Books i will read this winter

Fem nye pocketbøker har tatt plass i Marthes bokhylle. Eller bokskuff.. Jeg har dem vel ærlig talt ikke på en hylle. Maleren fra Shanghai er allerede utlest, og neste på leseplanen er “På Tvers av solen – Corban Addison”. Jeg har alltid elsket gode romaner, og få ting er så herlig som å traske rundt i en bokforhandler, plukke opp bok etter bok og drømme seg bort i omslagstekstene. Under her har jeg altså remset opp fem bøker jeg vil lese i vinter. Kanskje dere får lyst til å tilføye noen av dem på deres leseliste også?


Frels oss fra det onde – Kjetil Try
Dere som har fulgt meg i lange stunder, vet at jeg leser alle sjangre bortsett fra krim. Jeg finner dem rett og slett kjedelige! Likevel har jeg valgt å gi sjangeren en sjanse til, og gått til innkjøp av en norsk variant. “Frels oss fra det onde” heter den, og handler om den skumle siden ved nettdating. Hvem skjuler seg egentlig bak datingstedene? Er personen i andre enden den han utgir seg for å være? Når Nadijas tiårige datter kommer hjem, finner hun moren drept på gulvet. Et langt snitt går fra overleppen til underlivet, og kroppen er fylt av vaskepulver. Det eneste som mangler i leiligheten er kvinnens Mac. Etterforskerne stikkes overfor utallige mistenkte. Det er en jungel av motiver, og en gjerningsmann som ikke nøler med å slå til igjen.


Slumdog millionaire – Vikas Swarup

Mange har kanskje allerede sett filmen som er basert på denne boken? En fattig, foreldreløs gutt uten skolegang besvarer alle spørsmål han blir stilt i den indiske versjonen av “Vil du bli millionær?”. Han når helt til topps og tror han skal bli utdelt en hel million rupi i premie. Slik blir det ikke. Produsenten av programmet har nemlig ikke penger til å betale, og sørger derfor for å få den fattige kelneren Ram Mohammad arrestert og torturert til han innrømmer juks. -Men Ram Mohammad har ikke jukset. Mens han gjennomgår tv-opptakene, tar han oss med på en reise gjennom et fascinerende liv som viser oss hvordan han hadde lært svarene på ethvert spørsmål. Boken er fylt med humor og varme og gir et fantastisk bilde av dagens India på både godt og vondt.


Lenas dagbok – Lena Mukhina
Likte du Anne Franks dagbok så liker du nok denne også. 16 år gamle Lena interesserer seg for det samme som andre unge jenter.. Venninner, gutter og karakterene sine. -Men når hjembyen Leningrad blir beleiret av tyske styrker i 1941, endrer alt seg. Nøden er overalt. Folk rundt henne fryser ihjel og dør av sult. Én etter en forsvinner de fra Lenas liv, som til slutt bare handler om å skaffe mat. Om å overleve. Denne dagboken ble først funnet i 2010 og tar for seg de mørkeste kapitlene i det 20. århundret. En hjerteskjærende bok om helvete selv.

På tvers av solen – Corban Addison
17 år gamle Ahalaya og hennes 15 år gamle søster sitter uten både foreldre og hjem etter at en tsunami raserer den indiske hjembyen deres. Mens de kjemper for å komme seg i trygghet i klosteret, bortføres de av menneskehandlere som kaster dem inn i en grusom verden av seksuell vold og ulovlig handel. På den andre siden av jorden opplever advokaten Thomas Clarke kriser både privat og på jobb. Han bestemmer seg for å ta et sabbatår og arbeide gratis i India for en frivillig organisasjon som bekjemper landets menneskehandlere. Når han blir kjent med søstrenes historie gjør han det til sitt livs oppgave å redde dem bort fra hensynsløse kriminelle. En fin, men samtidig fæl roman som virkelig får oss til å kjenne på den store, vonde urettferdigheten i verden.



Sleng igjen dine siste bokfavoritter om du har noen å tipse meg om!

49 kommentarer
    1. Skikkelig fine tips! Jeg leste nettopp “i dødenes labyrint” eller” The Maze runner” på engelsk. Den vil jeg virkelig anbefale!

    2. Kaia matilde: Å den har jeg sett på film faktisk! Både eneren og toeren 😀 Kjempespennende begge to! Skulle absolutt ønske jeg leste bøkene først <3

    3. Slumdog millionaire er fantastisk! Jeg likte dog ikke filmen…
      Har dessverre ingen boktips å komme med, da jeg er mest glad i krim 😉

    4. Det er alltid like kjekt med disse bokinnleggene dine 😀 trengte tips til nytt lesestoff! Heldigvis er det snart mammutsalg! 😀

    5. Tror Maleren fra Shanghai må bli mitt neste leseprosjek, høres vanvittig bra ut! 🙂 Har akkurat lest bøkene kanskje aldri og kanskje alltid, de er fantastiske bøker! Hovedpersonene deler en helt spesielt fin kjærlighet for hverandre<3 Virkelig verdt å lese!

    6. Har maleren fra Shanghai i bokhyllen. Gleder meg til å lese den etterhvert. Vil anbefale Indias datter skrevet av Shilpi Somaya Gowda, om du ikke allerede har lest den. 🙂 Og Kusten å høre hjerteslag av Jan-Philipp Sendker Begge bøker er utrolig vakre.

    7. Såå mange flotte bokanbefalninger! Disse må jeg virkelig få lest. Er såå enig med deg i at det er fantastisk å bare drømme seg bort i bøkenes verden og at lite slår en god roman! Sukk, hadde man bare hatt mer fritid, haha! Må beklage at jeg ikke har lagt igjen kommentarer de siste dagene, hverdagen krevde plutselig litt for mye av meg. Men jeg er stadig innom og leser alle dine flotte innlegg <3

    8. Jeg fikk en bok til jul som jeg aldri hadde hørt om, men da jeg startet på den gikk det ikke mange minuttene før jeg ikke kunne legge den vekk! Ble helt oppslukt!
      Boken heter “Inn i det mørkeste hjørnet” og er en drama/triller. Psykokotisk drama (er det det man sier). Anbefales på det sterkeste

    9. Må på kjøpesenteret i morgen å kjøpe “På tvers av solen” i morgen tror jeg!! Høres ut som min type bok. Jeg kan anbefale “Shantaram” av Gregory David Roberts på det sterkeste:) En tjukk bok (rundt 900 sider), men jeg leste den likevel ut på kort tid. Virkelig en helt fantastisk bok!! Ha en fin kveld videre, du har en utrolig fin og ekte blogg:))

    10. Du må lese Alligatorvannet av Lynne Bryant! Den var så fantastisk fin! Leste den ut på to dager og hadde fullstendig kjærlighetssorg når den var slutt..

    11. Vet ikke om du har lest disse, men dersom ikke, så er bøkene: Et helt halvt hår, og Etter deg to bøker som er verdt å lese! 🙂

    12. Tusen takk for tips. Og for en kjempebra blogg, du er superflink.
      Vil tipse om boken “piken på toget”. Den er utrolig bra, er litt krim i den på en måte men ikke helt. Var faktisk reese witherspoon på instagram som anbefalte den, og det angret jeg ikke på.

    13. Nå fikk jeg lyst til å lese mer! 😀
      Ble nettopp ferdig med “De syv søstre”, den første boken i en serie på syv. Handler om en søskengjeng på seks, hvor de alle er jenter adoptert fra forskjellige plasser i verden. Boken handler om Maias ekte families histore, og det er virkelig en skjønn bok jeg vil anbefale på det sterkeste!

    14. Tror det er ett par bøker på denne listen her, som blir med meg hjem etter neste bokhandel-besøk 😊
      Selv om du ikke liker krim, vil jeg virkelig anbefale “Bare et barn” av Hanne Kristin Rohde. Fantastisk bra, så virkelighetsnært og aktuelt. Jeg ble frelst!
      Kos deg med bøkene, fantastiske Marthe ❤️

    15. John Green og Jojo Moyes sine bøker, på det språket du foretrekker!! Jeg leser på norsk og skal akkurat til å starte på Hvor er du Alaska? av John, og har nylig lest Etter deg av Jojo Moyes. Hvis du ikke har lest Et helt halvt år, Etter deg og Den ene pluss en av Moyes så må du gjøre det så fort du klarer!

    16. Anbefaler “Kunsten å høre hjerteslag”, oppfølgeren “Kunsten å være den man er” og “Kvinne går til lege – mann går på by’n”. Tre fantastiske bøker som absolutt rører hjertet ditt- og som mest sannsynlig vil bringe fram noen tårer!

    17. Slike innlegg må du ha flere av 🙂 Du ga meg inspirasjon til og begynne å lese igjen ! Skal definitivt prøve meg på Lenas Dagbok 🙂

    18. Thea B: Superhyggelig å høre at du titter innom og får med deg ethvert innlegg Thea, men herlighet, ikke stress! Du har allerede rost meg for resten av året, og vi er bare i januar. Hehe! Du er altså helskjønn <3 -Og ja jeg er så enig! Døgnet skulle hatt litt flere timer :'D

    19. På tvers av solen hørtes interessan ut,denne skal jeg sjekke ut 🙂
      Holder på med en bok som heter Hegrenes dal nå,den er litt i samme sjanger som drageløperen og tusen stråler soler. Så hvis du har lest de anbefaler jeg den Hegrenes dal.

    20. Prøv krimbøkene til Jo Nesbø! Verkeleg gode bøker, som eg er sikker på vil forandre meininga di om krim 🙂

    21. Om du ikke har lest Indias datter anbefaler jeg virkelig den. Må være den fineste boken jeg har lest 🙂

    22. “The Rosie Project” er en morsom, litt annerledes kjærlighetsroman. Anbefales absolutt! Passer perfekt på stranda i sommer, eller en kveld hvor man ikke har lyst til å lese de mest alvorlige romanene. Jeg lo iallefall flere ganger og koste meg med denne 🙂

    23. Åh, elsker når du kommer med boktips! Flere av disse må leses 🙂
      Anbefaler Jennifer Nivens “Dagen med blå himmel” på det sterkeste. Jeg har lest mange bøker, og denne er virkelig en av de beste. Det er en ungdomsroman, men spør du meg passer den like godt til voksne som til ungdom. Jeg ble oppslukt av den etter en side. Den inneholder så mange viktige temaer, den traff meg virkelig midt i hjertet!

    24. Du bürde virkelig lese Fifty Shades seriem, alle 4 bøkene! – Hvis du ikke allerede har lest dem. Ikke for den “seksuelle delen”, men bøkene er så ekte, så følelsesladde og fantastisk skrevet. Jeg selv gråter av en del av “scenene” og andre har jeg hjertet i halsen og bare ikke kan stoppe å lese. Leste ut de 2 første bøkene på 2 uker.

    25. Flotte anbefalinger! Leste “Rakels bok” en gang og klarte ikke legge den fra meg før den var utlest. Det var tårer og smil om hverandre og må være den beste boken jeg har lest. Anbefales på det sterkeste. Det er en bok som veksler mellom nåtid og fortid(en flukt fra jødeforfølgelsen).

    26. Nå skal jeg grave frem Maleren fra Shanghai fra bokhylla og lese den, tror vi har ganske lik smak i bøker, har omtrent lest alle de du har anbefalt tidligere og digget dem. Kan anbefale “den lange hvite skyens land” av Sarah Lark, det er første boka i en triologi, de er helt fantastiske pageturnere alle tre bøkene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg