This week’s menu!

Hei og god mandagskveld kjære, fine dere! Her kommer denne matplanen som jeg lovte dere i forrige innlegg. Håper dere finner litt inspirasjon i dette da? Å fylle kjøleskapet er det beste med hele mandagen spør du meg, og spesielt når man har brukt noen minutter av søndagskvelden på å planlegge handlelisten for hele uken. Ikke bare synes jeg dette er blitt en hyggelig, liten rutine, men jammen er det økonomisk også! Så slipper man å dra på butikken hver eneste dag og putte alt for mye unødvendig ned i handlekurven <3

– MANDAG –
Frokost:
2 rugsprø knekkebrød med avokado og ost
Lunch:
Skinke og pastasalat med grønn pesto
Middag:
Hvitløksgratinerte reker med loff
Kvelds:
Masse oppkuttet frukt med vaniljekesam

-TIRSDAG-
Frokost: Youghurt med musli, mango og druer
Lunch: Skinke og pastasalat med grønn pesto
Middag: Kinesisk Kylling Szechuan med stekt løk, paprika og ris
Kvelds: Ristet avokadotoast med cherrytomat, salt og pepper


-ONSDAG-
Frokost:
2 rugsprø knekkebrød med avokado og skinke
Lunch:
Enkel, pose-blomkålsuppe
Middag:
Laks med sitronkrem, tomatsalat og crispy båtpoteter
Kvelds:
1 glass jordbærsmoothie med helmelk

-TORSDAG-
Frokost: Havregrynsgrøt med sukker og kanel
Lunch:
Hjemmelagde scones med syltetøy
Middag:
Vegetarwok med grønnsaker og nudler
Kvelds:
Tomatbruschetta med basilikum og rødløk

– FREDAG –
Frokost: Bananpannekaker med jordbærsyltetøy
Lunch: Hjemmelagde scones med avokado og ost
Middag: Pulled pork nachos med deilig tilbehør
Kvelds/snacks: Gelé av sukkerfri saft med vaniljesaus



Blir jeg sulten mellom disse fire måltidene så tar jeg meg selvfølgelig et ekstra knekkebrød, litt frukt eller hva enn som måtte friste. Dette er ikke en mal jeg følge til punkt og prikke, men mer et hjelpemiddel for å gjøre ukens storhandel mer oversiktelig. Helgen blir alltid litt spontan, så jeg har bare laget en plan som går til fredag.

Passionsfrukt altså… <3 Nå skal jeg sette i gang med en bloggoppskrift av denne frukten!

31 kommentarer
    1. Tusentakk for masse god inspirasjon!! Jeg lurte på Om du får kjøpt en stor pakke med sitroner (så ut som om det var det som stod inne i kjøleskapet) eller kjøper du dem løst? <3 lurte også på om du kunne fortelle litt mer om hva du bruker sitronene til 🙂 du har en utrolig inspirerende blogg marthe!<3

    2. Ragnhild: Hei! Jeg trodde jeg hadde delt den tidligere, men når jeg blar meg gjennom mat-arkivet så finner jeg den ikke igjen. Uansett! Det er bare en enkel salat av pastaskruer, 1/2-1 boks grønn pesto, mais, skinkestrimler, fetaost, paprika, tomat og salatblader. Gjerne også litt ruccolasalat eller spinatblader. Mmm! 🙂 Pestoen gnir jeg godt utover alle ingrediensene når det blandes i bollen og så nyter jeg salaten i to dager <3

    3. Inger: Baare hyggelig Inger <3 Sitronene klemmer jeg over avokadoen når jeg har avokado på knekkebrød til frokost/lunch, ellers kan jeg klemme over litt sitronsaft i woken for å få litt mer smak.. Eller over båtpotene for å få dem litt syrlige. Elsker båtpoteter med sitronsaft og sitronpepper. Mmm! <3 Tuusen takk for gode ord. :')

    4. Mmm, såå mye godt! Her har vi også begynt å sette opp og handle inn på søndager, det er jo så lurt og så økonomisk! Mitt største problem i hverdagen er hva å spise til middag, haha, men med en plan har jeg aldri det problemet 🙂

    5. Så masse god inspirasjon, Marthe 😀 Jeg var ekstra nyskjerrig på “Skinke og pastasalat med grønn pesto” og “Hvitløksgratinerte reker med loff”. Salaten hørtest kjempe god ut, og hvitløksgratinerte reker, men det har jeg aldri hørt om før :O Har du oppskrift? 🙂

    6. Hei! Takk for god inspirasjon 🙂 lurte på oppskriften til laksen med sitronkremen? Har du lagt det ut på bloggen før?

    7. Ååååh så mye godt du skal lage denne uken! Fikk veldig mye inspirasjon til mat nå, så tusen takk for det! Blir en stor handletur på butikken i morgen da ser jeg haha 🙂 Håper du får en fin kveld videre og en fin uke! 😀

    8. Åååh! Så mye digg! Kunne du delt oppskriften på “Kinesisk Kylling Szechuan”? Lager du szechuan-sausen selv? Leter meg i hjel på butikken, men finner aldri… og det er jo så godt! Pleier alltid å kjøpe det når jeg og kjæresten drar på kinesisk restaurant, men er jo billigere å lage selv. Nyt kvelden 🙂

    9. Vaniljekesam med frukt er også min snacks om kveldene. Hvis du liker knekkebrød så MÅ du prøve deg på disse: 2 dl solsikkekjerner,2 dl gresskarkjerner, 2 dl sesamfrø, 1,5 dl linfrø, 2 dl kikertmel ( fås i utenlandske butikker ), 2 dl havregryn, 7 dl vann, 1 ts salt, litt pepper, litt gurkemeie, 1 ss olivenolje.
      Bland alt, la stå og svelle ca 45 min. Smør ut på to bakeplater og stek i varmluft 160 grader i ca 1,5 time. ( eller lenger om det trengs for at de skal bli harde – dette er avhengig av ovnen ) Åpne ovnsdøren av og til for å få ut fukten. + Ta brettene ut etter 30 minutt og del i ruter slik du vil ha de før du steker videre.

    10. Hei, Marthe!
      Jeg lurte på om du kunne laget et innlegg med tips til valentinsgaver? Har veldig lyst å lage noe hjemmelaget, men jeg er helt tom… Hadde vært til stoooor hjelp!:D
      Klem, Marie<3

    11. Kathrine: Åh, himmel dette høres ut som en nydelig knekkebrød-oppskrift! Tusen takk Kathrine. Jeg har aldri laget meg mine egne, hjemmelagde knekkebrød før så dette er på høy tid! <3

    12. Anonym: Jeg kjøper dem på meny 🙂 Tar alltid ukens storhandel på Rema1000 for så å dra innom meny bare for passionsfrukt eller andre spesielle ingredienser bare meny har 😀

    13. Assa, du har fått meg hekta på båtpoteter!! Jeg _elsker_ det!!
      Og tusen takk for nok en HAUG med inspirasjon til ukens middager!
      Du er helt nydelig, Marte, håper du får en kjempefin uke!

    14. For et nydelig innlegg! Du er så oppfinnsom på matfronten og tipser alltid om noe nytt og spennende!<3

    15. Disse innleggene er utrolig inspirerende og gøye å lese!! 🙂 Du burde prøve å lage hjemmelaga kjøttkaker, brun saus og grønnsaker til. Super enkelt og ikke minst så godt at her hjemme er det blitt en fast tirsdags middag.

    16. Mari: Ja det har jeg faktisk aldri laget selv! Jeg får det bare servert hos bestemor og det er like godt hver gang <3 Neste uke får vi Adams matkasse igjen og da vet jeg kjøttkaker i brun saus står på menyen den ene dagen så da får jeg prøvd meg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg