Welcome to my fridge

Hei igjen dere! Nå skal jeg straks avgårde i et litt forsinket møte med Geir, men først har jeg lyst til å fylle en blogglesers ønske og dele denne ukens kjøleskap med dere! Gi meg gjerne en lyd om innlegg som dette er noe flere av dere ønsker mer av i fremtiden, og del gjerne deres frokost-tips med meg! Jeg kunne nemlig trenge litt inspirasjon selv på den fronten <3

Brekkie
Jeg er nok ingen frokostmenneske. Uansett hvor aktiv jeg måtte være, vil ikke magen ha mat før klokken slår 12.00. Derfor hopper jeg ofte over lunch og nyter en sen frokost i stedet. Stort sett går det i brødskiver med ost, skinke, krabbe på boks eller kokt egg. Jo, og knekkebrød med most avokado, sitron, salt og pepper. Mmm!

Middag
Favorittmåltidet! Er det noe jeg føler jeg kan så er det vel middag <3 Blir middagen veldig sen så hender det at jeg har et mellom-måltid også, men da går det i knekkebrød eller enda en brødskive. Til middag kan jeg i grunn lage meg hva som helst. Jeg er på langt nær kresen og spiser mer eller mindre alt av både kjøtt, fisk og grønt. De tre første middagene på listen har jeg laget utallige ganger før, mens de siste to blir ukens “try out”.

Som dere ser så har jeg bare satt opp fem middager på planen denne uken. Det skyldes at middagene mine fredag og lørdag vil bli det som serveres meg på julebord! Krysser selvfølgelig alt jeg har for julebuffé med både ribbe og pinnekjøtt! Hihi <3 Det vil isåfall bli årets første!

Kveldsmat
Ettersom middagene har en tendens til å komme på bordet mellom 18-20.00 om kvelden, er det ikke så mye jeg orker av kveldsmat, men av og til får jeg en intens craving for fruktsalat med mangosaus, kesam eller vaniljesaus. Eller brente mandler fra Coop Prix… Eller en porsjon blåbærgrøt med havregryn. Toast eller ostesmørbrød er også en stor favoritt her i hus. Jeg hviner av glede når Daniel tilbyr seg å lage grillede ostesmørbrød til kvelds! Jo, og frossne druer dyppet i vaniljekesam. Herregud så digg det er!

7 varer jeg hver uke har på handlelisten:
♥ Sitroner eller lime. Det gir en friskere smak til… Alt.
♥ Avokadoer. Jeg både spiser dem med skje, har dem i salater, og moser dem på brødskiva.
♥ Zeroh saft. Her drikkes det nesten aldri brus. Det går i sukkerfri saft til alle døgnets tider!
♥ Blå druer. Selvsagt steinfrie! Eneste frukten jeg aldri ser ut til å bli lei av. 
♥ Cherrytomater. Til salatene jeg veldig ofte lager som middagstilbehør.
♥ Ekstra lettrømme. Mmmm! Kan bruke rømme til alt jeg.
♥ Fersk asparges. Også et tilbehør jeg veldig ofte bruker til middag!


29 kommentarer
    1. Så mye spennende og godt! Selv er jeg helt forferdelig dårlig til å finne på nye og gode middager.. Men frokosten min er veldig god! Nå for tiden har jeg fått helt hekta på egg og bacon på brød! Kanskje ikke det aller mest sunneste, men veldig, veldig godt!
      Jeg bruker å steke baconet sånn jeg vil ha det, og legge det på en tallerken med litt papir på, slik at det meste av fettet renner av! Også steker jeg egg, og slenger egget på brødet med to bacon slice’s på toppen – og salt og pepper så klart! Veldig deilig å starte dagen slik!
      Håper du får en fin dag, Marthe!<3

    2. Så mye godt du lager! Du er absolutt en inspirasjon for meg 🙂
      Hvor kjøper du krabbe på boks? Det må jeg teste ut 😀

    3. Skal seg du har et sunt og næringsforhold i kjøleskapet ditt, det er jo bra 😉 inspirerende og kult hvordan du har tatt bilder og måten du skriver det på og lager ved siden av, kult.
      hender det au drikker brus i helgene elr spiser godteri, eller er du mest på en sunne fronten? føler lissom ikke jeg ser bloggere spise godteri, ikke at det ikke har noe å si, men dere liker det? og dere kan spise det eller? alltid greit å vite litt. 🙂 😉 men fint innlegg og kule bilder, hvorfor velger dere ikke ekstra lett eller skumma? det er jo mer sunnere enn vanlig melk eller? er du glad i melk? havregrøt er du glad i det? det er også godt te middag, frokost, kvelds 😉 ha en fin tirsdag 😀 <3

    4. Åh hadde man bare alltid hatt råd til alt det der, LUKSUS! #studentlivet haha
      Vil bare fort si at flere av tingene du har i kjøleskapet er litt dumt. Både tomater og banan trives dårlig! i et kjøleskap, de liker ikke så lave temperaturer! Og det at alt ligger blandet uten poser og lignende er også dårlig med tanke på hvor lenge det vil holde seg. Mangen grønsaker og frukter(spesielt epler!) utskiller stoffer som gjør at andre igjen blir gamle fortere!!
      Bare et tips for lengre holdbarheten, så mindre mat går i søpla! 😀

    5. Nam! Mange bra tips, Marthe! Til kvelds eller frokost kan du jo prøve havrekjeks, omelett eller grønsaker og dipp! Ha en fin dag videre!

    6. Likte innlegget godt! Godt og få litt inspirasjon til måltider 🙂 Jeg er ingen frokost person selv heheh 😛

    7. Dette er det beste innlegget jeg har lest om “mitt kjøleskap” og lignende! Veldig veldig bra Marthe <3 Og såå mye god mat det var inni her må jeg si! Klem

    8. Dette innlegget falt virkelig i smak, du er så flink Marthe! Takk for mange gode tips, skal definitivt prøve ut noen av disse matrettene 🙂

    9. Nina: De kan du kjøpe hvor som helst 😀 På alle matbutikker vil jeg tro <3 De finnes både med hvitt krabbekjøtt og det andre oransje. Hehe. Den oransje boksen er den med hvitt krabbekjøtt 🙂

    10. It’s Kathrine: Mmm! Det er det lenge siden jeg har hatt. Kanskje jeg må lage meg det en dag selv denne uken :’) Tusen takk Kathrine. Håper din dag har vært like fin <3

    11. Åse: Hei Åse 🙂 Glad du likte innlegget! Jo, jeg spiser usunt også jeg altså. Både chips, sjokolade og godteri i massevis, men bare ikke i sinnsyke mengder om gangen selvfølgelig <3 Jeg drikker også ekstra lettmelk, men Daniel liker beste lettmelk så da kjøper jeg det 🙂 Havregrøt spiser jeg også i massevis. <3 Ha en super tirsdagskveld du også!

    12. Hanna: Tusen takk for tips Hanna! Jeg har som regel epler, mango og appelsiner på kjøkkenbenken, men tomatene har jeg aldri tenkt på <3 Måtte bare ha alt i kjøleskapsskuffen så dere skulle se det på bildene. Hihi!

    13. Hei! Ønsker mer innlegg fra stallen, gjerne litt “behind the scenes” ikke bare fra hesteryggen! Og de litt perpersonlige innleggene, hvorfan fremtid du drømmer om, hvordan du tenker licet ditt vil bli! Tips til rimelige, gode middager er også gøy!
      Time-for-tile innlegg, mer om kjæresten din, jobb, interesser osv?

    14. Forrige dag vasket eg kjøleskapet og tenkte eg sku tatt et bilde og lagt på bloggen eller insta og skrive vis meg ditt kjøleskap……mitt var nemlig tomt….bare smør, 1 smirnoff ice som hadde gått ut før sommeren fant eg ut
      Poteter i grønnsaksskuffen og en fløte…..altså eg trengte å handle hahahaha 😀
      Tror du må ha rotet meg i hodet og lo litt da eg leste dette -selvom dette innlegget da er fullt kjøleskap og masse tips til måltider 😀
      Eg er glad i supper på kvelden…..ertesuppe og blomkålsuppe er superenkelt og lages på ca 15 minutter 🙂
      Ellers er ostesmørbrød fantastisk……youghurt og biola og sånne ting spiser eg never….aldri skjedd…..eg drikker heller ikkje melk da eg ikkje tåler det…..fløte går greit -i teen og i mat 🙂
      Helrømme fønker også…..ellers har eg alltid cherrytomater, kan også bare spise en sånn dusk elelr et sånt lite plastglass med sånen som snack….og som en annen sa grønnsaker med dip er magisk…..test gjerne med saltstenger…..OMGAWD

    15. Et godt frokosttips er å lage tortilla av to piskede egg. Du har ca 1 ts fiberhusk i mens du pisker eggene, + ønsket krydder. Jeg bruker alltid ingefær, salt, pepper og gurkemeie. Stek den i panna på svak varme ( kun på den ene siden ) med lokk over. Da ser den ut som en tortilla etter ett til to minutt. Fyll den med kylling og avokado. det er kjempegodt og metter lenge. Av og til har jeg også litt knust spinat i før jeg steker.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg