Sesamlaks med blomkålmos

God dagen, god dagen! Nå skal jeg straks hive meg avgårde på kveldens kinofilm, men jeg har laget en superdeilig laksemiddag denne onsdagen, og oppskriften på denne har jeg lyst til å dele med dere først! Rød fisk med blomkålmos, salte, sprø gulrøtter og ruccolasalat. Mmm! Høres det ikke godt ut? Det kan jeg ihvertfall fortelle dere at det var. Spesielt med en skvett pesto og kremet balsamico til. -Jo og pinjekjerner da. Disse kan du jo enten bare kjøpe ferdig på pose, eller riste selv i en tørr stekepanne.

Du trenger: 1. 2 laksefileter 2. En håndfull ruccola 3. 5 minigulrøtter 4. 1/2 blomkål 5. 2 poteter 6. Salt/pepper 7. Litt ristede pinjekjerner 8. 1ss smør 9. 1/2 dl matfløte 10. 1dl sesamfrø 11. En skvett kremet balsamico

Slik gjør du: 
1.
Start med å skrelle potetene og rive blomkålen i små buketter.
2. Kok dette i en gryte med vann til det er blitt så mørt at du kan sile av vannet og mose det hele med gaffel. 
3. Sett ovnen på 200grader, skjær minigulrøttene i to, dryss over litt olje og salt og stek dem på et stekebrett midt i ovnen i 10-15 minutt. I mellomtiden gjør du ferdig blomkålmosen. 
4. Tilsett 1 ss smør og 1/2 dl matfløte i den moste potet/blomkålmassen og smak mosen til med litt salt og pepper. Jeg bruker alltid litt ekstra smør og litt ekstra pepper fordi jeg bare eeelsker det.
5. Dypp laksen i lyse sesamfrø og stek den kjapt i en stekepanne med litt matolje til frøene er blitt gylne. 

Server fisken på en seng av blomkålmos, og topp med ruccola, pinjekjerner og gulrøtter!

– Jeg hadde også litt pesto og balsamico til –

Håper det smaker! -Og spør hvis dere lurer på noe.
Åh, deilig å endelig kunne dele en fiskerett med dere igjen!

9 kommentarer

Siste innlegg