Uken som gikk…

Ukens mysterium… Jeg vet at biene bare blir ferre og ferre, og at de verden over sliter med å overleve vintrene, men her i Vigvollåsen nabolag er det virkelig helt krise… 23 døde bier talte jeg bare på inngangsparti-stien til leiligheten vår i dag. Det er en vei på drøye 7 meter! Jeg pleier vanligvis ikke å gå og telle døde insekter på bakken altså, men når biene ligger strødd i sikk-sakk-mønster mot inngangsdøren vår så begynner man jo å lure.. Hva er det som gjør at de stakkarene bare faller om om dagen? Er det bare jeg som legger merke til dette?

Ukens høydepunkt… Denne ukens høydepunkt var helt klart lørdagen. For en gjennomført bra dag! Champagnefrokost på sengen med jordbær og sjokolade.. Late soltimer på verandaen med vin og bakt potet til middag… -Og tidenes date på Escape Room etterfulgt av en spennende kinofilm med min kjære! Jeg snorket meg riktig nok gjennom sistnevnte, men det var bare fordi jeg var litt for mett og varm.. Temperaturen i salen var perfekt og jeg hadde akkurat tømt en boks med baconchips.. Da må det bare bli sånn! ZzzZ..

Ukens nedtur… Nei, det må jo være den forbaska magesjauen det da. Jeg kan ikke komme på noe annet, for denne uken har vært top notch fra mandag da jeg dro på familiebesøk til søndag kveld da jentene og jeg dro på klatretur i kveldssolen. Eller jo, nå kom jeg på en real nedtur! Jeg er tom for badebomber…

Ukens sang… Cheat Codes & Kris Kross Amsterdam “Sex”. Jeg hører den om og om og om igjen hele dagen hver dag og ser visst aldri ut til å gå lei. Love the way you lie av Skylar Grey synes jeg også er nydelig.

Ukens film… Fredag kveld våget jeg meg til å se en skrekkfilm alene i leiligheten. “Hush” het den og var egentlig ganske spennende! Den handler om en døv forfatter som bor alene i skogen mens hun jobber med skriveriet sitt. En dag dukker en maskert mann opp utenfor vinduet hennes, og når han finner ut at kvinnen er døv, bestemmer han seg for å leke med skjebnen hennes. Ville kanskje ikke gitt filmen en 6’er, men den var spennende!

Ukens cravings… I ukedagene: Alt som er usunt.. I helgen: Alt som er sunt. Jeg har stort sett bare lyst på det jeg ikke skal ha, men er det noe jeg har spist meg ihjel på denne uken så må det være appelsiner. Dette har jeg cravet helt siden påske og det går fremdeles 20 appelsiner i uken! Mmm.

Ukens quote… Jeg elsker dette sitatet av Mark Twain: “Jeg har hatt mange bekymringer i livet, men de fleste av dem ble det aldri noe av”. Kjære bestemor, dette er du helt nødt til å begynne og leve etter. 99% av gangene du bekymrer deg for at det skal skje meg noe, så gjør det ikke det. Len deg tilbake, pust, og slapp litt av <3 Det er ingen vits i å stresse over en brann, et innbrudd eller en flystyrt som ikke engang har funnet sted! Hihi, ta det i det minste med ro til du har fått grunn til å gjøre noe annet <3

Det var min uke raskere oppsummert!

21 kommentarer
    1. Nydelige og søte Marthe! du er så positiv og sprudlende, blir i godt humør bare av å titte innom bloggen din <3 Kos deg masse i kveld ! Elsker bloggen din <3 klem

    2. Ser ut som at du har hatt en veldig fin uke, uten om magesjauen selvsagt! Fine bilder! 🙂
      Jeg vil bare gi deg et tips angående biene som du telte, de er ikke alltid døde, men litt i “koma”. Da kan du ta dem inn og legge sukker blandet med vann i et lokk, legg bien ved siden av eller veldig nærme og ha en boks/glass over med luft under/over. De trenger ofte bare litt næring for å kvikne til igjen!
      Håper at du får en flott mandag!

    3. Det er giftige sprøytemiddel som feks roundup som dreper biene. 🙁
      Det du og alle andre kan gjøre for å hjelpe er å kun kjøpe økologisk mat! Når etterspørselen på økologisk mat øker vil produksjonen øke og fler og fler bønder vil gå over til øko jordbruk.

    4. Veps eller bier? ( gule og svarte eller mer brunaktige )Jeg har ikke sett en eneste bie i år og er utrolig glad for det. Skjønner at de er viktige i det økologiske system men min kropp er livredd 🙂
      Ellers: En skrekkfilm som er bra er penthouse north.(om en blind dame)

    5. Uff, stakkars bier da :-/
      Høres ut som tidenes lørdag, med super herlig frokost, morsomme aktiviteter og kjæreste kos<3
      Det sitatet burde flere leve etter i grunn, hehe. Inkludert meg selv x)

    6. mange som lå på bakken utenfor hos meg også -tror de våkner nå ,men kanskje er litt i koma. Leste en plass som en annen sier at de trenger næring -noe med sukker, banaskall etc er veldig lurt

    7. cuskima: Vet du hva, dette skal jeg prøve med en eneste gang! Jeg skal blande noe sukker i et glass vann og ha noen dråper ved siden av hver veps. Hihi, jeg kan egentlig ikke fordra disse vesnene, men naturen trenger dem jo! Litt sukkervann skal jeg da kunne bidra med 😀

    8. Kathrine: Hmm, det var et godt spørsmål. Jeg vet virkelig ikke forskjell 😛

      Så herlig med tips til skrekkfilm 😀 Penthous north har jeg ikke sett, men i kveld får jeg en bestis på besøk som er veldig glad i denne sjangeren så hjertelig takk skal du ha!

    9. Har faktisk skrevet en liten oppgave om humler og bier, og probematikken rundt dem på universitetet.
      Er absolut menneskeskapte ting som er grunnen, som vanlig, til at de dør. Byer, vejer og generelt urban utbygging er et kjempe problem for dem. Alle mulige sprøytemidler som vi bruker kan sterilisere, forvirre og drepe dem.
      + den globale opvarmning har gjort at de “våkner” for tidlig, og dør av sult fordi ingen trær eller lignende har blomstret.
      Er helt utrolig at det ikke er mere fokus på det, i hardanger har epleindustrien virkelig begynt å få problemer! :O

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg