7 opplevelser bloggen har gitt meg

For en liten stund tilbake tikket det inn et leserønske i kommentarfeltet her på bloggen. Spørsmålet var om ikke jeg kunne oppsummere noe av det bloggen har gitt meg de siste fire årene, og da tenkte jeg vi kunne starte med noe av det jeg har fått oppleve på reisefronten! Land jeg takket være sponsorer har fått rumpen i gir til å besøke, og opplevelser og erfaringer jeg takket være bloggavtaler er blitt rikere <3 Spesielt syv land har jeg forelsket meg i, og disse har jeg remset opp under her. Måtte det bli mange flere. Karrieren min er jo ikke over enda!

Zimbabwe – Frivillig arbeid med babyløver
Høsten 2012 tok jeg av på min første utenlandsreise alene. Jeg kunne ha dratt til Danmark, men i stedet satte jeg meg på flyet til Zimbabwe. To mellomlandinger, 15 timer i luften og en natt i Johannesburg senere, var det endelig tid for å sjekke inn. Jeg bodde på et knøttlite rom bestående av to senger og et lite toalett, og dette delte jeg med en eldre, britisk dame. Aircondition var det selvsagt ikke, og grunnet farlig mygg måtte vinduet holdes igjen, så under nattens 35 varmegrader, sov vi under våte håndklær. Hihi! Det var på ingen måte luksus, men det var akkurat slik jeg ville ha det. 2 uker tilbrakte jeg sammen med babyløver, lokale og andre frivillige.

Stelte i stand løvemat, ryddet nedtrampede trær fra de ville elefantene, lærte en hau om utviklingen av løvebestanden i Afrika, besøkte barnehjem, dro på safari, og svømte i Victoria Falls. Jeg ble så glad i de lokale som jobbet på farmen at jeg hulket meg gul og blå på hjemreisedagen. Denne turen ville jeg aldri vært foruten.

Singapore – Bloggreise for åtte skandinaviske bloggere
En reise jeg ble sendt på i samarbeid med reiseselskapet Related. Min jobb var å bo på et av Singapores flotteste hotell, besøke x antall skyskrapere, spise x antall fem retters middager, oppleve alt Singapore hadde av parker og turistattraksjoner, og dokumentere det hele på bloggen. Målet var rett og slett å promotere Singapore som reisedestinasjon ved å vise frem alt det fantastiske som kunne gjøres, drikkes, og spises her. For ikke å snakke om shoppes… Min kjære Andersen var også med på reisen, og he-rre-gud som vi koste oss!

For å få sett hele Singapore på fem dager, fulgte vi hver dag en plan som var fullbooket av opplevelser fra 07.00 om morgenen til 00.00 om kvelden, og alt.. Virkelig ALT vi ble dratt med på var fantastisk.

Marokko – Min første surfeferie
Til Marokko dro jeg i februar i fjor! Rett og slett for å få oppfylle drømmen om å lære å ri på bølgene. Jeg reiste alene, men Lapoint campen var full av både drevne surfere og nybegynnere i alle aldre, så helt alene følte jeg meg likevel aldri. Hver dag satte vi oss i bilen og kjørte til stranden hvor de beste bølgene befant seg, og etter noen timer i havet ladet vi opp med deilig lunch og noen timer i solsteken. Jeg visste på forhånd at disse surfetimene ville bli bra, men at jeg skulle like denne sporten SÅ godt hadde jeg aldri forestilt meg.

Surfing er heretter blitt et must på enhver solferie jeg drar på. Er det surfeforhold så finner du meg i havet!

Sør Afrika – Safariferie
Safariferien jeg dro på med afrikasafari.no, sommeren 2012. For en opplevelsesrik tur! Hver dag sto noe nytt på planen, og etter 10 dager hadde vi vært på bush-walk, bilsafari i solnedgang, nattsafari, og elvebåtsafari. Jeg fikk lære om verdens største elefant, besøke et “sykehus” for hvite nesehorn, bruke en hel dag i Kruger National park, og oppleve flere av de flotteste utsiktspunktene fra toppen av fjellene i Sør Afrika. Nabolandet Swaziland fikk jeg også dratt til, hvor over 50 % av befolkningen var HIV-smittet. Nok en fin og lærerik reise!

Portugal – Shape Up bootcamp
Min første, og forhåpentligvis ikke siste treningsferie! Reisen var sponset av Shape Up, og Lapoint, vi bodde på Lapoint sin surufecamp, og trente med Shape Up sine flinke PTer hver eneste dag, flere ganger om dagen. Aldri hatt en sprekere uke, med så mange varierte treningsmetoder! Vi besøkte byens militærbase og trente med militærgutta, hadde surfetimer på Portugals beach, sto på paddle board, lærte pole dancing, dro på løpetur langs Portugals fjellklipper, trente crossfit i solsteken og yoga i solnedgangen. Nei, for en bra uke!

Belgia – Reise for journalister og bloggere
Enda en reise jeg fikk dra på i samarbeid med Related, hvor jobben min gikk ut på å promotere Belgia som reisedestinasjon. Litt av en drøm, når man blir tatt med på utallige restauranter for tre, fem og åtte retters middager! Vi bodde mitt i byen “Brygge” spiste belgiske vafler, blåskjell med pommes frites, besøkte sjokoladefabrikk for å lage våre egne belgiske sjokoladetrøfler, og en ølfabrikk for smaking av belgisk øl! Det var meg, en dansk moteblogger, og tre danske journalister, og himmel og hav som vi spiste og drakk. <3

EF språkkurs – Costa Rica
Hvor skal jeg starte med vakre Costa Rica? Hit dro jeg i samarbeid med EF i fjor sommer, og med hensikt å lære spansk, knipse bilder av skoleområdet, og dele opplevelsen med leserne mine. Også hit dro jeg alene, bodde i min egen digre leilighet med basseng og nøt hvert eneste minutt av hver eneste solskinnsdag. Jeg ble kjent med en hau av herlige EF studenter både fra Norge, USA, Danmark og Belgia, og fikk ikke bare lære spansk, men også surfe i Costa Ricas bølger, besøke landets regnskog, kjøre zip lining i fjellene, og bade på de lengste, mest kritthvite strendene jeg noen sinne har sett. For noen minner jeg fikk her sommeren 2014.

Det er enda flere reiser, land og opplevelser, men her er noen favoritter.
Håper dere liker innlegget <3 Vi skrives mer senere vi!

1. Så herlig!
      Var det dusj på toalettrommet der du bodde i Zimbabwe? Var det rent, og var vannet kaldt eller varmt?

2. Ahh, alt høres jo helt fantastisk ut! Du er skikkelig heldig 🙂 Jeg har så mange steder jeg vil besøke, men har ingen anelse hvordan jeg skal få det til hehe<3 Joda, det er jo å jobbe og tjene penger, ikke minst spare, og alt det der.. Men jeg får se hva det blir til, reise skal jeg uansett 😀
      Kanskje det hadde vært gøy med et innlegg om dine ti favorittland/destinasjoner eller noe lignende?! Husker ikke om du har skrevet et slikt innlegg før?

3. Nydelige Marthe! Så flink du er. Har selv vært i Costa Rica, utrolig vakert land med fantastisk hyggelige mennesker. Ønsker meg tilbake. Ha en fortsatt fin dag!

4. Stine E: <3 Glad du likte innlegget Stine. En post med mine favorittdestinasjoner generelt ville også vært hyggelig å skrive! 🙂 Skal notere meg det ned jeg <3 Jeg har ikke skrevet noe slikt før tror jeg!

5. Fy søren! Du har opplevd vanvittig mye! Du er veldig heldig:D jeg husker jeg har lest om det fleste av disse opplevelsene dine, Marthe:) gleder meg til å lese om flere:) Ha en flott kveld:)

6. Må si du har vært heldig som har fått oppleve så masse spennende og nytt ^^ Utrolig gøy dt må ha vært og for en opplevelse du har fått 🙂 tenker dt har vært gøy for deg 🙂 og nå venter en kjæreste tur som sikkert også blir knall bra 🙂 må si jeg er litt sjalu for at du får oppleve så sykt mye gøy 🙂 heldige deg, men så jobber du for det da så det går opp i opp, Hehe ^^ dt er bare så gøy lese innleggene dine , skriver ikke for mye og har masse bilder, kjempe flinke du 🙂 fengende bilder ^^