6 metoder å få blogglesere på

Hvilken ungdom i dagens samfunn er det som ikke kunne tenke seg å leve av en blogg? Du får gratis reiser, hva enn du vil ha av produkter i postkassen, en fin inntekt, gaver og fanmails.. Hver eneste dag opprettes det tusenvis av blogger, og konkurransen er enorm. “Det er enkelt å være toppblogger”, sier du. Nja.. Da ville vel alle vært det? For å kunne leve av en blogg må du på et eller annet vis mestre kunsten å være interessant. Ikke bare i en uke eller en måned, men hver dag 365 dager i året. Hver dag skal du levere innlegg som på et eller annet vis får folk til å taste akkurat ditt navn inn i søkefeltet, for vet du hva? Du er avhengig av menneskers oppmerksomhet. Aller helst 10 000 +, og det er ganske mange individ om du stiller dem opp på en rekke.


Skal du gjøre en business av blogghobbyen din så holder det ikke å være middels interessert i fotografering. Du må finne en måte å skille deg ut på.. Du må by på deg selv og du må tørre å være annerledes. -Så må du godta at en stabil statistikk ikke kommer over natta. Ikke engang om du er Tone Damli, Stordalen, eller fjorårets vinner av Paradise Hotell. Trofaste lesere må jobbes for, og med en god dose tålmodighet, og en enda større dose kreativitet så er det faktisk mulig. Du må bare finne ut hvilken type blogger du vil være, og ta i bruk noen lure teknikker på veien! Under her har jeg remset opp noen av de mest effektive.

– Engasjer med ren iver og kreativitet –
Har du en eller flere ting du virkelig er god på? Bruk det! Du ikke komme med en spinnvill overskrift eller legge ut puppebilde for å sanke lesertall. Ikke må du se ut som en supermodell heller. Talent fascinerer også! Er du god på kjøkkenet? Inspirer folk med de deilige oppskriftene dine! Del dine beste motetips, kjør fotokurs med leserne dine, og/eller gjør det til din oppgave å motive dem til å bli glad i kondisjonstrening. Ikke vet jeg hva du er god på, men hva enn det er, bruk det! Internett blir bare brukt mer og mer i jakten på inspirasjon og nye idéer.


– Vær den vågale –
Blogglisten er full av mennesker som til enhver tid streber etter å gjøre det riktige. Bloggere som er redde for å tråkke på noens tær, oppføre seg på feil måte, eller ikke ta de riktige valgene. Jeg er nok en av disse menneskene selv, og for mange blir dette rett og slett for kjedelig! De lengter etter å lese om noe som er mindre normalt. Våger du foreksempel å være den som deler historien om da kjæresten var utro i hver minste detalj? Da skal du fort få se at det er mennesker der ute som er villige til å lytte, men spørsmålet du må stille deg er om sidevisningene er verdt det? Bestemmer du deg for å henge ut noen som helst på nett så må du også belage deg på en storm av hetsende kommentarer. Hvor gøy er det med 100 000 lesere når halvparten missliker deg?

– Få leserne til å smile –
Redd dem fra alt av bekymringer og hodepiner! La blogginnleggene dine fungere som leserens paracet! Det er dette som er mitt mål med hvert eneste “hverdagsinnlegg” som ikke omhandler noe annet enn dagen min, det fine været, morsomme gullkorn og glade bilder. Noen ganger leser man blogg bare for å lette på humøret, glemme bekymringer og finne tilbake til den gode hverdagsgleden! Selv leser jeg faktisk bare slike blogger. Krig, debatt og elendighet får jeg nok av i avisen.


Skriv om noe leserne kjenner seg igjen i – 
Det finnes mange der ute som skulle gitt alt for å sette ord på på det de tenker og føler, men som bare ikke får det til. I stedet hører de på sangtekster som snakker for dem, leser bøker med historier de kjenner seg igjen i, eller bruker kunst som gjenspeiler følelsene deres. Klarere du som blogger å produsere tekster flere kan relatere seg til så vil du også fort oppdage at leserne vender tilbake.

– Kommenter deg til ekstra klikk –
Jeg har sagt det før, men jeg sier det gjerne igjen for dette er mitt desidert beste tips til å skaffe lesere. Legger du igjen en hyggelig kommentar på 200 ulike, ukjente blogger hver dag så vil kanskje 150 av disse klikke seg inn på din blogg igjen av ren nysgjerrighet på hvem du er. Det er 150 klikk det! -Og finner de da bloggen din interessant så er sannsynligheten stor for at det er 150 nye lesere også. Ja det er en jobb, men vil du det nok så får du det til! Du trenger ikke å skrive en stil av en kommentar heller. En fin setning eller fire gode ord holder i massevis!


– Kjør kvalitet, og ikke kvantitet –
Publiser kontinuerlig, men ikke la det gå ut over kvaliteten i innleggene. Klarer du ikke å publisere mer enn 2 virkelig gode blogginnlegg i løpet av en dag, så er det bra nok. To inspirerende bloggposter er bedre enn fem meningsløse. Klarer du å levere dag etter dag samtidig som du kommenterer andres blogger så vil det ikke gå mer enn et par måneder før du har nådd et par tusen lesere. Da vil mest sannsynlig leserne dine ha begynt å tipse venner og bekjente om deres nye inspirasjonskilde, og vips så har du doblet leserantallet ditt uten å ha kommentert en eneste blogg. Tre måneder tok det meg å klatre opp til en 10 plass på topplisten. Jeg fikk navnet mitt synlig, sluttet å kommentere andres blogger og fokuserte på å svare på mine egne.

Nå gjenstår det bare å opprettholde kvaliteten, by mer på deg selv og ta vare på leserne. Jeg heier på dere nybegynnere der ute <3 Med noen lure teknikker er jeg sikker på at du får det til! Mitt kamerautstyr kommer i et eget innlegg senere denne uken, til dere som er nysgjerrige på det. Ha en strålende tirsdag så lenge!

45 kommentarer
    1. Eline Nordli: Så herlig å høre <3 Jeg har jo delt bloggtips med dere flere ganger tidligere, men denne gang ville jeg prøve å sette et litt annet perspektiv på dem! 🙂

    2. Hei marthe! Jeg ønsker meg mer personlige innlegg, historier fra veninner, fra mannen, fra familie, eller noe annet morsomt!:)

    3. veldig enig med deg og for all del ikkje vær som alle andre…beste tipset……folk er hysterisk redde for å ikkje være helt like alle..derfor folk styrer seg ihel med selfies og ditt og datt og apekatt og er så opptatt av segselv KUN og måler seg mot alle andre…..istedetfor å være god nok selv..med sine feil mangler og sine flotte egenskaper….talenter og empati eller hva det enn måtte være…..vær degselv…alltid…..det er beste bloggtipset…..selvom man skal sanke lesere så hjelper det ikkje å være en blek kopi av en annen 😀
      Syns du klarer deg supergodt eg <3

    4. Benedicte: Hei Benedicte! Tusen takk for innspill <3 Det er litt vanskelig å hyppig komme med nye, personlige historier etter fem år, men så fort jeg kommer på noe så skibler jeg det ned! Jeg vet det er mange som er glad i disse innleggene 🙂

    5. Så nyttig og bra innlegg for alle oss som drømmer i det små om å bli en god blogger! Og det er så koselig at du svarer på alle kommentarer, det er det virkelig ikke alle som tar seg tid til!
      Et lite spørsmål, har du et forsalg til et godt kamera som kan ta gode bloggbilder? Gjerne i prisklassen 10 tusen pluss minus:)
      Klem

    6. Katharina: <3 Kommentarsvaringen er den hyggeligste delen av blogghverdagen. Spesielt når det bare er gode ord å finne under innleggene. :') Jeg skal publisere et innlegg med mitt kamerautstyr i morgen eller på torsdag tenkte jeg. Da kan jeg skrive litt om både det jeg har nå, og det jeg brukte før 🙂

    7. Få leserne til å smile !
      Likte det du skreiv under det punktet 🙂 Jeg leser din blogg fordi da blir jeg glad og kan trekke på smilebåndet og ikke tenke på en bekymring 😀 Det er så behagelig og lese din blogg da du skriver bra 🙂 Jeg heier på deg Marthe! 😀 <3
      Savner antrekks innlegg 🙁 Du er jo rene modellen og du har så mange fine klær 😀 Ha en fin tirsdag <3

    8. hadde du sagt ja til å være med i 4 stjernes middag om du hadde blitt spurt?? 🙂 du som liker så godt å lage mat! hadde vært skikkelig kjekt

    9. Anonym: <3 Tusen takk for gode ord. De hyppige antrekksinnleggene skal tilbake! Jeg har vært litt ubesluttsom rundt ansettelse av fotograf, men har endelig blitt enig med meg selv, så knipsingen er i gang denne uken 😀 Har savnet å oppdatere antrekkskategorien selv også <3

    10. Hei!
      Jeg syns bloggen sin har tapt seg så innmari i innhold i det siste at jeg rett og slett ikke kommer til å lese bloggen din framover. Jeg personlig syns bloggen din er alt for mye preget av rutine og lister, og ikke lenger disse hverdagslige innleggene hvor vi får et Glimt fra din dag.

    11. et annet tips er vel at vedkommende skriver bra norsk også 🙂 Vet med meg selv at jeg ikke ville gått inn på en blogg som har dårlig norsk eller en vanskelig dialekt 😉 Ikke ofte jeg kommenterer her, men digger bloggen din <3 Klikker inn hver gang jeg ser ett nytt innlegg fra deg i newsfeeden på facebook =)

    12. Du er så flink, Marthe ! Hvor er den buksen du har på deg med den stripete genseren fra? Stå på videre du er nydelig <3 klem

    13. Jorunn: Hei! Nei, det er vanskelig å please alle. Noen vil bare ha hverdagsinnlegg, noen vil ha lister, oppskrifter og tips. Jeg gjør så godt jeg kan med å ha en god blanding, men jeg er liksom ikke ute på café eller hopper i fallskjerm hver dag heller. Vanligvis går dagene mine ut på å sitte foran pcen og det er ikke så veldig interressant 🙂

    14. Så fine tips! En ting som også kunne hjulpet mange å få lesere, (i tillegg gitt deg noe å skrive om..), er jo foreksempel å anbefale videre slike skjulte, små bloggere som faller i smak hos deg? Syntes selv det er kjempe gøy når jeg oppdager en ny blogg jeg aldri har lest før! Klem <3

    15. Daria Klovholt: Ja dette har jeg tenkt på lenge, men det er ikke hver dag jeg kommer over blogger som jeg virkelig liker. Din derimot likte jeg veldig godt! Kan jeg spørre hvilket kamera du har brukt på bildene i ditt siste innlegg? 🙂 Kanskje jeg må be alle bloggere der ute legge igjen adressen sin i et kommentarfelt en dag så jeg kan speide gjennom dem, plukke meg ut noen favoritter og tipse om dem i et eget innlegg. Digger når jeg oppdager nye, gode blogger selv <3

    16. Åå så hyggelig å høre fra deg <3 Jeg bruker Sony A6000, et veldig lite og kjempe søtt kamera som jeg nettopp har skaffet meg 😀 Så fornøyd! Men ja det tar nok tid å finne flere bloggere, men vet veldig mange av oss ville satt kjempe stor pris på det, både for bloggerens del og for leserne dine! Håper du får det til <3

    17. Kan ikke du skrive mer personlige innlegg. Det savner jeg på bloggen din. Om både deg och ting du har meninger om (politisk, miljø osv) selv om bloggen din er bra, hadde det vært toppen av kransekaken og kanskje fått deg på første plass.

    18. Du er så skjønn og bare god.. Du virker som en person som heier på andre, og vil løfte andre opp. For det er jo i grunn det du gjør med dette innlegget.. Du gir oss “små-blogger” mer tips og triks, noe jeg i allefall setter veldig stor pris på! Jeg liker i grunn godt mange småbloggere, og er enig med Daria at det hadde vært kjekt å se om du kan tipse om slike, hihi. Skjønner det er litt av en prosess, så har forståelse for at man gjerne ikke orker det heller 🙂 Håper du har en nydelig onsdag, fine!

    19. Så bra innlegg marthe . Er fast leser bare at jeg er ikke så flink til å kommentere på andre dine bloggere men jeg pleier som regel å lese de fleste bloggere bare at jeg må bli flinkere på å kommentere . Du er så pen og flink , stå på så kommer du langt og det er jeg sikker på 🙂

    20. Men Marthe, det hjelper jo på antall lesere å se ut som en million dollar, slik som du gjør også da. Utvilsomt en av Norges mest sexy kvinner. Du er helt fantastisk flott!
      Lykke til med topp-bloggingen!
      Vargas

    21. for noen utrolig gode tips 😀
      Har tittet litt på bloggen din nå og bildene dine er utrolig flotte!
      I dette øyeblikket har du faktisk fått deg en ny leser 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg