Q&A – Part One

Når flyttet du hjemmefra for første gang? Hva var det verste og beste med det? Jeg tror jeg var 19 år gammel. Det beste med det var definitivt friheten. Plutselig kunne jeg trampe rundt i leiligheten, grise så mye jeg ville på kjøkkenet, ha filmvolumet på 70 og lage meg middag tre ganger om dagen. Disse tingene husker jeg fikk smilet mitt til å gå rundt i mange måneder etter innflytning. Det verste var vel bare utgiftene, men det var også litt  stas å kjenne på at voksenlivet var i gang! Bare det å kjøpe grønnsåpe og vaskemiddel syntes jeg var gøy.

Hva gjør du når du kjeder deg? Jeg har ikke kjedet meg siden jeg var syk, hjemme og sengeliggende med en forkjølelse eller migrene på ungdomsskolen. Hehe, aldri forstått meg på kjede-seg-fenomenet.

Hva på sykepleierstudiet gleder du deg mest til? Jeg gleder meg til å finne ut om det er så fantastisk som enhver sykepleierstudent skal ha det til. Hehe, jeg har hørt så vanvittig mye fint om studie fra dere lesere, så forventningene er blitt ganske høye. Jeg håper det gir meg store nok utfordringer, og at jeg etter praksistimer kan gå hjem med den gode følelsen av at jeg virkelig har vært til hjelp for noen. Jeg vil være hun sykepleieren som ikke blir glemt. Hun som gjør alt i sin makt for at den eldre herremannen skal få en siste fisketur.

Hva med studiet gleder du deg minst til? Hmm.. Kanskje sene kvelder med pugging av anatomi når jeg aller helst vil ut på nye eventyr, reise eller være med venner. Heldigvis starter også Daniel på mekatronikk ingeniør studier ved siden av jobben sin til høsten så vi står ihvertfall sammen i den harde tiden <3

Tjener du og Daniel veldig ulikt, eller har dere nesten det samme? Vi tjener nesten akkurat det samme, men ettersom Daniel har bil og billån har han litt flere utgifter enn meg. Eller… egentlig ikke. Jeg bruker nok noen tusenlapper mer enn han på å fylle kjøleskapet i måneden. Mat, frukt og sunn kveldssnacks er så forbaska viktig for humøret mitt, mens hadde det vært opp til han så ville vi spist knekkebrød til alle døgnets tider.

Hvordan deler dere utgiftene som samboere? Har dere en felles konto for faste utgifter? Vi betaler halve husleien hver og annen hver strømregning. Ellers har vi en felles matkonto som vi egentlig skulle bruke på mat hver måned, men denne har bare falt bort. Jeg synes det er rettferdig at jeg betaler det meste av maten når jeg får låne bilen som Daniel betaler på. Dessuten koser jeg meg med handlelister og ukens storhandel.

Hva er ditt beste tips mot kjærlighetssorg? Å reise! Ikke på en sånn tullete festeferie for å ligge bort sorgen. Nei, nei reis alene. Det var det beste jeg kunne ha gjort for meg selv da jeg gikk ut av mitt fem år lange forrige forhold. Okei, sett av noen dager på å bare sitte hjemme for å spise is og strigråte litt, og SÅ reis. Å surfe på costa ricas bølger var det eneste som kunne fått meg til å tenke på andre ting. 10 dager med språkkurs var alt jeg trengte, så dro jeg hjem som en ny Marthe, klar for å starte et nytt kapittel og lære meg å lage middager til bare én. -Og hei! Man må dra til frisøren. En bli-ny-dag hos frisøren er et must etter brudd. Haha! Helt sant.

Beskriv Daniel med fem ord. 1. Smart 2. Dedikert 3. Selvsikker 4. Stolt 5. Sta. Kjekk går under selvsikker og så føler jeg det mangler et ord som “omsorgsfull”. Ja, jeg må helt klart ha seks ord. Jeg føler meg utrolig godt tatt vare på hele tiden. Selv om han er en real mannemann så er han en fantastisk lytter når han må. Han forstår meg alltid (det er ingen selvfølge), innfrir på alle behov, og vil oss bare godt hele forbaska tiden <3

Hvilke toppbloggere leser du? Jeg leser mange, men akkurat nå er favorittene Kristina Andersen, Caroline Berg Eriksen, Eirin Kristiansen, Cathinthecity, Janni Deler og Angelica Blick. Elsker Janni Deler.

Buksa du hadde på deg går når dere fanga krabber, hvor er den fra? Den er fra Vero Moda.

Hva innenfor sykepleier kunne du jobbet med i fremtiden? Det vet jeg ikke enda. Jeg må nesten bare prøve meg frem på alle områder, og erfare underveis hvor jeg passer best inn. Det kan hende jeg trives i ethvert felt og det kan hende jeg tar etterutdanning og spesialiserer meg på bare ett område. Time will show.

Hvordan blir det å kombinere sykepleien og bloggen tenker du? Er jo mye praksis osv. Jeg tror det blir hardt. Eller jeg vet det blir hardt. Bloggen stjeler opptil åtte timer av meg daglig, og det går jo bare ikke når skole og praksistid skal ha minst det samme. -Men slik jeg har forstått det så er hverdagen som sykepleierstudent veldig variert. Noen dager er lengre enn andre og da gjelder det bare å planlegge riktig! Være strukturert, stå tidlig opp, prioritere bort eventyr og bruke tiden flittig. Andre studenter klarer å ha kveldsjobber ved siden av knallharde studier, så dette skal jeg klare! Jeg er ikke klar for å takke for meg i bloggverdenen enda.

Hva er det beste med å være i et forhold vs å være singel? Det beste er å ha noen å dele de lykkelige hverdagsøyeblikkene med. Kosekvelder i armkroken. En reisepartner og en aller beste venn som kjenner deg inn og ut og som støtter deg i alt. Det er for meg helt unikt og kan ikke måle seg med noe singelliv.

Hvor mye bruker du i måneden på mat? Å kjære vene. Dobbelt så mye av hva som er normalt.

Hvorfor har du ikke signert Sunn fornuft plakaten? Jeg synes den har mange fine punkter som jeg fint kan følge uten å skrive under på et papir, men å ikke kunne informere leserne mine om hvilken størrelse jeg har i plagg jeg eventuelt måtte bestille og dele bilder av på bloggen, synes jeg blir tullete. Det samme med punktet om å ikke ta bilder av middagstallerkenen om det ikke er en stor porsjon. Nå husker jeg ikke ordrett hva som sto, men det var noe sånt som at man bør informere om at man gjerne forsynte seg flere ganger i tilfellet. Er man så lett påvirkelig at et bilde av en middagstallerken kan gi vrangforestillinger så er den sunneste fornuften kanskje bare å holde seg unna hele internettet? -Men som sagt: plakaten har også flotte punkter som jeg allerede følger.

Hvordan var du på skolen? Flittig, uinteressert?… Jeg var flittig når jeg følte for det, og uinteressert når jeg følte for det. Det kom helt an på hvilket stadie jeg var i livet og hvilke venner jeg omgikk meg med. Ordtaket “du får til det du vil få til” er så sant. Når jeg ville ha gode karakterer så fikk jeg det, og når jeg heller ville bruke fritiden på å ri, feste eller være med de “mindre” skoleflittige venninnene mine så gikk karakterene ned. -Men jeg sørget alltid for at snittet endte på 4+ og det er jeg takknemlig for i dag. Å ta opp igjen fag ville vært så kjedelig!

Hvor ofte vasker du håret? Du ser ALLTID så fresh ut på håret! Jaay! Hyggelig å høre <3 Jeg vasker det annen hver dag ca og ellers bruker jeg også tørrsjampo nesten daglig.

Du virker så flink med økonomien! Jeg vet jo at dere sparer til hus, men hvor mye hver måned?
Å, det tror jeg ikke mannen vil skrive under på, men jeg sparer ihvertfall det jeg har satt meg som mål, og det er 8000kr i måneden. Daniel sparer rundt det samme. Vi kunne nok ha fått oss et fint hus eller en fin leilighet allerede nå, men vi har lagt husjakten litt på is. Jeg har ikke lyst til å tenke på flytting før jeg finner ut hvor mye jeg har å gjøre nå som studier og blogg skal kombineres til høsten. Samtidig har jeg alltid sett for meg at jeg flytter på vår og sommerstid når livet er lyst, lett og fint og Daniel ikke bor i skogen. Hehe, han jakter vet dere.

Hvordan er du når du møter nye folk? Forsiktig, høflig (håper jeg), og en smule sjenert. Jeg er definitivt ikke den som roper “YAAS! Det er meg!!” på navnopprop i klasserommet. Bedre å snakke litt for lite enn litt for mye sier nå jeg. -Men samtidig elsker jeg å omgås mennesker som er stikk motsatt fra meg.

Det var del 1! Tusen takk for at dere har stilt så vanvittig gode spørsmål <3

29 kommentarer
    1. hei!
      jeg ser du har kjøpt en veldig fin kjole fra missguided. Var inne på siden der nå og er utrolig mye fint! Bestilte en kjole selv:) Men jeg lurer på; hvordan er det med tollgrenser?
      Hvordan er klærne i strl? =)

    2. Seriøst jeg eeeeelsker deg og bloggingen din!! Herregud du er så flink, inspirerende og en ordentlig gledesspreder. Jeg setter så stor pris på at du deler alt fra hverdagen slik det faktisk er, og ikke prøver å polere alt. Du gjør dagen min og inspirerer meg seriøst til å være den beste versjonen av meg selv. Måtte du aldri legge ned denne bloggen din<3

    3. Hei Marthe! Da må jeg på vero moda, hihi 🙂 Også så moro å høre det er flere som leser Janni Deler sin blogg, hun er så flink ass! Og de
      Vlog’ene hennes er så bra 🙂
      Håper mandag din er fin 🙂 Her er det jobbings til kl 21…og som alltid skinner sola
      🙁 TYPISK! Klem<3

    4. Hei! Anbefaler nettsiden sykepleiepluss når du skal starte med anatomi/fysiologi. Har også pensum på sykdomslære på den siden. Lykke til i studiet! Du blir å stortrives 🙂 Jeg har aldri angret på valget ang studiet og nå starter jeg på 3.året! Tiden flyr i studietiden, det vil du merke!

    5. stine: Heisann! Du jeg fikk toll-regning sendt på etterskudd og den var på rett over 1000kr så det ble ganske dyrt å handle herfra til slutt. Jeg bestilte en HAU av klær da så din regning vil nok ikke bli halvparten så dyr, men likevel.. Disse tollregningene er kjedelige 🙁 Klærene er helt vanlige i størrelsen. Jeg passet alt jeg bestilte 🙂

    6. Ida Rygnestad: Hei Ida! Ja, det er mulig de ikke har den inne enda da, ettersom den er et år gammel. -Men Vero Moda pleier ofte å ta inn gamle varer år etter år også de så det kan hende! 🙂 Ja Janni og kjæresten.. Åh, elsker å følge videobloggene deres!

      Haha, huff du skulle bodd her i sør denne mandagen. Det regner for engangs skyld her i dag 😀 Lykke til på jobb flinke, spreke deg! Og tusen takk for sangtips i går. Jeg fikk ikke snappet deg tilbake. Stor klem <3

    7. Agneta: Tusen takk! Sykepleierpluss er notert ned 😀 Jeg håper jeg liker det like godt som alle dere andre sykepleierstudenter. Masse lykke til med ditt siste år Agneta!

    8. Må bare si amen to that! på svaret ditt ang sunn fornuft plakaten! Er ikke blogger selv,men er så enig med deg! En av mine nærmeste venninner beskyldte meg for å indirekte ha påført henne bulimi, fordi jeg postet noen statuser på facebook og bilder på instagram om at jeg hadde trent (hadde en god treningsperiode). Jeg tenker sånn at herregud,klarer du ikke å sile ut sånt i 23-årsalderen,så er det noen annet som er galt også. Er for å heie på hverandre og løfte hverandre opp jeg. Om alle skal beskyttes i sosiale medier mot alt fra for mye/lite trening/matposjoner/klær osv så kan vel ikke menneskeheten tenke selv lenger.. Man kan i svært stor grad velge selv hva man påvirkes av og hvordan!

    9. Kjekt å lese, du svarer alltid så godt på spørsmål! Jeg gleder meg på dine vegne med studiene og håper du klarer å ta vare på deg selv i tillegg til alt annet du skal få til. Nydelige bilder i innlegget, som alltid. Ha en fin dag Marthe <3

    10. Hvorfor nevner du aldri moren din på bloggen lenger? Jeg husker du bodde hos moren din før, men nå nevner du bare besteforeldre og faren din.. Har det skjedd noe? :/

    11. Eg føler at nå skal alt overstyres. Vi skal ikkje fortelle folk hva vi spiser eller hvilken størrelse vi har eller hva vi gjør i vårt liv.
      Eg er en jente så da blir de lei seg de som ikkje er det
      Eg har hunder, så da kan eg såre andre som ikkje har hunder.
      Eg har smoothiemaker, så da blir de lei seg de som ikkje har det.
      Eg har mitt eget hjem som eg eier..da blir de lei seg de som ikkje eier et hjem.
      Eg blir brun da blir de lei seg de som ikkje kan bli det
      Eg bor I Bergen da blir de lei seg de som ikkje har fjell gjor og regn
      Eg har en kronisk sykdom og da blir de jammen lei seg de som ikkje har det også
      Folkens vi er ULIKE OG UNIKE vi er ikkje er lik..vi skal ikkje være like….vi har ulike liv og liker vi ikkje vårt egen kan vi enten endre det eller vårt syn på vårt eget liv.
      Slutt med denne babysittingen!!!
      ha en magisk dag <3

    12. Hei:) jeg legger sjelden igjen en kommentar, og jeg ville bare si at det er flott at Sunn Fornuft plakaten blir diskutert av dere bloggere:) jeg synes også på en side at noen av de punktene kan fremstå litt tullete, men er det ikke greit at også bloggere har etiske retningslinjer å forholde seg til? Ta for eksempel sykepleiere, vi har yrkesetiske retningslinjer som vi MÅ følge.. Jeg tror ikke at man blir spiseforstyrret av å se ett bilde av en middagsporsjon, eller lese hva slags størrelse kjolen har. Det er mer komplekst enn det.. Men vi må ikke glemme de svært unge leserne som i mindre grad har evne til å reflektere og tenke på den måten gutter og jenter i midten av 20 årene gjør.. Jeg heier både på deg og Sunn Fornuft Plakaten! Jeg tror du kommer til å bli en god sykepleier:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg