– Huskeliste for studenter –

Ohoi! Dette har vært en vanvittig lang og lærerik dag for min del. Jeg var hjemme i to-tiden og fortsatte lesingen ute i solen på verandaen (til jeg sovnet og våknet opp gørrsvett). Deretter kjørte Daniel og jeg en aldri så liten kjemitime ved stuebordet hvor jeg lærte ham alt jeg hadde plukket opp på dagens kurs. Han skal også ha kjemi i sitt ingeniørstudie, så vi får hjelpe hverandre der vi kan si! -Og apropos hjelpe hverandre: Under her har jeg skrevet en liten huskeliste til alle studenter der ute. Nå har det jo nesten gått en uke allerede, og mange har sikkert mye på stell, men til dere som ikke har det: Her kommer en oversikt over alt som må ordnes snarest mulig!  En liten ekstraliste la jeg også ved til sykepleierstudentene. Det er ikke lett å få med seg alt alltid!

♥ Semesterregistrering og semesteravgift. Du må huske å registrere deg som student ved det universitetet du skal studere på, og ikke minst betale semesteravgift for å i det hele tatt få gå opp til eksamen. Fristen er vel ikke før 1 september, men husk at du ikke får utbetalt studielån eller studentbevis før denne er betalt.

♥ Kjøp av pensumbøker og skrivebøker. Jeg kjøpte flesteparten av mine bøker brukt i facebookgruppen kjøp og salg for sykepleierstudenter HER, men de grunnleggende sykepleierbøkene kom først ut i går, så disse kjøpte jeg nye på Ark. Ark.no, Adlibris og Tanum har jeg skjønt er billigst på pensumbøker.

♥ Kjøp deg skoleveske og matboks. Skaff deg en god, romslig skoleveske eller sekk, og gå til innkjøp av en fin matboks. Sistnevnte tror jeg faktisk har litt å si for motivasjonen til å pakke med niste fremfor å kjøpe noe ferdig i kantinen. Sett deg ned allerede nå på søndag og planlegg dette med niste for den kommende uken. Hvor mye tid krever det egentlig? Er ikke pengene du sparer verdt en halvtimes planlegging om søndagskvelden?

♥ Registrer deg i studentweb så du kan få logget inn i fronter. Dette har jeg hatt litt problemer med selv og fikk dermed først logget inn i dag. Allerede hadde lærerne lagt ut en hau av dokumenter, så her gjelder det å følge med til enhver tid. Start gjerne alltid dagen med en titt i fronter til frokost.

♥ Kjøp av en timeplan. Denne tror jeg er helt GULL. Det å ha et lett tilgjengelig og oversiktelig sted å fylle inn frister, eksamensdatoer, og innleveringsfrister er så viktig. Min har enda ikke kommet i posten, men jeg satser på at den dukker opp til uken så jeg kan få vist dere den. Mihi, den er så fin!

♥ Last ned App med studentbevis. Jeg vet ikke om alle universitet har en slik app? Universitetet i Agder har det ihvertfall og inni denne kan man altså få frem studentbeviset sitt elektronisk bare ved et tastetrykk. Superkjapt og greit om man sitter i taxi eller på buss og måtte ønske å få litt rabatter.

♥ Søk om stipend og studielån. Fristen er vel ikke før i november for dere som ønsker det, men trenger du denne støtten så trenger du den gjerne nå som det faktisk er litt utgifter på bøker og diverse. Jeg har ihvertfall brukt 5000kr på bøker, sykepleierutstyr, og semesteravgift de siste par ukene. I starten dukker det stadig opp noe.

♥ Kom i gang! Skaff deg en liten oversikt over hva som er pensum i de ulike fagene dine slik at du kan lage en slags leseplan for ukene fremover.  Ikke start for sent med å lage deg et system for når, hvor og hva du vil studere. Begynn med en gang! Jeg tenkte jeg skulle skrive et eget innlegg om studieplan, leseteknikk og strategi senere, men finn i første omgang ihvertfall ut hvilke timer av dagen du ønsker å lese på, hva du vil fokusere på når og hvor du skal jobbe. Å følge en slagplan og en satt timeplan gjør det mye enklere å lese effektivt. Dessuten kan du da også ta deg fri med god samvittighet når det står på timeplanen at du skal gjøre det!

– Ekstraliste for sykepleiere –
♥ Kjøp av sykepleierutstyr. Du vil trenge en uniform, et klokkeur og navneskilt allerede om et par uker så det kan like godt klikkes hjem med en gang. Jeg bestilte mitt utstyr på healthworkers.no og fikk 20% rabatt ved å bruke koden “stud2016” i kassa. Det kan dere også få. Koden er for absolutt alle studenter!

♥ Lag deg brukerkonto på Sykepleiepluss.no. En GENIAL nettside med videoopplæring i både anatomi, fysiologi, mikrobiologi, medikamentregning og sykdomslære. Dette tror jeg blir de desidert vanskeligste fagene, og litt ekstraundervisning av tre flinke leger på nett betaler jeg gjerne noen kroner i året for. Foreløpig har jeg bare gratis prøveabonnement her, men alt om priser står på nettsiden. Denne siden kommer jeg til å bruke MYE.

♥ NSF.  Denne er jo helt valgfri, men det å melde seg inn i norsk sykepleierforbund er ikke så dumt. Vi hadde et lite foredrag av nestlederen på UIA i går, og fikk et innblikk i hvilke fordeler man får ved å være medlem her, så jeg meldte meg inn med det samme. Dere andre sykepleierstudenter må gjerne lese mer om dette HER.

♥ Levere politiattest. Prosessen med å søke om få tilsendt politiattest kan være lang akkurat i disse tider, så få det gjort så fort som overhode mulig. Jeg fikk min i løpet av en uke, men andre opplever gjerne å måtte vente i to, så send inn søknad med en gang så du får levert attesten litt før du må.

Det var dagens visdomsord fra meg! Ha en finfin kveld videre <3
Nå skal jeg ut på luftetur. Det trengs etter en dag som denne!

29 kommentarer
    1. Her har du gjort en god jobb! Flott huskeliste som rommer alt (jeg har studert 7 år). Spesielt det med å lage en leseplan tidlig i semesteret har gjort at jeg har lykkes i mine studier!

    2. Ser ut som du har stålkontroll og er motivert for studiene dine. Digger det 🙂 Masse lykke til! Dette klarer du med glans 🙂

    3. Jeg brukte sykepleiepluss sine sider både første og andre året på sykepleien. Fantastisk bra videoer og veldig nyttig! De fleste i mitt kull ville nok sagt det samme 😀

    4. Anonym: Helt riktig. Men sykestuen på skolen krever også at du har uniform på i timene hvor vi skal øve til praksis og her deles det ikke ut klær så det må bestilles 🙂

    5. Har selv jobbet på sykehjem, kun som sommervikar vel og merke, men alle faste hadde sine egen uniformer, kjøpt via jobben. Man får en viss sum hvert år til å kjøpe tøy man trenger på jobb, men ikke som student. Jeg ville også hatt min egen. Jeg har brukt sykehjemmet sine vikaruniformer som slett ikke passet meg. Altfor store 🙂

    6. Anbefaler deg også å bestille saks og evt arterietang/pinsett – gull verdt selv om du er student! 🙂 vil også anbefale navnskiltet “penhygenic”. Her får du navnskilt og en “lomme” som holder styr på penner og sakser 🙂 les mer om den på vaktrommet.no:) jeg bestilte den etter første praksis, og har fremdeles den samme, 3 år senere! 🙂 det fine er at du kan bytte navnskilt, men bruke samme “lomma”. En fantastisk sak spør du meg! 🙂 som sagt, les litt om den, tror ikke du vil angre :-)send meg gjerne mail om du lurer på noe om studiene eller noe sånt, jeg ble ferdig for et år siden og hjelper gjerne til med tips og triks:-)

    7. Takk for gode tips!! Elsker slike innlegg. Gleder meg til innlegg med lesetips og teknikker kommer.
      Trenger tips til matpakke man kan ta med hjemmefra også, hvis du har noen gode tips. 🙂

    8. Så kjekke tips! 😀 Er godt igang med å få kjøpt inn litt av hvert til mitt studie – men jeg er siste året på økonomi og ledelse 🙂 Dessverre er det ikke alle fag som har fått ut pensum enda (og heller ikke på facebook) – men jeg starter på mandag, så satser på at dette er i boks så kjapt som mulig 😀 Er så greit å være godt i gang helt fra starten! <3

    9. Åå, nyt tiden som ny i fadderuke og nyt hver eneste dag i studiet! Tro meg tiden går alt for fort! Selv starter jeg nå på siste året på sykepleieutdanningen, og jeg føler det var i går jeg hadde min aller først dag. Plutselig står du der som ferdig sykepleier med autorisasjonen i hånden 😊

    10. Elsker innleggene dine og er kjempeglad over dine vegne at du har begynt å studere. masse lykke til og jeg ser frem til et studieteknikk/studietips innlegg!

    11. Mange gode og viktige tips, du har fått med det meste. Problemet for meg er ofte å opprettholde midt i semester-motivasjonen. Men jeg synest også det er deilig å kunne gå til skolen, da får du litt frisk luft og våkner om morningen. På UiB har vi også kaffekopp, 299kr eller 399kr for så mye kaffe du orker i semesteret i kantinen. Også når du gjorde innkjøp: husket du ting som hullemaskin, stiftemaskin, tape, binders, blanko? Også synest jeg det har vært så verdt det å gå til innkjøp av printer, men det har du kanskje allerede. På skolen koster det ofte penger å printe ut ark og en billig printer vil nok etterkvart lønne seg, men også gjøre det mye enklere når en skal skrive ut diverse :):)

    12. Flotte tips 😀 Hadde vært veldig interessert i et innlegg om matpakke tips, siden jeg sliter veldig med å lage matpakke hjemme <3

    13. Hei! Jeg har også nå nettopp startet første året på sykepleie. Virker så utrolig bra! Jeg bare lurer på hva de aller viktigste bøkene er? Sliter litt med pengene nå, og har derfor ikke råd til å kjøpe alle bøkene…

    14. Sunniva: Heisann! Du, da ville jeg bare ha kjøpt de grunnleggende sykepleiebøkene 1,2,3 og Menneskekroppen. Disse fire må du ha fra starten av <3 Du bør virkelig starte opp med anatoriboken "menneskekroppen" så fort som overhode mulig. Boken er supertykk og pensum er veldig tungt så her ville jeg ha begynt tidlig! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg