SVAR – DEL 2

Hei på dere! Åjada, jeg er fremdeles i live og har det helt supert! Jeg finner det bare litt vanskelig å kombinere eksamenslesingen med blogg og hygge om dagen. Det er to uker igjen til ferien starter, og for første gang på fem år vurderer jeg å ta en pause fra alt som heter internett i en ukes tid. Jeg har ikke bestemt meg riktig enda, men jeg kjenner at bare tanken på at bloggen står uoppdatert i mer enn en halv dag forstyrrer lesefokuset mitt noe fryktelig, og slik kan jeg jo bare ikke ha det. Jeg vet at jeg har verdens mest forståelsesfulle lesere, men den ekle samvittighet ligger der likevel når jeg vet at enkelte sitter og trykker oppdateringsknappen ti ganger før det dukker opp noe nytt, så kan dere bare vite at oppdateringene mine de neste 14 dagene ikke vil komme like hyppig som før? Jeg kommer selvsagt tilbake, og skal M-A-T-E dere med julestemning, jeg lover! -Men akkurat nå er jeg bare helt nødt til å bruke hodet mitt superfornuftig litt, og lese som en hest til jeg føler meg trygg til eksamen. Det vil komme innlegg litt usystematisk når jeg trenger et avbrekk og kjenner at det er tid for det, men ellers håper jeg dere forstår at jeg må prioritere litt annerledes de neste 14 dagene <3 Akkurat i kveld skal jeg på årets blogg-julebord og vil selvsagt ta med kamera på det eventyret, men fra og med i morgen vil jeg bare at dere skal vite at postene i en liten periode ikke vil komme like ofte som før. Er det greit?

Du er 30 år og har 60 år igjen å leve. Ville du helst beholdt en ung kropp, eller et ungt sinn?
Jatakk, begge deler. Hva skal du med et ungt sinn hvis du ikke har kroppen til å utføre aktivitetene eller morsomhetene med? Og hva skal du med en sprek kropp hvis du bare har lyst til å sitte innendørs og strikke, se på tv eller spille Ludo? Jeg vet virkelig ikke. MÅ ha en kombinasjon av begge deler.

Får du uønsket oppmerksomhet av de du går i klasse med?
Nei, det kjenner jeg absolutt ingenting på. Vi er 170 stykk i klassen og flesteparten er jenter så det er selvsagt noen som har fortalt at de leser eller har lest bloggen tidligere, men det er jo bare kjempehyggelig. Jeg liker å ta utgangspunkt i at ingen vet noe om meg så jeg kan hilse på folk på normalt vis og fortelle om livet uten å måtte tenke “åh, kanskje hun vet dette om meg allerede”. Hehe, det ville jo bare ha vært superrart.

Hvordan tror du livet ditt vil se ut om 10 år?
Dette spørsmålet er det like moro å svare på hver eneste gang. Om 10 år er jeg 34, veldig ferdig utdannet, og i full gang med min supergivende jobb et eller annet vidunderlig sted. Jeg har verdens største gentleman av en samboer og de fem ukene vi har av ferie i året bruker vi på å oppleve verden sammen. Ellers har jeg et akkurat passe stort funkishus/leilighet med hage og en hundevenn. Jo og en sparekonto for hytte og båt langs sjøen. Her skal jeg nemlig tilbringe mine pensjonistdager når jeg kjenner meg ferdig med å se resten av verden. Så det så.

Hva ønsker du deg til jul?
Denne er vanskelig! Det eneste jeg kan komme på et faktisk sminke/hår/såpeprodukter og tøfler/kosetøy. Jeg ELSKER å ha skuffen full av kosepysjbukser, gensre, shortser, kosesokker, heldresser.. Ah, den slags får jeg aldri nok av. Ellers tror jeg at jeg har alt jeg trenger altså.

Har du noen tips til hvordan man kan være en bra kjæreste, og samtidig bestevenn?
Først og fremst: Vær snille med hverandre. Selvfølgelig er det lov å ha dårlige dager, men prøv å ikke rakke ned på hverandre for det, eller kom med spydige kommentarer som sårer. Tenk alltid at dere skal spille på lag, og ha respekt for hverandre. Unn hverandre godt, vær kreative og finn på hyggelige ting sammen så ofte som dere bare kan, og sist men ikke minst: Ikke hold igjen! Er du forbaska glad i kjæresten din så vis det til h*n. Rop det høyt, hold hender i offentligheten og sitt klin inntil hverandre i sofaen på familiemiddag om dere måtte ønske det. Spill med åpne kort, ikke vær redd for å vise medmenneskene deres litt følelser, og del heller et kompliment for mye enn for lite. Løft hverandre opp i hverdagen, så blir kjærleiken maaagisk <3

Hvilken evne eller kvalitet skulle du ønske du hadde hatt?
Hmm, evnen til å vinne en diskusjon kanskje. Jeg tror jeg har sagt det før, men jeg er virkelig helt elendig til å prate for meg. Jeg kan ha verdens største og beste poeng formulert perfekt inni hodet mitt, og så faller det bare mer og mer fra hverandre for hvert ord som kommer ut av munnen min. Jaja jeg er flink med pennen da!

Hva synes du om operasjoner slik som brystreduksjon, restylane, rumpeforstørrelse osv?
Jeg synes folk må få gjøre akkurat som de vil med sin egen kropp, men la være å påvirke andre som kanskje i utgangspunktet var fornøyd med seg selv. Bestemmer du deg for å bruke penger på noe slikt, så er det helt greit, men ikke bidra til å normalisere det enda mer i dagens samfunn ved å vise frem før/etter bilder eller anbefale andre, lett påvirkelige venner og bekjente samme opplegg. La den beslutningen være din, ha dine grunner og hold dem for deg selv du så skal ihvertfall ikke jeg dømme deg!

Hvem skal du feire jul sammen med i år?
Jeg feirer som alltid jul sammen med familien i Stavanger. Først med pinnekjøtt hos bestemor, bestefar og tante, så med ribbe hos farmor og farfar 2. juledag. Fordelen ved å ha “skilte” foreldre er uten tvil at julen kan feires i to omganger.

Har du enda kontakt med Daniel?
Vi prater selvsagt høflig sammen dersom noe praktisk skal avtales som salg av møbler/overføringer, men ellers tror jeg faktisk ingen av oss kjenner det blir naturlig å ha noe mer kontakt. Ikke nå ihvertfall. 🙂 

Hva gjør at du er så flink på matfronten?
Hmm, vel takk! Jeg bare elsker å eksperimentere! God mat er noe av det beste her i livet, og det å lage den selv med musikk på høytalerne og kanskje noe godt i glasset.. Åh, det er ordentlig kvalitetsstid for meg. Jeg har ikke tellingen på hvor mye misslykket jeg har laget, men man må bare prøve, smake og feile masse så finner man som regel ut av det til slutt. Følg gode, sikre oppskrifter til punkt og prikke i begynnelsen så kan det umulig gå galt, og jo mer godt du lager deg jo større blir mestringsfølelsen og gleden av å kokkelere <3

Har du en god teknikk til eksamenslesingen? 
Ja til uken nå så tenkte jeg å prøve meg på en ny metode som jeg misstenker vil være veldig effektiv. Vi er tre jenter i klassen min som skal samles for en liten anatomi-lek hvor alle på forhånd har skrevet klart 10 pensumrelaterte spørsmål hver til tre av de viktigste kapitlene i boken. Alle spørsmål samles i en bolle og så trekker vi en og en lapp hver for å besvare alt høyt for hverandre. På den måten får vi lært bort stoffet til hverandre og repetert til absolutt alle kan alt. Tror det kan bli både effektivt og moro med litt snacks på bordet jeg!

Hva er ditt beste tips for en ren og fin hud? 
Å fjerne sminken hver kveld, for så å gjøre minst mulig med huden. Vaske den med rent, lunket vann uten noe uttørkende rensemidler i og eventuelt bare smøre med en parfymefri krem på områder hvor huden er tørr nå om vinterstid. Det enkle har jeg erfart er det beste!

Hvor mange søsken har du?
Jeg har en halvbror i Thailand, som jeg ser så alt for sjeldent. Heldigvis tar papsen godt vare på han der nede. Farmor og farfar er forøvrig også der nå og besøker dem alltid i en hel måned på denne tiden av året. Misunnelig? Ja.. 

Er du helt ferdig med gutter for en stund, eller er du åpen for å møte noen nye?
Nei det som skjer det skjer, men jeg kjenner meg nok litt mett akkurat for øyeblikket. Jeg har visst glidd inn en liten “menn-er-ekle” fase. Hehe! Det kan selvsagt ha med at jeg har vært et par ganger for mye på byen med jentene den siste tiden, og fulle menn er ekle. Eller er det bare her i byen? En cheeseburger eller mitt eget selskap frister da bare hakket mer ass 🙂

Hvor mange følgere har du inne her på bloggen hver dag?
Statistikken min viser rundt 10 000 i gjennomsnitt daglig. 20 000 sidevisninger. Det vil si at hver enkelt leser gjerne klikker seg inn to ganger daglig. I helgene viser den som regel litt lavere tall, og søndag, mandag, tirsdag viser den som regel litt høyere. Kanskje det kommer av ønsket om å få ukesmeny-inspirasjon? Hihi, jeg liker ihvertfall å tro det.

Hva er favoritt matretten din?
Akkurat nå craver jeg reker hele tiden, men kveldens buffémåltid med ribbe og pinnekjøtt skal på ingen måte heller bli feil. Hoho! Jeg har bare hatt én tallerken med pinnekjøtt så langt i år, så jeg sikler bare av tanken på både det og ribbe. Mmm, julematen altså.

Har du fått deg noen nye venner fra klassen din?
Jeg har absolutt fått meg noen nye venner i høst som jeg gleder meg til å bli enda bedre kjent med neste semester. Det er så mange mennesker i klassen min at jeg føler jeg ser et nytt fjes for hver eneste forelesning jeg går i, men virkelig hver person jeg har hilst på har virket som ordentlig vennemateriale, så jeg ser veldig frem til å bli kjent med enda flere i 2017 og bonde enda litt hardere med de jeg har forholdt meg mest til høsten 2016. For en fin gjeng med sykepleiere vi skal bli <3

Gleder meg til fortsettelsen <3 Ha en nydelig lørdagskveld alle sammen!

33 kommentarer
    1. Ååå flinke Marthe <3 Kan du ikke være så snill og for din egen del ta en friuke fra bloggen, sånn som du ønsker? Du er den flinkeste bloggeren jeg vet om, og du leverer ALLTID 100%! Du fortjener det virkelig, og det er ingen av oss leserne som har problemer med å forstå <3 Kanskje kan du eventuelt blogge om du føler at du ønsker å bruke det som avslapning i lesepausen? Lov meg at du ikke føler noe press med bloggen under eksamensperioden, flotte du!

    2. Heei 🙂 Bor mamman din i Stavanger også? Vet ikke om jeg har lest om henne her på bloggen i det hele tatt, bare nyskjerrig haha 🙂
      Ha en fin kveld <3

    3. Hei, så fine svar Marthe!
      Dette er kanskje et sårt tema, og jeg vil ikke du skal svare på noe du ikke vil. Men hva har skjedd med moren din? feirer du ikke jul med henne eller tilbringer tiden din med hun? Beklager om jeg tråkker feil.
      Du er flott, stå på!

    4. Hei, har ikke lest bloggen din så lenge, så har ikke helt fått med meg familiesituasjonen din 🙂 men er du fra fra Stavanger? Og hvordan havnet du i Kristiansand? Hvor bor moren og faren din? ☺️ Lykke til med eksamen! Jeg har akkurat tatt meg juleferie fra studiene, den skal nytes!

    5. Eksamen og utdannelse skal komme i første rekke,så du skal ikke ha dårlig samvittighet! Viktigere å prioritere siste innspurten før jul enn bloggen ;D

    6. Ingen barn på deg Marthe? – OG hvordan klarer du å se 110% fin ut året rundt?? jeg dør av kroppen din!

    7. Du har så kjekk blogg Marthe! Lykke til med eksamen og lesingen, forstår godt at du velger bort bloggen litt da 🙂
      En annen ting. Jeg prøvde å finne del 1, men klarte det ikke, du har ikke tilfeldigvis en link? 😀

    8. heei! haha kjenner meg igjen når man har et godt poeng i hodet men man ikke klarer å formulere den muntlig!!
      du er den bloggeren jeg syntes virker mest jordnær, virkelig. du virker så god altså, skulle ønske jeg kjente deg for du virker nydelig tvers igjennom!!
      har så utrolig lyst til å studere sykepleie i kr. sand neste år! hvordan er det å bo i kr. sand og hvordan er folk og miljøet der? har hørt mye bra, men bare lurer på hva du mener?:)

    9. Du snakker mye om besteforeldrene dine og litt faren din,men ikke så mye om
      Men ikke så mye om moren din?:)

    10. Alle mennesker i verden som klarer å tenke lengre enn sin egen nese vet at du må fokusere på studier og eksamen og ikkje skriver blogg kun for å underholde dem som ikkje forstår. Ellers er jo muligheten for forhåndskrevne innlegg når du har litt tid og heller la være å kommentere alle <3 På den måten slipper du dårlig samvittighet og folk har noe å lese 🙂 -ja altså for de som ikkje forstår 😀 vi andre gjør jo....vi har jo selv jobb, barn, skole ,eksamen etc så vi vet hva som skal til <3 Les du....og ta den tiden du trenger <3

    11. må man vaske underlivet til pasienter? hvordan takle det? skal bli sykepleier, men det der er ganske vanskelig for meg, syns det er så ekkelt..

    12. Skikkelig gøy å følge bloggen din, du er utrolig vakker og inspirerende.Men Hvor har du kjøpt den beige buksen du har på deg på de øverste bildene? den var smashing!

    13. Anonym: Å det blir vi så vandt med at. Det må du bare bli 😀 Jeg tror den største bekymringen og det største ubehaget vil ligge rundt det å vaske noen nedentil som ikke har lyst til det. Det er mange eldre foreksempel som ikke kan fordra å bli avkledd og vasket på den måten hver morgen, og som ligger og vrenger seg i avsky. Det tror jeg vil gjøre fryktelig vondt å oppleve. Spesielt de første gangene, men en må jo bare tenke at vi i bunn og grunn bare vil dem vel, og gjør det fordi vi vil hjelpe. Jeg kommer selvsagt aldri til å direkte glede meg til å tørke noens rumpe, men jeg tror synet ditt rundt dette vil endre seg fort når du starter på studiet 😀 Det gjorde ihvertfall mitt, og jeg har ikke engang hatt praksis enda 🙂

    14. Anonym: Herlighet, tusen takk! Jeg har bare god forbrenning på den fronten. Ihvertfall enn så lenge :’D Nei, jeg har i grunn ikke noe ønske om å få barn altså. Det kan selvsagt endre seg, men jeg kan virkelig ikke se det for meg. Hehe!

    15. anonym – eg ville heller ikkje likt at du vasket meg med en slik instilling. Du må huske på at folk i en veldig sårbar situasjon som ikkje kan vaske segselv….likssom helt basise ting….ville føle din avsky og at du syns det er ekkelt.
      Dette må du faktisk endrer innstilling med og jobbe med degselv med engang da det er en helt naturlig ting og de som trenger hjelp til sånt er i en situasjon der ikkje kan velge. Det kan du. du kan velge å studere til noe annet:)
      Ellers er det mange ting man kvir seg til som ikkje er så gale når man først begynner 🙂 Det er jo heller ingen som begynner i barnhegae fordi de syns det er gøy og skifte bleier eller tørke stumpen de barna…det er alt det andre rundt som er grunnen.
      Eg tror det går kjempefint så lenge du har respekt for personen og kanskje ser litt på hvorfor du ahr den følelsen og så tenker utfra om det var du som lå der syk…vil du ikkje heller at noen som ikkje tenker over hva de gjør skal hjelpe deg heller enn at det er en big deal…vaske underlivet likssom…
      Å hjelpe mennsker som noen ganger er på det mest sårbare er en utrolig gave..ta vare på den

    16. Hva må til for å få en date med deg? Hvis du skulle dratt på date med en gutt, hva hadde du foretrukket da? Middag, piknik,, bowling etc? Hvordan skulle gutten gått frem for å spurt deg om en date?
      Hilsen hemmelig beundrer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg