Hjemmelaget ris deluxe

God kveld jenter! -Og det det måtte være av gutter da selvfølgelig. På en god dag er det vel et par av dere også her inne? I dag har jeg som nevnt prøvd meg på litt stekt ris med kylling til middag, og resultatet av dette lille eksperimentet ble så bra at jeg er nødt til å dele oppskriften med dere også. Til alle der ute som lurer på om det er mulig å lage like god kinesisk ris deluxe hjemme på eget kjøkken: Svaret er JA! -Og det tar 20 minutt.


Her er det ingen fancysmancy ingredienser. Alt fås kjøpt på vanlige dagligvarer, og liker du ikke kylling så kan du alltids erstatte den med små reker. Det synes jeg også smaker helt nydelig på de kinesiske restaurantene. Da rører du dem bare inn helt til slutt, så de ikke blir tørre eller seige. Håper det smaker!

Du trenger: 1. 1 pose Jasminris 2. 3 egg 3. 4 ss oystersaus 4. 3 ts soyasaus 5. 2 ts sukker 6. 300g kylling 7. 1 gulrot 8. 1 dl frossne erter 9. 3ss mais 10. 5 fedd hvitløk 11. Litt sesamolje eller vanlig matolje 12. 1 stor gul løk

Slik gjør du:
1.
Start med å koke risen. Den skal nemlig være avkjølt når den tilsettes!
2. Finhakk gulrot, løk, hvitløk og kylling, og finn frem erter, egg og mais.
3. Stek først løk og hvitløk i litt matolje/sesamolje på høy varme i en stekepanne. Når løken er blitt litt gyllen tilsetter du de små kyllingbitene og steker disse sammen med løken. Hell så over ertene og de små gulrotbitene.
4. Wok det hele i 2 små minutt før du hiver over tre lett vispede egg og blander alt godt sammen.
5. Rør inn mais, soyasaus, sukker, oystersaus og til slutt den ferdigkokte, avkjølte risen.

– Fried rice in the making –

Smak til med salt og pepper. Jeg brukte ca en halv teskje av begge deler.

Nå skal jeg ta meg en liten pause fra alt som har med internett og bildeknipsing å gjøre. Daniel kommer hjem fra trening hvert øyeblikk og da skal jeg servere oss litt norske jordbær med fløte. Kanskje finner vi en spennende film vi kan snurre til også. Jeg må jo nesten se litt film fremover hvis jeg skal begynne med disse filmanmeldelsene som jeg lovte dere forrige uke. Hehe, dere vet dere må hyle ut om dere har noen tips her!

Spør hvis dere lurer på noe! Oppskriften holder til 2 store porsjoner.

22 kommentarer

Siste innlegg