7 things to do after a break up

1. Se på forholdet som nok en lærerik opplevelse, fremfor bortkastede år. Jeg sitter igjen med noen helt fantastiske minner etter disse to årene, og de vil jeg ta med meg for resten av livet. Dessuten føler jeg meg i dag enda klokere på hvem jeg er, og hva jeg trenger i en partner. En lærdom jeg ikke ville vært foruten.

2. Se fremover. Den første uken er alltid verst. Det blir alltid bedre, man må bare gi det litt tid, og ikke minst gråte seg ferdig. Noen trenger 3 dager på å hulke seg gule og blå. Andre trenger tre måneder. Ta deg akkurat så lang tid du trenger. Alle brudd er forskjellige og det finnes ingen fasitsvar på hvilken sørge-måte som er riktig, men holder du tårene igjen for å fly rett på fest, drikke bort tankene og hoppe i en ny seng, så tror jeg bare du vil utsette sorgen og få den som en smekk i ansiktet flere uker på etterskudd. Det vil ihvertfall gjøre vondt. 

3. Tenk på all den nye energien du vil sitte igjen med etterhvert! Alle kreftene du tidligere brukte på å bekymre deg for alt som ikke føltes riktig? Det er jo fullstendig utmattende! Nå kan du i stedet bruke tiden din på alt som er riktig. Forhold med venninner, familie, og ikke minst deg selv. Når man har så innmari lyst til å få noe til å fungere, går nesten all energi til å tenke ut nye måter og løsninger man kan fikse det på, ikke sant? Hva er poenget, hvis du innerst inne vet du befinner deg på et synkende skip? Det gjør uhyre vondt å gi opp, men for en lettelse det samtidig er å gi slipp på alt av vonde tanker og bekymringer.

4. Virkelig gå inn for å være singel en stund. Jeg har ihvertfall hatt kjæreste i 11 av mine 24 år, og kjenner det nå er tiden for å være litt alene og utilgjengelig. Alt jeg vil er å bruke fremtiden på å bli meg selv igjen. -Den glade, sprudlende, lekne Marthe som synger i dusjen og danser i bare trusa innenfor leilighetens fire vegger. Jeg skal invitere jentene på pizza og filmkveld i hytt og pine og minne meg selv på at jeg faktisk har det bra i mitt eget selskap også <3 

5. Være god og snill med Daniel hele veien. Han har aldri gitt meg noe grunn til å være noe annet, og selv om vi kanskje ikke vil klare å være nære venner etter at jeg flytter ut, skal jeg alltid ha respekt når vi en gang i fremtiden måtte sees igjen, og aldri ha noe ønske om å gjøre han vondt.

6. Huske å spise! Jepp. Å ha kjærlighetssorg skal ikke være noen slankekur. Å lage mat til bare én blir kanskje den verste omstillingen av dem alle, men en god, hjemmelaget middag er så innmari viktig for hverdagslykken, så denne tradisjonen har jeg lovet meg selv å opprettholde også fra og med neste uke. Daniel har faktisk og måttet love meg at han ikke skal la kjøleskapet sitt stå tomt, eller erstatte middagsmåltidet med knekkebrød i fremtiden. God kvalitetsmat hører til enhver glad hverdag spør du meg.

7. Sist men ikke minst: Skrive flere lister som dette. Det hjelper faktisk! Hehe, en “what not do to” må ihvertfall følge etter.. -Og muligens en “positive sider ved å være singel”.. Tenk, nå kan jeg til og med være utvekslingsstudent! Nei, jeg har fremdeles alt for gode venner og en familie jeg ikke klarer å reise fra.

<3 

31 kommentarer
    1. Anonym: Ja hvis man klarer å reise fra kjæresten sin i mange måneder så er det jo ingenting i veien for å gjøre det. Jeg tror dog ikke jeg ville trivdes på noe utveksling hvis jeg gikk og savnet på menneskene jeg hadde hjemme 🙂

    2. Bra at du klarer å tenke slik om det! værste jeg vet er ekskjærester som går og snakker dritt om hverandre etter et brudd, det blir jo bare altfor dumt når man helt sikkert har hatt mange fine stunder sammen

    3. Du er så god på å sette ord på følelser, og det er nok også grunnen til at du er en så dyktig blogger som du er også! Jeg kan med hånden på hjertet si at du er en av de beste bloggerne jeg leser, og har lest i flere år! Sånne type innlegg vil nok også hjelpe deg på veien videre. Masse lykke til med ny leilighet så håper jeg at alt ordner seg for deg! 🙂
      God helg! Klem fra meg <3

    4. Jeg er alltid så imponert hvordan du klarer å holde humøret så godt oppe som du gjør. Jeg har ikke kjærlighetssorg engang, og føler ikke humøret mitt er 50 % så bra som ditt engang, hehe! Det er beundringsverdig! Takk for at du gjør dagen min en smule bedre 🙂

    5. Utrolig bra skrevet, Marthe! Og det var så fint å lese for meg som er i samme situasjon selv. Du er bare helt herlig<3 og synes ideen din om de neste innleggene er utrolig gode og fine!

    6. Du er så flink, det gode humøret smitter virkelig! Bloggen din er rett og slett det jeg kaller hverdagsglede <3 stå på, du er så sterk!! Ha en fin helg videre! Kleem

    7. Jeg har aldri hatt kjærlighetssorg før, så vet ikke hvordan det føles. Har en fantastisk mann nå, og vi har det fint sammen fortsatt selv om det snart er blitt hele 6 år siden vi ble sammen. Jeg håper virkelig at det går bedre med deg! Du er jo ei solstråle, og det er trist og vite at du kanskje ikke har det så greit. Men håper virkelig at det går bedre med deg 🙂 En dag, når du føler for at tiden er inne for det, finner du den rette. Og man vet aldri, kanskje du og D finner tilbake til hverandre en vakker dag 🙂 Men nå kan du jo bare slappe av og ta vare på deg selv i mellomtiden 🙂 Det er så utrolig fint å lese at dere to fortsatt er venner, og at du kun skriver fine ord om forholdet og alt som har vært. Slik er det jo ikke alle som er, og det er jo bare stygt, uvoksent og barnselig. Men du er en voksen person. Du er snill, og du er omtenksom. Som vet hvordan en skal behandle hverandre etter et brudd og etter to fine år som dere har hatt med hverandre 🙂 Håper du får det fint i den nye leiligheten din! Ønsker deg alt det beste! Lykke til videre flotte deg 🙂

    8. Du skriver allerede en del om forholdet og break up-en, men kan du fortelle litt om hva som egentlig skjedde? Jeg skjønner at man vil forskjellige ting, men tror faktisk mange der ute sitter i et forhold de ikke helt er sikre på, fordi usikkerheten over hva som kommer etterpå hvis det evnt. blir slutt overvinner. Hvordan vet man liksom at mann befinner seg på et synkende skip? Dette er ikke for å snoke, men flere befinner seg i den situasjonen, men ikke tør å ta steget ut.

    9. Det er veldig viktig å se det positive i ting. Synes dette var et kjempefint innlegg å ta med seg videre 🙂 Lykke til på ferden videre, Marthe<3

    10. Glad jeg fikk rotet meg frem tilbake til dette innlegget. Når du laget dette var jeg allerede på tanken om jeg ønsket å fortsette i forholdet eller ikke. Var veldig usikker, men tok nylig valget om å bli singel. Utrolig leit, men endte heldigvis ikke opp i noen krangler eller lignende. Håper det blir han og meg til slutt en dag, men det var i hvertfall godt å lese igjennom denne listen din nå som det er kjipt<3

    11. Jeg og samboeren min gjennom 2 år valgte å avslutte forholdet i dag. Det gjør selvsagt vondt,men det var det rette. Disse punktene hjalp veldig.

    12. Tusen takk for rådene, jeg trengte de virkelig etter et 1 års forhold hvor jeg både gir blomster og sjokolade og hun gir meg Lego så slår hun opp på tekst og dette hjalp veldig.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg