10 fine tips til en produktiv dag

♥ Legg deg før 23.00, stå opp før klokken 07.00 og start hver dag med en to-do-list. Gjerne en du har skrevet kvelden i forveien. Jeg vet ikke med dere, men jeg får ihvertfall en deilig følelse av effektivitet og tilfredsstillelse når jeg sitter på kontorpulten og streker over punkter jeg får unnagjort i løpet av dagen.

♥ Sørg for at kontoret ditt er et ryddig og hyggelig sted å være. Selv blir jeg glad av kontor med grønne planter, blomster, stearinlys, ukeplaner og fine notatbøker som jeg kan skrible alt mellom himmel og jord i.

♥ Sett deg realistiske mål og sorter dagens oppgaver etter viktighetsnivå. Begynn gjerne med de små tingene som du egentlig kan få unnagjort på 30 minutt, men som du likevel pleier å drøye til neste dag.

♥ Gå så løs på de større, enda viktigere oppgavene. Har du noe som skal leveres, en artikkel som skal skrives eller i mitt tilfelle et innlegg som skal publiseres, så sett av all tid og konsentrasjon på å få gjennomført dette. Behøver du mer enn 2 timer på å fullføre oppgaven så kjør gjerne 40 minutters jobbintervaller med en 10 minutters pause mellom. Små pauser er så viktig for å klare og opprettholde konsentrasjonen. På 10 minutt rekker du også å fylle kaffekoppen, lese et blogginnlegg, trekke litt luft og trykke i deg en banan.

♥ Blokkér alt av forstyrrelser. -Og med forstyrrelser sikter jeg til facebook, snapchat, nettaviser og blogglesing. Snapchat hører ikke til produktive kontortimer! Det gjør heller ikke kaffemøter eller kose-telefonsamtaler. Sosialt hygge tar du igjen siden. If you want to be productive, you need to be master of your minutes!

♥ Har du en tendens til å glemme deg ut så ha gjerne en “stop doing list” ved siden av deg som kan minne deg på hva du skal holde deg unna. Det store, spennende internettet kan virkelig utfordre evnen til å holde fokus.

♥ Har du en jobb hvor mailsvaring står sentralt, sett av 1-3 tidspunkt av dagen der du leser og svarer på mail. For meg er mailboksen viktig, men den kan også bli distraherende til tider. Som blogger tikker det mails inn to ganger i timen og er man så  nysjerrig at man må åpne hver eneste en så får man ærlig talt ikke gjort annet. Da er det så mye bedre å sjekke innboksen en gang til frokost, en gang til lunch og en gang i løpet av kvelden.

♥ Vær glad, nyt og sett pris på roen ved arbeidspulten eller hjemmekontoret. Er det ikke litt fint å ikke prate med venner og kollegaer hele dagen? Jeg kjenner ihvertfall at jeg trenger denne stilheten i hverdagen! Dessuten finner jeg det også både hyggelig og sosialt å sitte og skravle med dere! Hva skal jeg med et kontor fullt av kollegaer? Jeg har så godt selskap og inspirasjon i kommentarfeltene mine at!

♥ Fyll hodet med positive tanker! Noen dager krever det litt anstrengelse, men du får så mye igjen for det. Hold deg unna negative mennesker. Sure holdninger byr bare på mindre motivasjon og et dårligere humør.

♥ Sett tidsfrister. Måten jeg liker å jobbe på når jeg skal være effektiv for å kunne ta kvelden fri til venninne eller kjærestehygge er å sette tidsfrist på oppgavene mine. Det kan foreksempel være å få bilderedigeringen unnagjort på 30 minutt. Eller teksten til blogginnlegget klart på 40 minutt. Jeg jobber aldri så intensivt i Lightroom som når jeg vet jeg har en tid å konkurrere mot. Himmel som redigeringen går unna med denne teknikken!


Husk også på å få i deg litt god, næringsrik mat mellom arbeidstimene!
Nå, hva er ditt beste tips for produktive dager på jobb og under studier?

19 kommentarer
    1. Jeg legger meg så og si alltid før 23.00 og prøver å stå opp ved 08.00 tiden når jeg har “fri” . Skal jeg på jobb står jeg jo alltid tidligere opp da ;p Skriver alltid “to-do” lister på telefonen 🙂

    2. To do lister og realistiske mål er uten tvil mine beste tips også! Ingenting er mer demotiverende enn urealistiske mål som du ikke klarte i løpet av dagen. Og belønninger!! Det er viktig 🙂

    3. Så gode tips!
      veldig lurt å legge seg tidlig og ha det rydding rundt seg.
      Enda smartere er det du sier med å få bort forstyrrelser og minne seg selv på å ikke bli fristet av dem. Ellers er det med tidsfrister viktig, å ha en tid man skal gjøre en oppgave for eksempel, før man gjør husarbeid eller hva det måtte være. En god oversikt og planlegging av dagen er fint å sette sammen dagen før ^^

    4. så utrolig fine tips:D veldig viktig og rydde opp dagen før og ha det ryddig rundt seg. man får mer ro i hodet og kan mer slappe av om man har edet ryddig rundt seg. enda bedre er det du sier at man må få bort forstyrrelser og minne seg selv og ikke bli fristet av dem. og at man må fylle hodet med positive tanker og gjøre gode ting for seg selv. du har satt opp en fin og god planlegging 😀

    5. Håper du fortsette å dele studievalg med oss, når du kommer frem til hva du skal gjøre 🙂 vanskelig situasjon dette altså :p

    6. Legger meg alltid i 22-tiden, er alltid deilig å få noe ut av dagene og i helgene, spesielt! To-do-lister og realistiske mål som er nevnt tidligere, er også det jeg anbefaler! Skriver gjerne to-do-listene på morgenen, da jeg vet hvordan dagen min ser ut. 🙂 Ha en strålende dag videre, Marthe! Klem

    7. Christina i London!: Enig! Uten belønning har vi jo ingenting å jobbe mot 🙂 Om det så bare er noen timer med avslapning om kvelden så er det herlig å ha noe å glede seg til når man er ferdig <3

    8. Anonym: Ja, har man fri i helgen så er det jo enda deiligere å stå opp tidlig og føle dagen ikke bare forsvinner til snorking <3 Tusen takk snille! Ha en super tirsdag du også 🙂

    9. lurer på om det bare er A mennesker som trenger å bli motivert sånn hahaha, eg kan gjøre alt eg trenger i løpet av dagen….og joda er deilg å krysse av på lister….men om eg måtte tvingen meg i seng kl 23 hadde eg våknet kl 3 og ikkje fått sove igjen….så da ville jo dagen vært en litt handikappet……så eg legger meg rundt 1 -2 og står dertil senere opp og får gjort alt……
      eg spiser jo middag kl 2230 så å legge seg da er jo umulig.eg har jo nett kommet hjem fra jobb :D:D:D
      ellers er de andre tipsene geniale…:D
      nå skal eg snart på jobb 🙂 ha en strålende dag <3

    10. Disse tipsene går godt igjen i min egen hverdag, som student, egentlig. De passet i alle fall godt sammen med de tankene jeg alt har, samt det med mail er noe jeg må innføre kjenner jeg ettersom at skole, jobb og verv gir en del mail ila dagen! Får heller da det med en kopp (sort/koffeinrik) te om morningen og ved lunsjtider!

    11. elsker dette innlegget! ja til flere sånne 🙂 er det noe jeg kan bli flinkere på, er det å få maks ut av dagene uten å bli dritstressa og utslitt!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg