10 ting jeg frykter…

Trange rom… Eller trange rom takler jeg vel. Det er vel heller det å få noe lagt over ansiktet mitt som utløser en form for panikk. De gangene Daniel har forsøkt å tøyse ved å legge seg over meg og dytte en pute på hodet mitt… Ja, da henter jeg ut krefter jeg aldri engang trodde eksisterte i meg. Jeg blir livredd, sint, og så sterk at jeg føler jeg kunne løftet hele mannfolket og kastet ham over til den andre enden av soverommet. Kanskje jeg har en form for klautstrofobi? Haha, denne leken blir ihvertfall ikke tatt så veldig godt imot.

Katter… Jeg hilser på alle og enhver jeg kommer over på gaten, men det er med en ørliten frykt for å når som helst bli angrepet. Katter er så egoistiske og uforutsigbare. I det ene øyeblikket smyger de seg inntil deg for kos, og i det andre har du katteklør stikkende inn i hele underarmen. Hva er det som foregår i hodene deres?

Cat’s be like: Kos meg. Kos meg. Kos meg. Kos meg. Kos meg. NOK!! Angrip!

Akutt dårlig mage… Mitt aller aller aller verste mareritt. Det er jammen ikke ofte jeg blir utsatt for den slags, men de gangene det skjer kan jeg banne på at jeg befinner meg på et offentlig sted. Jeg husker jeg fikk oppleve det på hjemreisen fra Thailand en gang for tre år siden. Jeg skulle ta fly fra Chiang Mai til Bangkok, og akkurat idet boardingen startet satte det i gang i Borges magehus… Ikke tok jeg meg tid til noe toalettbesøk før ombordstigning, og ettersom flyet skulle fylles opp med 200 passasjerer før det lettet tok det så forbaska lang tid før toalettlampen begynte å lyse! Ah, verste flyturen jeg har hatt i hele mitt liv.

Allergier… Jeg er enkelt og greit redd for å bli allergisk mot all den gode maten jeg er så glad i. Tenk å være allergisk mot skalldyr? Eller hvetemel og melk? Ah, jeg er så glad for at jeg slipper unna med kun pollen.

Høye lønninger. Jepp! -For jo høyere lønna er jo høyere blir summen på brevet fra skatteetaten når staten skal ha sitt 4 ganger årlig. Haha, dette er jo helt tullete å si, men det er sant. Jeg blir oppriktig stresset av fakturagrunnlag, så nå har Geir begynt på prosjekt Marthe Borge AS! Endelig skal jeg få slippe å se hvor mye som går tilbake til staten. Med AS får jeg istedet samme, faste sum utbetalt mens resten automatisk går til skatt, moms og sparing. Forhåpentligvis blir det da litt lettere stemning på Geirs kontor rundt lønningstider.

Latterkramper. -Når det passer aller minst. Som i en trist anledning, på kino eller midt i en seriøs telefonsamtale. Jeg fikk det en gang jeg skulle bestille meg roomservice på elefonen i Egypt, og brukte seks minutt på å få presset ut “En mi-mi-miiilk-shaaake”! Latterbrølene ville bare ingen ende ta! Noe så flaut.

Svigermødre. Jeg tror bare det ligger i oss jenter å frykte svigermor mer enn svigerfar. -På samme måte som mannfolk ofte frykter svigerfar mer enn svigermor. Kjæresten din er liksom mammas gutt, og du vil ikke være den som “tar over” uten å ta like godt vare på ham.. Haha, heldigvis har jeg vært superheldig på den fronten. Jeg har svigerforeldre som heier på oss like mye som vi heier på dem, og det er jeg veeldig takknemlig for. Man hører jo så mange skrekkhistorier hvor det er motsatt, og det må være så slitsomt?

Terror. Denne er jeg nok ikke alene om å kjenne på i disse dager. Jo flere tragedier jeg leser om i avisene, jo mer paranoid blir jeg. Spesielt når jeg er ute og reiser. Jeg innbiller meg at det ligger bomber i enhver mystiske koffert, og tror piloten på flyet skal ta livet av meg så fort jeg kjenner ørlite turbulens. Huff, det er trist, men man blir jo så fryktelig påvirket av det man ser og leser om i media.

Å fly av tredemøllen i fart… Jeg har ikke tellingen på hvor mange ganger jeg i hodet mitt har sett for meg dette scenarioet. Spesielt under de mer intensive intervalløktene. Noen ganger føles det bare som om båndet går fortere enn føttene kan ta meg. Usj, bank i bordet. Måtte dette aldri skje.

Å kjøre på noen… Tenk noe så grusomt! Et øyeblikk med for dårlig oppmerksomhet og vips så kan du ha kjørt på et lite barn som har forvillet seg ut i veien? Eller en syklist som kom uventet ut i kjørefeltet fra venstre kryss? På to sekund kan jeg ha ødelagt noens liv (+ mitt eget) om jeg ikke er oppmerksom nok. Jeg har hatt flere mareritt om dette siden jeg fikk lappen for seks år siden og hver gang jeg våkner og innser at jeg ikke sitter i fengsel etter å ha kjørt fra den døde syklisten i veikanten… Altså, det er den beste følelsen i verden. Haha!

Tenkte det var på sin plass med en Del 2 av mine ti frykter!
Kanskje dere kjenner dere igjen i noen av dem?

25 kommentarer
    1. Ja! Jeg har mye av det samme faktisk! Det med trange rom og det å få noe over ansiktet. Jeg kan f.eks ikke dykke, får jo panikk av dykkermasken..
      Jeg er veldig glad i katter, har katt selv, fortsatt skeptisk til andres katter. Sjeldent jeg tør å kose på andre enn min egen 🙂
      Akutt dårlig mage, terror, svigermor og kjøre på noen. Skumle greier!!

    2. Jeg er livredd for trange rom uten vinduer, samt tuneller og heiser. VERSTE jeg vet!! Litt klaustrofobi ute og går her også. Når det er sagt så fikk jeg beskjed om at jeg er glutenallergisk for et år siden, og det var GRUSOMT! Men man klarer å tilpasse seg det meste altså 🙂

    3. Hei! Dette har ingen ting med ditt innlegg å gjøre, men så noe på instagram og tenkte på deg med en gang. 5th harmony kommer til Norge den 24 oktober!! Jeg tror du er like stor fan som meg, så dette må du ikke gå glipp av 🙂

    4. Kjenner meg igjen i de aller fleste :). Allergi er kjipt, de som kan spise/drikke hva de vil er heldige jeg kan ikke det fordi jeg tåler ikke hvetemel eller vanlig melk samtidig som det er mye annet jeg ikke tåler.

    5. Kjenner meg igjen i de tre siste, pluss akutt dårlig mage. Det skjedde sånn mer eller mindre på vei hjem fra Iran for en måned siden. Jeg hadde hatt diarè i tre dager rett før hjemreisen, var sengeliggende og hadde vært hos legen for å få antibiotika. Ingenting annet hjalp. Heldigvis gikk det bra på flyet. Helt håpløst å være på et offentlig sted med akutt dårlig mage 🙁 haha!

    6. Ja, kjenner meg faktisk igjen i absolutt alle sammen! Og spesielt klaustrofobigreiene. Hater det!

    7. Har cøliaki jeg så tåler ikke hvetemel, men lar meg ikke stoppe av den grunn. Lager masse god mat uten hvetemel. Hadde vært kjekt om du kom med noen gode glutenfrie tips til oppskrifter 😀

    8. Jaa, jeg er LIVREDD for å kjøre på noen i trafikken!! Fyy søren, jeg er så vimsete til vanlig, at jeg er redd jeg plutselig blir like uoppmerksom i trafikken :'(

    9. Akutt dårlig mage… Denne har jeg opplevd ett par for mange ganger… En gang var det så ille at jeg seriøst vurderte å bare drite på meg når jeg sprang de siste 300meterne hjem.. Det var helt jævlig!

    10. Hege Kristin: Ja, det er jammen mange som har heis-skrekk! Får litt panikk selv hvis jeg føler heisen rister litt ekstra eller lager en skummel lyd på veien ned. Usj, måtte vi aldri sette oss fast i den ekle, lille boksen!

    11. Stine: Da er vi to! -Men ettersom vi er klar over hvor vimsete vi er passer vi ekstra godt på på veien. Tror nok ikke vi noen gang vil komme til å være så uheldige <3

    12. Asalia: Det er helt grusomt! Spesielt når man befinner seg på offentlige steder. Hva i all verden skal man gjøre da? Huff, måtte vi ha brukt opp uflaksen vår på den fronten nå 😀

    13. Kjenner meg igjen i flere av punktene 😳
      Har du link til den oversized genseren/kjolen på øverste bildet? Den var du såå fin i! 🙂

    14. Kjenner meg igjen i så mange av punktene! jeg opplevde en fin kombinasjon av latterkrampe og punktet om tredemøllen. Da jeg var på treningssenteret for en stund siden var det ei jente som fløy av tredemøllen i en helt sinnssyk fart og endte opp med å bli slengt inn i veggen. Latterkrampen tok helt over hos meg – for et hysterisk morsomt syn, haha! Huff, snakk om å få latterkrampe når det passer seg minst.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg