Ny Vegetaroppskrift + Ukesmeny

Heisann kjære, tålmodige sjeler! Endelig sitter jeg med stumpen i sofaen og pcen på fanget igjen. Gruppens lille skuespill er innøvd og alt gjort klart til morgendagens fremførelse, så nå gjenstår det i grunn bare å pugge noen replikker. Herlig! Ukesmenyen min deler jeg først med dere i dag, men det gjør vel ingenting? Bestis kom faktisk og hentet meg sent i går kveld for en real runde matshopping, og så dro jeg rett hjem og lagde meg en diger hjemmelaget pizza som skal være skolelunsjen min resten av uken. Hehe, enkelt, godt og greit!

Ellers har jeg også rukket å kokkelere litt i dag, og denne gang tenkte jeg å dele litt mer vegetar med dere! Håper dere er klare, for dette er den aller første vegetar-vennlige middagen jeg har laget hvor jeg faktisk syntes retten smakte like godt uten kjøtt. Tikka Masala er en av mine absolutte favoritter, så jeg hadde definitivt mine tvil, men wow så digg det ble! Ikke bare er tallerkenen fri for kjøtt, men også budsjettvennlig og ferdig på 15 minutt. 


Du trenger: 1. En boks kikerter 2. 1 boks hakkede tomater 3. 1,5 fedd hvitløk 4. 1/2 gul løk 5. 1ss spisskummen 6. 1ss revet fersk ingefær 7. En liten håndfull cashewnøtter 8. 1 ss Garam Masala 9. 1/2ts India Tandori krydder 10. 1 pose ris 11. 1 grønnsaksbuljong 

Slik gjør du:
1.
Hakk opp løk og hvitløk og rasp ingefæren. Ha alt sammen i en gryte med litt olje.
2. Surr løken blank og gyllen, og tilsett boksen med tomater. 
3. La det hele få et oppkok og tilsett alt av krydder. Smak gjerne sausen til med mer om det trengs.
4. Tilsett boksen med kikertene + buljongen og la buljongen smelte inn mens det småputrer i 12 min.

5. Kok i mellomtiden risen og stek nanbrødene i ovnen når det bare er 3 minutt igjen av koketiden.
6. Finhakk cashewnøttene og strø disse over masalasausen like før servering.
7. Du kan gjerne også ha litt finhakket frisk korriander på og klemme over litt limesaft!

– Chana Masala for to personer –

Ser det ikke DIGG ut? Jeg skal ihvertfall lage meg dette mange flere ganger!

24 kommentarer

Siste innlegg