Favorittsnacks og svar på studie!

God kveld, god kveld fra oss i Kolymbiabukten, Hellas! Vi koser oss altså så mye her! Jeg har knipset en hau av bilder til dere, men ettersom klokken er blitt så mye allerede denne søndagen så venter jeg med å redigere dem til i morgen tidlig i stedet. Daniel og jeg bestemte oss nemlig for å leke fjellgjeiter da vi lå ved bassenget i dag, og så oss ut et superbratt fjell like ved stranden som vi ville bestige i solnedgangen. Jammen klarte vi å nå toppen også før solen var gått helt ned, og fy for en utsikt som ventet oss der oppe. Gleder meg til å vise dere bilder!

-Men NÅ får dere først en superdigg oppskrift på en av mine favorittvarianter av snacks til hverdagen. Focaccia med spyd av melon og spekeskinke. Gud så godt dette er! Jeg ser forresten også at mange spør hvilket studie jeg kom inn på og det kan jeg like godt bare avsløre med en eneste gang. Jeg kom inn på sykepleierstudiet i Kristiansand! *JUBEL* -Så nå er det bare å få tak i politiattest, kjøpe pensumbøker og begynne å glede seg!

Du trenger: 1. 1kg hvetemel 2. 1,5 pakke tørrgjær 3. 2 ts salt 4. 1 egg 5. 1 ss oregano 6. 6dl lunket vann 7. 1/2 rødløk 8. 2 fedd hvitløk 9. 2 dl olivenolje 10. 1 ts rosmarinkrydder

Slik gjør du:
1. Bland 1 dl olivenolje med hvetemel, salt, gjær, egg, finhakket hvitløk, en halv hakket rødløk, og rosmarinkrydderet. Tilsett 6 dl lunket vann og rør det hele sammen til en klissete deig.
2. Dekk bollen med plastfolie og sett til heving et lunt sted i minst 60 minutt.
3. Når deigen har nådd dobbel størrelse heller du den over i en mellomstor form dekket av bakepapir og trykker den ut i alle kantene så den dekker hele formen. Press 16-20 små hull i toppen med pekefingeren din.
4. Dekk til formen med litt ny plastfolie og etterhev deigen slik i 20 minutt til.
4. Bland så oreganokrydderet sammen med 1 dl olivenolje og pensle dette over hele foccaciaen. Strø over resten av den hakkede rødløken + noen dryss med salt og stek midt i ovnen på 200 grader i 20-25 minutt.

Server til pastaretter, supper eller som tilbehør til tapas foreksempel!


Nå må jeg til slutt spørre: Er det noen flere som har kommet inn på sykepleien i Kristiansand?
Det ville ha vært så stas å få noen av dere som medstudenter! <3

61 kommentarer
    1. Wææ, gratulerer så mye Marthe! Så gøy å høre at du kom inn, jeg gleder meg til å lese om hvordan du trives på skolebenken:) lykke til, og kos dere videre<3

    2. Gratulerer, Marthe! Det passer deg nok utmerket, du som er sånn en omsorgsperson:) det blir spennende!

    3. Jeg kom inn på sykepleien i Trondheim. Så mystoryen din, det fjellet var jeg og på i april! Vi lå på hotellet som ligger rett nedenfor! Ligger dere i nærheten? Det er i allefall kjempefint der, gøy å se bilder derifra! 🙂

    4. Gratulerer med studieplass. Husk å svar ja 🙂
      Elsker også focaccia men må lage mitt glutenfritt pga cøliaki. Kos dere videre.

    5. Gratulerer så mye! Du blir en fantastisk sykepleier:) Jobber selv som sykepleier og trives veldig godt 🙂 Kos dere videre på ferie!

    6. Gratulerer så mye Marthe, glad på dine vegne <3 Takk for denne herlige oppskriften 🙂 Jeg spurte i forrige innlegg, men vet ikke om du fikk det med deg. Hvilket kamera og objektiv bruker du? Kos dere videre 😀

    7. Jeg må bare spørre deg om en ting – vet du hva det innebærer å være sykepleier? Du må vaske, tørke og stelle.. Mennesker kommer bokstavelig talt til å drite deg på hånda.. Du slår meg ikke som en person som kan være komfortabel med noe slikt? Jeg kan selvfølgelig ta feil, men det overrasker meg veldig at det er veien du velger å gå! Det er superpositivt, men jeg kan ikke noe for at jeg undres :-p

    8. mmm!! gratulerer med studieplass, det blir nok spennende. kos dere videre på ferie, heldiggriser<3 reiser ned til varmen selv nå på torsdag, gleder meg som et lite barn hihi

    9. Gratulerer så mye med å komme inn på sykepleierstudie! Jeg har søkt det samme på UiA og kom inn så da sees vi mest sannsynlig! Håper vi får kontakt hvertfall 🙂

    10. Gratulerer så mye <3 nyutdannet sykepleier for ett år siden her:) bare å glede seg, det er et fantastisk studium!:) men kan love deg at det blir slutt på lange negler, løst hår og masse sminke etterhvert 😉

    11. Gratulerer så mye Marthe!! Du blir en fantastisk sykepleier, det er jeg helt sikker på. Jeg jobber på sykehjem denne sommeren, ikke som sykepleier, kun som vikar; men jeg ELSKER følelsen jeg får etter en vakt når jeg vet at jeg har hjulpet noen som virkelig trenger meg. Det er så utrolig givende. Tipper man får samme følelse uansett om man jobber på sykehjem eller sykehus – mulighetene er jo mange med sykepleierutdanningen! Lykke til, gleder meg til å følge deg videre <3

    12. Gratulerer så mye med studieplass! Er selv 1 år ut i studieløpet mitt. Anbefaler deg å kjøpe noen bøker brukt, samt vente med å kjøpe alle bøkerne da i noen bøker skal du bare lese et kapittel eller 2 så da kan man også låne på bibliotek. Pensumbøker er dyyre :-0 lykke til som student, nyyyyt den siste mnd med ferie sier jeg bare! Og gled deg! Studietiden er gøy!

    13. Ragnhild: Tuusen takk! 😀 Brukte bøker skal bli. Har heldigvis en venninne som akkurat er ferdig utdannet sykepleier også, så henne kan jeg ihvertfall få kjøpt noe av 🙂

    14. Tonje: Nei så moro! Både at du kom inn på sykepleierstudiet selv, og at du har lekt fjellgeit akkurat på samme fjell 😀 Bilder fra vår tur kommer straks så da får du mimre litt 😀

    15. Masse lykke til på studiet! Er selv ferdig med første året i Oslo. For å gi deg et tips til anatomi/fysiologi, kjøp deg abonnement på sykepleiepluss.no, alt blir så mye lettere å forstå!:)

    16. Så spennende,gratulerer så masse. Jeg starter på 3 året sykepleien nå til høsten og skal utveksle til Afrika i 3 mnd for å arbeide på sykehus der!! Så studiet bringer med seg utrolig mange spennende muligheter!! Personlig synes jeg 1 året et tøffest, men det er så verdt det når du er kommet over den verste kneika!:) lykke til <3

    17. Gratulerer så utrolig mye med studieplass!!! Dette blir veldig spennende 😀 angående bøker så ser jeg at mange anbefaler å kjøpe brukt, og du skal ikke undervurdere dette tipset. Jeg har hørt at sykepleiehar noe av det mest omfattende pensumet så det kan bli dyrt. Selv bruker jeg ibok.no og noen ganger finn. Men sjekk også om skolen eller studiemiljøet har en egen Facebookside for kjøp og salg, der har jeg fått mye billig i Bergen. Og hvis du skal være med på fadderuke så kan det hende fadderene dine også selger bøker!
      Kos deg videre på ferie 😀

    18. Åh, jeg begynner på andreåret på sykepleien nå til høsten.. GLED DEG! Jeg elsker det og kunne aldri tenke meg å studere noe annet.. 🙂

    19. Så gøy, gratulerer med å ha kommet inn på sykepleierutdannigen. Jeg er nettopp ferdig med første året der selv, og angrer ikke ett sekund på at jeg valgte sykepleie.
      Jeg har brukte pensumbøker hvis du ønsker å kjøpe til en billig penge 😊
      Kos dere masse på ferien!

    20. Hei skjønne Marthe!
      Utrolig fine bilder du tar, vi kan se at du storkoser deg på ferie i godt selskap!:)
      Så kjekt å høre at du kom inn på det den skoleplassen du ville 🙂 Det er alltid like spennende, så det var kjekt å høre at det gikk bra! 😉
      Jeg husker ikke helt hvordan det var om du bodde i Kristiansand, eller skal du flytte nå, slik at det blir lettere med skolevei og alt? 😉

    21. Lea: Hei Lea! Tusen takk, jeg koser meg som bare fy her nede 😀 Nei, akkurat nå bor jeg på Hånes i Kristiansand i en leilighet Daniel og jeg leier, så det er bare 15 minutt med buss unna UIA og det er helt greit 🙂 Trenger ikke å flytte for skoleveiens skyld, men vi vil gjerne flytte likevel så vi får se når høsten kommer hvor hektisk ting blir <3

    22. Hei Marthe 🙂 Så gøy å høre at du har valgt å gå denne retningen. Jeg ble ferdigutdannet sykepleier for 2 mnd siden, og har allerede kommet godt i gang med arbeidslivet. Vil bare komme med et råd: Da jeg var godt i gang med 2-året mitt på sykepleien var jeg utrolig sliten, og jeg hadde hatt en utrolig dårlig praksis på sykehuset, jeg var derfor på nippet til å slutte da jeg følte at dette ikke var noe for meg likevel, men jeg ga meg heldigvis ikke. Jeg fullførte, men hadde alltid en utrolig dårlig følelse på at dette ikke var noe for meg grunnet dårlige opplevelser ute i praksis. Jeg er i dag så glad for at jeg ikke ga meg, men begynte i jobb rett etterpå. Nå jobber jeg på et sykehjem og jeg trives så utrolig godt. Så det jeg prøver og si er at sykepleierutdanningen kan til tider være utrolig tøft, men at når du først virkelig begynner å jobbe som sykepleier er det helt fantastisk. Så dersom det blir tøft for deg en periode, må du ikke gi deg før du virkelig føler at dette rett og slett ikke er noe for deg 🙂 Med det håper jeg at du får en fin utdanning med mange gode praksisperioder! Man lærer så utrolig masse nyttig som man kan ta med seg videre. Kunne aldri tenkt meg å vært foruten denne utdanningen idag!
      Lykke til. Mvh ei som en periode var HELT sikker på at sykepleier ikke var noe for meg, men som trives utrolig godt i dag. 🙂

    23. Hei! Jeg leser ikke så mange blogger men ei venninne tipsa meg om at du skulle gå på sykepleien i kr.sand! Det skal jeg også 🙂 Så vi sees vel!!

    24. Spørsmålstegnet: Sykepleier er så mye mer enn å vaske og tørke bæsj, selv om det er mange som har det inntrykket 🙂 Men noe er det, og det blir man fort vant til!
      Hilsen sykepleier

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg