12 tips til å mestre et jobbintervju

Jeg er sikkert ikke den eneste som synes jobbintervju er skremmende. Jeg har levd av bloggen de siste fem årene, men i 16-19 årsalderen var jeg også ute og leverte cver i restauranter, butikker, på hotell og i utelivsbransjen. Jeg husker ethvert jobbintervju som de fant sted i går. Kanskje spesielt invervjuet jeg hadde før jeg fikk jobb på Vero Moda. Jeg hadde ikke forberedt meg overhodet, kom ramlende inn i skinnbukse og sennepsgul dressjakke fra alle andre kjeder enn Vero Moda, og svarte “jeg vet ikke” på spørsmålet om mine svakeste sider.. Altså.. Jeg gremmes! Heldigvis for meg så hadde butikksjefen likevel tro på meg og på underlig vis fikk jeg jobben. Siden den gang har jeg lært en ting og to om jobbintervju, og under her har jeg satt sammen en fin liten huskeliste som jeg håper kan komme til nytte for både dere og meg en gang i fremtiden.


– 7 tips til å mestre et jobbintervju-
1. Ha øyekontakt med intervjuer hele tiden. Er det flere som intervjuer deg samtidig så ha øyekontakt med begge selv om den ene prater mer enn den andre. Mange synes det er ekstra ekkelt å sitte i et intervju hvor man har to eller tre som stiller spørsmål. Jeg synes faktisk at det er litt bedre! Da får jeg flyttet blikket mitt litt fra den ene til den andre, og det hele føles litt mindre intenst. Øv på dette med øyekontakt dere, for det er så viktig!

2. Ha tro på deg selv og vær selvsikker, men ikke glem at en porsjon ydmykhet også kommer godt med i ethvert arbeidsmiljø. Når du blir spurt om dine svakheter, så ikke svar noe sånt som “jeg har en tendens til å jobbe for hardt”. Hallo i luken.. Vær ærlig fra første start. Vi har alle ting vi kan forbedre oss på. Av og til handler ikke dette spørsmålet egentlig om å finne ut hva svakhetene dine er, men mer om du er en person med selvinnsikt.

3. Fokuser på å sette et godt førsteinntrykk og hils med et fast håndtrykk. Varm gjerne hånda litt før du kommer inn døren. Et godt, selvsikkert håndtrykk er nemlig ikke ikke kaldt, løst og klamt.

4. Vær bevisst på ditt eget kroppspråk. Du vil ikke sitte og tvinne på håret ditt, pelle deg i ansiktet, ha armene i kors, eller sitte med dårlig holdning. Hvis du ikke klarer å la være å fikle med noe, sitt med en notatblokk i den ene hånden og en blyant i den andre! Glem heller ikke å smile. Et godt humør hører med ethvert jobbintervju.

5. Forbered deg godt! Et jobbintervju varer som regel bare en knapp halvtime. Hvor vanskelig kan det være å skaffe seg nok informasjon til å overbevise med kunnskap, iver og interesse? Finn også på forhånd ut hvilken dresscode denne arbeidsplassen følger. Jeg ville aldri møtt opp på et jobbintervju sjuskete eller ustelt, men kjører firmaet vanlig kleskode, så ville jeg heller ikke møtt opp i mitt strammeste skjørt og høyeste hæler.

6. Er du nervøs så er det helt okei! Det er bare et tegn på at du ikke tar møtet for gitt. En god arbeidsgiver forstår at dette ikke kommer av at du er usikker på deg selv, men at du rett og slett bare har inderlig lyst på jobben.

7. Vær forberedt på å gi gode, konkrete, og ikke alt for lange svar på de typiske intervjuspørsmålene: 1. Hvorfor søkte du på denne jobben? 2. Hva gjør deg spesielt kvalifisert? 3. Hvorfor bør vi velge deg? 4. Hva er dine svake sider? 5. Foretrekker du å jobbe selvstendig eller i team? 6. Hva gjorde du i perioden det er hull i cv’en? 7. Fortell litt om deg selv. Tenk på forhånd ut hvilke egenskaper du har som gjør deg ekstra kvalifisert, eller hvilke erfaringer du har som kan komme til nytte i denne jobben, så vil ikke dette bli så vanskelige å besvare.  

– 5 ting du bør styre unna –
1. Å komme for sent. Altså det finnes ingen god nok unnskyldning til å komme for sent til et jobbintervju.

2. Å baksnakk tidligere arbeidsplasser, sjefer eller ansatte. Dette vil få deg til fremstå som bitter, negativ og alt annet enn det man ønsker å tilføye arbeidsmiljøet sitt.

3. “Jeg vet ikke” er ikke et svar du vil gi på noe som helst. Får du et krevende spørsmål så ta deg noen sekunders betenkningstid, pust og fake it til you make it. Han eller hun som intervjuer deg vil mye heller foretrekke at du tar deg litt betenkningstid enn at du mumler deg gjennom en “jeg vet ikke”.

4. “Nei, jeg har ingen spørsmål”. Virkelig? Hvis du ikke lurer på noe som helst ved din potensielt nye jobb, hvor engasjert og interessert fremstår du da? Når intervjuer stiller deg dette spørsmålet, si ja! Spør hvordan en typisk dag i den nye jobben vil se ut? Spør hva stillingens største utfordringer vil være? Hva dine konkrete arbeidsoppgaver vil være, og hvordan miljøet på arbeidsplassen er? 

5. Ikke still spørsmål som du kunne ha fått svar på bare ved å lese stillingsannonsen. Du skulle være godt forberedt, ikke sant? Spørsmål om lønn vil du også styre unna på selve jobbintervjuet. Alt om lønn kommer til å stå i arbeidskontrakten du må lese før du signerer, så ikke bekymre deg for det.


Kjære alle jobbsøkere der ute! Masse lykke til <3
Bildene i innlegget er fra Pinterst.

37 kommentarer
    1. Faktisk helt sykt gode tips! Og må bare si det.. jeg pleier aldri kommentere på blogger, men du er virkelig den beste bloggeren på topplisten. Innleggene dine gjenspeiler virkelig at du JOBBER med å produsere noe bra! Og det gjør bloggen din skikkelig gøy å lese 🙂 Man merker at det ligger arbeid bak hvert eneste innlegg. Ha en fin dag <3

    2. Supre tips! Jeg hadde et fag om dette på universitetet i fjor, og der lærte vi at i både jobbsøknader og intervjuer må du kunne komme med bevis for det du skryter på deg å være. Sier du at du er effektiv? Beskriv hvorfor du sier det og kom med eksempler! Det må være mitt beste tips 🙂

    3. Mange gode tips! føler jeg følger alle faktisk, og var selv på jobbintervju på fredag som var, hehe. Ble lettet da jeg leste dette innlegget. Men alltid greit med en liste på do´s and don´ts. Takk 😀

    4. Dette innlegget kunne ikke passet meg bedre enn akkurat nå! Er på jobb jakt, og venter på svar på en jobb. Har vært på en del jobbintervjuer, men er alltid så godt med en liten oppfriskning på tips 🙂
      Ha en fantastisk kveld Marthe 🙂

    5. Var faktisk på et jobbintervju for noen dager siden og det gikk supert!! Jeg gjorde alt på lista di, så det er tydeligvis en bra måte å gjennomføre intervjuet på 😉 og viktigst av alt er at man er interessert!

    6. FOR et nyttig innlegg! Veldig ryddig og oversiktlig, og ikke minst konkret og punklig. Slike “tips”-innlegg har ofte en tendens til å liste opp åpenbare ting, og i tillegg ikke komme med noen eksempler. Dette var alt annet enn et slikt innlegg, så TUSEN TAKK for supre tips og en GOD oppskrift på hvordan det bør gjøres!
      Er veldig dårlig til å kommentere, men nå som jeg først er igang må jeg bare si at bloggen din er utrolig koselig og inspirerende. Gleder meg til å lese innleggene dine hver dag. Stå på videre 🙂 (ps. skal bli flinkere å legge igjen kommentarer, for jeg setter veldig pris på jobben du gjør)
      Klem

    7. Tusen takk for disse tipsene Marthe! Det er akkurat det jeg trengte! 🙂 Måtte nesten le når jeg så hva du skrev at man burde styre unna- jeg kjente meg litt igjen i et jobbintervju jeg var på for en liten stund tilbake. Gjerne fortsett med disse hverdagslige tipsene som alle trenger en påminner på i ny og ne 🙂

    8. Ble litt overrasket over dette innlegget fordi du eeegentlig ikke har så veldig god erfaring når det gjelder jobbintervju? 19 år er man jo så ung! Og det er jo noen år siden du var 19? Men uansett, gode tips!
      P.s. På lik linje med at en potensiell arbeidsgiver ikke har lov til å spørre om du planlegger et barn i nærmeste fremtid, har de heller ikke lov til å spørre deg om dine svake sider. Noe mange arbeidsgivere failer på dessverre!

    9. Marte: Nei, som 19 åring kunne jeg nok aldri skrevet dette innlegget, men nå er det snart fire år siden da. Hehe, er det sant? Så rart. Jeg tror ikke jeg har vært på et intervju hvor spørsmål om svake sider ikke er blitt stilt, men jeg ville uansett mye heller bare fortalt om mine svake sider enn å sette arbeidsgiver på plass med en “du det er ikke lov å spørre om” preken. Hehe!

    10. Live: Glad du likte innlegget Live <3 Det kan være greit å bli påminnet slike små ting en gang i blant. Dette er jo noe vi innerst inne allerede vet, men har en tendens til å glemme bort når intervjuet faktisk er der. <3

    11. Benedikte: Å tusen takk, så bra 😀 Da håper jeg du fikk litt nytte av disse punktene <3 Det er ikke lett å være på jobbjakt om dagen! Krysser fingrene for deg jeg <3 Ha en fin mandagskveld du også Benedikte!

    12. Christina i London!: Du det var et kjempetips! Det skal jeg huske på til neste gang jeg skal ut på jobbintervju. Hoho, det faget må ha vært kjempeinteressant 😀

    13. line: Jaay! 😀 Kjempeglad for at du likte det Line <3 Og enda gladere for at du har bestemt deg for å legge igjen en kommentar i blant. Hihi, elsker å sette meg ned om kvelden og morgenen og kose meg med tilbakemeldingene mine 😀

      Stor klem til deg!

    14. Utrolig gode tips! Tusen takk, disse skal jeg huske på neste gang jeg skal på intervju 😀

    15. Mange gode tips, helt supert 🙂
      Men skal man ikke spørre om lønn? Er det ikke litt for seint om man sitter å skal signere arbeidskontrakten, og ser at den nye jobben gir deg 100k mindre i året enn den jobben du allerede har? Jeg mener man har lov til å spørre om lønn, da dette er en viktig og avgjørende faktor for mange..

    16. Dette innlegget kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt!! Har et viktig jobbintervju i morgen, siden jeg er ferdig utdannet til sommeren, og noterer meg alle tipsene! Tusen takk for nok et fantastisk bra innlegg! 🙂 <3

    17. Hei.
      Jeg håper så virkelig at du kan lage et eget innlegg om dette. Jeg lurer på om du kan vise fram dine vinterjakker og vintersko? I ett eget innlegg?
      Jeg vet at du ikke pleier å pakke deg inn, men heller gå med kåper og høyhæler i denne bitende kulden, men jeg håper du kan skrive om det i allefall.

    18. Dette var akkurat det jeg trengte nå, Marthe! Leste gjennom innlegget ditt flere ganger før jeg dro på intervju idag, og jeg fikk jobben på stedet! Helt supert med disse tipsene, de hjalp mot nervøsiteten og var virkelig nyttige 🙂

    19. Veldig gode tips, Marthe 😀 Jeg har hatt mange jobber siden jeg var 15 år gammel, og nå slo det meg plutselig at det må bety at jeg gjør det godt på intervju, haha! Vel, et par gikk mildt sagt skammelig, men da var jeg uuung og visste ikke bedre 🙂 Jeg var for eksempel på intervju hos Lindex da jeg var 17 år gammel. Intervjueren spurte hva jeg syntes om klærna på Lindex, og jeg klarte å svare at jeg syntes de var litt “tantete”. HAHA, at det går an!! I dag synes jeg Lindex har såå masse fint. Huff, jeg var desperat etter lærlingplass, og veldig veldig nervøs 😉

    20. Dette var noen utrolig gode tips Marthe, tusen takk! Må lagre dette innlegget tror jeg, for om et år er det min tur og jeg er allerede nervøs haha

    21. Kjempeflotte tips! Noe som også kan være lurt er å gå igjennom de mest vanlige spørsmålene som blir stilt og tenke ut hva man ønsker å svare. Det er også bare fint å ha med stikkord/notater 🙂

    22. Dette kommer til å komme SÅ godt med nå som jeg straks skal på intervju! Bloggen din er toppfavoritten min og har vært det i mange år – du er rett og slett rågod og fantastisk gjennomført.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg