8 tips til kampen mot søtsug!

Vi har alle vært der. Vi har alle hatt kvelder hvor vi desperater søker gjennom enhver kjøkkenkrok i håp om å finne noe søtt. Av og til klarer jeg å nøye meg med en liten rad kokesjokolade. Andre ganger trykker jeg i meg hele skuffen med lørdagens godterester. Hva gir det meg? Dårlig samvittighet, mindre lyst på god, næringsrik mat, og gjerne en oppblåst mage.. Mitt forhold til mat er og har alltid vært alt annet enn anstrengt. Det vet dere allerede alt om, så den talen skal jeg spare dere for, men det betyr ikke at jeg finner det intense søtsug noe mindre irriterende. -For hva skal jeg egentlig trykke i meg sjokolade etter sjokolade for? Hva får jeg ut av det? Annet enn et sukkersjokk? Under her får dere mine åtte tips mot å takle slike unødvendige cravings i hverdagen.



1. Spis små, regelmessige måltid for å holde blodsukkeret stabilt. Du craver sjeldent på full mage! Sørg også for at maten du spiser er variert og god. Husk, mat skal nytes! Jeg gleder meg dobbelt så mye til å spise en porsjon hjemmelaget middag som en lørdagsskål med smågodt. -Fordi jeg alltid spiser mat jeg elsker!

2. Cravings varer stort sett ikke lengre enn 10-15 minutter av gangen, så vent de minuttene før du bestemmer deg for å gå løs på godteskuffen. Distraher deg selv med å ta klesvasken! Eller en powerwalk? Eller en telefon til en venninne. Sjekk om du er like sugen på noe godt etterpå eller om det bare var et av dine svake øyeblikk!

3. Kjenner du cravingsene komme snikende innpå? Okei. Fortell deg selv at du skal kutte opp litt frukt, spise den først og så kjenne etter om godterisuget er like stort. Mest sannsynlig så er det ikke det, da den søte frukten lurer kroppen til å tro at den har fått snop. Frukt er jo egentlig vanvittig godt det også? Lag fruktsalat, en skål med frossne druer som du dypper i mango, eller frossne mangobiter som du nyter i en vaniljeyoughurt. Nom!

4. Drikk mer saft om du ikke liker vann. Dette også for å reduserer sult-følelsen som medbringer cravings. Det finnes så mange gode varianter om dagen! Zeroh er en storfavoritt her i hus, og disse kan man til og med lage sukkerfri gele av! Sukkerfri gele toppet med litt friske bær kan smake vel så godt som en pose sørlandschips.

5. Et supert triks mot søtsug er rett og slett å ta en powernap. Det behøver ikke å være lengre enn 15 minutt på puta! Hver gang jeg våkner opp fra slike deilige powernaps har hode og kropp omstilt seg, og jeg har ikke lengre det enorme behovet for å innta noe usunt. Mine cravings kommer også gjerne i 22.00 tiden om kvelden når jeg slapper av foran tven. Begynner kroppen da og skrike etter is og kjeks så går jeg heller og legger meg.

6. Du spiser det du har i hus, så sørg for å ha selvkontroll på butikken! Hvis målet ditt er det samme som mitt: å holde usunnhetene til helgen, så handle inn moderate mengder. Da slipper du å sitte igjen med en hel hau som frister deg utover både mandag, tirsdag og onsdagskvelden.

7. Okei, så spiste du en snickers på onsdagskvelden.. Kom deg videre! Ikke heng deg så opp i det. En sjokkis vil ikke ødelegge for innsatsen du har puttet inn i dagene før! Tenker du derimot “nå kan jeg like godt spise 10 sjokolader til”, vil kampen mot søtsuget bare bli enda hardere. Jo mer sukker du trykker i deg, jo mer har du lyst på, og jo vanskeligere gjør du det for deg selv. Sukker kan være like avhengighetsskapende som rus det!

8. Tenk deg om to ganger. Hvorfor har du så lyst på den sjokoladen? Er det fordi du er sulten? Vil du spise den fordi du ikke har noe bedre å gjøre? Stresser du? Hva vil den sjokoladen gi deg egentlig? Er svaret bare “oppblåst mage, og enda mer søtsug” gå heller for litt oppkuttet mango, eller en skål med knasende druer. <3

Eller bare tren regelmessig, og spis sjokkis hver dag..
Det viktigste er at du velger den livsstilen som gir deg glede.

25 kommentarer
    1. Åå Marthe, du inpirerer!
      Prøver virkelig å holde meg unna slike “jukse dager”. Men i dag hadde jeg meg både is, popcorn og drops! åå den følelsen etterpå er ikkje god. Gjett hvem som skal på gymmet i mårra!? Nå veit jeg hva jeg skal jøre neste gang. Ikkje la godesyka vinne over meg igjenn iallefall =)

    2. Jeg pleier alltid å pusse tenna når jeg får søtsug! Vinn-vinn! Rene tenner og jeg kommer ikke på noe som er verre enn å spise noe som helst etter bruk av tannkrem 😊det funker hvertfall for meg

    3. Tusen takk for supert innlegg Marthe!:-) Jeg har snop og chips fri for en periode nå, så det innlegget passet veldig bra! Trengte noen gode tips,så tusen takk 😀

    4. Så flott innlegg!
      Det er også som regel bare smaken av noe søtt vi har lyst på, ikke mengden.
      Så noe som fungerer på meg, er gjerne bare en liten teskje med noe søtt på. Da føler jeg meg tilfredsstilt samtidig som jeg ikke går helt av skaftet på en tirsdag 😉

    5. Jeg kjenner meg så godt igjen i punkt 7, at hvis jeg først har sprukket så kan jeg like godt bare hive i meg alt jeg kommer over. Men så forklarte en venn av meg det som at hvis man mister telefonen i bakken og den får en liten ripe, så fortsetter man ikke med å hoppe på den og kaste den i bakken igjen og igjen, du tar den opp og later som at ingenting har hendt. Det er det man burde gjøre når man har sprukket også 🙂

    6. Supert innlegg! Passet perfekt nå son jeg akkurat fikk et lite søtsug, haha<3 veldig gode tips. Skal prøve å huske på dem når cravingsen kommer snikende neste gang 😉 Håper dagen din har hørt bra så langt fine Marthe!

    7. Virker ikke som at du har tid til bloggen lenger. Det er stadige unnskyldninger og sene oppdateringer. Til å ha bloggen som jobb nr 1 så er det litt underlig å ikke ha tid med tanke på mange andre toppbloggere som tar seg tid, nettopp fordi dette er jobben deres.

    8. Hege: Så rart! Jeg har jo to oppdateringer mer eller mindre hver eneste dag 🙂 Mer innlegg enn det daglig tror jeg ikke det er så veldig mange andre som har? Om innleggene kommer klokken ni om morgenen eller seks om ettermiddagen varierer, men de kommer alltid, og det er jeg veldig fornøyd med 🙂

    9. Hei! Dette var et bra innlegg. Jeg og min kjæreste har utfordret hverandre i å ikke spise godis som nyttårsforsett i år, og vi har klart å holde det helt til nå!!!! helt sinnsykt, for vi pleide å spise en svææær pose smågodt typ annenhver dag tidligere. Litt av suksessen ligger i å gjøre alle former for GODTERI forbudt, og spiser man det har man tapt veddemålet/nyttårsforsettet. Men mye av grunnen til at dette har blitt det første vellykkete nyttårsforsettet ever her i heimen, må være premissene: vi har ikke gjort alle former for snop ulovlig, det er f.eks helt greit å spise kake/vafler osv, men dette overspiste vi sjelden og fikk heller ikke dårlig samvittighet. Samtidig er det også noen få næringsstoffer sammenliknet med hvis man ser på f.eks vingummi-godteri, som bare inneholder glukosesirup og andre næringsstoffer man ikke får noe nytte av. Tidligere har alt snop vært forbudt, og man klarer det i maks 5-6 uker om man er flink. Nå spiser vi kake i selskap og om man har bursdag f.eks, og om man har skikkelig søtsug (som fortsatt melder seg typ hver 2. mnd eller noe) så kan man bake hjemmelagde cookies med nøtter eller liknende, og spise dette med god samvittighet. Jeg har slitt skikkelig med dårlig kontroll med sjokolade og slik tidligere, og løsningen vi har nå har vært så befriende. Ser ingen forskjell på vekt, for trener mindre enn før, men slipper syklusen av å få ekstreme søtsug, som følger overspising av smågodt og sjokolade, som igjen følges av verdens dårligste samvittighet. første gang ever vi har klart å holde et nyttårsforsett, og har anbefalt alle som skal prøve å gjøre en forandring å ikke være så ekstreme mål, for da klarer man det aldri.

    10. Om søtsuget kommer snikende så går jeg å pusser tennene! Ingen søtsaker er godt etter en tannpuss!
      min kjære synes jo selvfølgelig at dette er skikkelig sært, men hallo! Det funker jo 😀

    11. Likte innlegget veldig godt! Når søtsuge siger inn tar jeg ofte meg en kopp te,yoghurt og/eller frukt 🙂 Men må innrømme at det hender jeg tar en sjokolade eller en is av og til også heheh :p

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg