12 store frokostfavoritter

Hei siste frimandag før skolestart! Tenk, nå er det bare én uke igjen til vi skal sette oss på skolebenken! Eller.. til vi skal i gang med vindrikking og rebusløp i fadderuken. Hehe, jeg grøsser litt av tanken, men jeg har noen rolige syv dager foran meg så jeg skal nok få mer enn god nok tid til å lade opp! Noen siste innkjøp har jeg også til gode, og de tenker jeg å få unnagjort i Stavanger så jeg kan få snekret sammen et “must haves til skolestart” innlegg. Mandagsmorgenen min har gått til vasking av leiligheten og en episode av “Ingen grenser”. Daniel viste meg programmet først i går kveld, og i dag tidlig ville jeg seriøst gråte meg ihjel av episode 3 til frokost..

Jeg gjorde et forsøk på å spise, se episoden og sminke meg samtidig, men sistnevnte måtte jeg bare gi opp. Det er helt sykt hvilke sykdommer og tilstander folk kan klare å leve med. Tenk å være så maks uheldig som noen av deltakerne der har vært, og likevel gå rundt med gatas største livsgnist? Jeg vet ikke med dere, men jeg blir megainspirert. -Og dere som heller ikke har sett programmet før nå.. Se sesong 2 på nett med en gang!

Før jeg drar avgårde til togstasjonen har jeg lyst til å dele litt inspirasjon på frokostfronten! Jepp, jeg har snekret sammen et aldri så lite frokostinnlegg til dere med 12 av mine absolutte favoritter. Håper dere finner noe av det fristende? Det er fort gjort å gå lei av brødskiver med ost og skinke på, så her har dere noen andre idéer.

– Plate of Fruit –
Er jeg så frokostlei at jeg vurderer å hoppe over hele måltidet så lager jeg meg rett og slett bare et fruktfat med mine favorittingredienser. I dette tilfelle mango, jordbær, bringebær og blåbær med et lite dryss melis på. Det metter kanskje ikke så fryktelig lenge, men frukt og bær er absolutt bedre enn ingenting!

– Cottage Cheese rundstykker –
Frokostrundstykker med blåbær eller eplesyltetøy er noe av det beste jeg får. Dette har jeg spist nesten hver morgen helt siden påske da jeg lagde meg dem for første gang. Cottage Cheese rundstykkene mine varierer jeg litt på om jeg har med eller uten hvetemel i, men oppskriften på akkurat disse på bildet finner dere HER.

– Ovnsbakt omelett –
Med alle favorittingrediensene i! Her er det virkelig bare å hive oppi alt du vil av grønnsaker, skinke, ost og bacon. Godt blir det nesten garantert uansett. Lager jeg meg omelett til frokost så må jeg også alltid ha varme baguetter til. Oppskriften på denne finner dere HER.

– Grønn smootie –
Åh, denne grønne mango/lime varianten er så frisk og god! Jeg er ikke så fan av disse grønne drikkene når de bare inneholder blader og grønnsaker. Det smaker jo… jord? Jeg må alltid tilsette litt frisk frukt også blant spinatbladene, og denne over er en slik, smakfull variant! Oppskrift finner dere HER.

– Gulrotrundstykker –
Nok en rågod oppskrift på frokostrundstykker. Disse finner dere HER. Jeg liker å lage rundstykker for hele uken om mandagen, og så bare varme hvert rundstykke 30 sekund i mikroen før jeg skal spise dem om morgenen. Synes det er så godt når de er lune. Da smaker de jo som nystekte igjen!

– Nutella Stuffed Pancakes –
Well hello… Kanskje ikke det sunneste alternativet, men noe å nyte på lørdagsmorgenen! Jeg har ikke delt oppskriften på disse, men forklart hvordan jeg lager dem HER. Topp gjerne med opphakket banan og jordbær.

– Brød med avokado og egg –
Most avokado på skiven er utrolig godt! Spesielt med noen dråper sitronsaft på, og litt salt og pepper. Toppet med noen eggskiver blir det even better! Er jeg skikkelig lei av pålegg, så er dette gjerne et alternativ jeg stadig går tilbake til. Bare kokt egg med majones er jo også fryktelig godt.

– Frokostgrøt –
Her varierer jeg mellom alle mulige varianter. Spesielt om høst og vinter kan jeg spise grøt til frokost hver dag hele uken uten å gå lei. Det går i alt fra havregrynsgrøt, byggrynsgrøt, semulegrøt, Fjordland sin risgrøt.. Mm!

– Lakserull –
Dette har jeg heller aldri delt oppskrift på, men her er det bare å smøre speltlomper med et lag snøfrisk, legge på ruccola og røkelaks, og rulle! Aner dere hvor digg dette er? Perfekt som både frokost og lunsj.

– Pestosalat med pasta –
En veldig enkel frokostsalat som jeg kan finne på å lage enorme porsjoner av, men som likevel bare holder til 2 dager. Når noe smaker så godt som dette så er det helt umulig å ikke gå i kjøleskapet og smugspise hele dagen. Her har jeg blandet pastaskruer med cherrytomater, ruccolasalat, ristede pinjekjerner, og grønn pesto.

– Hjemmelaget granola –
Det smaker himmelsk, metter, og er næringsrikt. Granola kan man jo strø over nesten alt, men min favoritt er å blande en håndfull sammen med litt vaniljeyoughurt. Dette er noe jeg først prøvde ut i sommer, og siden har jeg hatt det både til frokost og mellom-måltid utallige ganger. Oppskriften finner dere HER.

– Tropisk smoothie –
Enda en frisk og god smoothieoppskrift som virker oppkvikkende på kroppen spesielt om morgenkvisten. Denne smaker ikke bare dritgodt, men ser så fin ut at den kan serveres på en hvilken som helst fest også. Oppskriften delte jeg i vinter, og den finner dere HER.


Nå, hva er deres frokostfavoritt? Tell me!

37 kommentarer
    1. Mange digge eksempler her, masse som også passer som lunch i studietiden! De lakserullene du snakker om der bruker jeg tortillalefser og ikke speltlomper, og fyller di med kremost for mest smak, og spekeskinke ikke lask, er ikke så glad i det! Litt usunnere, men sååå godt 😉 Går også ann å bare ha ost og salami inn i, og da bruker jeg speltlumper, det enkle er ofte det beste har jeg lært 🙂
      Masse lykke til på studiene, starter selv på første året sykepleiern neste tirsdag! Blir spennende å kunne følge deg samtidig 🙂

    2. Mine frokostfavoritter er brødskive med ost med eple eller agurk. Ha en fin dag, kos deg på tur 🙂 savner de personlig innleggene med personlige lister, jeg syns det er så gøy og slike innlegg i dagboka mi, alltid moro og se tilbake på slikt.

    3. Sjelden jeg legger igjen kommentarer men jeg må bare si det; Herregud hvor utrolig nydelig du er med kort hår! En stund siden jeg har sett bilder av deg med langt, og WOW så mye mer voksen ut med kort!! Du er selfølgelig fin med langt og, men herregud blir helt målløs av å se deg med kort hår <3 Masse lykke til med studiestart, jeg er sikker på at du kommer til å klare deg helt supert med sjonglering av studier og blogg! Ha en super mandag, stor klem fra fast leser <3

    4. Nam! Alt ser og høres kjempe godt ut! Godt å variere frokosten litt! Mine favoritter er enten havregrøt, yoghurt med müsli eller rundstykker, men det finnes jo så masse godt! Takk for tipsene!

    5. Så mange fristende oppskrifter! Jeg må si at jeg har mange av de samme favorittene, som pannekaker, smoothie, rundstykker og yoghurt med granola. En annen favoritt er en skikkelig engelsk frokost med egg, bacon og gjerne noen pannefreste potetbåter. Genialt om man har potetrester fra dagen før! Yummyyy, særlig godt i helgene, det er jo en ganske stor og fet frokost 😉

    6. Åå, herlige frokostalternativer! 😀
      Jeg er veldig glad i havregrøt, hjemmelagde rundstykker eller havrepannekaker med syltetøy eller banan 🙂 Men som oftest blir det bare brødskive med pålegg.. hehe, spørs hvor god tid jeg har 😀

    7. Oi, så mye godt! Steike 🙂
      Hmm. Min favoritt for tiden er smoothie, kjapt og enkelt! Andre favoritter er overnight oats med kanel, blåbær og mandler, hjemmelaget knekkebrød med pålegg og polarbrød.

    8. Katrine: Så bra! Jeg blir i perioder veldig frokostlei selv, men med årene har jeg blitt bedre på å prøve å variere litt mer på denne fronten og ikke bare kjøre et og samme pålegg uke etter uke 🙂 Det hjelper å bare sette av noen minutter ekstra på morgenkvisten til å lage en god smoothie eller en deilig salat <3

    9. Sissel: Ååå <3 Slike kommentarer altså! Herlighet så snill du er <3 Jeg er veldig fornøyd med min lille bobb, som nå snart nesten har blitt lang :')

      Tusen takk Sissel! Jeg krysser fingrene for at jeg finner ut av det og kommer inn i gode rutiner superkjapt. <3 Riktig fin mandagskveld til deg også! Nå ruller OL håndball på tven her i Stavanger. Alt for spennende!

    10. Ingvild: Tusen takk Ingvild! Ja, jeg savner også disse innleggene faktisk. Skal se om ikke jeg kan få pønsket ut noe i løpet av uken på den fronten 😀

    11. Emilie: Ja, er ikke det godt? Mmm! Elsker alle slags lefseruller eller speltlomperuller. Det er jo så kjapt å smelle sammen også. Ost og salami har jeg aldri prøvd før, så det skal jeg se og få testet ut jeg og 😀

      Tusen takk, og masse lykke til selv da! Vi har nok et spennende år i vente begge to 😀

    12. Min favorittfrokost er for tiden eggwraps. Du tar 2 egg, pepper,salt og 1/2 ts fiberhusk. Smelt litt smør eller olje i en medium varm stekepanne. Pisk eggene lett sammen. Strø forsiktig fiberhusken i eggene mens du pisker så det ikke klumper seg. Så heller du eggene i stekepannen og setter et lokk over. Skru ned varmen litt og la eggwrapen steke til den har stivnet på toppen. Det går fort, ca 1 – 2 min. Så avkjøler du den før du kan fylle den med hva du vil, f.eks avokado og kyllingbiter. Prøv det 🙂 Metter lenge og er sunt og godt. Kikertpannekaker med ulik pålegg er også fantastisk. Begge disse tipsene er glutenfrie. For ikke å snakke om hjemmelagde bokhveteknekkebrød.

    13. Hei.
      Hvor mye betalte du per pers på ferieturen til Italia og Hellas? Var begge 5-stjerners? Syns du at du fikk mye for pengene?

    14. Nora: Hei! Til Italia betalte jeg rett under 3000kr for en uke på femstjerners hotell med fly tur retur. Til Hellas betalte jeg 13 000 per person for det samme ettersom Daniel hadde fått ferie i fellesferien. Det har virkelig alt å si, så styr unna de tre ukene der om du kan. 🙂 Nå får du turen til under halv pris. Jeg syntes begge turene var verdt enhver krone. Flotte steder begge to. Italia er flottest som destinasjon og Sensimar Imperial Resort i Rhodos knuste alt annet jeg har bodd på av hotell <3 Hehe!

    15. Hei!
      For litt siden la du ut et innlegg, hvor du skrev om sånn tøyaktig greie man kan ha på øreproppene slik at de ikke skal krølle seg og få mange knuter? Lurte på hva det heter og hvor kan man få kjøpt det? Evt link til innlegget?
      PS: Digger deg og bloggen din:)
      Hilsen Anonym

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg