– Nature By Me –

Ettersom kamera mitt i dag har mer eller mindre ett års jubileum tenkte jeg at jeg skulle samle sammen noen av favorittbildene jeg har knipset de siste tolv månedene. Jeg har rett og slett tittet gjennom alt jeg eier og har av natur og landskapsbilder og plukket meg ut noen favoritter! Bare sånn for å dagdrømme litt, og feire mitt kjære kamera’s bursdag. Hihi. Hvorfor jeg ikke investerte i et dyrere kamera før i fjor aner jeg virkelig ikke. 


Kvaliteten på bildene mine har virkelig tidoblet seg det siste året, og det samme har redigeringsegenskapene mine. Jeg er jo på laaangt nær proff på noen av delene, men bare det å se hvor vanvittig mye bedre resultatene blir for hvert år som går.. Åh, for en motivasjon det gir! Vil så gjerne lære mer!

Håper dere også har hatt litt glede av dette kamera-kjøpet! Dere husker kanskje hvor mye jeg stresset med å få blogget optimalt høst/vinter halvår tidligere. Kamera jeg hadde frem til 2015 var så dårlig at det ikke gikk an å knipse bilder med mindre det var helt perfekt dagslys, og på vinterstid er det jo gjerne bare lyst nok mellom 11-14 om formiddagen. Haha, herlighet for et styr jeg utsatte meg for. I dag fikser kamera mitt de nydeligste bildene samme hvilken tid på året, og samme hvilken tid på døgent, og det er jeg altså evig takknemlig for. 



– Nature, you so fine – 


Hvilket kamerautstyr jeg bruker har jeg skrevet et eget innlegg om og det kan dere lese HER om dere er interesserte i å kjøpe det samme. Ellers bruker jeg redigeringsprogrammet Lightroom til å forsterke lys og kontrast. 

Nå skal jeg få i meg noe middagsrester og komme meg tilbake til nerdingen igjen. Nok dagdrømming for i dag! Håper snøen holder seg lenge og at vi får noen nydelige solskinnshelger fremover så jeg kan få knipset noen vinterbilder. Etter en helt VILL sommer er dette det eneste jeg føler arkivet mitt mangler nå <3 Minn meg forresten på å ta med kamera på en jorden rundt reise når studiene er over… Det fortjener vi begge.




Riktig fin torsdagskveld alle sammen <3

21 kommentarer
    1. Wow, så mange nydelige bilder! Du er virkelig flink, og jeg blir alltid like glad hver gang jeg ser at du har postet et nytt blogginnlegg:)

    2. flotte bilder, men bare irriterer meg litt over at linjene er “skjeve”. tenkte ikke over det selv før noen påpekte d, men når man ser etter så er d ikke så fint når horisonten er skjev.

    3. Jeg har akkurat investert i Canon 6D jeg også nå. Hadde Canon 60D før og det var så brukt at det var totalt håpløst å bruke det. Haha. Vi snakker uklare, kornete og helt fjerne bilder. Gaawd, du aner ikke hvor sint jeg har vært siste tida. Derfor ble jeg meget glad da kompisen min tilbydde seg å hjelpe meg økonomisk med et nytt ett.
      Tenk på det da..Ikke hver dag man opplever at venner stiller opp sånn. Det hadde jeg aldri i mitt liv forventa sjøl. Jeg hadde egentlig ikke lyst til å ta imot denne hjelpen heller, med tanke på kostnaden, men ettersom jeg nå studerer foto i Trondheim på heltid og det virkelig var krise, så måtte jeg bare ta imot tilbudet likevel..og det angrer jeg ikke et sekund på.
      Bildene med 6D kamera er helt fantastisk, men jeg må innrømme at drømmekameraet mitt er et Hasselblad H6D -100mc. Dette er ikke et speilrefleks fullformat, men mellomformat kamera som faktisk tar så skarpe bilder at det slår selv det dyreste Canon kameraet rett ned i støvlene. Når du ser prisklassen så skjønner du sikkert hvorfor. Høhø. Vi snakker nemlig en prisklasse fra over 100.000 til 350.000 kr. Det er helt latterlig, men for en kommende kunstfotograf som meg, så er det veeel verdt pengene..Og tro meg – jeg skal ha det en gang. Må bare jobbe halve livet mitt først. Haha. Neida..joda..!
      Forresten Marthe..Når vi skal ha avgangseksamen om ett eller to år, så skal vi ha en avgangsutstilling og da trenger jeg modeller. Dette er jo lenge til enda, men det hadde vært helt topp om jeg fikk bruke deg som modell 😀 Hva sier du til det?? 😀

    4. Enig med Lise, når du redigerer bilder, spesielt natur og lignende, bør du rette opp horisonten 🙂 bildet blir med en gang 1000000 ganger bedre

    5. May: De naturbildene jeg tar med rett horisont retter jeg til og med opp i Lightroom, men jeg vil ikke at alle bildene skal være helt like og tar derfor også mange med kamera helt og halvt på skrå. Synes det er så kult med litt variasjon. Bare perfekte rette linjer kan fotografene få ta tenker jeg 😀

    6. Sara Katrin: Du er så flink <3 Klart du skulle ta imot tilbudet når kompisen din tilbød seg å hjelpe deg. Kjempesnilt av han, men det kommer nok en anledning hvor du får hjulpet han tilbake også :') Når du blir steinrik på fotoene dine. Hihi! Canon 6D har jeg hørt så mye fint om. Hvis ikke jeg går over på Nikon igjen så tror jeg muligens det blir mitt neste og 🙂

      Puh, 100 000 kamera hadde jeg ikke engang turt å ta i! Haha, det må du bære på gullstoll den dagen du får kjøpt deg det! 😀 -Og modell stiller jeg mer enn gjerne som vet du! Du får bare hyle ut når tiden nærmer seg så skal jeg gjøre mitt beste 😀

    7. Så nydelige bilder! Jeg har vert hobbyfotograf i noen år nå og gikk på fotolinje i fjord på en fhs før jeg begynnte på studier i år. Har ikke klart å legge kamera på hylla og har hatt flere utstillinger i nærområdet det jeg bor. Da får du konstruktive og gode tilbakemeldinger på bildene om du kan ha god nytte av viss du vil forbedre både deg selv som fotograf og da også bildene dine! Så det ambefaler jeg virkelig! Det er ikke så vanskelig! Bare hør med nærmeste bibliotek eller kulturhus. De er ofte veldig hyggelige og bare glad for å kunne hjelpe til med en utstilling! Også får man møte masse nye folk fra nær og kjær som eller ikke ville sett bildene dine 🙂

    8. Jeg forguder disse bildene! Så utrolig nydelige de er! 🙂 Det er faktisk så jeg tenker å kjøpe meg kameraet selv, og i akkurat den forbindelse lurer jeg på følgende: Hvordan er kameraet på kvelds / nattestid? Kan du ta bilder av månen med det, fks? Hadde vært artig å se noen slike bilder, så jeg vet om kameraet er det jeg er ute etter eller ikke 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg