten! Jeg er sikker på at du klarer det:-)

    23. Gratulerer så mye flotte du!
      Jeg var ferdig utdannet sykepleier i våres, og kunne ikke vært mer fornøyd med yrket❤️ du vil nok bli en dyktig og flott sykepleier!

    24. Gratulerer så mye!<3 Hadde samme testen i går og bestod jeg også. Var helt gåen på kvelden altså, men samtidig så lykkelig! 🙂

    25. Gratulerer så mye! Så fortjent!
      Er dere ferdig med å hjemmeeksamen, pedagogisk sykepleieplan? Om så, kunne du skrevet noe om det? Gruer meg veldig til både den og anatomieksamen
      Hilsen Helena<3

    26. Gratulerer så mye, Marthe! Jeg tenkte meg at du kom til å bestå! Du er så flink i det du gjør, og du gjennomfører alt med glans:) kos deg masse resten av kvelden, det fortjener du nå<3

    27. Gratulerer så mye med bestått!
      Sånn jeg har forstått det chordea tendinae strengene som er festet til AV-klaffene, også er det papillemuskler som fester disse strengene og hindrer vrenging.
      Vet ikke navnet på væsken, men hulen kalles også hjerteposten og har to viktige funksjoner: tillater hjertet og bevege seg med lav friksjon og forhindrer at hjertemuskulaturen overstrekkes.

    28. Gratulerer!! Du er så flink!
      Vil bare minne deg på at noen “bloggfrie” dager skal du aldri ha dårlig samvittighet for! Du leverer jo 100% på alle fronter for tiden. Bloggingen er enda på topp til tross for at du er så flink med skolearbeid og hele pakken.

    29. Hurra! Gratulerer så mye, Marthe!
      Kjenner til den lettelsen. Det blir bedre neste gang, da vet du hva du går til og hvordan testene gjennomføres! 🙂 Slik følte jeg det andre gangen jeg skulle ha praktisk – teoretisk test!
      Går selv 2.året på sykepleien og stortrives. Var stor fan av SykepleiePluss i fjor før anatomi, fysiologi og mikrobiologi eksamen. Lønnet seg absolutt! Lykke til videre på neste eksamen 😀

    30. Gratulerer så mye!! Skjønner at du er lettet, nå kan du endelig senke skuldrene, puste ut og være stolt av hva du har oppnådd. Gratulerer igjen. Ha en kjempe fin kveld videre <3

    31. Gratulerer så mye! Så gøy, og ikke minst deilig å ha de siste ukene til å fokusere på anatomi eksamen. Kos deg masse i kveld 🙂

    32. Helena: Tusen hjertelig Helena! Nei, vi har bare skriftlig eksamen i sykepleiefag neste halvår 🙂 Til våren altså. Denne høsten har vi kun hatt eksamenskrav i sykepleiefaget, og praktisk test i SYP, og anatomieksamen <3

    33. Mariell: Tuusen takk! 🙂 Kan jeg spørre hvordan du klarer deg i år? Uten sykepleiepluss altså? Hjelpe meg jeg har nesten ikke tittet i selve pensumboken etter at jeg oppdaget sykepleiepluss. Det gjør jo livet en million ganger enklere. Hehe!

    34. Siv Renate: Det er en Lexington julekopp jeg fikk av bestemor for et par år siden 🙂 Jeg husker dessverre ikke hvilken butikk hun kjøpte dem i, men de selges nok flere steder. Kanskje det går an å google Lexington julekrus <3

    35. Anonym: Nei hjelpe meg det skal bare et glemsk øyeblikk til for å ikke bestå. Det var flere som ikke gjorde det i dag, og mange som bare besto på håret. -Men man får heldigvis en ny sjanse i januar. 🙂

    36. Gratulerer så masse med bestått test! Du som er så flink å studere fortjene det absolutt 😊
      Her blir det også litt studie før natta. Eg skal gå gjennom kjemirapportane ein siste gong, for i morgon står skriftlig prøve og vurdering i labøving på planen. Supernervøs for kva oppgåve eg får!
      Lykke til med eksamen om ei stund, du klarer deg nok flott 😊

    37. Gratulerer så mye! 🙂 Lurer på hvordan du syntes hele situasjonen var, og hvordan det fungerte fra dere fikk vite oppgaven til du var ferdig? Klarte du å glemme at det var eksamen når du utførte prosedyren?
      Hilsen en nervør sykepleierstudent som skal ha praktisk prosedyre imorgen 🙂

    38. Gratulerer med bestått ferdighetstest! Husker godt den lettelsen 🙂 Jeg går 2. året sykepleien på UiA, og syns det var litt gøy å kjenne meg igjen på bildene dine fra øvingsavdelinga! Har ikke lest bloggen din før nemlig, så visste ikke du studerte her du og. Lykke til på anatomieksamen, det går nok fint! Du virker som du er flink til å studere, så det nailer du 😉 Jeg er straks halvveis, og fortsatt strålende fornøyd! Bare vent, det blir masse praksis og gøy fremover, gled deg!!

    39. Gratulerer så masse, Marthe! Overrasket meg ikke da, var sikker på at du skulle greie det, så flink som du er <3

    40. Helene: Tusen hjertelig 😀 Jeg syntes det gikk fint, men det var absolutt nerver tilstedet hele veien. Selv om jeg hadde planene klare i hodet mitt for alle prosedyrer så gikk det litt i stå så fort klokka begynte å tikke. -Men så klarte jeg å huske på at feil er lov så lenge man forteller sensor at man vet man har gjort galt og at man ville ha gjort det annerledes om det var mulig 🙂 De forstår at det er mye nerver i spill, spesielt første gang 🙂 Du kommer til å klare deg kjempefint! De aller fleste sto hos oss, og de som ikke står får en sjanse til i januar <3 MASSE lykke til må du ihvertfall ha!

    41. Gratulerer så mye! Som ferdig sykepleier i vår kan jeg ikke beskrive hvor godt det er å slippe disse praktiske testene!!
      Jeg lurer på hvem som har gitt ut det spiralheftet om anatomi som du har lagt ut bilde av? Går det ann å få kjøpt den noe sted?

    42. Silje: Tusen takk 😀 Ja, da er du nok godt kjent med det presset. Fy søren for et nervepirrende opplegg. Heh! Heftet jeg bruker til puggingen min kjøpte jeg på sykepleiepluss.no 🙂 Det er helt genialt. Hjelper meg masse <3

    43. GRATULERER MARTHE!! kjenner nesten at gledestårene kommer her på dine vegne når jeg leste at du bestod 😀 kjenner den følelsen så alt for godt og når de sier du har bestått eller har fått en god karakter, da er det noe som skjer og det er lykkerus!!! You got This!! <3

    44. Gratulerer så mye, Marthe!! Gjennom bloggen virker det som at du legger ned masse arbeid i studiene, og da er det veldig gøy å se at du mestrer det 🙂 Må også legge til at du er utrolig inspirerende og at bloggen din gjør en grå dag mye bedre.

    45. Gratulerer, tenk så deilig 😀 Nå kan skuldrene senkes og du kan slappe av. ER det fler prøver og eksamen nå før jul eller er det ferie? <3

    46. Gratulerer så mye! Hardt arbeid lønner seg alltid, og virker som du har stått på fra dag 1 på dette studiet! Igjen- gratulerer og masse lykke til videre!! Du naaailer det helt sikkert, du virker helt rå

    47. Gratulere så mye med vel overstått og bestått prøve/eksamen! 😀 Så får du ha masse lykke til videre på neste også! Gleder meg forresten til å få gode bakstoppskrifter 🙂
      Klem til deg

    48. Gratulerer, flotte du! Om jeg noen gang skulle være pasient et sted du har jobb, vil jeg føle meg helt trygg på at du er den beste pleier. Du fremstår som et veldig godt menneske. Lykke til med alt videre, dette blir bra <3

    49. Hei igjen! Og GRATULERER SÅ MASSSSSSE! Føler en skikkelig stolthetsfølelse av å se at du lykkes så godt i det du gjør 🙂
      En ting jeg lurer på er når du plukker frem julen i år? Og om du ikke kunne lage et eget innlegg der du viser noen av dine faoritter, altså den julepynten du er mest fornøyd med 😀

    50. Hei!
      Må bare gratulere deg med bestått!
      Jeg har fulgt bloggen din i mange år nå, men kommenterer meget sjelden. Jeg vil bare si at det gleder meg å se at du stiger oppover på topplistene nå for tiden. Du er en kjempeflink blogger, og det er ekstra kjent å se noen høyt på topplisten som gjør noe annet enn å bare blogge.
      Stå på, snart juleferie!
      Hilsen en biologi student som også leser til fysiologi 🙂

    51. Benedicte: Tusen tusen takk! Jeg plukket frem julen i går kveld jeg. Hihi, bakte de første julekakene i går, og i dag skal jeg kjøpe meg juletree og pynte det klart til 1 desember i morgen <3 Men ellers tror jeg ikke at jeg skal ha så veldig mye julepynt altså. Jeg har ikke så mye lagerplass her i leiligheten, så det blir litt tungvindt å kjøpe inn en hel hau og så ikke ha noe sted å pakke det bort når julen er over. -Men litt lys, kakebokser og juletre må en ha! 🙂

    52. Mari: <3 Tusen takk Mari! Jeg er sjeleglad for at så mange synes studie-postene faktisk er spennende og at lesertallene kan opprettholdes selv i disse hektiske eksamenstider! Gleder meg dog en hau til juleferie så jeg kan få oppdatert litt hyppigere igjen 🙂 Du må ha masse lykke til med fysiologi-lesingen selv. Biologi virker suuperspennende!

    53. Det var uvant å ikke ha SykepleiePluss da vi startet med sykdomslære. Men det gikk helt fint. Var mye pensum å lese, men det handler om å prioritere det viktigste og sykdommer som går igjen selvfølgelig 🙂 ikke minst gå gjennom tidligere eksamensoppgaver! 🙂

    54. De fleste består på den testen. Tror det var bare 1 som strøyk når jeg gikk sykepleieren, og da var vi rundt 150:-)

    55. Hei! Jeg lurer på hvordan du syntes det anatomihefte fra sykepleiepluss er?? Vurderer sterkt å bestille det selv! Syntes du det tar for seg det viktigste og er greit å ha ved siden av notater??

    56. Gratulerer så utrolig mye med bestått, Marthe! <3 Gleder meg til å høre mer om praksisperioden din og om du trives, når den tid kommer 🙂
      Du er en skikkelig inspirasjonskilde i denne eksamenstiden.

    57. Gratulerer! Herremin så dyktig du er:)
      Liker veldig godt innleggene om studiene dine og alle andre innlegg;)

    58. Hei 🙂
      Jeg går selv første året på sykepleien nå og skal nok ha eksamen i anatomi likt som deg. Hvordan klarer du å holde deg så motivert når det er så mye pensum vi skal igjennom? Føler jeg har detti helt ut de siste ukene fordi det kommer så mye på en gang.. Hang veldig bra med i starten, men så fokuserte jeg veldig på grunnleggende sykepleie en liten stund, og nå har jeg ikke sjans… føler jeg.. Har du noen tips? Eller noen gode ord som kan gjøre det litt bedre? Vil egentlig bare holde sengen og ikke lese. Noe jeg har vært dårlig på nå.. Vet jo at det er gøy når jeg er inne i det, men klarer bare ikke sette i gang..
      Klem! Digger når du blogger om øvingspost og andre skolerelaterte ting!! Det er veldig gøy å lese om dine erfaringer og hvordan dere gjør ting i forhold til oss! <3

    59. Stine: Heisann! Jeg synes det er veldig nyttig, men har du skrevet veldig utfyllende notater til videoene så har du nok det du trenger. Jeg har skrevet ned nesten alt som står i boken selv i mine notatbøker så det er mye repetisjon for min del, men jeg liker så godt å titte på bildene og tabellene som følger med å pugge på dem også <3

    60. Anonym: Hehe, det tror jeg varierer veldig fra skole til skole. Hos oss var det langt flere en 1 av våre 170 som strøk, og det er det som regel også hvert år. Men noen lærere er kanskje snillere enn andre og noen skoler får kanskje enklere oppgaver. Jeg har venninner som bare kom opp i “pulsmåling”. Altså, det skal vel godt gjøres å stryke på 🙂

    61. Anonym: Heisann! Du, jeg kjenner igjen følelsen, men jeg tror det er slik som du beskriver det for alle. Pensum er helt enormt og det er bare vanvittig vanskelig å vite hvilken ende man skal begynne i. Hvis du har kommet deg igjennom alle kapitlene én gang, løst noen arbeidsoppgaver og skrevet noen notater til det meste så ville jeg ha startet på respirasjon, sirkulasjon og nervesystem og repetert godt på dette først. Husk at du ikke behøver å kunne alt, men sørg bare for at du kan det viktigste om hvordan ting er bygget opp og fungerer. Gå så videre og ta et og et kapittel per dag. Det er ihvertfall sånn jeg liker å jobbe nå om dagen. Jeg går igjennom notatene mine for ét kapittel om dagen og pugger ved å lese tekst om og om igjen og skrible hjertesyklus, aksjonspotensial eller gassutvekslings-prosessen foreksempel på papir til alt sitter delvis som støpt i hodet. Haha. Bare sørg for at du forstår, for da kan du beskrive alle disse viktige tingene med egne ord og ikke bare sitere direkte fra boken 🙂 De fem siste dagene før eksamen tenker jeg å bare sitte og løse gamle eksamensoppgaver. Det tror jeg du også vil gjøre veldig lurt i. 🙂

    62. Tusen takk, Marthe! Godt jeg ikke føler meg helt alene! Ordene dine var virkelig trøstende og motiverende for meg! I dag skal jeg starte med blanke ark og jobbe helt til det blir gøy igjen! Jeg er også en stor fan av sykepleie pluss 🙂 Du er god som gull Marthe! Alle skulle hatt en slik venninne som deg! <3
      Og gratulerer så mye med bestått på den praktiske testen!! Ble så glad når jeg så det på snap chat! Jeg har ikke min før etter jul heldigvis 🙂
      Ha en super dag! Fortsett å inspirere - som du er så utrolig god på 🙂

    63. Hei! Kjapt om papillarmusklene og chordea. Papillarmusklene sørger for at hjertets ventrikler kontraherer på samme tid. De sørger for at depolariseringen spres i ventriklene slik at kontraksjonen blir synkronisert. Chordea sørger for at klaffene ikke vrenges når det blir undertrykk i ventriklene:) Lykke til med eksamen!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg