New Years table inspiration

Nå har Daniel og jeg akkurat kommet hjem fra tidenes runde interiørshopping! En helt nydelig sengegavl i beige fikk bli med hjem, sammen med en ny sjenk og litt annet stæsj til torsdagens nyttårsfeiring. I år er det jeg som har tatt på meg oppgaven som vert, og til årets største fest er det selvfølgelig litt som skal ordnes! Jeg må lære meg å lage saftig kalkun, og jeg vil selvsagt pynte og dekke i ekte Marthe-stil! <3 Derfor har jeg i over en uke nå vært på inspirasjonsjakt på nett, og resultatet av det jeg fant har jeg satt sammen til en liten bildecollage.

Håper den kan være til inspirasjon for litt flere! Jeg har allerede kjøpt inn en hel hau av eucaluptus blomster som skal ligge som en grønn løper på spisebordet. Litt som på bilde under (øverst til høyre). Tror det blir rent og pent jeg, med litt lys, og annen bordpynt ved siden av <3 – Og hvite ballonger! Hihi, klart vi må ha ballonger.

Gleder meg en hau til å stå og dulle med dette her de neste tre dagene, men nå skal Daniel og jeg hive oss avgårde på julefrokost med jentene, og kjærestene deres. Den tradisjonelle julebrekkien er endelig her, og i år har til og med Marthe med seg mann <3 Hihi, dette blir en fin mandagskveld. -Og kamera er selvsagt med!



Måtte dere finne litt inspirasjon i disse bildene dere også <3

10 kommentarer
    1. Beste tips for saftig kalkun er å smøre stekefett (?) sikkert dobbelt så ofte som anbefalt ! Har kun lagt kalkun en gang, og det snakkes ENDA om idas saftige kalkun 😀 supre tips til borddekking! Lykke til!

    2. Jeg laget kalkun etter Trond Moi sin oppskrift i fjor og det ble populært hos gjestene. Saftig og god.
      Til en 1 kalkun på ca 4 kg:
      salt og pepper
      100 g kaldt smør
      800 g kjøttdeig av svin, okse eller kylling, 1 loff
      4 stilker stangselleri 3 løk
      7 egg
      6 dl melk
      10 salvieblad
      1 reint kjøkkenhåndkle 3 ss smør
      3 ss mel
      1 Ta ut krås og hals, og legg dem i ei stor langpanne.
      2 Krydre kalkunen med salt og pepper, og gni halvparten av smøret inn i skinnet.
      3 Lag fyll. Brun kjøttdeig i smør i ei panne. Ikke ha så mye kjøttdeig i panna om gangen at kjøttet bare koker — steik heller i to omganger. Krydre med salt og pepper.
      4 Kutt loffen i 3–4 cm store terninger. Grovhakk stangselleri og løk.
      5 Pisk eggene og bland dem med melken i en stor bolle. Bland inn loff, kjøttdeig, løk, stangselleri og salvie, og fyll kalkunen med dette.
      6 Sy igjen åpningen med tråd. Dersom du har fyll til overs, kan du legge det i en ildfast form og sette det ved siden av fuglen i langpanna. Ta den i så fall ut etter 1 time.
      7 Å steike en perfekt kalkun krever en god formel: Regn 25 minutter pr. kilo på 175 grader. Det første kvarteret skal imidlertid varmen være 220 grader, for å få skinnet skikkelig brunt.
      8 Så kommer trikset: Vri et rent kjøkkenhåndkle i kaldt vann. Legg kaldt smør på midten av håndkledet, og brett det sammen til ca. 20 x 20 cm. Legg det over brystet på kalkunen, og hell på mer kaldt vann hvert 10. minutt.
      9 De siste 10 minuttene tar du håndkledet vekk, og setter opp varmen til 220 grader.
      10 Når kjøttet løsner fra lårbeina, er kalkunen ferdig. La den hvile i 10 minutter på benken før du skjærer i den.
      Lykke til:D

    3. Litt konstruktiv kritikk: Synes bloggen har blitt litt vel materialistisk i høst. Du kjøper og kjøper, og skriver lange blogginnlegg om hvor mange gaver du får til jul og at familien din alltid går over stokk og stein når det kommer til gaver… Synes det begynner å bli ganske kjedelig å lese om forbruk – hva med å gå tilbake til ootd, interiørtips (som ikke nødvendigvis koster fletta), ukesmenyer, eller hva med å prøve noe nytt for eksempel noe som opptar deg samfunnsmessig?
      Før var jeg inne på bloggen din flere ganger om dagen, nå er jeg knapt inne i løpet av en uke… Savner inspirasjon som går ut over hvit mye penger man kan bruke i markens gate i løpet av en dag.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg