Mine studievalg for 2016

Da var det på høy tid å fortelle dere litt mer om hva jeg har søkt på av studier til høsten 2016! Jeg har vært veldig i tvil om ikke bare hvilken utdanning jeg har lyst til å ta, men også hvilken by jeg skal bo i. Daniel kom en gang i januar hjem med beskjeden om at han kanskje måtte til Trondheim for å ta et år med ekstra utdanning der, og noe frivillig avstandsforhold var for meg helt uaktuelt, så da ville jeg heller pakke pcen med meg og søke studier noen mil lengre nord jeg også! So i did! -Men i tilfelle mannen skulle få beskjed om at Trondheim ikke ble aktuelt likevel, søkte jeg også på fem studier i sør. Dere kan tro jeg har vært spent de siste par månedene! Det er jo ingen tvil om at Kristiansand er min favorittby, men jeg var også veldig klar for nye eventyr, og derfor ble jeg nesten litt skuffet da vi i forrige uke fikk beskjeden om at Trondheim ikke ble aktuelt likevel. Vi blir altså i Kristiansand, og det blir dermed en av de fem valgene mine på UIA jeg vil komme til å starte på til høsten.

Slik står rekkefølgen i dag, men den er nesten tilfeldig for jeg har enda ikke peiling på hvilken retning jeg skal gå for til slutt. Jeg vet jeg kommer inn på 4/5 av dem, og jeg kan omrokkere på rekkefølgen så mange ganger jeg vil helt frem til slutten av juni(?), så jeg får bare bruke noen uker til på å fintenke litt. Nå står det ihvertfall bare mellom fem retninger, og ikke hundre på to ulike universitet! Høhø..

Hva tror dere passer meg best? Jeg blir rett og slett ikke enig med meg selv.. I det ene øyeblikket vil jeg ta sykepleierutdanningen fordi jeg liker mennesker, og fordi det er et så sikkert yrke.. I det andre blir jeg livredd for at jeg skal bli psykisk utslitt av å være omringet av mennesker med alle mulige personligheter og lidelser hele tiden! Jeg som er så avhengig av alenetid og som egentlig stortrives bak en kontorpult 8 timer i strekk? Jeg er redd for barn for svarten! Jeg kan jo ikke bli sykepleier? Nei, jeg må bli jurist tenker jeg da. Eller utdanne meg innen ernæring og mat og starte opp mitt eget matmerke. Gi Toro noe å tygge på! Haha.. Nei, vet dere hva? Dette med utdanning er helt latterlig vanskelig. De som måtte mene noe annet kan gå og ta seg en bolle.

Nå vet dere ihvertfall hva jeg har søkt! Så får jeg se hva jeg ender opp med i juli da <3
Kanskje jeg havner på samme vei som en av dere? Flere som har søkt på noe av dette på UIA?

125 kommentarer
    1. heia:) er selv ferdig med sykepleie til sommeren, og kan absolutt anbefale det om du liker å omgås mennesker, og gi mennesker støtte og omsorg i vanskelige perioder av livet. du har utrolig mange ulike muligheter etter endt utdannelse, og kan jobbe på mange ulike steder td sykehus, sykehjem, barnehage, skole, apotek,poliklinikker, kontor++ mulighetene er mange, og yrket er veldig givende💎 skulle til med valg av studie

    2. Blir spennende å se hva du havner på. Sykepleien er fantastisk !!! Så kjekk. Er snart ferdig med mitt 2 år 🙂 anbefales !!

    3. Angående det å være sykepleier og jobbe med barn så tror jeg ikke det er noe problem, du kan jo selv velge om du skal søke på et eldrehjem, eller på geriatrisk avdeling (gamle mennesker) på sykehuset, eller noe annet hvor det er mest sannsynlig at du bare jobber med voksne. Når det kommer til alle de forskjellige personlighetene så tror jeg det kan være spennende, og både positivt og negativt. Masse mennesker som har forskjellige syn på verden, ettersom verden ikke ser helt lik ut for noen. Jeg synes i alle fall sånt er kjempe gøy!
      Som sykepleier så får man jo masse tid til å bli kjent med pasientene, selv om mange nok synes at det kan bli litt mye fra tid til annen.
      Det er et veldig praktisk yrke da, så det med at du er vant til/ trives med å sitte åtte timer foran dataen, er vel kanskje det som trekker mest ned.
      Studerer selv medisin, så er derfor jeg er så positiv til sykepleier utdanning^^

    4. Tenkte å bare si deg en heads up. Statsvitenskap er det nesten ingen som får noe som helst jobb innen

    5. Før du begynner på rettsvitenskapstudiet vil jeg anbefale deg å snakke med noen som allerede har gått der. Veldig veldig mange starter uten å vite hva de kommer til, og ender med å ikke klare å bestå. Studiet krever enormt mye. Mange tror også at de skal få en givende og godt betalt jobb, men i realiteten ender mange opp som saksbehandlere på NAV. Jeg tror du kan klare å få A i de fleste fagene om du bestemmer deg for det, men du må VIRKELIG ville det, være motivert og ofre enormt mye fritid. Hilsen jusstudent 🙂

    6. Jeg synes du passer perfekt som veterinær jeg :)) sååå glad i dyr og virker veldig flink med dem også!
      ha en nydelig kveld, fine deg<3

    7. Høres spennende ut 🙂
      Har selv søkt grunnskolelærer og økonomi, og håper å komme inn. Satt også opp sykepleier, sosialt arbeid og bedriftsøkonomi 🙂

    8. Tror du hadde passet som advokat. Det er jo også å hjelpe mennesker. I tillegg er det en trygg jobb og ikke minst høy lønn. Som sykepleier trenger du ikke jobbe med barn, men google stryk i sykepleien + google oppgaver i legemiddelregning så ser du at sykepleiestudiet har høy strykprosent 🙂 Jeg er ikke noe god i matte så valgte bort det studiet.

    9. Åååå marthe!!! Jeg ser for meg deg som sykepleier eller innen ernæring og mat!! Du er superflink! Uansett hva du velger vil du naile det, haha! Lykke til!! Gleder meg til hva du ender opp med <33

    10. Jeg har også søkt rettsvitenskap og sosiologi på UIA, men har også søkt markedsføring og ledelse. Blir nok det sistnevnte, og mistenkte egentlig du hadde søkt det samme. Blir spennende å se hva du velger😊

    11. Hei Marthe!
      Jeg er ferdig (forhåpentligvis) med sykepleierutd. Når til sommeren, å føler jeg har valgt verdens beste yrke. Det er så variert og inge dager er like. Slik jeg kjenner deg igjennom bloggen hadde du vært en fantastisk sykepleier. Du er så søt om virker veldig omsorgsfull. Det som er så bra med sykepleierutdanningen er at du kan jobbe hvor som helst! Å du trenger så absolutt ikke å jobbe med barn! Jeg synes også det er skremmende. Men en ting du må tenke over om du velger denne utdanningen er at det krever mye av deg. Det er mye praksis, og myye skriftlig.
      Mitt tips til deg er å ikke starte på sykepleierutdaninngen om du ikke er helt klar for det.
      Hilsen jente som ringer hjem til mor å gråter av utmattelse på slutten av hvert semester! Haha ikke for å skremme deg.

    12. Spennende at du har søkt skole. Men vil bare si en ting, jeg har selv studert juss i et år før jeg sluttet. Det er et utrolig krevende studie med myyye lesing og jobb. Man må virkelig være motivert for å fullføre dette. Det er faktisk en 100% jobb, og jeg tror det kan bli utrolig vanskelig å blogge samtidig som du skal studere juss..selvfølgelig kan man se på alle studier som en 100% jobb, men det er klart at innenfor andre retninger kreves det ikke like mye, og inneholder ikke like mye pensum. Lykke til uansett hva du ender opp med 🙂

    13. Hei! Det va litt forskjellige retninger du har valgt mellom ja, hihi:) Eg studere sykepleien i oslo på andra året, å trives veldig godt! Du trenge ikke vær glad i barn som sykepleier, du kan jo heller jobba me eldre eller ungdommer? Dessuten så e det veldig få som komme på ein slags barneavdeling i løpet av praksisperiodene.
      Einaste “minuset” me å ver sykepleier e at du ikkje kan vær så utsendefokusert på jobb. Vekk me lange negler, neglelakk, ringer, klokka, smykker, å parfyme.. I tillegg sga håret vekk fra ansiktet, og ikkje alt for mye sminke.
      Halve studietiå e praksis, som ofte innebære øve 1 time pendling kver vei. Hvertfall for min del i oslo, eg har ofte stått opp 05.45 å komt hjem 17.00 fra praksis. Når eg komme hjem må eg ofte lesa på medisiner osv. Å me får ingen lønn i någen av praksisperiodene..
      Så lenge du e klar øve dette (som du sikkert va:)), så e det bare te å søka sykepleien! Du lære utrolig mye nyttig, og ikkje minst så får du hjelpa mennesker i en (ofte) vanskelig periode! Med ein god dose omsorg og ydmykhet i tillegg te kunnskaper komme du langt som sykepleier:)
      Lykke te med valg av utdanning!:)

    14. Så vidt jeg skjønner så tilbyr de kun en bachelor i rettsvitenskap på UIA, dette blir du ikke jurist av. Har selv tenk på rettsvitenskap skjønner du, men har blitt frarådet å søke en bachelor i det fordi det leder på en måte ingen steder. Du blir ikke jurist av det, og du har ingen garantier for å komme inn et annet sted i norge etter fullført bachelor – du er jo da avhengig av at andre slutter på 4. året. Med andre ord så kan du helt sikkert få en jobb, men du kan ikke bli advokat feks med kun bachelor.

    15. Så spennende, gleder meg til å se hva du ender opp med 🙂 Det med utdanning er virkelig ikke lett å finne ut av altså, jeg har søkt barnehagelærerutdanningen og krysser fingrene for at jeg kommer inn 🙂 Ha en suuper fin fredagskveld 🙂

    16. Jeg går folkehelsearbeid nå og skal ta bredde i ernæring til høsten 🙂 kan virkelig anbefales! Men er noe usikker fremtid, da det ikke er noe spesifikt jobb man kan gå etter (men er absolutt noen valg altså, er bare ikke én spesifik jobb som f.eks lærerutdanning hvor man blir lærer uansett). Men absolutt interessante og viktige fag, så angrer ikke et sekund 🙂

    17. I know the feeling eg har lett til nå for å finne ut noe som kan sy sammen all min erfaring til noe eg VIL utdanne meg som 😀 lykke til fineste <3

    18. Jeg tok bachelor i sosialt arbeid (sosionom). Og da jeg ble ferdig fant jeg ut at jeg ikke ville jobbe som det. Argh. Ja det er vanskelig. Lykke til <3

    19. Et råd jeg har fått er å ikke tenke på hvilket valg som gjør deg mest sikret en jobb etterpå idag! Dette endrer seg hele tiden og om 2-5 år er det ingen som vet hvilke folk det trengs mest av hvor, så det beste er å gå for det man finner mest interessant!
      Enda et råd jeg også har fått, ettersom at jeg selv har søkt medisin, er å ikke tenke på hva du er redd for du ikke skal klare! Å være en kirurg for eksempel medfører å gjøre feil og selv var jeg livredd for at jeg ikke kunne søke medisin for jeg ville ikke takle og gjøre feil og hva om jeg ikke er flink nok med mennesker?! Uansett, det jeg fokuserer på nå og som jeg fikk beskjed om, dette er noe vi skal lære!! En vil prøve og feile og en vil lære hvordan en skal takle alt og hvordan en skal være med mennesker og i ulike situasjoner!
      Med de to rådene er det ingen ting annet enn hva en interesserer seg for det står på, så når det gjelder sykepleier og rettslære må du bare tenke på hva du synes er mest interessant av hvordan menneskekroppen fungerer eller om hvilke lover og regler som gjelder og hvordan en kan bruke disse i ulike saker og sammenhenger 🙂 Selv er jeg interessert i begge og det er et vanskelig valg med hva en skal gå for, men jeg håper ihvertfall at rådene jeg fikk også vil hjelpe deg litt på veien 🙂

    20. Jeg er selv utdannet jurist. Bare husk at man må ha master 5 årig skole for å få tittelen jurist. En bachelor gir deg få muligheter. Per dags dato er det kun Bergen, Oslo og Tromsø hvor du kan ta masteren

    21. Så mange spennende studier du har søkt på 😀 Har selv søkt på nytt studium til høsten! Hvordan vet du at du kommer inn på 4/5?

    22. hadde valgt folkehelsearbeider med en gang! har en venninne som går der å det ser så gøy ut! hun har breddefag (valgfag?) i ernæring og de har lært så utrolig mange sunne og gode retter!
      og som jeg har forstått det så er også eksamene lagt opp veldig greit. jeg angrer så sykt på at ikke jeg valgte det.. men tenker det er en studie som du kan kombinere kjempe bra med bloggingen siden ernæring (hvis du velger det som breddefag da) er noe som de fleste liker å lese om.
      jeg går sosionom siste året der har vi hatt sosiologi som fag og det er ett sykt tungt fag og selve linjen sosiologi har jo ikke noe praksis så jeg selv som er en veldig rastløs person hadde fort kjedet meg:P men det er jo hver sin smak.. LYKKE TIL MED STUDIEVALG!

    23. Alt høres veldig spennende ut! Det er nok bare du som hvet hva du passer til! Men lykke til uansett!

    24. Som sykepleier får du et utrolig allsidig yrke! Du vil få en enorm glede av jobben din, fordi det er en utrolig takknemlig jobb. Pasientene er fantastiske mennesker! Jeg er selv sykepleier og tenkte akkurat som deg, men det er det beste og kuleste yrket du kan tenke deg! Du føler deg nyttig, du føler at du gjør en forskjell. Studiet er tungt og krevende og til tider kjedelig, men slik vil det være uansett hvilken retning du velger. Men jeg tror ikke du kan finne en sykepleier i dag som angrer på valget sitt 🙂 du kan jobbe med hva du vil, du kan holde deg unna å jobbe med barn hvis du ikke vil det, det er jo så mange avdelinger og spesialiseringer. Vil du ha action kan du jobbe på akuttmottaket eller offshore, vil du ha litt mer stabilitet kan du jobbe på en hvilken som helst sengepost, eller i hjemmesykepleien eller på sykehjem. Du kan også jobbe i psykiatrien, mwn det tror jeg helt ærlig du ikke ville passet til. Du kan jobbe med hjertesyke, lungesyke, infeksjoner, kreft, kirurgi og masse mer. Du kan i stor grad kombinere yrket med bloggen fordi du f.eks kan ta en 50% stilling eller en 75% stilling og så ta ekstravakter om du vil spe på inntekten utenom dette. Og så snart du lærer å ikke ta med deg jobben hjem, vil du merke at den gir deg så mye energi!! Du vil elske det 🙂 du får jobbe med avansert teknisk utstyr, ernæring, andre faggrupper, rettigheter, kropp og helse. Du gjør ikke et galt valg om du velger å bli sykepleier! Ingen dager er like. Turnusarbeid kan være tungt, men det kan og være digg å plutselig ha fri på en onsdag 😉 men dette vet du lenge på forhånd, for turnuslistene lages i god tid, ofte bare en gang i året slik at du vet arbeidstidens dine gjennom alle årets dager. Da er det greit å vite når du plutselig har 10 dager fri og kan ta deg en tur til Syden 😉 lykke til med studievalg!
      Stor klem fra stolt sykepleier 🙂

    25. Er det ordentlig jus på UiA – eller er det sånn bachelor opplegg? Hørt at hvis man skal være sikret jobb innefor jus bør man gå på de ordentlige jussoppleggene som i Oslo eller Bergen. Flere av vennene mine som ikke fikk seg jobb på andre jusprogrammer og måtte starte helt på nytt, ikke kult :/ Ønsker deg uansett lykke til med hva enn du måtte velge til slutt <3

    26. Hei Marthe!
      Anbefaler deg virkelig å ta sykepleierstudiene, det er utrolig givende og du møter mennesker i alle livssituasjoner som vil utfordre deg.
      Det er så mye du kan jobbe med innen sykepleie, flere områder og du vil aldri bli arbeidsledig.
      Når det gjelder studiene, så er ikke de lette slik som mange tror, det krever mye jobbing, og mye lesing.
      Lykke til med valget!
      Hilsen sykepleier 🙂

    27. Ååå så synd du ikke kommer til Trondheim! Det hadde jo vært så hyggelig å møtt min favorittblogger 😀

    28. Hei Marthe! Etter å ha lest bloggen din i mange år og blitt “kjent” med deg syns jeg at 2,3 og 5 passer deg best! Jeg er ferdig med statsvitenskap og jus nå i mai (siste eksamen 13) og jeg gruer meg sååå fælt til å søke jobber rett og slett fordi at jobbmarkedet for oss nå er vanskelig. Jeg har allerede søkt mange jobber men ikke engang blitt innkalt til intervju ennå jeg har 2 års erfaring fra advokatfirma og jobbet i 1 år innenfor offentlig forvaltning 🙁 det ordner seg sikkert til slutt men jeg skal være ærlig med deg og har tenkt flere ganger hvorfor jeg ikke valgte sykepleiestudie! Da er man garantert jobb og det er ikke slik at du som sykepleier MÅ jobbe tett innpå mennesker med ulike sykdommer osv. Du kan alltid videreutdanne deg og jobbe f.eks. innenfor folkehelseinstituttet. Mitt tips til deg er rett og slett å tenke litt på hvor det er lett å få jobb senere 🙂

    29. Hei Marthe! Såå gøy at du deler studievalgene med oss! 🙂 Lurer bare på om du har tenkt på at det kun er bachelor i rettsvitenskap på uia? Hva gjør du isåfall etter bacheloren? Tenker bare siden det er integrert master i både tromsø, oslo og bergen.. Har tenkt på det samme selv, men blir så usikker på mulighetene videre for å ta en master (noe jeg tror de fleste jurister bør ha). Vet du noe om dette? 🙂

    30. Det høres ut som studier som passer deg bra! 🙂
      Men fikk vi noen gang vite hvorfor og når du sluttet studiet du begynte på i fjor? 😮

    31. Det er så spennende med disse studievalgene! Rett etter videregående søkte jeg ernæring, mat og kultur i Kristiansand og kom inn. Fordi jeg trodde snittet kom til å øke betraktelig det året, siden det var 92 søkere og 10 plasser, så tenkte jeg at jeg ikke kom til å komme inn. En stund før vi fikk vite det hadde jeg i grunn bestemt meg for å studere andrevalget mitt i Bergen, fordi man ikke kom så langt med ernæring, mat og kultur. Det var et ganske nytt studie på den tiden og vanskelig å få jobb. Etter å ha lest masse om det fant jeg ut at man burde ha noe videre utdanning innenfor økonomi eller lignende til å faktisk få jobb. Det var ikke det jeg ville, så derfor la jeg det fra meg. Skal sies at jeg søkte noen år senere på samfunnsernæring, som man faktisk kan få jobb med, og kom inn. Jeg valge heller å forsette på min realfagsutdanning 🙂 Så jeg vet det er vanskelig å velge, men man må bare følge magefølelsen. Lykke til med valget 🙂

    32. så spennende:) men kjenner jeg er langt i fra misunnelig. Hehe. Er selv nå i siste innspurt på sykepleien. Og kjenner jeg gleder meg så til å bli ferdig. Kan virkelig anbefale deg det. Er så utrolig variert og en står åpent til å jobbe på mange forskjellige plasser. Ihvertfall dersom en tar videreutdanning en gang:) lykke til med valget. Det er ihvertfall ikke lett å velge det en kunne tenkt seg å jobbe med, så får håpe du finner ut noe til slutt 🙂 ha en fortsatt fin fredag og helg 🙂 klem

    33. Nå har du allerede søkt, men hadde jeg vært deg ville jeg tatt en utdannelse som var kreativ. Altså en praktisk utdannelse som går på hva du kan allerede fra før.
      Selv har jeg en plan om å studere kunstfotografi i Trondheim om et år eller to. Det er min svære drøm, selv om det ikke garanterer så masse av jobb etterpå. Men så lenge jeg får jobbe med lidenskapen min, så kommer jeg til å trives 10.000 ganger bedre. Og det tror jeg vil gjelde for deg å. Du er jo en kreativ person med god fantasi, så hadde jeg vært deg ville jeg satset på noe innenfor kreativiteten din.
      Mitt langsiktige mål er å jobbe et år eller to, spare penger til et skikkelig kamera og bygge opp porteføljen min med altfra Fine Art bilder til landskapsbilder. Så blir det å studere kunstfoto ett år og etter det blir det å starte mitt eget fotoselskap. Jeg vil ikke bli den klassiske fotografen som tar bilder av folk med hvit bakgrunn. Neinei, her snakker vi sånne Fantasy bilder som hverken er naturlige eller som ligner på virkeligheten. Kall det abstrakt foto – det er hvertfall det jeg drømmer aller mest om.
      Foto er jo det jeg har holdt på med lengst av alt jeg har startet på. Jeg har holdt på i ni år nå, og fortsatt så er det dette som får meg til å trekke på smilebåndet. Så dette er absolutt noe som jeg kommer til å satse på i fremtiden. Nå blir det bare å jobbe, få vekk gjeld, spare opp til lappen, bil og nytt kamera og så ta på meg masse oppdrag og trene en hel haug.
      Høres ut som en god plan? JAAAAA! 😀
      Uansett hva du lander på, så ønsker jeg deg masse lykke til 😀

    34. Hei!
      Kan iallfall si som så at å fullføre en utdannelse uansett er det viktigste oppi det hele. Jeg ante ikke hva bacheloren jeg har var før første skoledag, og jeg var helt i fra meg av fortvilelse for noe av innholdet. Men jeg holdt ut og det er jeg vanvittig glad for den dag i dag. Studiet har vært med på å forme meg som person og jeg kunne aldri i livet tenke meg å jobbe med noe annet enn nettopp den retningen jeg valgte i 2009.
      Det er med andre ord helt normalt å ikke være 100 % sikker den første tiden, men bit tenna sammen og fullfør! Du vil ikke angre på det, for du vil stå igjen med ny kunnskap du får brukt enten på den ene eller den andre måten.
      Lykke til med valget!

    35. Sykepleier eller sosiologi tror jeg hadde passet utmerket for deg! Får alltid følelsen av at du bryr deg om mennesker. Jus er fryktelig tungt og ganske kjedelig, da må du nesten ha klart for deg at du vil jobbe med et bestemt område som du brenner for. Kost etc er i vinden nå men det er veldig mange som tar en lignende utdanning og markedet er begrenset. Sykepleiere trenger vi alltid og det er noe du kan jobbe med overalt i landet. Også mye forskjellig du kan jobbe med, alt fra gamle til spedbarn. Bestevenninnen min er sykepleier med videreutdanning i intensivsykepleie og får gjøre mye spennende. Et pluss for deg som blogger er at du kan jobbe mye kveld så du kan ta outfit bilder på dagene haha. Tror det ville passet deg supert sånn som jeg kjenner deg gjennom bloggen. Jeg har selv vært mye syk og en positiv og smilende sykepleier gjør det så mye hyggeligere å være på sykehus, ser for meg at du ville blitt en solstråle på avdelningen din. 😊

    36. Hei Marthe! Jeg studerer ernæring, mat og kultur på UiA – og vil bare fortelle deg at det er et utrolig gøy og lærerikt studie. Så hvis du kommer inn og takker ja til dette, så har du noen spennende år foran deg. Lykke til!

    37. Du har ikke tenkt på noe innenfor markedsføring? Du har jo mye erfaring med det via bloggen! 😀
      Spennende retninger uansett 🙂

    38. SÅ stilig! Rettsvitenskap i Agder står et sted på min liste også, men håper helst på å komme inn på samme studie i Bergen istedenfor 🙂

    39. Jeg var også redd for barn, ironisk nok har jeg jobbet på barneklinikken på Haukeland i nesten et år nå. Vel og merke så er det babyer jeg er redd da og ikke de litt større barna. Men altså, det er utrolig hva man blir vant til. Nå klarer jeg å løfte opp og trøste og mate små babyer på 2kg. Hahaha. Så, det er et håp for alle <3 Lykke til med valget ditt. Jeg var ferdigutdannet sykepleier i fjor og stortrives <3

    40. Jeg har bachelor i folkehelse. Veldig interessant og en viktig utdannelse for samfunnet i dag. Men samtidig er det foreløpig lite jobber å få. Så nå tar jeg master for å ha flere jobbmuligheter.

    41. Anbefaler deg enkelt emne ernæring, mat og kultur! Gått både årsstudium og enkeltemne av faget! Enkelt emne er mye gøyere og det er så mye mere matlaging!:-)

    42. Velger du sykepleierutdanninga kan jeg love deg at du ikke kommer til å angre! Jeg går selv på første året og hadde aldri i min villeste fantasi trodde jeg skulle bli sykepleier. Jeg lo av alle som sa det hadde vært et fint yrke for meg. Så starter jeg å jobbe på et sykehjem, fant ut hva det gikk ut på, og simsalabin her sitter jeg, snart ferdig med første året og kunne virkelig ikke funnet noe bedre yrke å velge! Man møter mye motgang og blir garantert utslitt både fysisk og psykisk avogtil, men jeg tror samtidig det er et veldig givende yrke, hvor du også har mange mulighet. Du er ikke låst til en spesiell jobb, du kan viderutdanne deg og hoppe litt fra jobb til jobb. Utifra inntrykket jeg har fått av deg via bloggen virker du som en person som kunne passet til å jobbe med mennesker og virker som du har en stor omsorg for alle og en hver! Lykke til med valget ditt, uansett hva det blir tror jeg du kommer til å trives! Og er det ikke rett valg, er det faktisk ikke verre enn å starte på nytt året etter, det er ikke skam og prøve seg frem! 😀 Klem <3

    43. Håper du stryker ut sosiologi…… Kjedeligere studie skal du lete lenge etter 😮 Tok ett år, var mye om filosofer på 1800-tallet, i tillegg bør du ta master, da finner du KANSKJE en jobb :-p Høres ikke ut som det blir et førstevalg uansett da, hehe 🙂 Lykke til!!

    44. Jeg tror du hadde gjort deg som noe innen ernæring, for det virker som du både har interessen og kunnskapen der. Kanskje ernæringsfysiolog? 😀 Så er det et yrke jeg savner på listen din. Hva med journalisme? Du er jo så glad i å skrive, og jeg er sikker på at det hadde passet deg. Enig med det du sier om sykepleie – der tror jeg du låser deg til noe du på lang sikt ikke vil trives med. Jaja. Du får ha lykke til!

    45. Tenkte bare å informere deg om at rettspraksis på UIA er kun treårig, og at det deretter er ganske liten margin mennesker de tar inn på “master” – altså de to siste årene, på UIO, UIB eller UIT. Det som dessverre er greien med rettsvitenskap, er at man ikke kan kalle seg selv jurist, med mindre man har en femårig utdanning. Så man står generelt uten en “degree” med tre års utdanning innenfor dette. Så anbefaler deg å søke litt mer rundt hvordan man skal gå videre etter de tre årene! Så er du hvertfall klar over dette dersom du skulle ønske å gå videre med dette studiet! 🙂

    46. ved å velge å bli sykepleier, har man uendelig med valgmuligheter! Man kan sitte på kontor hele dagen om man vil det, man kan jobbe innen psykiatri, sykehjem, hjemmesykepleie, sykehus/poliklinikker, private klinikker etc. Man kan velge hvilket område man vil jobbe innen. Liker du gastrosykepleie? Ortopedi? Hjerte eller lunge? Som sagt, kan man omtrent velge. Liker ikke barn? No problem, det gjør ikke jeg heller- og jeg er sykepleier.. Er aldri borti barn, så lenge det ikke er pårørende. Du kan få turnusarbeid, eller jobbe fra 08-16. Man kan jobbe på rolige avdelinger, eller travle. Man kan egentlig gjøre alt som sykepleier, faktisk også som vert på fly 😉

    47. Tips til deg hvis du vil ta sykepleie er å velge utdanningen i Grimstad i stede. Det er en fantastisk studieby med utrolig fine fasiliteter, mye bedre enn i Kristiansand. Der har de mye bedre opplegg for sykepleiestudentene. Det er fullt mulig å pendle mellom Hånes og Grimstad i tre år. Jeg har gjort det samme men for et annet studie, men har hørt så mye bra om sykepleierstudiet i Grimstad at jeg måtte bare legge inn en liten anbefaling til deg 🙂 Håper du blir fornøyd med valget ditt, og husk å trykk “ja” denne gangen. Gleder meg til å høre hva du ender opp med 🙂

    48. Jeg angrer noe helt forferdelig på at jeg ikke tok sykepleien!er nesten umulig og få jobb om dagene, men ser de øker sykepleier hele tiden!

    49. Snart ferdig med andre år ved rettsvitenskapstudiet ved UiA. Kjempefornøyd!
      Men juss krever mye av deg, litt usikker på om du vil henge med hvis du vil satse på bloggen i tillegg…. Sier ikke dette for å være slem, men fryktelig mange faller av fordi de tror juss er for alle.

    50. Spennende! Jeg har ikke søkt noe av dette selv, men har søkt økonomi på UIA. Bor nå litt utenfor Oslo. Har lyst til å flytte til et nytt sted, men er veldig usikker på hvor. Foreløpig står UIA på førstevalget, så jeg lurer på om du vil anbefale å flytte til Kristiansand? Tror du det blir enkelt for en jente på 20år fra Oslo å finne seg til rette der, og komme i kontakt med nye mennesker der? Hvis du har noen tips ang. byen så tas det imot med takk 🙂

    51. Er ferdig med første år på sykepleierutdanningen nå, og alt jeg kan si er at det er tøft men så spennende og ikke minst givende. Du har så mange muligheter og ikke minst er du garantert jobb;)Lykke til 😉

    52. Rebecca: Å du må ikke tvile engang! UIA er et helt supert universitet (ihvertfall som jeg har fått inntrykk av de halvårene jeg har gått der) og Kristiansand by er også bare fantastisk. Norges sommerby! Jeg føler nesten vi har sol hele året, og både byen og menneskene er bare gode. :’)

    53. Marie: Åja, så spennende! Ja, nei skulle det blitt rettsvitenskap så ville jeg også tvilt på at jeg kan kombinere begge deler. Da ville jeg i tilfellet sittet oppe om nettene og forhåndsskrevet en hel del. Slitsomt i lengden.. -Men rettsvitenskap er jeg to poeng under snittet så jeg regner med jeg kommer på ventelisten hvis det blir aktuelt. <3

    54. ida: Herlighet, etter å ha lest SÅ mange kommentarer fra fornøyde sykepleierstudenter her, tror jeg jammen det er dette som er favorittretningen her nå. Dette med å få jobb etterpå er for meg veldig viktig da jeg i hovedsak tar utdannelse for å ha en sikkerhet om bloggmarkedet ikke skulle gå like bra om noen år til 🙂

    55. Solveig: Ja, jeg ville ha vært en av dem som søkte seg inn i Bergen for de siste to årene. En veldig god venninne tok de første tre årene på UIA og søkte seg inn i Bergen de siste to og er nå til sommeren endelig ferdig. 🙂 Kommer man ikke inn på første forsøk så kan man jo alltids ta opp et fag eller to, men ja.. det blir noen lange år!

    56. Madelen: Tusen takk Madelen! <3 Ernæring har jeg først fått øynene opp for nå den siste tiden. Himmel så interessant det er! Jeg er bare litt usikker på hvordan det er å få jobb etterpå. Vil så gjerne ha en ordentlig trygg utdannelse hvor jobbmulighetene strømmer etterpå :') Journalisme hadde vært et interessant studie, men jobbmulighetene her er heller ikke så store, og arbeidstidene er ofte ikke slik som jeg kunne tenke meg å ha dem. Vil bare ha en vanlig 08-16.00 jobb jeg <3

    57. Anonym: Huff, ja jeg var redd det kunne bli litt tørt. Hadde sosiologi som ekstra fag på videregående og da var det veldig interessant, men jeg tenker alt kommer på et nytt nivå på universitetet. Hehe! Tusen takk <3

    58. Silje: Tusen takk for at du deler din erfaring her <3 Etter å ha lest disse kommentarene her så virker det ikke som at en eneste sykepleier er missfornøyd med valget sitt! Høres jo ut som drømmeveien å gå i forhold til hvor mange valg, etterutdanningsretninger og jobbmuligheter man har etterpå. <3

    59. Line: Tusen takk! Å så herlig å høre 😀 Det virker absolutt som noe for meg! Jeg tror jammen det står mellom dette og sykepleierutdannelsen etter å ha lest alle kommentarene under her <3

    60. Maria: Å <3 For en herlig kommentar! Tusen takk for at du la igjen denne Maria 🙂 Lysten til å bli sykepleier har økt med rimelig mange hakk etter å ha lest alle disse kommentarene i innlegget her. Det virker ikke som en eneste sykepleierstudent er missfornøyd med valget sitt! Intensivsykepleie høres superspennende ut. Jeg ville nok også tatt en eller annen form for videreutdanning etter et par år i jobb <3 Alltid gøy å spesialisere seg på noe!

    61. Sara Katrin: Tusen takk fine. <3 Åå! Herlig å høre at du har tenkt til å følge drømmen din Sara Katrin. Skulle ønske jeg hadde et sånt "kall" i livet jeg også 😀 Haha, kanskje det dukker opp når jeg først begynner på noe 🙂 Jeg tror du kommer til å gjøre det superbra når du starter ditt eget selskap. Du er så flink allerede! Jeg vil ihvertfall heie på deg hele veien <3

    62. Anonym: Jeg begynte aldri på noe i fjor, men året før der gikk jeg noen måneder på kommunikasjon og visuelle medier. Jeg skrev aldri spesielt mye om studiet i det hele tatt, så det falt meg ikke naturlig å skrive et eget innlegg om at jeg hadde valgt å bare fortsette med bloggingen. 🙂 Jeg studerte det vel egentlig bare for å studere noe. Jeg kunne ikke tenke meg å ta noe bachelor i det eller senere jobbe innen filmproduksjon eller den slags så det måtte bare bli sånn <3

    63. Julie: Heisann! Jeg ville nok ha søkt meg inn i Bergen for de siste to årene i tilfellet. Har en veldig god venninne som gjorde akkurat det, og hun er ferdig nå til sommeren etter å ha tatt siste halvår på utveksling i Australia. Det virket heelt fantastisk! <3

    64. Så spennende. Håper du finner ut av det 🙂 Sykepleie er et safe valg ja 🙂 Tror du da får veldig mange muligheter. På sykehjem eller i omsorgsboliger er det kun eldre og ikke barn hvert fall 🙂 Barn er jo søte da uansett! Tror du kan lære deg å like de etterhvert 😀

    65. Thea: Tusen takk for at du deler dine erfaringer her! Kjempespennende og nyttig for meg å lese om andre sykepleierstudenters opplevelser før jeg bestemmer meg for noe selv 🙂

    66. Caroline: Nei, jeg vet ikke at jeg kommer inn da snittet alltid kan øke, men i forhold til hva snittet er på UIA sine nettsider per dags dato så skal jeg ihvertfall ha gode sjanser 🙂

    67. :):): Tuusen takk for at du deler litt av dine erfaringer med meg! Dette var veldig nyttig og kjekk info :’) Etter å ha lest alle kommentarene fra storfornøyde sykepleierstudenter så tror jeg jammen at jeg har funnet en favorittvei å gå! Jeg fikk høre i går at snittet for å komme inn ville økt 20% ettersom så fryktelig mange søkte dette i både fjor og i år, så det blir spennende å se! <3

    68. Mathilde: På UIA er det bachelor-opplegg så man må søke seg videre for master i Bergen eller Oslo 🙂 Jeg ville ha valgt Bergen i tilfellet <3 Tusen takk Mathilde!

    69. Hei igjen! 😀
      Ser du også vurderer ernæring. Som ernæringsfysiolog er det ikke lett å få jobb, men utdanner du deg til sykepleier og tar videreutdanning i ernæring, kan du jobbe som ernæringssykepleier 🙂 bare et tips 😉 nå i disse tider er det så vanskelig å få jobb om du skulle velge andre retninger, men sykepleiere er det alltid behov for. Og husk at du også kan jobbe utenlands. Studiet tilbyr også praksis i utlandet. Australia, New Zealand, spania, Afrika.. you name it 😉
      Bare et lite PS til den lange kommentaren jeg la igjen litt lengre oppe. Haha 😉
      Pps: studiet er enormt krevende. Ikke mister motet! 1.året er for å være ærlig litt kjedelig med veldig mye teori, men kom deg gjennom det, og keep your eyes on the price. 2. og 3.året vil lære deg så mye, og bare vent til du kommer ut i skikkelig arbeid! Ufattelig skummelt og overveldende i begynnelsen, men så fort du kommer litt inn i det, kommer du til å elske arbeidet, det vil bli en del av identiteten din, og du kommer til å svare stolt når noen spør hvem du er “jeg heter Marthe, og jeg er sykepleier” 🙂

    70. Dette er virkelig ikke noe lett valg! Jeg ønsker deg masse lykke til. Følg magefølelsen din. Det er utrolig hvor mye du kan få til bare du er motivert nok, uansett studieretning! 🙂

    71. Høres utrolig spennende ut ! Du finner ut hva du vil og kommer til å gjære det kjempe bra <3 Stå på, dette klarer du Marthe <3 Klem

    72. Det er jo mye turnusarbeid som sykepleier da. Har du lyst til å jobbe helger, jul, påske når de som har “vanlig” 8-4 jobb har fri? Det høres veldig fint ut å jobbe som sykepleier, og jeg tror det hadde passet deg bra. Men husk at det er en veldig stressende jobb og slitsom turnus. Lykke til med å bestemme deg 😀 Heldigvis har du god tid enda!

    73. Sykepleie! Jeg er så takknemlig for den jobben fantastiske sykepleiere har gjort for meg når jeg har trengt det. Tror du ville passet godt i den jobben, barna er det jo bare å velge bort:)

    74. Sykepleien blir bare mer og mer populært for hvert år som går ! Når jeg startet for 2 år siden kom jeg inn med 3,3 i snitt. Nå er snittet godt over 4 over alt og det vill stige ! Det positive med sykepleien er at det ikke er så mange eksamener. Vi har iallefall 6 skriftlige eksamener på 3 år også et par hjemme eksamener i grupper. I forhold til mange andre som har 2-4 i halvåret. Det er også medikament regning, jeg gikk ut med 2 i matte men medikamenten gikk fint, den er ikke så vanskelig. Er en del praksis men der får man velge og vrake mellom mange steder ! Nei jeg er uendelig glad for veien jeg har valgt. 2 året er greit tungt, men 1 og 3 år er ganske befriende syns jeg. Blir veldig spennende å se hvor du ender 😀 du hadde kledd sykepleie yrket iallefall !!! <3

    75. Anbefaler deg juss-studiet jeg 😀 Da kan du jo velge fag innenfor helse når du skal velge valgfag femte året! Det er mye å velge mellom innenfor helse- og velferdsrett 🙂 Selv har jeg gått en bachelor i Lillehammer, tatt fjerde året privat (som dessverre kanskje forsvinner..), og skal gå femte året nå i Bergen 🙂 Har fått for meg at en kan følge mye av undervisningen over nett under mastergraden! Poenget er at det er fullt mulig å bli jurist selv om du starter med en bachelor 😀 Og det trenger ikke å koste deg all fritid, det er bare tull! Man skal da leve også <3 Heller være i stand til å jobbe enn å sitte igjen utbrent med et A-snitt si 😉 Lykke til!

    76. Er sykepleier, tok en mastergrad rett etterpå og er nå begynt på min doktorgrad, angrer ikke på studievalg altså, det beste er vel kanskje fleksibiliteten. I perioder har jeg ikke hatt fast arbeide og bare gått på avtalte vakter, noe det overhode ikke har vært vanskelig å få, ellers har jeg tatt korte vikariat for å jobbe intenst og så reise en periode, og hatt stillinger på50-60% hvor jeg har jobbet ganske tett som har gitt flere langfriperioder, i fjor hadde jeg 65% fast og var på 5 utenlandsferier, fleksibiliteten er noe av det beste med jobben , og selvsagt faget 👍

    77. Hei 🙂
      Tror ikke du blir å angre på sykepleierutdanningen nei. Det er et helt fantastisk yrke. Går selv sisteåret og stortrives! Møter så mange fantastiske mennesker på veien, og det er virkelig et givende yrke 🙂 MEN vet ikke om du er innstilt på å jobbe i turnus? Det inkluderer jul, påske, samt hver tredje helg de aller fleste plasser. Så hvis du ønsker en 0800-1600 jobb kan kanskje dette være noe å tenke på.

    78. Hei
      Du burde undersøke nøye hvilke muligheter du har ved å ta rettsvitenskap ved UiA. Etter tre fullførte år ved UiA er du ikke jurist, men har en bachlor i rettsvitenskap. Slik jeg har forstått det på de som har gått ved UiA må de til Bergen eller Oslo for å ta de to siste årene på masternivå. For å komme inn i Bergen eller Oslo må man da søke med karakterene fra Vgs.
      Dette fremstår sikkert som litt unødvendig, siden man tross alt får en bachlor ved UiA. Men siden man ikke blir jurist er det begrensede muligheter uten videre påbygning. De klassiske juristjobbene som advokat og dommer krever at man har fullført master i rettsvitenskap. I tillegg krever mange offentlige og private arbeidsplasser master i rettsvitenskap.
      Masse lykke til med studievalget! Rettsvitenskap er veldig, gøy, og kan anbefales!

    79. Hei! Vil bare si at fristen for å endre rekkefølgen er 1 juni, og ikke i slutten av Juni. Sikkert greit å vite! Ha en fin dag 🙂

    80. har søkt rettsvitenskap og kommunikasjon ved UiA 🙂 men har også søkt PR og Samfunnspåvirkning i Oslo!

    81. Sykepleierutdanning eller folkehelsearabeid tror jeg hadde passet deg utmerket fordi du gir uttrykk for å være en så jordnær og hyggelig person. En jobb med mennesker tror jeg hadde passet deg! 🙂

    82. Hei! Ser noen har skrevet det selv, men bachelor i juss er noe tull, da må du belage deg på å søke deg videre til Oslo eller Bergen for å fullføre master. Der søker du også med karakterene du har fra vgs, ikke de du har fra bacheloren din, så hvis du er redd for å ikke komme inn på bacheloren ville jeg kanskje ikke satset på å ta de to siste i Bergen eller Oslo.
      Jeg går juss selv og er snart ferdig, endelig! Jussen er ikke for alle. Det er et karakterpress uten like, folkene er litt spesielle og er du ikke en veldig sterk person vil du nok få deg en knekk. Dette skjedde med meg, men da skal et sies at jeg startet på jussen rett etter vgs mens du har et par år ekstra som helt sikkert er dødsgode å ha. Jeg hadde ikke valgt juss hvis jeg skulle valgt igjen. Det er spennende og kjekt, men psykisk er det ikke verdt det. Kanskje det hadde gått bedre om jeg var eldre, og jeg har lært å takle det, men fy søren så hardt det var. Dessuten er jobbmarkedet fryktelig for oss nå for tiden. Da jeg startet var det stor mangel på jurister, nå trenger ingen oss, virker det som.
      Jobbmessig er sykepleie et trygt valg, interessemessig ser jeg gjerne for meg deg i ernæring, det er noe jeg hadde hatt lyst til å ta! Det virker veldig kjekt. Uansett hva du velger: lykke til, å være student er ganske gøy, uansett hvor hardt studiene blir 🙂
      Og du: husk at som sykepleier finnes det sykt mange spennende mastere du kan ta! Hva om du ble helsesøster? Det hadde jeg lett sett for meg, faktisk 😀

    83. Hei!
      Jeg er straks ferdig med mitt andre år på folkehelsearbeid ved Høgskolen i Bergen. Vi har obligatorisk utveksling 4.semester, så jeg befinner meg i California per dags dato (det har vært helt fantastisk). Vil bare nevne at studiet har vært utrolig artig til nå. Selv har jeg studert i snart syv år og dette har definitivt vært det beste valget for en som liker både trening og kosthold.
      Her får du også muligheten til å jobbe med mennesker i form av å tilrettelegge for en bedre hverdag, samt å forebygge sykdom i samfunnet. Sykepleien er kanskje et sikrere yrke i dag, men fremtiden trenger flere folkehelsearbeidere også 🙂
      Lykke til!

    84. Hei!
      Så du hadde lyst på en jobb fra 08.00-16.00
      Hvis du velger sykepleier, så er ikke det en jobb fra 8-4. Her jobber du skift, så det blir en del kveldsvakter, helger osv.
      Men hvis en virkelig brenner for det, så synes jeg du skal gå for det.

    85. Ser det er mange her som deler erfaringer med sykepleier og juss studie, selv studerer jeg sosiologi og skal til høsten begynne på sisteåret i min bachelorgrad så tenkte jeg kunne fortelle litt om hvordan det er 🙂 På universitet er det lite undervisning i sosiologi og man er dermed mye overlatt til seg selv i dette faget, det er deilig å kunne styre dagene sine selv men det krever også at man er innstilt på å jobbe med fagene og har god selvdisiplin ellers blir det vanskelig. Noen av fagene er tunge og veldig teoretiske, det er absolutt ett typisk lesefag, mens andre fag er lettere og ikke så teoretiske men mer beskrivelser av hvordan samfunnet er og hvordan mennesker samhandler. Sosiologi er interessant og kan brukes til utrolig mye i arbeidsmarkedet selv om en ikke blir en spesifikk ting når man er ferdig utdannet. Veldig glad jeg valgte dette faget! Selv hadde jeg drøm om å studere psykologi, da jeg kom inn på årsstudiet i psykologi viste det seg at det ikke var det som passet meg likevel og valgte heller å begynne på Sosiologi året etter! Så velg det studiet du har mest lyst å gå på, prøv det ut og så ser du om det passer eller ikke, så slipper du å angre på noe, det er ingen skam å snu 🙂 Lykke til!

    86. Uten å kjenne deg annet enn via bloggen, så er jo du bare nødt til å bli sykepleier!
      Jeg jobber innen helsevesenet, og er også ganske glad i alenetid, men det gir deg så utrolig mye å kunne hjelpe andre 🙂 Du legger bort dine egne behov for noen timer, og vil bare hjelpe de som trenger det. Husk også at det finnes så utrolig mye du kan jobbe med. psykiatri vil du nok komme borti overalt i yrket, men du trenger jo ikke å jobbe med ren psykiatri 🙂 Du virker som en utrolig omsorgsfull person med så positiv energi at det må jo bare smitte over på pasienter :-))
      Lykke til med hva enn du velger!

    87. Hei Marthe!
      Det er så UENDELIG mange ting du skriver som jeg kjenner meg igjen i. Ble nesten litt skremt da jeg så at vi har satt opp akkuratt det samme på søkelisten – og jeg selv er helt uendelig fjern på hva jeg vil bli. Det er umulig å velge! Jeg tror jeg kunne sett meg selv i nesten alt av yrker – men neste dag er ingenting interessant nok. Er det mulig…. Uansett!
      Dette endte med at jeg hoppet i første året juss på bachelor studie, da jeg ikke kom inn på master. Planen var å søke meg over de 2 siste årene. Jeg anbefaler på det sterkeste å IKKE gjøre det med mindre du er sikker. Det krever så uendelig mye. Jeg har alltid fått gode karakterer, og sitter nå og håper på en E til eksamen om 3 dager. Alt jeg vil er å stå. Jeg bestemte meg for å fullføre året for å få poengene, men NO more. Herregud så mange dager jeg har grått for at jeg synes det er et grusomt forferdelig studie, haha. Selvom jobbhverdagen nok hadde vært døds spennende. Det krever så sinnsykt mye… Tror ikke man forstår det før man begynner selv. Det er vanskeligere enn man tror også å søke seg over på et masterstudie. Med en bachelor er man kvalifisert til fint lite – universitetene som tilbyr master har jo ikke reseverte plasser til bachelor studentene, så du er faktisk avhengig av at en slutter for at du skal få plass. Og det er det ikke mange som gjør når de skal begynne på 4.året. Er du en av de flinkeste, med høyest snitt kan du være heldig. Men det er her jeg mener at du må vite hva du gjør før du velger den retningen. I fjor var det 0 studenter som kom inn på 4.semester på Universitet i Oslo. Det finnes haugevis med artikler om akkuratt dette, anbefaler deg å lese de før du bestemmer deg. Legger ved en link hvertfall så du kan se: http://www.dn.no/talent/2015/04/13/1825/Utdannelse/advarer-mot-snarvei-til-jusstudiet
      Etter mye om og men, og veldig mye usikkerhet ender jeg nok opp med sykepleie selv. Vurderte klinisk ernæring – men hadde ikke fagene som krevdes.. De tilbyr jo bachelor studier i det og – men da er du på samme problemet som bachelorstudiet juss. Jeg tenker som deg og er redd for at mye av sykepleieutdanningen ikke er for meg.. Teorien tror jeg at jeg synes er veldig morsomt! Praksisen gruer jeg meg veldig til. For meg og er det viktig med jobbmulighet etter endt utdanning. Som sykepleier er du sikra jobb uansett, og det er så mye forskjellig man kan gjøre! Selv kan jeg tenke meg enten operasjonssykepleie eller kosmetisk sykepleie.
      Tenk deg godt om før du velger noe! Klem fra meg <3

    88. Sorry for den lange kommentaren! Hadde så mye på hjertet, hehe… Ser forresten en av kommentarene over her med at du kan ta bachelor sykepleie og eventuelt videreutdanne deg innen ernæring. Dette kvalifiserer deg til nesten det samme som klinisk ernæringsfysiolog – du har bare ikke tittlen. Tror man kunne gjort mye morsomt med det også! Kostholdsveileder for overvektige gravide, du kan jobbe med kreftpasienter… Så mange muligheter!
      Hadde jeg vært sikra jobb uten utdanning hadde jeg LETT valgt det.. Synes studentlivet er gørrkjedelig skal jeg være ærlig. Da er ikke det lureste å hoppe på jussen…. Krysser fingere for at sykepleiestudiet er tingen for meg – og at de 3 årene går fort som rakkern!

    89. Hei
      Har jobbet som sykepleier i ett år nå etter ferdig utdannelse i fjor. Yrket er så utrolig bredt og alle har sine ting som de finner givende med yrket.
      For min del valgte jeg sykepleie fordi jeg er nysgjerrig på kroppen og syntes det er spennende med skader og sykdom. Jeg er introvert og kanskje ofte “den stille”, men som sykepleier går jeg inn i en rolle hvor jeg kommuniserer med pasientene for å skape trygghet og tillit for å kunne gi en god behandling. Denne egenskapen er nok ikke noe som naturlig ligger i min personlighet, men noe som har utviklet seg etter mye praksis, sommerjobber, deltisjobber under studiet og nå fast jobb. Jeg ser for meg at dette er en naturlig utvikling som følger med i utdannelsen.
      Jeg er som deg også livredd for å ha barn som pasienter. Har i et par tilfeller opplevd nettopp dette, men det er ofte ikke så skummelt som det høres ut fordi foreldrene stort sett er veldig behjelpelige og støttende for både sykepleier og barn hvis det kommer utfordringer eller noe som kan være ubehagelig for barnet.
      Psykiatri er noe som kommer med også i somatikken som jeg jobber. Det kan være vanskelig med pasienter som ikke samarbeider, men her skal du vite at du alltid vil ha kollegaer som vil stå sammen med deg dersom pasienter blir utagerende. I tillegg finnes det securitas som kan tilkalles på sykehus.
      Jeg vil absolutt anbefale mitt yrke. Jeg jobber 100% på sykehus og tar gjerne ekstravakter fordi jeg lærer noe nytt hver vakt og har energi til å gjennomføre det slik som livet mitt er nå. Har likevel tid til trening og samboer :). Jeg er et A-menneske, men en tredelt turnus med nattevakter er ofte lagt opp på en overkommelig måte slik at du får hentet deg inn igjen.
      En gjennomsnittlønn for nyutdannet sykepleier er nettopp steget til 380.000 i året. Du får tillegg på mellom 3-4000kr/mnd ved 3 delt turnus i 100% stilling.
      Lykke til med studievalget!

    90. rettsvitenskap er dødsgøy og spennende!! men det tror jeg de andre fagene også er 🙂 lykke til <3

    91. Hei!
      Jeg har søkt rettsvitenskap på UiA, leste over at du hadde en venninne som hadde gjort det samme og så søkt seg over til Bergen? Hvordan fungerer det? Vet du om det er enkelt eller vanskelig? Har vært litt bekymret for å ikke komme inn i Bergen etterpå, uten en master så tror jeg bacheloren er verdt ganske lite

    92. Ser du gjerne kan tenke deg en “08-16 jobb”, det er vanskelig å få dersom du skal bli sykepleier.. Men er mange som jobber to skift turnus, både dag og kveld 🙂 Det er veldig greit. Men du må påregne helgejobbing også 🙂
      Lykke til!

    93. Jeg anbefaler også sykepleier. Jeg elsker jobben min, og VET at jeg kommer aldri til å bli arbeidsledig.
      Jeg synes studiet var helt topp, mye å gjøre- men jeg var alene med tre barn og klarte det fint. Gjelder bare å være strukturert ☺️
      Hilsen en voksen, stolt sykepleier i Kristiansand 😊

    94. skjønner godt at du er usikker!
      Jeg sliter med det samme, men sikter nå til medisin. For tre år siden kunne jeg aldri noensinne, overhode tenke meg å ta på et sykt menneske, barn, voksen eller gammel! En sommer for tre år siden var jeg så desperat ar jeg etter mange tårer, hetetokter og kvalme måtte ta meg selv i nakkeskinnet og ta den jobben jeg kunne få: på sykehjem!
      Det var min STORE skrekk den gangen!
      Tre år senere jobber jeg som ufaglært på medisinsk sengepost ved Universitetssykehus, er nå aldri arbeidsledig og har 400.000 bruttoinntekt i året.
      Hilsen ei som har søkt medisinutdanning til høsten🙃

    95. Hallo, du kan ikke kalle det for UiA og Grimstad som om det er to forskjellige ting 😛 Begge deler er UiA, og så har man campus Kristiansand og campus Grimstad. Kan enbefale Grimstad som studieby, selv om jeg selv bor i Kristiansand. Har pendlet nå i snart 3 år 🙂 Du har ikke sett på studiet multimedieteknologi og -design? Kunne jo kanskje vært interessant for deg som allerede jobber innen media.

    96. Jeg er ferdig sykepleier nå i mai, og gleder meg masse til å begynne å jobbe på sykehuset her i Kristiansand i sommer! Om du tenker at du kanskje kan tenke deg å bli sykepleier, så kan jeg anbefale deg det på det sterkeste. For et givende studie og yrke!
      Du sier du ikke passer til å jobbe med barn, og det trenger du ikke heller. Det fins så utrolig mange jobbmuligheter om du har sykepleien i bunn. Du kan jobbe på en avdeling, sitte på et kontor, være leder i en organisasjon, jobbe innenfor kosmetikk/hudpleie, ja alt mulig!
      Håper du finner ut av hva som er rett for deg og masse lykke til, Marthe! 🙂

    97. Jeg er sykepleierstudent på 2.året nå, og jeg er så fornøyd med valget. Det er et så givende yrke, og det er så mange takknemlige (dog noen ikke like takknemlig) pasienter. Mange har den oppfatningen at sykepleien er et lett studie som alle kan komme seg gjennom, dette stemmer ikke. Man må ha interesse av menneskekroppen, og ha empati og sympati for andre mennesker for å komme seg gjennom dette. Til og med da, kan dette være tungt(som de fleste studier I guess) til tider. 2.året som jeg holder på med nå, har vært ekstremt tungt. Men praksisperiodene og tanken på at det er dette jeg vil har fått meg gjennom.
      Angående det at du er redd for barn, skal nok ikke bli et problem. Det er ikke noe spesifikt praksis som handler om barn, så de fleste har med godt voksne å gjøre. Jeg er som sagt snart ferdig med 2.året mitt, og har ikke hatt noe med barn å gjør på de plassene/avdelingene jeg har vært i praksis på.
      Å man kan jo videre utdanne seg i noe administrativt f.eks., og faktisk ha en 8-16 kontorjobb som sykepleier også. Men først må man jobbe noen år, og kanskje måtte ha turnus en stund. Det er så mye muligheter ved å være sykepleier, og det er som sagt så vanvittig givende OG spennende.
      Sosionom er ikke noe jeg vet for mye om, men kan se for meg at du kan passe som dette også.
      Lykke til, Marthe 🙂

    98. Hei! Så gøy med alle disse valgene, blir spennende å se hva du ender opp med 😀 Jeg studerer internasjonal jus i utlandet og jeg kunne ikke vært mer fornøyd med valget mitt. Det er SÅ spennende! Man trenger da ikke bli jurist eller advokat som folk nevner over her, man kan jo jobbe med masse forskjellige juridiske problemer om du velger rettsvitenskap! Selv skal jeg ta en master i shipping til høsten. Nå vet jeg ikke hvordan jusstudiet er i Norge men ser mange sier det er hardt. Men jeg tenker at er man interessert i det man holder på med så er det jo bare gøy 🙂
      Lykke til <3

    99. Hei! Jeg ser veldig mange anbefaler sykepleierutdanning, og mange skriver at rettsvitenskap ikke er for alle. Jeg vil også påstå at sykepleien heller ikke er ment for alle – det kommer an på hva man liker og interesserer seg for og hvor god man er til å tilegne seg kunnskap om ting. Uansett, rettsvitenskap gir deg stor frihet til å drøfte ting fra ulike perspektiver, og du lærer deg å argumentere godt og bruke loven. Juss er veldig interessant, for du får GARANTERT bruk for det man lærer i hverdagen, det er veldig lett å relatere jussen til sitt eget liv. Ja, det er mye tung litteratur, men det er veldig interessant å studere loven. Selv om folk har skrevet mye positivt om sykepleien, håper jeg du ser det positive med jussen også – mye jobb, ja det er det nok, men er målet å få A i alle fag? Det viktigste er at man selv forstår det man holder på med, klarer å argumentere for flere sider av en sak. Målet trenger ikke nødvendigvis være mastergrad, jeg vet av flere som har fått jobber i Kristiansand etter en bachelor i juss. Håper du går for rettsvitenskap, for herreguuud så spennende det er!! 🙂

    100. Hei Marthe!
      Ser du har fått masse forslag til hva og hvorfor du skal velge det ene eller det andre studiet, så min kommentar er kanskje overflødig, men here goes anyway! 🙂
      Jeg tok jusstudiet i Oslo og jobber nå som advokat på sørlandet. Man får advokatbevilgning etter to års praksis som advokatfullmektig samt bestått kurs og kursoppgave og godkjent praksis fra rettssalen, så man har en ekstra vei å gå dersom man vil bli advokat.
      Jusstudet syns jeg var kjempeinteressant og gøy! Men det er hardt, og veldig teoretisk. Dessuten er det som kjent et hardt karakterpress. Men dette behøver du ikke tenke på. Jeg har flere studekamerater som ikke hadde A-snitt, men som likvel greit fikk seg jobber, og dersom du ikke får drømmejobben med en gang jobber man seg alltid oppover 🙂
      Som jurist kan man jobbe med veldig mye forskjellig. Mange tror at det bare er advokat som er tingen, men det er ikke riktig. Det er flust av juriststillinger i det offentlige, og det er andre private selskap og firma som har store behov for juridisk kompetanse. Så dette er er fantastisk anvendelig utdannelse.
      Ikke alle passer som advokat, man må være god på å selge seg selv, samt at man må ha en forståelse for hvordan man snakker med mennesker i vanskelige situasjoner. Ofte er man jo også selvstendig næringsdrivende som advokat, men det har jo du masse erfaring med! I tillegg er det mye skuespill å opptre i en rettsal, det er jo ikke til å stikke under en stol 🙂 Jeg for min del tror ikke jeg kommer til å jobbe som advokat resten av livet – men det er det som er så fint, utdannelsen gir meg masse muligheter!
      Bachelor programmet på UiA har jeg blandede følelser for. Og for å være ærlig er det ikke noe som heter en bachelor i jus, da jurist- og advokatforeningen ikke har godkjent dette som en tittel – det er kun mastergrad som gir deg tittelen jurist. MEN jeg kan tenke meg at det er utrolig bra å ha en “bachelor” i juss ved siden av andre utdannelser. Juss er noe man får bruk for UANSETT, og jeg personlig syns flere utdannelser burde ha hatt grunnleggende kontraktsrett feks.
      Du som jobber mye med markedsføring og som selvstendig næringsdrivende kan jeg se for meg uansett ville ha hatt god bruk for 3 år med juss. og det er også noe du kan slå i bordet med dersom du en dag vil søke en jobb utenom bloggen.
      Uansett hva det blir må du ha masse lykke til! Har troa på deg 🙂

    101. Jeg har søkt sykepleier på UIA til høsten, og tror jeg kommer inn der. Lurer bare på angående bolig/ plass å bo? Har søkt på studentboliger osv, men om du vet om noen som leier ut/ er ledig til høsten? 🙂

    102. Så spennende! Har selv søkt meg inn på sykepleie til høsten, men blir uaktuelt når jeg istedet har kommet inn i militæret 😉

    103. Hvis du skal starte eget brand som Toro bør du heller gå Matteknologi 😛 Men det er kun i trondheim og Ås da (Matvitenskap)

    104. Tror ikke du skal tenke så mye på det folk skriver om 8-16-jobb, blogging er jo det stikk motsatte og du har det jo bra med det nå :)) Så en kombinasjon av sykepleie-turnus og blogging er jo supert.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg