12 ting jeg er redd for…

… Min egen bankkonto
Når det er mer enn en uke siden jeg sjekket nettbanken sist. Hehe, neida. Joda. Jeg er glad i å dra kortet.

.. Flyvende innsekter
Jeg er redd for biller og edderkopper også, men det er noe helt spesielt med flyvende innsekter. Du vet liksom ikke hvor du har dem! Faktisk så virker det ikke som de vet hvor de har seg selv heller. Ta stankelbein foreksempel.. Hva er dette for et vemmelige vesen, og hvorfor flyr det alltid mot meg?

… Barn
Redd og redd.. Dere skjønner hva jeg mener. Som liten var jeg verdens flinkeste barnepasser, men i dag har jeg glemt hvordan man hanskes med dem! Jeg vet faktisk ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg til tider. Det er med andre ord ikke tid for å bli smelt på tjukka riktig enda.

… Navlen
Noen har fotfobi.. Jeg har navlefobi. Jeg vil nesten kaste opp om jeg får rusk, en finger eller hva som helst i navlen. Jeg takler det bare ikke! Fatter ikke hvordan jeg klarte å ta navlepiercing en gang i tiden..

… Konfrontasjoner
Verste som finnes. Jeg hater å krangle, jeg taper alle diskusjoner, og jeg er heller ikke flink til å bli kjeftet på. Spesielt ikke av sånne som hisser seg opp over alt og ingenting.. Jeg husker spesielt ett tilfelle hvor Bella og jeg var på løpetur i Stavanger. Bella har ikke gått i bånd hele sitt liv og går ikke en meter fra foten min, men det kunne jo ikke denne godt voksne herremannen av en fotgjenger vite da jeg passerte han i joggetempo, så han bestemte seg for å skjelle meg ut med en real “jeg kunne ha tråkket på hunden din” tale. Jeg vet ikke hvor lenge han sto og brølte, men da han var ferdig sa jeg: “Det gikk visst fint”, smilte og løp videre med Bella på slep. Jeg kunne ha beklaget for å ikke engang ha med bånd, men sånne folk får jeg bare lyst til å irritere livet av.

… Å drukne
Fordi dette sammen med kreft må være de verste måtene å dø på. Ja, kreft er definitivt verst, men tanken på å bli kvalt av oksygenmangel får meg bare til å grøsse. Huff, jeg får frysninger av det her og nå.

… Speil i mørke rom
Jeg er egentlig ikke overtroisk av meg, men komman… Hvem er det som ikke er redd for å se en skygge i et speil som ikke skal være der? Speil ser jeg enkelt og greit ikke i etter at lyset er slukket.

… Sjåfører som ikke kjører midt i feltet
Dere vet.. Sånne som er 10 centimeter fra å kjøre på fortauet, eller 10 centimeter fra å ha stripa i veien midt mellom hjulene. Når man har fått utdelt et kjørefelt som hele bilen får mer enn nok plass i, kan man ikke bare holde seg i det? Daniel og jeg har hatt så utrolig mange bildisksjoner som kommer av at jeg brøler “NÅ KJØRER DU OSS SNART UT AV VEIEN IGJEN”!

… Å miste noen jeg er glad i
Eller bare at det skal skje dem noe vondt. Jeg orker det ikke! Kan vi ikke alle bare være friske og glade?

… Antrekkene jeg la ut for to og tre år siden
Ååå, why?! Hvor sinnsforvirret var jeg? Husker dere svanegenseren?! Og hva er det som foregår på bildet til venstre? Jo ALT skal jeg si dere. “Less is more” var ikke et ordtak jeg stilmessig fulgte under noen omstendigheter.

… Bli såret
Jeg stoler på Daniel, men når man hører om han flotte kjæresten til hun som trodde forholdet gikk på skinner komme hjem fra jobb med beskjeden om at han ikke lengre bryr seg om henne? Ja, da kan vel min kjæreste gjøre det og? Jeg kjenner flere fantastiske mennesker som har fått denne sjokkbeskjeden helt ut av det blå, og det får meg faktisk til å bli redd selv. Det skremmer meg å tenke på at man kan stoppe å elske noen, og at man aldri kan vite hva fremtiden bringer.

… At noen skal ha skjult kamera i solariumet
Eller enda verre. Gjemme seg bak solsengen til jeg har låst døren og kledd av meg. USJ!

Vips der ble en egen bloggpost tilegnet mine tolv frykter.
Kjenner du deg igjen i noen av dem?

46 kommentarer
    1. Kjenner meg igjen i mange av fobiene dine! Spesielt den med navlen, det er helt forferdelig(!!!) og den med å drukne. Å drukne er min største frykt! Kjenner meg også igjen i det du skriver med antrekk, å miste noen jeg er glad i, bli såret og veldig den med kamera i solariumet!
      Håper du får en flott dag videre Marthe! 😀

    2. Er selvfølgelig helt med på den å bli såret og å miste noen man er glad i. Det er nesten umulig å ikke engste seg for sånt.
      Det jeg syens var litt gøy var den om at du ikke ser i speil x) Haha, det er heelt uaktuelt å se i speil etter mørkets frembrudd. Godt å høre at vi er fler 🙂

    3. Jeg kjenner meg så godt igjen i den med å miste nær familie eller venner. Etter at jeg mistet mormoren min for et år tilbake, har jeg blitt veldig redd for å miste flere. Jeg tenker på det vær dag, og tårene kommer med en gang. Ha en flott dag videre, Marthe:) nå skal jeg fortsette å fargelegge i boka “dagdrømmer”:)

    4. Jeg har det på samme måte med knær som du har med navlen. Blir kvalm når noen tar meg på kneet. Aner ikke hvorfor, men det er superekkelt. Jeg liker ellers ikke heis. ( har sett for mange filmer hvor heiser raser ned ) Jeg er også redd for å miste de jeg er glad i.

    5. Har skrekk for å sjekke nettbanken selv med unntak av lønningsdagen😂 Dårlig egenskap når man prøver sitt beste for å holde budsjettet🙈

    6. Kunne du hatt et innlegg om dine verste antrekk fra “gamledager”? Altså de verste du har lagt ut på bloggen. Hadde vært utrolig morsomt!

    7. Ååååh. så gøy liste! Lo litt da jeg kom over solariumsfobien – SJÆL!
      Men sånn off topic – hvilken mac har du??:) Står mellom macbook air 13 eller macbook pro retina 13.. BAH

    8. Haha, du er så søt!
      Heldigvis noen som føler det samme når det gjelder solarium… Jeg kan mange gange bare ligge nede og tenke på alt annet, om det er noen som ser meg, om jeg låste døra osv. Grusomt!

    9. haha, måtte le av speil i mørke! Trodde dette bare var meg :p Vi har et slikt klesskap med speil over hele rett ved siden av sengen.. Så jeg åpner alltid døren på klesskapet før jeg skal sovne ellers blir jeg helt skremt av mitt eget speilbildet! haha.. Dette er noe samboeren min synes er helt merkelig! 😀

    10. Kjenner meg igjen i mange. Men speil i mørket og skjult kamera i solariumet! AMEN!!! Får helt noia. Trodde det bare var meg😂

    11. Kjenner meg igjen i frykten for at en du elsker, slutter å elske deg :/
      Sangtips: Oda – so high på spotify 😃

    12. Kjenner meg igjen i den med å være redd for å bli såret. Som du sier så kan man virkelig aldri vite..

    13. Nå er ikke jeg på toppen av motebransjen, men de antrekkene du viste frem var ikke det aller verste på. Den Balmain inspirerte buksa digger jeg fremdeles og den svanegenseren er faktisk ganske fin.
      Men stilene våre forandrer seg med årene. Jeg husker godt da jeg var 19 – 20 år og virkelig FORGUDET klærne fra Illusion og Motehus.no. Du vet de ultrakorte skjørta og de åletrange kjolene og buksene? Sånn likte jeg å gå.
      Husker da jeg var i Platanias i 2007. Vi skulle shoppe, og så dro vi innom en butikk der jeg fant et suuuperkort svart skjørt med folder. Pappa nekta meg å ljøpe den fordi den så for horete ut, men jeg var likevel fast bestemt på å kjøpe den. Så da gjorde jeg jo det. Men ble den brukt? ALDRI!! Selv ikke den trekanta paljetttoppen med bar rygg og halterneck blei brukt!
      Hvis jeg skal gjette, så var skjørtet knapt nok 30 cm i lengden, så det sier jo litt om hvor lite delikat jeg var i klesveien den gangen. Jeg kunne like så greit ha jobbet fulltid som luksusprostituert, for det var sånn jeg så ut xD

    14. Haha så enig i mange av tingene du skriver, barn og navlen var spesielt morsomme! Jeg synes forresten at du taklet konfrontasjonen da du løp med hunden veldig bra 🙂 Husker så godt det antrekket til venstre, husker også du skrev i neste innlegg at nesten alle som kommenterte hatet det antrekket! Men du kler jo såklart alt da, Marthe! 🙂

    15. Enig med de antrekkene, hehe, men håper du fortsatt har den svanegenseren! Tenk kor fantastisk den må være til en helt enkel svart eller mørkeblå bukse, du vet, litt sånn trykt nedi fronten av buksen 😉
      Ha en fin dag videre!

    16. Kjenner meg igjen i noen av fryktene dine! I tillegg er jeg litt bekymra for at det plutselig skal sprette fram en skummel mann fra bak et hjørne eller ei busk. Og at flyet mitt skal styrte o.l. Eller at jeg skal kjøre på noen. Ha ha kommer på flere jo mer jeg tenker på saken:p

    17. Kjenner meg så godt igjen i mange av punktene! Kjempebra innlegg! Kunne du også ha et “… ting som gjør meg trist” innlegg?

    18. Herlig innlegg! Fin blanding av morsomme punkter som fikk meg til å le, og mer alvorlige som vi alle kjenner oss igjen i.. Du leverer så sinnsykt på bloggfronten om dagen, er en fryd å trykke seg inn her hver eneste dag (gjerne flere ganger og)! <3

    19. Kjenner meg igjen i mange. Men speil i mørket og skjult kamera i solariumet! AMEN!!! Får helt noia. Trodde det bare var meg😂

    20. Her kjente jeg meg igjen i mye 🙂 Det morsomste var punktet med navlen, jeg trodde virkelig jeg var den eneste som hadde den slags fobi! Men jeg blir faktisk direkte uvel hvis jeg må ta meg selv i navlen, hahaha – det er så utrolig rart!

    21. Jeg synes virkelig du fortjener skryt for bloggingen din den siste tiden, Marthe! SÅ mange artige innlegg, SÅ fine bilder, og SÅ mye variasjon ikke minst 🙂 Du er rå!
      Jeg kjenner meg igjen i flere av punktene dine (kanskje spesielt det med bankkontoen haha). Når vi først er inne på temaet, så skal jeg ærlig innrømme at jeg har vegret meg hver dag den siste uken for å ta en titt på nettbanken min 😉
      Innlegget syntes jeg var så artig at jeg tror nesten jeg må få spørre om å låne ideen til min egen blogg om det er greit?
      Fåper du får en god, god kveld 🙂 Stoooor klem fra meg <3

    22. Kristi Pedersen: Åh, så gøy å høre at du er fornøyd med bloggingen min 😀 Blir så vanvittig glad av tilbakemeldinger som dette. Du må selvfølgelig bare stjele idéen til et innlegg på din egen blogg også. Jeg vil veldig gjerne lese det 😀 Tusen takk for gode ord! Ha en god kveld selv fine 🙂

    23. Lisa: Du er vel god <3 Ja, det antrekket fikk over 100 kommentarer husker jeg, og halvparten minst kunne ikke fordra det.. Alt jeg fikk meg til å gå i. Hihi <3

    24. Sara Katrin: Ja den Balmain buksen har jeg enda i både shorts og bukse og kunne helt klart tatt den på meg i dag også. Det var bare kombinasjonen av mønstrete perlebukser, sykadelisk skjortemønster, oog naglebelte som ble litt i voldsomste laget. Hahaha! Jeg skjønner godt hvorfor ikke papsen ville la deg kjøpe det. Ler meg ihjel. Husker så godt da jeg også syntes kjolene fra motehus.no var superlekre. Det er godt vi forandrer oss. Om et par år ser jeg vel tilbake på antrekkene jeg publiserte denne måneden og ler meg skakk av dem også. 😀

    25. karoline: Hihi! Mange som kjenner seg igjen der ja 😀 Du, jeg har faktisk aldri hatt Mac. Jeg har bare vanlige bærbare i Asus så jeg er nok ikke den riktige å spørre her. *Eneste bloggeren i Norge som ikke har Mac* Hoho!

    26. Jeg elsker bloggen din ! Du er veldig flink til å blogge og du er så flink <3 min største frykt er og å drukne, det høres helt forferdelig ut! Off...
      Jeg misunner hele deg, utseende og personlighet, du er virkelig nydelig altså <3 ha en flott kveld videre søte deg, Marthe ! Klem

    27. Hahah har selv navleproblemet. Svanegenseren var ikke ille da! Synes du alltid har hatt en spennende stil, kanskje ikke helt det jeg ville gått med (feks det på bildet ved siden av svanegenseren, haha), men synes du har vært kjempemodig i klesveien. Du kan gjerne lage flere innlegg som dette! Har du kanskje flere crazy antrekk vi har glemt, som du vil (eller ikke vil) vise oss? Hvordan gikk du for eksempel kledd når du var 13? (vil vi egentlig vite det?)
      Angående navlefobi.. I byen jeg bor er det en fyr som stikker fingeren inn i navlen til forbipasserende fordi han tror det gjør de gravide. Han er selvsagt ikke helt frisk, men jeg er DRITREDD for å møte han fordi jeg sikkert kommer til å spy på ham hvis han gjør det haha.. 🙁

    28. Synes ikke den “svanegenseren” var ille i det hele tatt, syns faktisk det antrekket var veldig veldig fint! Men det til venstre derimot, hahaha!
      Fine punkter!

    29. Så interessant og morro å lese 😀
      Jeg kan heller ikke fordra flyvende insekter. Hvrofor er de til sier jeg bare x)
      og det med å bli såret og miste noen, er de to tingene jeg er mest redd for i denne verden. Nå har jeg mistet noen allerede, og vet hvor forferdelig det er. Og har hatt litt kjærlighetssorg før. Men, det er likevel en stor redsel, og håper virkelig ikke den dagen kommer at min nåværende kjæreste sier at han plutselig ikke liker meg ;o

    30. “Faktisk så virker det ikke som de vet hvor de har seg selv heller.” Altså, jeg ler! For et morsomt innlegg, dette var gøy å lese (selv om det kanskje ikke er så gøy å være redd for alt dette). Kjente meg igjen i flere punkter 🙂

    31. BARN! BARN! BARN! Alarmene går av i hodet bare av ordet. Helt krise.
      Ellers hadde du mange gode punkter, fin miks av både morsome fobier og reelle frykter for ting som på ett tidspunkt faktisk kan/kommer til å skje.
      Til slutt må jeg bare si atte JA, jeg husker disse outfittene så altfor godt! Bare tenk på deg selv litt som Carrie Bradshaw, hun kler seg i hva som helst, og samme hvor sært det ser ut, så får hun det faktisk til å funke. – and so did you 🙂

    32. De som kjører 10 cm fra kanten Pleier nok kjøre på smale landeveien uten midtstripe til vanlig – da må du det, og det blir en vane 🙂
      Ellers supert innlegg?

    33. Kjenner meg godt igjen når det kommer til barn, og konfrontasjoner 😀 Huff… Barn er søte, da, men jeg er redd for å gjøre feil. I tillegg er jeg veldig svak rundt dem, så de klarer å lure meg til hva som helst, som for eksempel gi dem godteri de ikke skal ha osv, haha!
      Må bare nevne at jeg har hørt at drukning er “enkelt”. En bekjent holdt på å drukne da han var liten, og det han husker er at han kom under vann, trakk vannet inn i lungene, og så var det ikke noe mer. Han ble gjenopplivet, og tenkte etterpå at drukning var en behagelig død.

    34. Å drukne er også en av mine største frykt (jeg får ikke den setningen til høres riktig ut,men du skjønner hva jeg mener hahah). Hater krangler og konfrontasjoner å. Speil i mørket og edderkopper også! Også selvfølgelig og miste noen av mine nærmeste.
      Likte innlegget 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg