Kylling med tomat og spinatrisotto

God kveld fra Stavanger dere! Nå er det verdens lykkeligste kvinnemenneske som oppdaterer dere her. Jeg har plassert stumpen min i godsofaen til bestemor og bestefar, og her har jeg sittet i mer eller mindre fire timer. Vel, med unntak for den halvtimen jeg var ute og løp på jakt etter ny mobil-lader. Hva var det? Årets sjette? Jeg glemte selvfølgelig min igjen på kontoret til Geir i dag tidlig. “Hva er det egentlig som er årsaken til at du glemmer så mye?” spurte bestefar under middagen i dag. “Stresser du om dagen?”. Nei! Det er akkurat det jeg ikke gjør! Er det noe jeg blir stresset av så er det å bruke uendelig med tid på å sjekke om alt er med meg til enhver tid. Jeg dobbeltsjekker aldri og satser heller litt for ofte på at ting går bra! Noen ganger ender det med en mistet bankbrikke, en manglende nøkkel eller en gjenglemt mobil-lader. -Men what the hell! Det ordner seg jo alltid?

Uansett! En ny mobillader har tatt plass i samlingen, og jeg har det helt fantastisk hos gamlingene. Jeg har fått klemt på alle fire allerede, og skravla går i ett! Kommentarfeltet har jeg helt glemt bort i ettermiddagstimene, så etter å ha oppdatert dere med gårsdagens middagsoppskrift skal jeg gå løs på godkjenningen av de fine ordene deres. Håper tirsdagen har vært like bra for dere! Også håper jeg selvsagt at oppskriften faller i smak <3 Bildene ble litt så som så da jeg lagde retten under dårligere solnedgangslys i går ettermiddag, men oppskriften blir jo ikke noe mindre bra for det! Risottoen var så vanvittig god at Daniel og jeg like godt spiste restene av den på skiva som kveldsmat. (Jeg lagde kylling for to og risotto for fire), men det abefaler jeg faktisk dere alle å gjøre.

Du trenger: 1. 4 sjalottløk 2. 2,5dl risottoris 3. 6-7dl utblandet kyllingbuljong 4. 2 fedd hvitløk 5. 1 pose babyspinat 6. En håndfull finhakket soltørkede tomater (kan sløyfes) 7. Litt smør til steking 8. Saften av 1/2 sitron 9. 8 asparges 10. To kyllingfileter 11. Litt basilikum (kan sløyfes) 12. Salt/pepper 13. Litt cherrytomater

Slik gjør du:
1. Start med å hakke 4 sjalottløk og 2 fedd hvitløk og fres dette i en gryte med litt matolje eller smør. Tilsett risottoriskornene og fres også disse litt blanke i smøret.
2. Bland ut 1 terning kyllingbuljong med 6-7dl vann og tilsett to og to desiliter i risottogryten av gangen. Når 2 dl har kokt inn, tilsetter du nye 2 desiliter til du er kvitt alt sammen. Da skal risottoen være klar!
3. Ha en pose babyspinat i en stekepanne med litt smør og stek spinaten myk. Vend den så inn i den ferdige risottoen, sammen med saften av en halv sitron, en håndfull finhakket soltørket tomat, og litt salt/pepper.

4. Stek kyllingfiletene i en varm stekepanne med smør til de har fått stekeskorpe på begge sider. Ha de så i en ildfast form med noen cherrytomater midt i ovnen på 175 grader i 15 minutt. La filetene hvile i 10 nye minutt.
5. I mellomtiden koker du aspargesen i litt vann. Ha gjerne og litt sukker og salt i vannet. Kok i 3 minutt, hell vannet av gryten og avkjøl aspargesen med kaldt vann så de ikke etterkoker og blitt vassne.

Håper det smaker! Det er jeg i grunn helt sikker på at det gjør <3

17 kommentarer
    1. Det så kjempe godt ut 🙂 Hehe ekke bare bare å huske lader og alt sånn når man skal på tur 🙂 🙂 Hehe du må kose deg masse.
      For noen herlige bilder og flink du er til å lage mat og hvor godt dt ser ut 🙂 fortsett sånn.

    2. Hvordan gikk det hos Geir idag da? Hadde han stått opp på rett ben med tanke på bankbrikkene? 😀 Hehe!

    3. Åh, det så bare nydelig ut! Er det noen jeg skulle likt og sett på Masterchef så er det deg 😀

    4. Nam! Dette så kjempe godt ut, Marthe!
      Jeg har et lite spørsmål til deg. Jeg har nå flyttet bloggen min fra eget domene og til blogg.no. Men jeg ser blogg.no ikke har noen funksjon for å importere innleggene fra den forrige bloggen. Så jeg lurer på hvordan du fikk til dette?

    5. Martine: Hehehe, det gikk overraskende bra! Han trodde jeg hadde kjøpt nytt spisebord til 50 000 da jeg sa “Geir, jeg har en dårlig nyhet”, så to glemte bankbrikker var visst ikke så galt :’D

    6. Victoria: Åå så hyggelig å høre 😀 Jeg håper derimot aldri jeg forviller meg inn på det programmet! Da er det nemlig fare for at jeg skjeller ut den sinte franskmannen. Hahaha! Jeg hisser meg sånn opp når han kjefter på de stakkars amatørkokkene :’D

    7. Linn Therese Dagsland: Hurra! Så bra 😀 Ai, der er jeg nok ikke så mye til hjelp. Ettersom jeg blogger for Nettavisen så tok de seg av alt av tekniske utfordringer for meg. De flyttet over alt av arkiv på et par dager, men jeg vet ikke om det er mulig å få dette til uten hjelp! <3

    8. Nam, du har så mange gode oppskrifter 🙂
      Skulle ønske jeg klarte å ikke stresse, men jeg må alltid dobbelsjekke alt fordi jeg vet hvor vims jeg er og glemmer alltid ting hvis jeg slapper av! Haha

    9. Er denne oppskriften regnet for 2 eller 4? Da tenker jeg ikke på kyllingen, men resten av ingrediensene 🙂 Ser helt nydelig ut!

    10. Du har blitt helt rå på oppkrifter og fine inspirerende bilder. Jeg skulle vise kjæresten min et godt eksempel på hva jeg mente en god blogg var og måtte vise til noen av dine innlegg. Spesielt ukesmeny ala marthe borge. Han trodde ikke engang på at det var du som hadde tatt bildene 😛
      Syns du er kjempeflink 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg