– Tusen takk –

Tusen millioner takk for alle gode, og trøstende ord som har tikket inn her det siste døgnet. Det selvfølgelig uhyre trist å gå igjennom kommentarfelt som dette, men på en annen måte kjennes det som en liten lettelse å få det ut av verden. Jeg skrev bloggposten allerede mandag morgen, men jeg har hatt så lite lyst til å trykke publiserknappen at jeg har drøyd og drøyd det i halvannen dag. Huff, at det skal gjøre så vondt å ta et valg som er riktig? Jeg forstår det ikke. Nettene til onsdag var virkelig helt forferdelige. Jeg har hatt så vondt i magen at jeg har kastet opp om natten, ligget våken i utallige timer og bare tenkt i det uendelige. Matlysten er ikke-eksisterende, kroppen verker og hodet føles som det skal sprenge av all snufsingen. Vi har rett og slett følt oss influensa-syke her vi har lugget på sofaen og tygget ibux. Merkelige greier hva kjærlighetssorg kan gjøre med en. 

Mange av dere lurer nok på hvordan det står til her i heimen, så jeg tenkte jeg måtte si noen små ord om det. Aller først: Jeg har ikke en venninne i Kristiansand by som ikke har tilbudt seg å åpne hjemmet sitt for meg til jeg finner meg noe eget, og det er jeg evig takknemlig for, men av en eller annen grunn så klarer jeg ikke engang å være med en venninne akkurat nå. Det er bare to ting jeg har hatt lyst til å gjøre siden søndag, og det er 1. Gråte alene, eller 2. Være med Daniel og forsikre meg om at han har det bra. Det er kanskje vanskelig å tro at det går an å bo under samme tak i flere dager etter et brudd, men bestemors råd pleier alltid å fungere og når hun sier vi skal stelle godt med hverandre for så å skilles som venner, så er det nettopp det vi går for. Jeg finnes ikke bitter, og det gjør ikke Daniel heller. Alt vi vil er å trøste hverandre når den andre har det vondt, klemme på når det trengs, og prøve å muntre hverandre opp så godt som det går an. Det forandrer ingenting, men det fungerer, og føles helt uendelig godt.

Som en leser skrev så fint i går: Kjærlighet tar ikke nødvendigvis slutt selv om et forhold gjør det, og det har vi virkelig fått kjenne på de siste dagene. Jeg er så glad i den gutten at jeg bare vil gjøre alt jeg kan for at han skal ha det greit, og den samme beskyttende følelsen vet jeg at han sitter med for meg også. Det gjør selvfølgelig vondt å gå rundt og bli påminnet at denne fantastiske mannen ikke lengre er min, men samtidig føles det fint å kunne takle det sammen. Det å kutte kontakten brått, være sint, eller flytte bort til en venninne vil bare tvinge frem en maske som jeg ikke vil være i stand til å holde oppe lengre enn noen timer. Jeg har vært på flere visninger både alene og med Daniel, og en av leilighetene kunne jeg til og med se for meg et liv i, så ut herfra skal jeg snart, men vi prøver å ikke gjøre prosessen noe vondere enn nødvendig.

Igjen, tusen tusen takk, for all støtte og gode ord <3
Livet suger fremdeles, men det er litt bedre i dag enn i går.

44 kommentarer
    1. Gikk gjennom dette selv for to måneder siden. Det gjør så utrolig vondt, jeg kjenner smerten. Men jeg skal love deg at når den verste følelsen er over, da vil du kjenne på at valget var riktig! Lykke til, begge to! <3

    2. Lykke til, Marthe! Du virker som en helt fantastisk jente! Jeg har vært fast leser av bloggen din i flere år, og jeg ønsker deg virkelig alt godt. Hold motet oppe- og tenk fremover <3

    3. Herregud, jeg kjenner jeg får helt vondt inni meg av å lese om hvordan dere har det!! Sender masse kjærlighet til dere begge <3

    4. Du er virkelig helt fantastisk, Marthe! <3 Og fremgangsmåten deres synes jeg virkelig er fin, alltid viktig å gjøre det man selv føler er rett, ikke hva alle andre synes! Masse klemmer og gode tanker til dere <3

    5. Åh, var redd for at det Daniel ja! Har heiet så på dere, dere var jo perfekte! ‘En det er jo mye vi blogglesere ikke får med oss også da, men… håper det går bedre med dere begge og at dere tar det “voksent” uten slemme miner og drittslenging! Ta tiden du trenger, innom bloggen din er jeg et par ganger om dagen uansett for å se om noe nytt er kommet, blir så glad av bloggingen din og bare av å være innom bloggen din!:D lykke til til dere begge, dette kommer til å gå bra etterhvert!

    6. Eksen min kunne lært litt av “Det å kutte kontakten brått, være sint, eller flytte bort”. Det ble slutt i mai helt ut av det blå, han flyttet ut samme dag til en kompis og kontakten ble kald, formell og avvikende. Tingene hans måtte jeg leve med i flere måneder før han fikk pakket ned sitt og flyttet det, og det var veldig vanskelig for meg. Jeg ble deprimert og slet virkelig med å finne grunner til å stå opp om morgenen. Ta godt vare på deg selv, Marthe, det er utrolig hvor sterkt et menneske kan være når det treffer motstand <3 Litt klisjé, men "what doesn't kill you makes you stronger".

    7. Det er helt hjerteskjærende å lese. Jeg ser deg av og til på skolen, og skulle så gjerne bare gitt deg en stor klem <3 Håper det går bedre med dere begge snart!

    8. Kjære Marthe! Vil bare starte med å si at jeg sender deg alle gode tanker, og tenker oppriktig på deg flere ganger om dagen. Bloggen din er stedet jeg trykker meg inn når jeg trenger og smile, når jeg vil utsettes for positiv energi. For du er så god! Alltid humøret på topp, og søker å gjøre det beste. I den forbindelse kan jeg ikke la være å lure på om dette virkelig er riktig..spør også fordi jeg er i er forhold som har vart i 3 år selv. For jeg er ikke tilhenger av ideologien som sier at man må bytte ut kjæresten når man ikke lenger er forelsket og når livet blir flest hverdager. Det er da man må holde fast ved de gode egenskapene man liker ved personen, det er tross alt disse man skal leve med gjennom et langt liv. For min del er det uaktulelt og kvitte med med kjæresten , nettopp fordi jeg elsker personligheten hans. Men til tiden ønsker jeg mer, men er ikke dette normalt? Vil man noen gang havne i det perfekte forhold hvor man aldri betviler noe, finnes virkelig et slikt forhold? Jeg spør deg, av den grunn jeg er usikker selv. Klem til deg

    9. Dette var vondt å lese, ble helt på gråten jeg.. Du er en god person Marthe, jeg håper du finner lykken, fordi det fortjener du. <3 Ta vare søte.

    10. Stor klem til deg, Marthe <3 Trist å lese om deg og Daniel. Dere virket som match made in heaven! Etter å ha lest bloggen din daglig i mange år, kan jeg si at du er en helt fantastisk person! Håper du finner den rette for deg en dag <3

    11. Hatten av for dere. Så fint dere gjør det og så gode dere er mot hverandre til tross for utfallet. Masse lykke til, til dere begge.

    12. Alle takler sorg ulikt….broke heart syndrom er en faktisk diagnose…man kan elske noen selvom man ikkje er forelsket…..og man kan være forelsket uten å elske….man kan ha mange følelser uten at alt er rett for det….ta den tiden dere trenger <3 <3

    13. Så trist Marthe. Du er god som er så voksen rundt det hele og bare har gode ord å si. Håper du får grått og sørget uten at noen sier at du ikke skal gråte over en gutt – det er bra for deg og du har all rett til det. Singellivet er heller ikke så ille, og det må du nå nyte mens du kan, for ei jente som deg er jeg sikker på at gutter står i kø for å bli bedre kjent med. Skulle ønske jeg var din veninne og kunne gi deg en god klem nå <3

    14. Kjære gode Marthe!
      Nå kan jeg ikke så mye om kjærlighetssorg, siden jeg har bare hatt useriøse kjærester(inntil nå), men etterhvert vil det gå bedre. Dagene vil bli lysere og fremtiden vil se bedre ut. Jeg hadde trodd du og Daniel kom til å vare livet ut siden dere var så perfekte, men det kan man gjerne tro men ikke vite. Marthe, ta den tiden du trenger, alle opplever kjærlighetssorg ulikt og sender mange gode klemmer til deg! <3

    15. Jeg er så takknemlig for at du deler dette med oss. Må innrømme at jeg sitter med en liten tåre i øyekroken etter å ha lest de to siste innleggene dine fordi jeg er så rørt over at du er så ærlig og god. Tusen takk for at du deler dine tanker, følelser og opplevelser med oss. Du hjelper utrolig mange, inkludert meg selv, ved å være så ærlig og oppriktig som du er. Tusen takk igjen<3

    16. Marthe, verdens skjønneste Marthe! Du er så herlig du. Måten du skriver på, og måten jeg tror du er på. Dette får meg til å skjønne at det kommer til å gå bra med deg. Jeg kjenner ikke deg, men har lest bloggen din i 4 år nå, og føler på en måte jeg kjenner deg litt. Derfor synes jeg dette er utrolig vondt å lese. At vonde ting skjer med så gode mennesker som deg (og Daniel), det er både urettferdig og vondt. Men kjærlighetssorg er noe de fleste må gjennom, og du vet like godt som meg at det blir bedre. Det går over. Sørg nå litt, for så å avslutte dette kapittelet og starte er nytt. Jeg synes det er helt fantastisk måten du og Daniel håndterer dette sammen på. Virkelig inspirerende. Du gikk inn i dette kapittelet av livet med Daniel og avslutter det ned Daniel også. Et fint kapittel og en reise jeg føler meg beæret av å ha fått vært en del av. Ikke stress med blogg nå Marthe. Ta deg all den tiden du trenger med Daniel, venner og familie. Livet er ikke enkelt, men det er ikke meningen heller. Jeg ønsker begge to all den lykke for fremtiden og vet at dere begge kommer til å finne denne lykken. Føles litt rart men også på en måte ikke rart å si at jeg er glad i deg Marthe, du er fantastisk.

    17. Åå, Marthe <3 sender deg varme klemmer! Jeg gråt med deg av innlegget for noen år tilbake da det ble slutt med Jonas og jeg gråter like mye med deg nå også :'( det er kjempe vondt å høre og jeg håper det går bra med dere begge!! Ta all tid du trenger for kjærlighetssorg er noe forjævlig..

    18. Dette er så trist! Hadde så stor tro på dere <3 Men dere er tøffe som tar et så vanskelig valg sammen, det må dere vite! Og å lese hvordan dere takler det sammen her nå, er helt fantastisk - absoulutt <3 Jeg har klump i halsen.
      Man vil allti være glad i personer som har hatt en så stor betydning i livet ens, og som du skriver; kjærligheten tar ikke slutt selv om forholdet gjør det.
      Ta deg tid til å sørge og komme til hektene igjen, så skal du bare se at snart åpner det seg store flotte eventyr for deg <3

    19. Kjære deg<3
      I løpet av årene jeg har fulgt deg som leser, har du ikke gjort annet enn å vise styrke og pågangsmot. Ta med deg dette, så kommer du deg gjennom alt. Man trenger ikke en mann for å være lykkelig, og det er utrolig tøft av deg å innse at du må foreta et slikt valg for å kunne være lykkelig.
      Stå på!

    20. Sender deg gode og varme tanker. Ønsker å kommentere fordi jeg nettopp har gått gjennom det samme. Et forhold gjennom 6 år tok nylig slutt, et valg vi tok sammen. Vi er så glade i hverandre, og ønsker ikke den andre noe vondt her i verden. Vi hadde det så fint sammen, ikke krangling- ingenting. Det var bare den klumpen som du snakket om, som vi begge hadde kjent og følt på lenge. Mange sier det er umulig å være venn med eks kjæresten sin. Vi har valgt å ikke høre på hva andre sier og tenker, og har valgt å løse dette på måten som passer oss best. Vi har bodd sammen siste mnd, og skal bo sammen til jeg finner ny plass. Han har vært med meg på visninger, og jeg har vært med å hjulpet han med innkjøp av møbler og interiør. Han er støtt og stadig på middag hos mamma og pappa, både med og uten meg. Mange kommenterer og reagerer på dette, men for oss så funker det fint sånn. Vi har vært sammen såpass mange år, det var et verdig og fint brudd- så hvorfor skal vi ikke kunne være venner i ettertid 🙂
      Gjør det på deres måte og i deres tempo. Vær snille med hverandre og fortsett å vær glade i hverandre.
      Stor klem fra jente 24:-)

    21. Så bra dere er snille med hverandre oppi det her. Det er det ikke alle som klarer. Håper du finner deg en leilighet som du kan trives i. Ser det er en fin leilighet med god garderobeplass 600 meter fra UIA men den er kanskje litt dyr for kun en person: finnkode=84220164

    22. Det er så trist å høre 🙁
      Høres ut som dere er veldig glade i hverandre, og at dere kanskje er så glad i hverandre at dette ikke nødvendigvis ikke er slutten 😉 Jeg og min kjæreste gjorde det slutt på grunn av at vi var usikre etter 4 år sammen, det gikk noen måneder med sporadisk kontakt, før vi til slutt fant ut at vi ville være sammen. Nå har vi vært sammen i 8 år, og det har aldri vært bedre.
      Stor trøsteklem til dere 🙂

    23. For noen fantastiske mennesker dere er! Jeg har ikke ord. Flere skulle være som dere. Jeg sender dere begge to en kjempe stor klem og ønsker dere lykke til. Håper det ordner seg for dere begge! Jeg har fulgt bloggen din i alle år, og du er en stor inspirasjon for meg Marthe. Føler liksom at jeg kjenner deg så godt. Jeg må innom bloggen din hver dag og tar meg ofte i å tenke på deg i løpet av dagen. Et stort forbilde er du! Tusen takk for at du er den du er! Jeg har fått masse hjelp, støtte og inspirasjon gjennom bloggen din opp gjennom årene. Har en skjult liten drøm om å en dag møte deg. Du virker så tvers igjennom god og snill. Det stråler av deg! Menneskene rundt deg er heldige som har deg i livet sitt! Ta vare på deg selv, Marthe <3 Skulle ønske jeg kunne gitt deg en stor klem. Håper det går bra på skolen! Du er så flink! Og kommer til å bli en fantastisk sykepleier. Gled deg til praksis! Du kommer til å få det kjempe fint 🙂 Stor klem fra en som tenker masse på deg

    24. Jeg sitter rett og slett her med tårer i øynene… Tom for ord! Da jeg leste om at du hadde hatt en nedtur håpte jeg på det beste, men fryktet det verste.. Kjærlighetssorg er noe av det vondeste, og jeg var sikker på at jeg rett og slett skulle gå av med døden da det skjedde meg. Heldigvis blir det bedre! Dessverre er det ikke lett, men gjennom bloggen din VET jeg at du har mange fantastiske mennesker i livet ditt som tar vare på deg <3 så håper jeg du klarer å tenke positivt! Det ordner seg alltid. Mange varme klemmer til deg nå og i tiden fremover <3

    25. Åh Marthe… Det var så trist å høre. Pleier vanligvis ikke kommentere så mye når jeg leser blogger men om ikke du fortjener en oppmuntrende kommentar så gjør ingen det! Synes du er veldig tøff som skriver så åpent om det på bloggen. Det er utrolig beundringsverdig og jeg tror mange lesere setter pris på det. Mange bloggere har jo ofte tendensen til å få alt til å virke som livet er tipptopptommelopp hveer eneste dag. Jeg skjønner jo det men det blir jo litt vanskelig for oss blogglesere å føle på det at vi aldri kommer til å leve opp til det så er hyggelig med bloggere som viser at livet har sine nedturer også. Og du gjør det på en så fin måte! Vet ikke hva annet jeg kan si for å oppmuntre deg. Det eneste som hjelper er vel å tenke at ting blir bedre og du tok riktig valg og om noen måneder/år kommer du til å takke deg selv. Synes du skal ta litt tid til å passe på deg selv nå. Stor klem Marthe

    26. Nei, så trist å lese! Og ikke minst utrolig vondt å gjennomgå. I en sånn prosess frister det noen ganger å velge enkleste løsning, å bare gå tilbake til å ha det greit, med en klump i magen, fordi veien til den nye tilværelsen er så lang og vond. Men man må jo gjennom den for å få det bedre til slutt. Jeg føler ekstra med deg, fordi jeg selv gikk gjennom et utrolig vondt brudd etter tre år like etter at jeg hadde startet på sykepleien. Det var tøft å sitte i forelesninger der jeg eeegentlig hadde så lyst til å lære alle spennende ting de foreleste om, men tankene mine var på bruddet og jeg konsentrerte meg mest om å klare å holde masken. Det er i tillegg et sosialt studie. Jeg måtte late som om ting var bra etter søvnløse netter, bli kjent med nye medstudenter, snakke med lærere og etterhvert ansatte og pasienter i praksis. Inni meg gledet jeg meg til å komme hjem, kunne lukke døren bak meg og gråte. Men når bruddet gradvis blir enklere, så er jeg sikker på at sykepleiestudiene kommer til å tvert imot hjelpe deg videre – du kommer til å treffe mange fantastiske mennesker der <3 sender deg en god klem.

    27. Sender masse klemmer Marthe! Slapp av og ta den tiden du trenger borte fra alt som heter blogg og sosiale medier Marthe<3 Vi venter på deg, og i mellomtiden - hvil! Sender ALLE gode tanker, virkelig <3 KLEM KLEM

    28. <3 <3 <3 Jeg tror dere har fått hverandre i en periode i livet deres fordi begge har kunnet hjelpe den andre med noe og slikt blir det kjærlighet av, selvom det ikke alltid er den livslange med stor K, nødvendigvis. Dere hadde behov for hverandre for en tid og vil begge ha hjulpet den andre videre med så masse godt hver av dere har gitt hverandre - det er klart det er vondt å skilles fra et slikt menneske, uansett hvor riktig det er å skulle gå videre! Ønsker dere alt godt, begge to <3

    29. Åh<3 kjære deg, jeg sitter her med tårer i øynene og har ikke lyst til å gjøre annet enn å sette meg i bilen og kjøre 6 timer for å gi både deg og Daniel en skikkelig klem! Stå på, og kom tilbake til bloggen når DU føler deg klar for det😘

    30. Må bare si at du er helt nydelig Marthe😉Du virker som en flott og godhjerta jente!
      Ønsker deg/dere alt godt. Ta godt vare på deg selv.
      Hilsen ei som digger deg!

    31. Heia<3
      Godt dere klarer å være sterke i sammen og være med hverandre når ting er vanskelig 🙁 syns dette var kjempe trist.
      Det ordner seg vett, kanskje dere vil finne til ake til hverandre eller så finns det mange flotte fisk i havet 🙂 du har heldigvis en super familie og mange herlige venninner som kan ta seg av deg og som du kan være sosial med enn å bare være alene :/ det er godt å ha sosial nettverket når ting skjærer seg sånn 🙁 håper alt ordner seg for fine deg ^^
      Er nok ikke vanskelig for deg å finne deg en mann så fin du er 😉 følt deg lenge og du inspirer og skriver en god blogg 😉 alltid gøy å lese det du skriver 🙂
      ha en fin dag og håper ting blir bedre 🙂 klem

    32. Hei Marthe!<3
      Du er bare helt nydelig, og jeg ønsker dere begge alt godt. Ta vare på deg selv!
      Klem

    33. Så trist å høre, men av og til er det slike besluttninger som må gjøres for å skal ha det bra.
      Ønsker dere begge godt videre, ta vare på deg selv <3

    34. Kjære Marthe!
      Har klikket innom bloggen din hver dag, i flere år nå. Du er virkelig en person som gir meg både inspirasjon og et smil om munnen. Jeg har aldri før kommentert, men følte virkelig for å gjøre det nå, da jeg kjenner meg så igjen i situasjonen din akk nå. Jeg gikk gjennom akkurat det samme for noen måneder siden.. Det er utrolig vondt akkurat nå, men jeg lover deg – det blir bedre! Når du har tatt et valg, som er så utrolig vanskeli, men likevel vet at det er rett, da sier det seg selv at livet vil bli bedre, og at du går bedre tider i vente💛 (viss det var forståelig, hehe)
      Selv fant jeg trøst i disse bibelversene i den tunge perioden:
      «Jeg vil gjøre deg vis og lære deg den veien du skal gå, jeg vil la mitt øye hvile på deg og gi deg råd.»
      ‭‭Salmene‬ ‭32:8‬ ‭
      «Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!»
      ‭‭Matteus‬ ‭11:28‬ ‭
      Lykke til, kjære deg

    35. Åh, fine Marthe <3 Det e heilt rætt som du skriv, man må tørre å kjenne på følelsan sine. Ikke bærre stænge di inne og rømme bort fra situasjon. Æ bodde en gang ilamme en æks i en måne ætter at det va slutt, sællfølgeli føltes det jo litt rart/kleint i bynnelsen, når man plutseli sku bynn å lås badedøra når man dusja osv.. Men tell slutt så føltes det bra, og vi beholdt kontakten som vænna ætterpå 🙂
      Huska når det blei slutt mellom dæ og Jonas sia æ har læst bloggen din i nån år, og æ huska at æ va like trist då, om ikke enda meir trist. Vi læsera føle jo at vi kjenne dæ og din kværdag sia du dele me dæ så mykje. Æ håpa at du bli å dele like mykje sæll om det kan være hardt og tongt i et brudd. Æ håpa at vi får læse meir om kjærliheten og at vi bli introdusert førr eventuelle nye partnera i framtia.
      Stor styrkeklæm tell dæ. <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg