Todays craving: Flettekringle

FOR en deilig søndag! Eller helg generelt. Jeg har fader ikke gjort noe som helst og det har bare vært helt fantastisk. Bestis kom på besøk med dyrene sine klokken tre, og siden har vi bare ligget og skravlet, kost hundene, spist taco og flettekringle. En så lat helg har jeg ikke hatt på lenge, så nå kjenner jeg at energien er i ferd med å nå nye høyder. I morgen er det mandag igjen, og da skal jeg være klar for hva enn den nye uken måtte bringe! Oppskriften på dagens lille bakeprosjekt legger jeg med under her, til dere som blir fristet. Hvordan kan dere ikke la dere friste egentlig? Varm, hjemmebakt flettekringle med et kaldt glass melk slår da aldri feil?

Du trenger: 1. 100g sukker 2. 650g hvetemel 3. 50g gjær fersk eller tørr 4. 2ts kardemomme 5. 130g smør 6. Litt melisglasur til servering 7. 1 egg til pensling 8. 5ss kanel 9. 3,5 dl melk

Slik gjør du:
1.
Smelt 100g smør og bland dette med 3,5 dl melk (melk og smør skal være ca 25-30 grader)
2. Ha mel, kardemomme, sukker og gjær i en bolle og hell smør/melkeblandingen over. Elt det hele til en fast og fin deig som du dekker til og setter til heving i 60 minutt/til deigen har dobbel størrelse.
3. Kjevle så deigen ut til en stor firkant på kjøkkenbenken, smør firkanten med 30g mykt smør og strø over kanel og sukker. Rull deigen til en lang, tykk pølse og splitt den i to på langs med en kniv. Bare la 3-4 centimeter være igjen i den ene enden slik at det hele fremdeles henger sammen.
4. Nå gjenstår det bare å tvinne de to delene sammen og forme det hele til en enkel krans. Flytt kransen over på et stekebrett med bakepapir, pensle den med litt egg og stek midt i ovnen på 200grader i ca 25 minutt.

– Avkjøl på rist og server med litt melisglasur, og et iskaldt glass melk. Beste!

Håper dere har fått slappet godt av i dag dere også!
Spør i vei hvis dere lurer på noe <3

19 kommentarer
    1. Ahh det så godt ut. Jeg tenkte først: Hvordan har hun flettet denne…og så var den tvinnet, ikke flettet 😀
      Selv ville jeg nok ikke brukt mer enn 25 gram gjær i denne deigen. Jeg liker ikke når man kan smake gjæren og synes mye gjær gjør deigen tung. Går for mindre gjær og heller lang heving. Da får man heller ikke så vondt i magen. ( fikk det tipset av en baker )

    2. Kathrine: Ja, hvis du har tid til å vente noen timer så er det supert å bare bruke 25 gram. Jeg brukte en hel pakke tørrgjær da jeg bare hadde 45 minutt til besøket kom. Hihi! Da var det ikke tid til 60 minutts heving engang, men det smakte helt nydelig og kringlen ble stor og fin 😀

    3. Årh! Du lager så my godt og frister meg like masse hver gang å lage alt du kommer med på bloggen!❤️ Du er en stor inspirasjon og håper du får en bra start på den nye uken!😃Ny uke, nye muligheter! Kos deg på gården👏🏼

    4. Malena ST: Tuusen takk Malena <3 Det er så hyggelig å høre! 😀 Jeg skal kose meg ihjel her på gården. Håper du får en knallstart på den nye uken selv i morgen 🙂

    5. Avslappings dager kan være veldig bra før en ny uke! 🙂
      Den der så bare så alt for god ut, den må testes ut om ikke så lenge! Elsker all matinspirasjon du legger ut! 🙂
      Ha en fin uke på gården! 🙂

    6. Hei! Det så himmelsk godt ut 🙂 Kan jeg bare spørre om et litt flaut spørsmål. Men hvordan er det når man bor sammen, og feks spiser flettekrans sammen. Vertfall jeg styrer unna mange retter fordi jeg får luft i magen. Å ja, jeg vet, det skal egentlig ikke være flaut. Jeg er veldig jordnær selv, så om ham gjør sånne ting bryr jeg meg inegnting. Men som jente å alt det der, synes jeg det er veldig ubehagelig å fise, eller at det romler i magen. Du virker som en åpen og jordnær jente selv, så jeg ville bare spørre hvordan du takler det?

    7. Lisa: Hei Lisa! Du jeg er helt lik selv, så usunnheter, sjokolade, bakverk og slikt spiser jeg med måte 😀 Hehe. Man vil liksom ikke løpe på toalettet hvert fjerde minutt heller, så er det helt krise så lur deg ut av rommet på et vis. Har du hund, så er det bare å ta seg en halvtimes luftetur med den 😀 Nøkkelen er nok bare å spise slikt med måte 🙂

    8. Vet du, nå ble jeg så glad i deg Marte, tusen takk for at du svarte meg. Herlighet som jeg har gruet meg til å spørre noen om dette, så derfor gjorde jeg det til en ukjent i stede.
      Ha en fin dag, du er en flott person!

    9. Vet du hva en av de tingene jeg liker så utrolig godt med deg er, Marthe? At du kan legge ut helt vanlige oppskrifter til helt vanlige folk uten å “sunnifisere” oppskriftene. Leser nok blogger det alt som blir lagt ut er uten mel og sukker, ekstra proteinrikt osv. Stå på, du gjør en fantastisk jobb!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg