Tapas Date Night

For en søndagskveld! Da klokken slo 20.00 i går, dro Daniel og jeg på Le Monde tapasbar for tidenes søndagsmiddag! -En diger tapasfjøl, full av kokkens utvalgte favoritter. Litt biff, litt fisk, tomatsalat, scampi, poteter, kyllingklubber, kjøttboller og you name it. Alt smakte himmelsk og til tross for at fjøla bare ble halvtømt, spiste vi til det gjorde vondt. <3 Jammen hadde vi lokalet nærmest for oss selv også. Åh, som vi koste oss.

Litt bildeknipsing ble det selvsagt også, men jeg forstår ikke bæret av det nye redigeringsprogrammet mitt Lightroom, og får derfor ikke fjernet disse gulskjærene i bildene som blir knipset innendørs på kveldstid. Noen tips? Jeg har sett youtubeklipp etter youtubeklipp, men jeg forstår virkelig niks nada. Finnes det en youtubefilm som kan forklare meg hvordan jeg bare lagrer et ferdig redigert bilde i Lightroom, så blir jeg også sjeleglad..

NÅ er det tid for ukens storhandel på butikken! En pakke skal også hentes, og jeg krysser fingre og tær for at det er julebordskjolen. Jeg klikket hjem en rød variant fra Asos  forrige uke og kan ikke vente med å prøve den på <3

Ønsker dere en knallstart på den nye uken! <3

28 kommentarer
    1. Kunne du skrevet et innlegg iløpet av denne uken hvor du deler ukens handel på bloggen? Kanskje inspirerer med litt sunne måltider og snacks?:)
      Ha en fin mandag videre!:)

    2. Malin: Hei Malin! Jeg tenkte faktisk at jeg skulle ha et slikt “i mitt kjøleskap” innlegg i dag, men ettersom vi drar til Island om tre dager kjøper jeg ikke inn så mye akkurat denne uken. Men neste mandag blir det kjøleskapstour med tips her på bloggen! Da er det normal-uke igjen 😀

    3. Holder dessverre på med photoshop og ikke Lightroom. Men når jeg tar bilder sørger jeg alltid for å stille inn hvitbalansen på kamera først, for å unngå så mye etterredigering i Photoshop.
      Det er også enklere å ta bildene i RAW format (om du ikke allerede gjør det). Da vil det først åpne seg et vindu hvor du kan enkelt redigere farger, lys og kontraster, før du kan gjøre videre redigering inni Lightroom. I RAW format blir også bildene skarpere og bedre, men tar også større lagringsplass på både PC og kamera. 🙂

    4. Tips: ta bildene i RAW-format, så kan du endre det etterpå. Hvis du ikke vil gjøre det, endre hvitbalansen på forhånd – sett den på “kunstlys”, men viktig å huske å endre tilbake når du går ut i dagslys igjen. Ellers kan du søke på hvordan du endrer hvitbalansen i ettertid på youtube, så kommer det sikkert litt mer opp!

    5. Hei Marthe!
      Du må stille hvitbalansen på bildene, skyter du i raw eller vanlig jpg? Jeg bruker ikke lightroom, kun photoshop, men når man åpner rawbildet i PS kan man stille hvitbalanse med en gang man åpner bildet. Vet ikke om du finner dette i lightroom, kan ellers anbefale PS på det sterkeste 🙂
      Gratulerer med nytt kamera, jeg bruker det selv og er kjempefornøyd! Legger ved en link, kanskje du får noe ut av den!
      https://www.utdannet.no/2015/07/endre-hvitbalanse-lightroom/

    6. Hei Pene Marthe! 🙂
      Kunne du lagt et innlegg der du skriver hva du ønsker deg til jul?
      Ha en super mandag!

    7. Lightroom:
      Legg inn bildene på vanlig måte, gå til develop. På høyre side er det en bar (eller du får den frem ved å trykke på pila som er på høyre side). Bruk innstilligene der for å redigere bildet slik du ønsker. For å bli kvitt gulskjær vil jeg tro tint og temperatur er gode steder å begynne. Ellers foreslår jeg at du bare prøver deg ut med de ulike verktøyene, så skjønner du fort hva de gjør:) Ellers kan du også redigere farger sammen, og hver for seg lenger nede.
      Er ikke så lett å forklare igrunnen, vet ikke om dette hjalp jeg:p
      Har aldri prøvd å legge inn allerede redigerte bilder, mn skulle tro du kan gjøre ca som vanlig: import – fra data (og ikke card) – finn filen der bildet er lagret.

    8. Nam, maten ser nydelig ut! Har dessverre ikke så mye peiling på redigeringsprogram. Ha en super uke, Marthe!

    9. Hei. Jeg bruker også lightroom. For å lagre bildene må du eksportere de. Bare merk alle bildene etter du har redigert de, trykk eksporter og velg hvilken mappe du vil lagre i 🙂 Anbefaler deg å se videoer/lese tips og bare prøve deg frem. Det finnes også masse filter du kan laste ned gratis, blant annet filter for å fjerne gulskjær i bilder 🙂 Lykke til!

    10. Hei! Kan du være så snill å skrive et innlegg hvor du tipser om gode, ikke så dyre steder å spise i Kristiansand – lusj/cafeene og middager, ting man kan finne på, hvor man bør dra ut og litt tips om byen generelt! Er ny i byen og hadde blitt veldig,veldig glad for det

    11. Tusen tusen takk for alle lightroom-tips her inne! Dere er geniale. <3 Jeg har nå prøvd meg litt frem og funnet ut av mer eller mindre alt jeg har lurt på. Tusen hjertelig takk! 😀

    12. Hei Marthe.
      Et lite tips mot gulskjær, er å begynne med kameraet ditt. Gå inn på meny og let deg frem til der det står hvitbalanse. Når du finner den, blar du deg bort til den det står en “K” på. Med denne kan justere fargeteperaturen på bildene dine. Skrur du ned, blir fargetemperaturen kaldere og skrur du opp, så blir den varmere. Dette gulskjæret sleit jeg masse med før, men så fant jeg ut måten man kunne løse det på, og det var å justere fargetemperaturen på kameraet.
      Dette kan du også gjøre i Lightroom, ved trykke på Develop og temperature på høyresiden.
      Forresten..jeg rekker ikke å sende deg fotoguiden på post, så kan jeg sende den til deg på mail, så kan du skrive den ut selv?
      Og en ting til ang gulskjær på bildet; skaff deg et polariseringsfilter og UV filter. Disse fjerner gjenskinn fra lyskilder og sollys, samt at de også fargene på bildene mye klarere og sterkere.
      Skaff også et tripod stativ og fjernkontroll, som du må under fotografering av nordlys. For å få frem fargene og bevegelsene på nordlyset, må du bruke lang lukkertid og da må kameraet stå i ro uten berøring. Ellers vil du ikke få de bildene som du ønsker deg!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg