30 days squat challenge

Endelig er du her april! Noe så deilig. Jeg vet ikke med dere, men jeg er aldri så motivert som første dag i ny måned. Det må være noe med det å ha blanke ark foran seg. Tretti blanke dager som man kan forme akkurat som man vil. Jeg spratt opp av sengen da alarmen ringte til morgenen i dag, og en halvtime senere var joggeskoene og jeg på en god times løpetur til og rundt Hamresanden i Kristiansand. Jeg tror jeg har hatt maks 10 løpeturer i hele år, men det er et tall jeg når som helst kan gjøre noe med, ikke sant?

Fra og med i dag skal denne frøkna ta helsen på alvor og få skikk på de gode treningsrutinene igjen. I håp om å klare å opprettholde motivasjonen denne gang, har jeg også skrevet en liten liste med mine treningsmål for april.



Ellers har jeg som dere kanskje forsto allerede i overskriften, kastet meg på en 30 dagers squat-challenge denne måneden! De første femti tok jeg etter løpeturen til morgenen i dag, og det gikk veldig fint, men jeg tipper jeg skal få slite mer når vi nærmer oss dag 14… Jaja, alt for litt ekstra stump! Hehe, jeg har aldri prøvd meg på noe lignende før, så denne er jeg ordentlig spent på! Jeg skal gjennomføre hver eneste squat, så 30 april har den rumpa mi bare med å være dobbelt så stor. Høhø.. Lover å holde dere oppdatert på den fronten og.

Mine treningsmål – April
1. Fullføre min lille squat-challenge og forhåpentligvis bli litt sterkere i både lår og stump.
2. Ha fem løpeøkter i uken. I løpet av de neste 30 dagene skal jeg ha fullført 20 joggeturer. Jeg er ingen kveldsjogger, så disse må jeg ta før frokost om morgenen. Dette er forøvrig også eneste tidspunkt på dagen jeg ikke får sting. Mannen har ikke troen, så nå skal jeg fader meg vise han! Jeg SKAL klare dette!
3. Ta 30 sit-ups hver eneste dag. Dette gjorde jeg fast i flere år før.. Jeg skjønner ikke hvordan jeg har blitt så lat! Neste måned vil jeg kjøre i gang en sit-up eller planke-challenge, og til den har jeg lyst til å forberede meg litt.
4. Være flink til å hele tiden variere turene mine, og ikke bare løpe samme løype fem ganger i uken. Noen økter kan være lange og rolige, mens andre kan være kjappe og intensive. Jeg vil fokusere mer på intervaller og også flette inn et bakkeløp i uken. På denne måten håper jeg å gjøre kondisjonstreningen litt gøyere..


Er det flere som vil hive seg på Squat-utfordringen?
Kom igjen jenter og gutter <3 LET’S DO THIS!

44 kommentarer
    1. Jeg hiver meg på! Rompa mi har seriøst forsvunnet helt xD det er et trist syn haha
      Vet ikke om du husker det, men jeg var med på ridetur med deg og Karen en gang (På den lille, brune og feite ponnien som het Brokkoli haha).

    2. Denne utfordringen har jeg lyst til å være med på! Jeg ønsker meg også en større rumpe, men det gjør seg ikke selv:) Jeg gleder meg til å lese hvordan det går utover måneden:) du er en så utrolig inspirerende jente, jeg blir mer og mer imponert over hvor inspirerende du er og hvor mye glede en person kan spre! Jeg heier på deg med treningen, dette klarer du! Klem:)

    3. Wow, du ser fantastisk ut Marthe! OG eg har trua på at du klara treningsplanane dine 🙂 henger meg på challengen 🙂 ha ei fantastisk helg <3 stor klem

    4. Hedda Kalfoss: Nei det er helt sant at det ikke gjør seg selv 😀 Hehe! Tusen tusen takk for det Hedda <3 Jeg er skikkelig spent selv. Håper på strålende sol hver morgen de neste tretti dagene, ellers blir det nok ikke like lett som i dag å hoppe i joggeskoene <3 Stor klem

    5. Kjente jeg fikk litt treningsmotivasjon av dette innlegget! Tror jeg skal prøve å slenge meg med på den challengen! SK2016 her kommer vi 🎉

    6. Hvor er tightsen din fra? 🙂
      Anbefaler deg til å sjekke ut zoelovelift, hun har et rumpetreningsprogram.

    7. Løpingen kan jeg bare drømme om, men squat challengen og 30 sit-ups daglig har jeg tenkt å prøve meg på ☺️

    8. Jeg ble så motivert da jeg leste innlegget at jeg ga meg ut på det med en gang, sitter nå små anpusten i sengen etter 50 squats og 30 sit ups. Vært syk i 6 uker og er heldigvis på bedringens vei nå, og til mandag skal jeg endelig på treningssenteret igjen! Skal uansett gjennomføre dette! 😀

    9. Såå motiverende innlegg! Blir nesten så jeg får lyst til å ta alle challengene på en gang, men slenger meg på squatingen sammen med deg denne måneden! Håper du kommer med updates, litt motiverende å høre at andre og sliter med å gå opp trappa 😀

    10. Jeg vil ha fin rumpe! Kanskje jeg skal prøve meg på samme challenge. Jeg har også push-up challenge i år. Tar like mange push-ups hver dag, som i antall ukenummer. Så, nå er vi i uke 13. Så da tar jeg 13 push ups hver dag. Gruer meg til uke 50! 😮 Men det er gøy!

    11. Tar du squatsa sammenhengende eller pause på noen sekunder?:P
      Skal slenge meg på jeg også, må få litt større rumpe selv haha xD

    12. Lykke til med utfordringen, det klarer du!!
      Vil anbefale å ikke trene så mye cardio hvis du ønsker
      å bygge opp rumpa, da er det styrke jeg ville fokusert
      på om jeg var deg 🙂 Men om du først og fremst
      er ute etter bedre kondis er det bare å kjøre på!!
      God helg 🙂

    13. Åh, jeg joiner på denne challengen!
      Leser bloggen din hver dag, når jeg kommer hjem fra jobb.
      Ordentlig kose lesning! 🙂
      Lykke til med utfordringen!

    14. Marie: Tusen takk <3 Jeg satser på at rumpen kommer av litt bakkeløp også! Hehe, jeg er bare nødt til å forbedre den kondisen min. Den er helt tragisk <3

      God helg til deg også snille 😀

    15. Elena: Nei så moro! En push-ups challenge vil jeg og slenge meg på en gang. Kanskje jeg kan ta to neste måned 😀 For en morsom måte å få inn litt styrketrening på i hverdagen <3

    16. Sjekk ut Kayla Itsiness sitt BBG program også. Styrketrening med kondisjon. Selve programmet tar 28 min men du blir både svett og sliten, og du kjenner det i flere dager etterpå.

    17. herlig! Dette vil eg og gjøre 😀
      som Anna sier over her, kan du legge ut innlegg om sunn og mat, MEN som er enkle å lage? eg er student og vil ikkje stå i flere timer på kjøkkenet, og heller ikkje bruke allverdens penger på mat 🙁
      stå på snupps!

    18. Du blir ikke sterk i knebøy av kroppsvektbøy og hundrevis av repetisjoner, Marthe. Du blir sterk av økende belastning i form av kilo på stangen. Du Kommer til å ende opp med en form for betennelse med 30 days squat. Dessuten når du skal løpe så mye som 5 ganger i uka, vil ikke rumpa vokse.
      Ønsker du en sterk, stram og velutviklet rumpe, er det flere ting du bør tenke på. Først og fremst handler det om å belaste den gjennom gode øvelser, ha god muskelkontakt og trene med tunge nok vekter. Du må i mange tilfeller også øke fettforbrenningen, slik at du får bort litt av fettet.
      For dette er greia:
      Når man kjører ekstremt mye kondisjonstrening i kombinasjon med kanskje kcalunderksudd så har kroppen da ingenting å gå på med tanke på at man rett og slett svir vekk musklatur mens man løper. Det er selvsagt forskjell på folk men enkelt fortalt er det slik. Så om man vil ha høy forbrenning så bør man altså kunne bygge mest mulig muskelmasse. Å miste massen er lettere enn å bygge den for å sid et slik. Og på kcalunderkskudd er det nesten umulig. Har man mer å ta av på kroppen er det selvsagt litt å gå på. Så å løpe kilometersvis i uken ute eller på mølla har lite for seg med tanke på å få høy forrbenning som det fint kalles og bli fit og stram i kroppen. Selvfølgelig øker det blodsirkulasjonen i vevet slik at huden vil kunne trekke seg raskere sammen ved en evt vektnedgang,men er man slank og skal bli stram i fisken er ikke løping for harde livet det beste.
      Om man bare fokuserer på kondisjon og vil ha en god kondisjon hovedsakelig er det selvsagt ikke noe mer å snakke om. Men om man vil forme kroppen og bygge muskler så får man ikke resultater av å ta hundrevi av situps og milevis med carido.:)

    19. For en inspirerende blogg du har! Jeg blir så motivert av å lese innlegg som dette, og det gir litt ekstra glede i hverdagen 🙂 Jeg har slengt meg med på utfordringen, så jeg la inn 55 squats under treningsøkten i dag! Lykke til med både squats og løping 🙂

    20. Skrev hvert antall i kalenderen, for dette SKAL gjennomføres! Jeg har også blitt litt for lat de siste månedene (eller halvåret…) men nå kjenner jeg motivasjonen er på topp! Gleder meg til å følge din fremgang og bli inspirert til å holde meg gående!

    21. Du trener ikke rumpa større av 30 day challenge og tull som det! Alt over 12 reps regnes som utholdenhetstrening, og det er ikke det som gir deg større muskler. Du får heller ikke muskler av å kun trene kroppsvekt. Skal du ha større rumpe, skal “squat challengen” inneholde 8-12 reps og med tyngre og tyngre vekter hver gang. Du skal også også kjøre flere øvelser enn bare knebøy, og du skal heller ikke gjøre det hver dag, muskelen trenger hvile annenhver dag for å vokse. Og det viktigste er at du skal ligge i kalorioverskudd og 2g protein/ kg kroppsvekt, så kroppen din har noe å gå på for å vokse. Om du jogger vekk alle kaloriene du spiser 5 ganger i uken PLUSS forbrenner de vekk med 100 squats om dagen (fordi det er det utholdenhetstrening gjør, forbrenner), så lover jeg at rumpen din ikke vokser en mm. Magen blir dessuten ikke noe strammere av 30 situps om dagen, både pga det regnes som utholdenhetstrening (46465656865 reps) og fordi situps er bevist til å være den mest bortkastede mageøvelsen. Strammere mage får du av å gå ned i fettprosent og trene gode øvelser med høy muskleaktivering.
      Ikke ment som en slem kommenta, vil bare hjelpe 🙂

    22. Anonym: Mye mulig du har rett angående squat-challengen, men det får tiden bare vise! Jeg prøver og ser hvordan det går 🙂 At sit-ups er en bortkastet mageøvelse må jeg derimot si meg veldig uenig i. Jeg har tatt langt mer enn 30 sit-ups mer eller mindre daglig i flere år og det har gjort meg helt vanvittig sterk i magen. Alt fungerer ikke på alle, men er det noe jeg har erfart så er det at 90 graders både rette og side-sit-ups VIRKELIG fungerer hos meg 🙂

    23. Jeg er ei naturlig sprek jente som trener, men har lengta litt etter å virkelig like å dra på trening og kjenne svetten og ikke bare gjøre det for jeg føler jeg må. Men herregud du er ei dame som drar frem motivasjonen altså! Nå satt jeg meg ned med treningsplanen for denne uken, og jeg kjenner jeg gleder meg til å dra på trening! Squat-challengen blir spennende, dag 1 er unnagjort haha! Trenings- og mat innlegg blir satt stor pris på denne uken, da jeg gjerne trenger litt for å holde motivasjonen oppe, er så lett å falle ut haha! Ha en strålende dag 🙂

    24. Så flink du er! Squat challenge har jeg vært gjennom før! Haha :)) Akkurat nå har jeg faktisk en treningsfri uke. Jeg syns det er digg. Siden at jeg er så lei av å være støl i overkroppen etter gruppetimen cardio combat og ski-turer. Vanligvis trener jeg tre ganger i uken da.
      Fint innlegg :))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg