Saftig kylling med sopprisotto

Gjett hvem som fant passet sitt for en time siden da? Fader altså.. Jeg var så sikker på at jeg hadde mistet det da jeg brukte det som legetimasjon på byen forrige lørdag, men neida! Det hadde bare tatt turen i stuesjenk-skuffen det. *Sukk*. Jaja forhåpentligvis ser jeg litt mer menneskelig ut på bildet til det nye når det en gang kommer i posten.. To og en halv time satte jeg altså på politistasjonen helt forgjeves i dag. For ei vimse..

Jaja, over til noe hyggeligere! Ukens middagsoppskrift. I dag fikk jeg lyst på sopprisotto med saftig kyllingfilét surret i parmaskinke og basilikumblader, og YUM så godt resultatet ble! Oppskriften på retten får dere under her.

Du trenger: 1. 300g kylling (2 små fileter) 2. 1 busk basilikum 3. 0,5 dl soltørket tomat 4. En håndfull sukkererter 5. 4 sjalottløk 6. 1 fedd hvitløk 7. 6dl vann + 1 kyllingbuljongterning 8. 4 skiver parmaskinke 9. Litt matolje 10. 1 dl risottoris 11. 2 store sjampingjong

Slik gjør du:
1.
Legg kyllingfiletene på parmaskinken med noen revede basilikumsblader på, krydre med litt salt og pepper og surr parmaskinken rundt filetene. Stek dem lett i en stekepanne med litt matolje til kjøttet har fått litt farge.
3. Legg filetene så over i en ildfast form og stek midt i ovnen på 150 grader i 20 minutt.
4. Hakk opp løk, hvitløk, og sopp og surr dette i en gryte med litt matolje i et par minutt.
5. Tilsett risottorisen og la også denne få surre seg blank i oljen i et lite minutt.

6. Varm 6dl vann sammen med en kyllingbuljong og ha litt og litt av dette vannet oppi gryten med ris, løk og sopp. Ha lokk på gryten mens det koker og tilsett mer av buljongvannet etterhvert som det trekker inn i risen.
7. Når alle 6 desiliterne har trukket inn er risen ferdig. Rør da inn håndfullen med finhakkede sukkererter, enda en håndfull finhakket basilikumblader og litt finhakket soltørket tomat. Smak risottoen til med litt salt og pepper.

Oppskriften holder til 2 porsjoner og tar deg rundt 30 minutt å lage <3

Nå skal jeg kose meg med litt jordbær og fløte til dessert!

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg