Et innlegg til lesehester

Hei og god kveld dere! Aller først: Tusen takk for alle de herlige kommentarene dere har lagt igjen under forrige innlegg! Herlighet, så gøy at videoen falt i smak og at så mange ønsker seg flere snutter i fremtiden. Kristinemor, nå har du bare med å stille opp hver torsdag! Hehe, neida så ofte blir det ikke, men dere skal ikke se bortifra at det blir publisert noen videoer i ny og ne fremover. Det var jo slett ikke så skummelt som jeg skulle ha det til! <3

Etter å ha kost meg med tilbakemeldingene deres i hele formiddag tok jeg bilen til sørlandssenteret for en tur på favorittbutikken “bokforlaget”. Det er bare så latterlig billig her, og ettersom jeg har planer om å gjøre 2016 til mitt største leseår dro jeg med meg hjem seks nye romaner. Fem av dem får dere en liten presentasjon av under her, og den siste får dere en hel bokomtale om så fort den er utlest <3 Jeg har nemlig lest ut 1/3 av den allerede.

– Der kvinner er konger –
“Der kvinner er konger” skal være en lettlest, nydelig roman om adopsjon, kulturforskjeller og familiekjærlighet, og hovedårsaken til at jeg kjøpte den er at forfatteren av boken “Christie Watson” også skrev en av mine favorittromaner “Solfuglen”. 7 år gamle Elijah har bodd hos mange fremmede familier. Han vet han vil måtte flytte igjen, for han er besatt av en trollmann som får han til å gjøre onde ting. Barnløse Nikki og Obi ønsker seg et barn, men har de nok kjærlighet og tålmodighet til å gi lille Elijah det trygge hjemmet han trenger?


– I tykt og tynt –
Darcy tror hele verden er til mest for henne. Hun er slank, pen, rik, populær og forlovet med en av New Yorks flotteste menn. Livet er perfekt.. Helt til hun finner sin kjære forlovede kun iført underbokser i klesskapet til bestevenninnen. Full av frustrasjon og hevntanker begynner hun på sitt nye liv. “I tykt og tynt” av Emily Giffin tror jeg er en jentete roman som passer perfekt i strandbagen eller bare som litt avkobling på kveldene i hverdagen.

– Bringebærpiken av Karen Swank-
Cassie er midt i feiringen av sin ti års bryllupsdag. Hun har huset fullt av gjester da hun oppdager at ektemannen har vært utro i flere år. I tillegg får hun vite at han er far til en fire år gammel gutt. -Sønnen til hennes beste venninne. Sønderknust flykter hun fra den beskyttede overklassetilværelsen på landsbygde i Skottland. Venninnene hennes bestemmer at Cassie skal bo fire måneder hos hver av dem etter tur i storbyene New York, Paris og London, og gjennom hele boken får vi følge henne på den eventyrlige reisen der hun treffer mennesker som får henne til å se seg selv i et helt nytt lys.


– Det som ventet meg –
Tidlig i ungdommen treffer Masoumeh sitt livs store kjærlighet på vei til skolen. -Men da hennes dypt religiøse familie oppdager forholdet tvinger de henne til å gifte seg med Hamid, en ung mann som hun aldri får sett før bryllupet. Det viser seg at han er politisk aktiv i kampen mot sjahen og hans diktatur, og gjennom hele historien får vi bli med på reisen gjennom den islamske revolusjonen i 1970-årene, krigen mellom Iran og Irak i 1980-årene og helt frem til dagens strengt religiøse styresett. “Det som ventet meg” av Parinoush Saniee er en sterk roman om en kvinnes kamp for kjærlighet, rettferdighet og overlevelse under vekslende regimer.

– Vennskap med fugler av Carrie Tiffany –
Denne lille boken på rett over 200 sider virket så sjarmerende på meg at jeg bare ikke kunne dy meg. Den handler om Harry. En fraskilt melkebonde som elsker å observere fugler. Hans største kjærlighet er kuene og hans pinglete lille hund som ikke er brukende til noe som helst. Nabokvinnen Betty smugkikker på Harry mens han studerer fuglene, og ettersom årene går utvikler de er spesielt naboskap. Harry blir som en farsfigur for sønnen hennes, men når han skal lære unggutten om blomstene og biene, blir vennskapet mellom de to voksne satt på en alvorlig prøve. Det kan hende jeg tar feil, men jeg har på følelsen at dette er en ordentlig godbit <3

Har du lest noen av dem allerede? <3

24 kommentarer
    1. Jeg må skaffe meg en eller alle av disse bøkene! De virket så spennende alle sammen. Tusen takk for tips! 🙂
      Håper du får en kjempefin helg Marthe 😀

    2. Nå ble jeg glad av å høre at det kanskje kommer flere videoer framover:) det er så fantastisk å se på videoer av deg, for du blir liksom kjent med deg på en annen måte. Også er du jo så utrolig skjønn, så jeg blir så glad når jeg ser deg på videoer:) håper det ikke blir så altfor lenge til neste, for du har en så fantastisk utstråling! Du er rett og slett fantastisk på alle mulige måter:) ha en flott fredagskveld videre<3

    3. Ååh, digger sånne her innlegg altså! Det er jo få ting som er bedre enn å drømme seg bort i ulike bokuniverser <3 Gleder meg til å lese bokanmeldelsen fra den du leser nå, det er så fint med anbefalinger og tips! Og måtte du ha en super helg videre! 😀

    4. Det heter boklageret, ikke forlaget 😀 Jeg har lest boken der kvinner er konger. Det er en veldig fin men også trist bok- Den forteller ulike historier/opplevelser ( gutten og moren ) så den kan være litt tung å lese, men ikke gi opp. Den er god.

    5. Så mange spennende bøker, her må jeg slå til!
      Jeg vil anbefale deg å lese “inn i det mørkeste hjørne.” En bok som du nik aldri har lest noe lignende av. Spesiell, skremmende, spennende, og meget god. En bok jeg ikke har funnet noe lignende av 🙂

    6. I tykt og tynt er etterfølgeren til “til odel og eie”, som også er lett underholdning til stranden, som du så fint skriver 🙂 En får mer kjennskap til historien om den leses først. Er også laget film om den! 🙂

    7. Tusen takk for enda flere gode boktips! Jeg leser som regel hver roman du tipser om, tror lesestilen vår er ganske lik 🙂 Hehe.

    8. Bringebærpiken klarte ikke jeg å legge fra meg før den var lest ut. Veldig bra. Det er også i tykt og tynt. Den er også filmatisert, “something borrowed” med Kate Hudson.
      God lesing, du har mye å glede deg til

    9. Så koslig at du liker å lese 🙂 altfor få unge som liker å lese, føler jeg! Selv jobber jeg på Boklageret og elsker å lese, så jeg lurte på om du kanskje mente at du hadde kjøpt bøkene dine der og ikke på “bokforlaget”? 😛 Vi har i hvert fall ALLE de samme bøkene haha.
      Ha en fin dag videre, klem

    10. Bringebærpiken eller christmas at tiffanys som den heter på engelsk er helt fantastisk! Leste den ut på en uke og elsker den. Jeg liker vanligvis ikke å lese men denne falt i smak 🙂

    11. Kjekt innlegg 🙂
      Har lest gjennom bok-innleggene (?) dine tidligere, og har funnet ut at vi har ganske lik smak på bøker 🙂 Jeg har ofte bladd meg bakover i arkivet ditt for å finne lesetips.
      Synes det er veldig kjekt når du legger ut bokanmeldelser og terningskast 🙂

    12. Jeg har lest “det som ventet meg”, og bruker den faktisk i særemne-oppgaven min som jeg tok en pause fra akkurat nå 🙂

    13. Hei, jeg har lest bloggen din tidligere, og trodde du hadde lagt den ned, så nå ble jeg glad. Jeg ser vi har lik lesesmak, og tar meg friheten til å komme med noen boktips, som du forhåpentligvis ikke har lest☺️Likte du Saras nøkkel så vil du nesten garantert like disse tre
      1 Så lenge det er stjerner på himmelen – Kristin Harmel
      2 Rakels bok – Sissel verøysvik
      3 Boktyven – Markus Zusak
      Ektemannens hemmelighet – Liane Moriarty
      Etter deg – Jojo Moyes
      Skadet – Cathy Glass (hun har skrevet mange bøker, men foreløpi er det bare en som er oversatt til norsk. Cathy er en erfaren fostermor og har skrevet bøker hvor hun forteller om sin erfaring og fosterbarna som har bodd hos henne.. Mangen av barna har vært utsatt for vold, overgrep, rus, omsorgssvikt og/eller foreldre som er syke. Hun gir innblikk i barnas bakgrunn, og utfordringer de har når de kommer, og hvordan hun og familien hjelper å håndtere problemer/utfordrende atferd) Likte du historien om christoffer så vil du nok like Disse. Bøkene er basert på virkeligheten. .
      Reisen hjem – Lori Lansens
      Barnepiken – Katryn Stockette
      Victoria Hislop
      Øya
      Hjemkomsten
      Tråden
      En mann ved navn ove – Fredrik Bachmann
      Disse bøkene har gjort spesielt inntrykk hos meg, og håper du får lyst å lese de. Leseopplevelsen kan ikke beskrives, den må oppleves.
      Ha en fortsatt god påske, og igjen takk for gode lesetips☺️
      Mvh Marte

    14. Marte O: Å <3 HerligHET så god du er! Tusen hjertelig takk Marte 😀 Nå fikk jeg notert meg ned mange nye bøker. De eneste jeg har lest fra før av her er "Etter deg" og "Øya" 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg