Slik takler du stress i hverdagen

Det fine med stress er at det oppstår i din egen hjerne, og at det dermed er noe du kan gjøre noe med! Står du midt i en potensielt stressende situasjon så er din egen innstilling som avgjør om du blir stresset eller ikke. Er ikke det verdt å tenke litt på? Stress handler bare om din egen tolkning av situasjonen du står i! Klarer vi å sortere tankene våre på en litt mer balansert måte, så tror jeg alvorlig talt at vi gir oss selv noen ekstra leveår.

Stress er for meg et hatmoment. Jeg ser på det som en uting, og har aldri forstått vitsen. -For hvilke goder fører det egentlig med seg? Stiv nakke, hodepine, dårlig humør og negative tanker? Fader heller, vi lever èn gang! Dropp den dritten! Å prestere er både viktig og bra, men vær så snill og finn en balanse. Ta hensyn til deg selv og de behov du måtte ha, for uten pauser i hverdagen blir motivasjonen helt umulig å opprettholde. Denne lille listen er til dere som ved siden av juleforberedelsene, fremdeles er inni en hektisk eksamensperiode. Kanskje har noen av dere også en jobb dere skal levere på for å få økonomien til å gå rundt etter timene på skolebenken? Slike perioder tærer på kroppen, og setter du ikke av tid til å styrke deg selv, blir det vanskelig å finne gleden i førjulstiden eller hverdagen generelt.. Denne tiden på året er jo så hyggelig om man tillater det!

Lær deg å bli fornøyd med egen prestasjon. Enkleste måten å bli utbrent på er å bestandig gå rundt med dårlig samvittighet for alt du ikke får gjort. Det er fint å sette krav til seg selv, men ikke prøv å gjennomføre noe du vet ikke er mulig. Det vil slå ut på selvfølelsen din, og selvfølelsen er også en stor og viktig motvirker av stress. Velge bort noen av kravene eller oppgavene du har satt deg om kropp og humør sier nok er nok.

Be om hjelp. Har du gått på en smell og tatt på deg for mange oppgaver, ikke vær redd for å spørre om hjelp. Familiemedlemmer og venner er der for deg, og jeg er sikker på at de ville ha gitt deg en hjelpende hånd om du bare hadde turt å spørre. Det er ikke alltid vi kan klare alt på egenhånd! 

Effektivitet er ikke stress. Husk det! Skal du være effektiv i hverdagen så krever det at du er samlet og konsentrert. Er du det når du stresser? Nei. Nok en grunn til å la være! Dessuten glemmer du å leve, og er det noe jeg på gamlehjemmet ikke vil sitte og angre på, så er det vel nettopp det.

Ikke utsett det du gruer deg til. Du bruker mer energi på å ha dårlig samvittighet, enn på å faktisk gjennomføre det du må. Gjør det du liker minst først, så sparer du deg for en hau med unødvendig gruedeg-tid.

Tenk positivt. Kutt ned på en plan eller to og finn rom for avslapning. Det hjelper helt utrolig mye, og derfor har jeg remset opp noen hyggelige ting du kan foreta deg i disse pausene hvor poenget er å samle energi. 

5 ting som får deg til å slappe av:
1.
Bruk et par timer før leggetid til å koble av med noe annet enn jobb, skole eller gjøremål. Det beste jeg vet er å avslutte dagen på sofaen under et ullteppe. -Med en kopp kakao i hånden, og favoritt-julefilmen på tvskjermen. Dette sammen med et varmt bad, får meg til å roe ned før en viktig natt med søvn.

2. Tenn stearinlys og les noen kapitler i en bok som overhodet ikke dreier seg om pensum.

3. Sett på litt julemusikk og bak! En porsjon deilige kofektkaker tar toppen 20 minutt å smelle sammen. Det er 10 oppmuntrende julesanger det! Del bakverket med en venn, eller spis det på egenhånd. Like bra begge deler.

4. Har du ikke tid til en treningsøkt midt i den verste eksamensperioden, så kom deg i det minste ut på en gåtur. Hodet ditt trenger frisk luft for å fungere. Ta deg en kveldstur for å klarere tankene. Dette føles så inderlig godt!

5. Spill et spill! Når du er ferdig med det du skal gjøre for dagen, finn frem brettspillet og kos deg med samboeren, eller en venn. Konkurranseinstiktet som kommer snikende innpå får deg til å glemme alt av stress og bekymringer. Har du ingen å spille med så finnes det alltid kryssord, suduko eller former for avkobling. Har du prøvd å fargelegge foreksempel? En superpopulær avkoblingshobby blant både store og små <3

Tror faktisk jeg skal ønske meg en fargeleggingsblokk selv til jul!
Ha en stressfri onsdag kjære, gode dere <3

26 kommentarer
    1. Ein stressfri onsdag blei det i alle fall ikkje her.. vi har fakturauke på jobb og her sitter eg med hjemmekontor og stresser ræva av meg… :p

    2. Dette innlegget kom ganske perfekt, siden jeg har min første eksamen på universitetsnivå i morgen og er mildt sagt nervøs. Men når den er ferdig er det bare pakking og kos i helga og så hjem til mamma og pappa på juleferie 🙂

    3. dette var veldig nyttig, marthe, tusen takk for fine tips <3 har min nest siste eksamen for dette semesteret i morgen og er utslitt. Skal teste disse tipsene den siste uken nå.. Ha en fin dag, min består av lesing på høyt(!) nivå

    4. Hei Marthe, min favorittblogger!
      Mange fine tips. Bare viktig å huske at stress er absolutt ikke bare noe som oppstår i din egen hjerne, men en situasjon som oppstår når man har for høye krav i forhold til sin egen kompetanse over tid. Dette kan spesielt være krav fra for eksempel sjefen, venner og familie, eller alle på en gang. Dette kan igjen føre til blant annet utbrenthet.
      Tror mange av tipsene dine kan hjelpe godt, men viktig å huske på at det kan være mye mer komplekst og innviklet enn dette.
      Ha en fin dag videre! 🙂

    5. Så utrolig gode tips! De skal jeg ta med meg inn i siste innspurt av eksamensperioden:)
      Og apropos eksamen: har du tenkt å begynne å studere til høsten? I så fall, hva tenker du å begynne på?
      Ha en fin dag videre <3

    6. Kjempebra innlegg, dette er virkelig noe alle bør tenke over!
      Jeg har nevnt dette før, men tenkte bare jeg skulle minne deg på det: én ikke èn. Alltid når det er en klar e-lyd så går aksenten oppover, mens det er mer en æ lyd når den går slik: è.
      Jeg vet det sikkert er dødsirriterende når folk pirker på slike små bagateller, men jeg bare måtte..
      Ha en strålende dag! 🙂

    7. Satt for 15 minutter siden og gråt over hvor stresset jeg er for den siste eksamen, så gikk jeg plutselig rett inn hit 🙂 Må være et tegn, haha. Trengte det virkelig, så tusen takk!

    8. Siri Kolstad: Hei Siri! Du, jeg har ikke fått bestemt meg enda. Jeg har virkelig ikke peiling på hvilket yrke jeg ville ha passet inn i, og har så lite lyst til å studere bare for å studere. -Men en utdannelse må jeg ha uansett, så jeg tenker og tenker <3 Tror jeg går og venter på en studie-åpenbaring. Haha!

    9. Takk for et veldig relevant innlegg Marthe. Jeg har en veldig stressende periode nå med mye press fra klientene på jobb, dødsfall i venneflokken, bor en plass uten gode venner nær meg, nytt forhold som plutselig dabber av, og sykdom hos meg. Hva som er galt er ikke så viktig, men jeg har streng beskjed fra doktoren om at kun immunsystemet mitt kan gjøre meg frisk og stress gjør det motsatte. Jeg synes det er veldig vanskelig oppi alt dette og gråter flere kvelder i uken når jeg først sitter ned og har tid for meg selv.
      Du sier alt handler om innstilling og det er rett. Derfor liker jeg bloggen din. Du gir alltid fra deg en positiv innstilling og det er akkurat det jeg trenger i hverdagen. Takk <3

    10. Dette innlegget trengte jeg! Er så vanskelig å huske på å koble av innimellom midt i en hektisk eksamensperiode. Takk for gode tips! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg