10 motivasjonstips til eksamenslesingen

Desember, førjulstid, halv skatt, og festligheter nærmer seg med stormskritt, men det samme gjør de store, skumle eksamensdatoene. Har du ikke klart å motivere deg selv til å studere jevnt og trutt utover hele høsten 2016 så tipper jeg du nå sitter med verdens største klump i magen. Jeg kjenner på den selv, selv om jeg har kommet gjennom pensum, og den stressende følelsen ødelegger deler av søvnen min hver eneste natt. For ja.. Det er mye som skal huskes på! Pensum føles til tider helt enormt, og jo dypere jeg dykker inn i det jo mer finner jeg ut at jeg ikke kan. -Men å stryke nå, etter fullførte eksamenskrav og tre måneder i forelesninger er bare ikke aktuelt. Dette skal vi klare. Både du og jeg. Det er bare om å gjøre å finne motivasjonen til å holde ut.

Det er bare en siste lille intens tid med lesing igjen nå! Kom igjen dere. La oss ta en 10 minutters pause til å lage en liten slagplan for hvordan gjøre eksamenslesingen litt enklere for oss selv. Under her får dere mine ti beste motivasjonspunkter, og jeg blir evig takknemlig om du føler for å dele dine triks og tips med meg også.

1. Bare sett i gang. NÅ! Slutt og utsette. Å stå opp når alarmen ringer 07.00 hver eneste ukedag, lese i de samme, kjipe pensumbøkene og sitte innendørs med trynet i pulten fra 07-16 når du egentlig har lyst til å gjøre alt annet… Ja det gjør like vondt for oss alle! Faktisk føles det som tortur til tider. -Men denne eksamensinnspurten varer ikke for alltid og valget er egentlig veldig enkelt når du ser på denne klisje-aktige quoten: “Suffer the pain of discipline, or suffer the pain of regret. Hvordan ønsker du å feire juleferien din? Med julefilmer, god samvittighet, familiehygge og avslappning? Eller med dårlig samvittighet og enda mer lesing?

2. Lag en slagplan. Denne er så viktig! Lag deg en strategi for hvordan du skal disponere denne siste tiden din, og for hvordan du skal komme deg igjennom alt sammen. Bruk litt god tid på akkurat dette og få en oversikt over hva som er det aller aller viktigste av pensum. Ofte (ihvertfall i mitt tilfelle) så er det helt umulig å lære seg absolutt alt, og det er helt greit, men titt på gamle eksamensoppgaver og finn ut hva som har en tendens til å gå igjen år etter år. Fokuser først på å lære deg det mest grunnleggende så kan du heller bygge på med detaljer om tiden strekker til. Det er bedre å kunne litt om alle tjue kapitler enn alt om bare to, ikke sant?

3. Spis og drikk. Ha alltid et kaldt glass vann ved siden av deg når du studerer, og litt sunn snacks som du kan tygge på. Ikke bare hjelper det på konsentrasjonen å hele tiden ha noe påfyll i magen, men det hjelper meg faktisk også med å ikke duppe av. Vi har vel alle vært der hvor vi leser samme setning tretten ganger før vi omsider tar oss selv i å sovne sittende? Vel, litt mat og drikke hjelper.

4. Sett deg tidsperspektiv. Når skal du studere, og når skal du ikke studere? Følg planen slavisk samme hvor lite det frister. Selv foretrekker jeg best å lese fra mandag til fredag mellom 07.00 – 16.00 (med 10-15 minutters wifi og matpauser innimellom), mens jeg setter kveldene, lørdag og søndag av til blogging, mailsvaring, tvkos og vennehygge! Jeg MÅ ha minst én dag i uken hvor jeg ikke tenker på skole overhodet, ellers mister jeg hele livsgnisten min. Husk at en fridag og to går helt fint så lenge man jobber effektivt de timene leseplanen sier at man skal det. Belønning er viktig for å opprettholde motivasjonen, men husk å ta den etter at du har oppnådd dagens mål.

5. Hold deg våken. Jeg vet ikke med dere, men dette er faktisk min største utfordring. Jeg drikker ikke kaffe, og blir så fryktelig fort søvnig! En powernap hjelper stort sett heller ikke akkurat i disse tilfellene, men det som hjelper meg er 1. En 15 minutters gåtur i frisk luft eller 2. En dusj og et nytt, rent sett med kosetøy.

6. Litt er bedre enn ingenting. Har du en sånn dag hvor du har prøvd absolutt alle metoder, men likevel bare har lyst til å sitte på Netflix og se episode etter episode? Okei, så sørg ihvertfall for at du har lært deg én ting før du slår deg ned med den dårlige samvittigheten. Å ha lest litt er så innmari mye bedre enn ingenting, og å besvare én oppgave eller pugge én ting krever ingen verdens ting av deg. Det klarer du!

7. Kutt distraksjoner. Les et sted hvor det ikke finnes slikt som distraksjoner. Selv foretrekker jeg mitt eget spisebord fremfor biblioteket, og så lenge tven da er avslått har jeg da kun én ting som distraherer meg. -Mobiltelefonen. Jeg klarer ikke bare å sette mobilen på lydløs ni timer i strekk, så det problemet løser jeg ved å sette studiealarmer på 40 minutt av gangen, og unne meg en 10 minutters wifi-pause når økten er unnagjort. Med en slik “belønning” kan jeg holde på motivasjonen i mange timer, og det fungerer helt ypperlig! Har du fullt fokus i 40 intense minutter av gangen så er det ganske utrolig hva du får unnagjort.

8. Tenk på fremtiden. Når morgenalarmen ringer og du ikke har det spor lyst til å trekke føttene ut fra den varme dyna.. Tenk på hva du kommer til å sitte igjen med når det hele er over. Om bare noen uker er vi ett steg nærmere utdannelsen vi så sårt ønsker å kunne skryte på oss! Tenk på hvorfor du valgte å starte på akkurat dette studiet, og på det gode, trygge livet som venter med økonomisk trygghet når det hele er over.

9. En god karakter. Motivasjon for meg er også håpet om å kunne vise frem en karakter jeg er litt stolt av. Tenk på den mestringsfølelsen og selvtilliten du får når du holder eksamenstesten høyt oppe i luften og vifter stolt med resultat-bokstaven din. Ah, hvilken motivasjon det i tillegg vil være til å fortsette neste semester!

10. Tenk kreativt. Finnes det andre, mer spennende måter å få kunnskapen til å sette seg på? Finnes det en app for faget ditt? Eller en slags kunnskapslek du kan leke med medstudentene? Er det morsommere å lese sammen med noen, teste hverandre og diskutere sammen? Eller kan det være lurt å bare variere mellom omgivelsene? Kanskje du kan dra på hyttetur og ta puggingen videre der? Eller på familiebesøk og få middag servert mellom slagene? Finn på noe nytt så hverdagen ikke blir så ensformig. Det tror jeg er superviktig.

Ah, bare det å skrible ned disse ordene ga meg en real motivasjonsboost.
Nå gleder jeg meg faktisk litt til å dra frem anatomi-notatene igjen. Hah!

31 kommentarer
    1. Eg har to tips som hjelper meg i eksamensperiodene:
      1: trene, det gir meg såå mykje meir energi og eg føler at eg får meir ut av dagen enn berre lesing
      2: jobb i intervaller, feks. jobb effektivt i 45 min før du tar 15 minutters pause. Pausen kan brukes til å sjekke mobil eller snakke med venner ein studerer med. Mobil og sosiale medier skal ikkje fram ellers enn i pausane. Dette har iallefall fungert godt med meg og mine studievenner 🙂
      Lykke til med eksamen, Marthe <3

    2. Du er så god du! Dette innlegget skal få motivere meg fra januar av 😀 Da skal jeg nemlig begynne som privatist i matte. Jeg må få en 5er for å komme inn på studiet jeg vil, og disse tipsene kan hjelpe meg godt på vei da 😀 Tusen takk for et supermotiverende innlegg <3

    3. Åh, kjenner meg så igjen i det du skriver på begynnelsen av innlegget!
      Går også 1 året på sykepleien. Men dette skal vi klare!
      Masse lykke til :)<3

    4. Jeg elsker innleggene dine som inneholder tanker, metoder, tips og motivasjon til studier! Disse innleggene er utrolig inspirerende, spesielt siden du studerer selv slik at man kan føle at man er i samme båt! Tusen takk for at du skriver så mye om studier, det hjelper så mange så enormt mye og settes kjempe stor pris på! Mesteparten av det du skriver som er studierelatert kan dessuten benyttes innenfor både studier, privatist, VGs, jobb og til og med trening da man kan ta med seg tankesettet 😄
      For meg er det noen ting som er spesielt viktig under eksamenslesing:
      – lage tankekart hvor jeg trekker ut kun det viktigste med illustrasjoner, farger osv. Man får koblet av litt med fargeleggingen samtidig som et menneske husker det visuelle mye bedre enn bare skrift.
      – er veldig nøye på å legge ALT av skoletanker fra meg når kvelden kommer, samme hva jeg føler forhold til pensum. Da skal det være fri med god samvittighet og jeg tror det bidrar til økt læring også fordi alt man har lest får tid til å modne.
      Lage seg et spill! Skriv opp én del – feks en teoretiker, en muskelgruppe, en sykdom på en lapp og deretter HVA det går ut på på en annen lapp. Lag mange slike og pass på å skrive en fasit over hvem som hører sammen. Deretter skal man legge alle lappene utover et bord og finne ut hvem som hører sammen. Dette er også effektivt når man er to og to fordi det kan føre til diskusjon eller sparring!
      Her får man øvd seg mange ganger: når man leser det som skal skrives, når man skriver lappene, når man skriver fasiten, når man spiller og når man går igjennom etterpå- genialt og gøy!

    5. Har du foreldre? føler du aldri nevner dem på bloggen? og har du noen søsken eller er du enebarn?
      Kan du evt skrive et innlegg om familien din?
      Ps: Liker deg og bloggen din veldig godt .

    6. Hei,
      I forbindelse med disse tidsintervallene du snakker om kan jeg anbefale deg appen “Forest”. Denne ga meg vanvittig mye konsentrasjon og motivasjon gjennom studietiden. Appen teller rett og slett ned fra valgt tidsintervall, og dersom du ikke rører telefonen bygger du trær eller busker (alt etter hvor lenge du har stilt inn tidsintervallet) Tro meg, det svir mer på samvittigheten enn du tror å ta opp telefonen og dermed drepe trærne og deretter ha et dødt tre å se tilbake på i appen for alltid .

    7. Lurt det der med å sette på alarmen, ikke bare for motivasjonens skyld, men det hjelper også på det ekstremt ufokuserte lese/data-synet man får av å sitte mange timer i gangen…😄 En gang (når vi studerte til anatomieksamen i idrett) bestemte vi oss for å filme en gjennomgang av alle norske og latinske navn på bein og muskler i kroppen – det tok tid, men gud hvor mye mer motiverende det var å se på dem enn å pugge fra boka😄 Kanskje et tips til dine anatomieksamener? I alle fall: lykke til! Nå blir det sosialiseringslesing på meg😄

    8. Dette innlegget kom med perfekt timing! Blir så lett distrahert og alt annet er gøyere enn å lese pensum, så skal virkelig lagre dette innlegget og ta det frem i dagene som kommer!:)

    9. Mailinn Goldhahn Aske: Jaay! Glad for å høre at du likte det. Håper det kommer godt med i januar. Du må ihvertfall ha masse lykke til når den tid kommer. 😀

    10. H: Å tusen takk for en superfin tilbakemelding. Slike kommentarer blir jeg så motivert av 🙂 Elsker forresten ideen om å lage tankekart med farger. Det skal jeg flette inn til neste halvårs pensum!

      Dette med å legge fra seg alt av skoletanker før leggetid gjør du også veldig rett i 🙂 God søvn er så viktig for å få jobbet effektivt neste dag igjen, og det får man ikke med nattesdrømmer om pensum. Haha! Hatt noen av de de siste månedene 😀

    11. Du virker så utrolig motivert og flink! 😀 Jeg fikk hvertfall skikkelig skolemotivasjon etter og ha lest dette innlegget, så nå får jeg sette meg ned med eksamenslesing så jeg kan ta meg en velfortjent pause med farmen etterpå 🙂 Ha en fin kveld <3

    12. Her var det mange gode tips som kommer veeldig godt med i disse dager! 👌🏼
      Noen nevnte tankekart, og jeg sitter med det på folkehelse nå. Anbefaler coggle.it! Perfekt side for å lage uendelig mange fargerike tankekart som kan endres og justeres så mye man vil, samt lastes ned og skrives ut 🙂

    13. Takk for fine tips! Har selv igjen 2 eksamener før jul så bare å brette opp ermene og ta siste innspurt! Masse lykke til!

    14. Mange fine tips 🙂 Vil komme med et tips tilbake. Tankekart med farger er det som fikk meg gjennom bachelor studiet! Husker mye bedre når jeg kan se for meg tankekartet med fargekoder på eksamen.
      Begynte på master i høst, men har tre semester i løpet av et år så ble ferdig med første eksamen for noen uker siden. Litt godt å slippe eksamensstresset nå som juletiden nærmer seg 🙂
      Lykke til med eksamen som kommer!

    15. Hei!
      Må bare si at innleggene dine motiverer meg, og at jeg drar nytte av absolutt alle tipsene du gir. Et åpent kommentarfelt har også bidratt til flere tips som jeg vil ta i bruk, ikke bare i eksamenslesingen men også i lesingen for øvrig.
      Ha en fortsatt fin dag.

    16. Har hatt på alarm hvert 40 minutt i dag, og så hatt ti minutter pause. Har fått gjort sååå mye mer enn jeg har gjort på lenge. Takk for tips! 🙂 Lykke til med eksamen!

    17. Du er virkelig en god rollemodell Marthe! Håper virkelig du lykkes i livet, og masse lykke til med utdanningen 😀 Det er så fint når du deler litt av hvordan du velger å studere, veldig lærerik og motiverende innlegg! Forsett med det! Vi elsker det

    18. Du må virkelig ALDRI slette dette innlegget! Er innom her hver eneste eksamensperiode og tipsene er like gode hver gang hehe🤓 Hilsen ei som har første eksamen om bare en dag og trengte noen gode råd❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg