My anti-bucket list

Gjennom mine fem år som blogger begynner listen over lister jeg har delt med dere å bli rimelig lang! Jeg har blant annet skrevet blogginnlegg om ting som gjør meg glad, ting som irriterer meg, ting jeg frykter, og ting som jeg drømmer om å oppleve en gang i livet. Noen elsker disse innleggene, mens andre hater dem. Her kommer uansett en ny variant! -En anti-bucket list bestående av tolv punker som jeg rett og slett ikke kjenner behov for å erfare gjennom livets lange løp. Kanskje du kan signere på et punkt eller to? <3

1. Kjøpe pensjonisthjemmet mitt på Gran Canaria. Altså, finnes det noe kjedeligere? Jeg ville heller kjøpt hus i Kongo, og telt-camping med gule slanger i jungelen er virkelig heller ikke noe jeg kjenner behov for å drive med i mine eldre dager. Gran Canaria har bare så innmari lite spenning å by på!

2. Slutte å date kjæresten min. Oh, you heard me, Daniel! Du er stucked med mine romantiske onsdagskvelder og klissete campingturer resten av livet. Lær deg å like hvert eneste minutt av meg i armkroken din.

3. Bruke mer enn 500 000 på bil. Eller mer enn 10 000 på en veske. En bil har ihvertfall mer enn ett bruksområde… Neida, men jeg skal ha jævelig mye penger på pensjonsparingskontoen for å overskride disse grensene her.

4. Være utro. Aldri skal jeg utsette noen som er glad i meg for noe sånt. Toleransen min her er virkelig lik null. Nei, fylla har ikke skylda, og det har heller ikke livskriser eller en alt for dårlig selvtillit. Usj, for en stygg, stygg ting å gjøre mot noen du er eller har vært glad i.

5. Lære meg et nytt språk. Når tall fra 1-10 er alt man sitter igjen med etter fem år, og x antall skoletimer med tysk, fransk og spansk er det i grunn bare å legge opp.

6. La meg påvirke av andre til å ta valg som ikke passer meg. Man trenger ikke strebe etter det alle andre streber etter. I 2016 er det helt greit å ikke gifte seg, få fire barn og bo i det hvite, perfekte huset med en åkerlignende hage på utsiden. Det synes jeg er så fint! -For kan ikke noen (mannfolket mitt og jeg) bare få lov til å reise og oppleve det verden har å by på, bo i en mellomstor leilighet og bare nyte enhver middag uten barneskrik eller fjortishormoner? Jeg vil bare ha den familien jeg har, en mann og en hund okei?

7. Dra på en operaforestilling. Man skal vel egentlig aldri si aldri, men nei. Denne overlater jeg til de spesielt interesserte. Det lille jeg har sett av opera-forestillinger på Nrk ga meg ingen mersmak.

  8. Ta to mastergrader… 18 år med skolegang holder i maaaassevis for min del.

9. Løpe halv eller helmaraton.. Jeg tror bare ikke jeg er bygget for noe løp på mer enn 5 kilometer. Vi har et i Kristiansand til høsten, og det har jeg lovet Selini at jeg skal delta på, men når disse 5 små kilometerne er løpt skal jeg aldri love å delta på noe lignende igjen.

10. Bli vegetarianer. Eller veganer. Det er bare ikke noe for meg. Jeg elsker pinnekjøtt, jeg elsker hjemmelagde hamburgere, kebab, kylling, kjøttkaker og koteletter.. Nei jeg beklager, men på denne fronten er det ingen håp.

11. Hoppe frivillig ut fra et velfungernde fly. Jeg har innsett at fallskjermhopping bare ikke er min greie.

12. Avstå fra solarium et vinterhalvår jeg bestemmer meg for å bli brunette.. Jeg tror dette må være den største feilen jeg gjorde i 2015. Grøsser av å se tilbake på antrekksbildene jeg la ut mellom november 2015 og februar 2016. Det er bare noe med mørkebrunt hår og likbled hud som får en til å se… syk ut.

Så det så! Nå har du lest en anti-bucket list også. Ha en deilig onsdag!

42 kommentarer
    1. haha, veldig artig innlegg! 😀 Enig i mange av punktene. Spessielt den nr. 4(!!!)
      Ønsker deg ein fortsatt fin dag!

    2. Helt enig i punkt 4. Det er noe av det værste, og noe jeg aldri kommer til å gjøre. Har selv null respekt for folk som gjør det.
      Og ville heller ikke blitt vegetarianer. Er aaaltfor glad i kjøtt, hehe ;-P

    3. Kunne godt tenkt meg et hus i varmen jeg. Trenger ikke være Gran Canaria, men synes det er fint der også. Amadores stranda f.eks. Men et hus på Skiathos hadde jeg kjøpt meg på dagen om jeg hadde hatt råd. Kunne heller ikke vært vegetarianer, men en kjøttfri dag i uken hjelper også miljøet 🙂

    4. Kathrine: Jeg drømmer også om et hus i varmen til pensjonist-tilværelsen, men bare et litt mer spennende sted. Amadores er fin, men det er vel nesten det eneste fine stedet der nede <3 En kjøttfri dag i uken sier jeg og ja til! 🙂

    5. Gran Canaria er kanskje ikke verdens mest spennende øy, men jeg syns det er flere steder enn Amadores som er fine. Mogán, Maspalomas og Meloneras, for eksempel 🙂

    6. Hei! Kanskje jeg bare ikke har fulgt med på hva du har tatt av utdannelse, men med “vanlig” VGS er det 13 år skolegang, ikke 18 🙂

    7. Haha, morsomt innlegg! Måtte le litt da, jeg nærmer meg slutten av min første mastergrad og skal mest sannsynlig i gang med min andre til høsten 😉 Men vi er alle forskjellige, og jeg elsker å studere! Samtidig respekterer jeg at det ikke er for alle.

    8. A: Man kommer jo ikke så langt med VGS i dag, med mindre du har gått en yrkeslinje. Jeg har gått allmenn og regner med jeg må ha minst tre på UIA før jeg søker meg ut i arbeidslivet. 15-18 år da for å være heelt korrekt 🙂

    9. Christina i London!: Ja, du er jo dronningen av studier Christina! Heldig du er som har funnet noe du brenner for <3 Du kommer til å få akkurat hvilken jobb du vil når du endelig sier deg ferdig på skolebenken 🙂

    10. Jeg har fulgt deg lenge Marthe, men her var det nok dessverre flere ting som skurret for min del. Rett og slett noe av det dårligste, og faktisk ‘slemmeste’ jeg har hørt fra deg, du som alltid er så glad og hyggelig på bloggen.
      Men her kaller du ‘bleike folk med mørkt hår’ for ‘syke’, og du pisser rett og slett på vegetarisme. Det er helt ditt valg å spise knoklene til disse dyra du er så glad i, men du trenger kanskje ikke å sette noe av det som kan redde oss fra miljøkrisa på din ‘anti-bucket-list’. Det får deg bare rett og slett til å virke veldig lite kulturelt oppegående.
      Når alt det er sagt syns jeg bloggen din vanligvis er ett herlig sted med flotte bilder og koslige tekster. Men ja. Dette var skuffende og jeg håper du tenker litt over det.

    11. Hadde lent meg mot selvbruning heller enn solarium på vinteren, ass, håper du sjekker huden din jevnligbfor skumle føflekker osv, helsa er viktigere enn utseendet, og hudkreft er ikke noe å kødde med

    12. Anette K: Om det er flere som tolket siste punkt som at jeg synes alle mennesker med blek hud og mørkt hår ser syke ut så skulle jeg gjerne omformulert dette slik at du forsto det var meg selv jeg snakket om. Ellers har jeg ikke så mye å si til punkt nummer 2… Pisser på vegetarisme? Lite kulturelt oppegående? Altså…. Nei. 🙂

    13. Gurimalla alltid er noe så utrolig overfølsom…..er vel neppe Marthes jobb å redde verden og innføre vegetarkost eller blir vegetarianer om hun ikkje ønsker det. Og hva i all verden har DU med at hun liker kjøtt rent bortsett fra at du fordømmer henne? Og hvem i huleste spiser knokler????ingen…get a life og slutt å dømme.
      Folk har rett til sine egne valg inkludert deg,men ikkje trakk på andres valg og føl deg høy på din selvrettferdige høye hest…
      OG lær å lese og ikkje tolke……..lys hud og mørkt hår på HENNE var ikkje fint……aldri snakket om andre mennesker..er da mange utrolig vakre mennesker med lys hud og mørkt hår -de vinner jo Mizz Wold og whatnot hele tiden fordi de er vakker…….egentlig er alle vakre….men er jo fint å innse at ENSELV har bedre sider og hva som funker for deg funker kanskje ikkje for en annen.
      Folkens….vær unike.vær dere selv…….lev autentisk…..vær tro mot dere selv…..<3

    14. cuskima: Nå døde jeg! Hvem i huleste spiser knokler? Hahaha <3 Du er helt fantastisk Lin. Får sagt det hver forbaska gang, og herregud som jeg ler når du setter deg foran tastaturet. Måtte lese kommentaren høyt for Daniel og han holdt også på å dæve av den knokel-setningen. Takk for at du til stadighet er min lille oppmuntrer! <3

    15. Happy to help <3
      Eg har jo hundejenter som du vet og eg blir provosert når vegetarianer spør om eg har dyr og hva slags og så følger opp med spiser du hunder kanskje? wtf?
      nei eg spiser ingen eg er glad i,hverken folk eller dyr, MEN når det er sagt så takker eg alltid for maten for både selskapet ,verten ,kokken ( selvom alt det er megselv tilogmed) og dyret eg spiser.....inkludert fisken og kjøttet <3
      ha en magisk kveld <3

    16. Reagerte også på vegetarianer-punktet på bakgrunn av klimaproblematikken rundt kjøttindustrien, men orket ikke å kommentere på det.
      Men på bakgrunn av kommentarene her måtte jeg legge igjen et innspill, for de framstår som relativt naive, spesielt mhp. at du tidligere har skrevet at du vurderer å studere ernæring (?). Jeg spiser en del kjøtt selv, men det er valg jeg har tatt på tross av å vite hva det gjør med planeten vår. Så, som du sikkert har sett tips om før; sjekk ut Cowspiracy om du er gira på å lære mer.
      Og FYI – med mindre du ikke spiser gelatin, så spiser du faktisk dyreknokler 😉

    17. Merete: Jeg har sett Cowspiracy og mange andre dokumentarer om kjøttindustrien og hva det gjør med klimaet vårt, men har som deg valgt å ikke bli vegetarianer av den grunn. Det er mitt valg og jeg føler ikke jeg må forsvare det på noe som helst vis. Vi er forskjellige og det er helt greit så lenge vi kan respektere hverandre. Har andre lyst til å holde seg unna knokler og koteletter så er de hjertelig velkomne til det 🙂

    18. Liker veldig godt bloggen din og deg som person, men punkt nummer 10 syns jeg du egentlig kunne holdt deg for god til å nevne. Respekterer naturligvis at dine kostholdsvalg, men det er absolutt ingenting positivt å fronte ved og elske kjøtt. Vi mennesker inntar altfor mye kjøtt(rødt kjøtt spesielt), noe som ikke er sunt for folkehelsa. Så har vi naturligvis aspektet med hvor lite miljøvennlig det er, og hvor inhuman kjøttindustrien er (ja, også i Norge). Når dette er sagt mener jeg ikke noe mindre om deg utifra hva du velger å spise, synes du har en super blogg! Er heller ikke vegetarianer selv, men å like kjøtt er ikke noe jeg egentlig er stolt over og hvertfall ikke noe jeg liker å “promotere” med tanke på jorda vår. Det er med god grunn mange politikere foreslår minst èn kjøttfri dag i uka!

    19. Har læst både innlægge og aille kommentaran og det første æ reagerte på va det me å gå skole i 18 år – men når æ så svare ditt længre opp, og når æ kom på ar æ sjøl har gådd skole i 14 år førr så å vært lærling i 3 år førr å end opp me et fagbrev så skjønn æ korr du ska hænne. 🙂
      Eillers då.. æ e veggis, men æ ekje nazi-veggis. Æ tænke at på lik måte som æ vil bli respektert førr det så må jo åsså æ respektere andre som væll å spis kjøtt. *holde opp peace-tægn*
      Og det siste du skreiv om mørkt hår og kvit hud… tiliar i år va æ flenk me å ta både solarium og sællbruning, men det har dabba litt av – og førr et par uke sia farga æ håre mørkebrunt. Opz. Jaja, æ ska nu heldivis tell Miami snart på ferie så! *flire*

    20. Har vært fast leser av bloggen din i mange år, men etter dette innlegget blir det nok ikke mange besøk fra meg i fremover. Fra å fremstå som en jordnær og sympatisk jente gikk du over til å virke arrogant og frekk. Hva er galt med hus på Gran Canaria, hva er feil med å ønske seg et flott familieliv? Det er som oftest de som ikke er trygge på seg selv som hakker på andre og deres måte å leve på. Ønsker deg lykke til videre med blogglivet, men nå takker jeg for meg:)

    21. Jeg er utrolig forelsket i Gran Canaria, synes det er en vakker øy med mye flott å se. Men så holder vi oss borte fra turistområdene og satser på de innfødtes hjem. Fjell landsbyer, havner og butikker 🙂
      Når det kommer til den vegetarianer/veganer delen. Yey! Åh,jeg er så lei av denne propagandaen som går rundt. Mennesker som ikke aner hva de snakker om roper ut om dyremishandling og miljøkrise. Som om kjøttindustrien i norge har så mye å stille opp med i forhold til fabrikkene i kina. Når disse melkemaskin fabrikkene kommer ut i lyset vil pipen få en annen lyd 😉

    22. Caroline: Hvorfor orker du å la deg provosere av noe så lite som at jeg ikke ønsker meg barn eller hus på Gran Canaria per dags dato? Hjelpe meg, noe så slitsomt! Jammen glad vi er forskjellige 🙂

    23. Det føles for naivt og uinformert ut å si at du aldri kan bli veganer(/vegetarianer) fordi du er så “glad i kjøtt”. Flott at du har sett cowspiracy, men tror vi i Norge har veldig lett for å si: “ja men sånn er det ikke i norge” og fortsette med den ekstreme kjøttspisingen vår. Det er så mange flere aspekter av kjøttindustrien som er forferdelig. Det er et faktum at for mye landareal blir brukt til mat til dyreindustrien og at vi gir korn til dyrene våre før vi metter de sultende her i verden. For ikke å snakke om helseaspektet! Vi er ikke ment til å spise dyreprodukter!
      https://www.youtube.com/watch?v=es6U00LMmC4
      Dette er en flott tale som bla. handler om hvordan menneskekroppen reagerer på dyreprodukter, spesielt du som skal studere ernæring burde ta dette inn i betraktning.
      Liker bloggen din, men dette ga meg litt avsmak.

    24. Åh herregud. Her var det mange tær som følte seg trampa på! Haha, jeg må bare le av det 😎 ALLE kan vel ikke ønske seg barn eller hus på GC. Jeg er heller ikke vegeterianer og kommer aldri til å bli det – men forsøker å spise mindre av det. Håper ingen halshugger meg av den grunn i dette hysteriske kommentarfeltet.

    25. Tror du må slutte og legge ut oppskrifter og bilder av middagene dine… Noen kan bli støtt, det er jo k.j.ø.t.t. på dem….nei,Marthe- dette er din blogg og ditt liv og tanker/meninger. Keep going <3

    26. Haha.. Trist å lese alle kommentarene fra fornærmede lesere her.
      Kjempegøy innlegg, og jeg er helt enig med det du skriver angående det å bli vegeterianer. Kan ikke alle bare akseptere at vi er forskjellige, og har ulike “hjertesaker”? Vil tro at vegeterianere tar andre valg i livet som også kan kritiseres og diskuteres, men hvem gidder å blande seg opp i det…

    27. Marthe har som alle andre et valg om å spise kjøtt eller ikke,men når man vet hvor mye lidelse som er forbundet med kjøttindustrien, melkeindustrien og eggindustrien skjønner jeg ikke at man som en oppegående person kan si at fordi det smaker godt, så kommer man til å fortsette å støtte en sånn industri.. Det er jo ikke engang et saklig argument. Vi hadde slaver før i tiden og det var antageligvis veldig praktisk, men det var jo på ingen måte greit! Vi lever i 2016 og har alle forutsetninger for å leve et sunt og langt liv uten animalske produkter.
      “Remember this: you are free to choose, but you are not free from the consequence of your choice”.
      Jeg dømmer ikke Marthe på noen som helst måte som person, men i og med at hun skrev som hun gjorde på en sin blogg som faktisk når ut til veldig mange, følte jeg for å legge igjen en liten kommentar.

    28. Fantastisk innlegg! Kjempegøy å lese <3 Og for all del, ikke la kommentarene over her stoppe deg fra å lage flere slike innlegg, de er noe av det beste 🙂 Ha en fin søndagskveld!

    29. Blir så lei meg når folk er “for glad i kjøtt” til å kunne tenke på andre, tenke på dyr og jorda vår:(
      Elsker selv smaken av kjøtt, men det finnes da viktigere ting enn at jeg skal få nyte noe som smaker godt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg