Ny uke – Ny ukesmeny!

God mandag! I dag klarte jeg å forsove meg til 08.07, hvilket betyr at månedens mål om å stå opp før 08.00 hver dag, ikke vil bli gjennomført. Haha, jaja får prøve igjen neste måned! <3 Opp kom jeg meg ihvertfall, og de siste tre timene har jeg vasket på hus. Tenkte jeg skulle plukke litt hundehår, og skrubbe litt gulv før huseierne kommer hjem. Ny ukesmeny har jeg selvfølgelig også satt sammen til dere denne mandags-formiddagen!

Legg gjerne igjen en kommentar om dere liker disse innleggene og finner inspirasjon i dem, så vet jeg om dette er noe jeg skal fortsette med, eller om jeg skal holde meg til de vanlige “ukens oppskrift” innleggene. Kjenner jeg gleder meg litt ekstra til å dele en ny rett med dere nå. Forrige uke hadde vi jo ingen her på bloggen! Skulle dere ha noen spesielle ønsker til middagsretter dere trenger oppskrift på, så hyl gjerne ut om det også. <3

Mandag – Spaghetti Carbonara
Mandag er for folk flest en litt tung dag, og da kan det være greit å lage en enkel, men samtidig godsmakende middag. Denne retten tar ikke et minutt lengre å lage enn pastaens koketid, og med litt skinke, bacon, torskebiter eller kyllingstrimler, smaker den helt nydelig. Her har dere en variant med bacon og parmesanost!

Tirsdag – Steinbit med søtpotetmos
En ny variant av hvit fisk! Torsk er supergodt, men steinbit er enda bedre. Spesielt med dette alt for deilige tilbehøret. Her får dere oppskriften på en rett som kan serveres både i hverdag og til fest! På toppen av steinbiten har jeg lagt et lokk av urter, sitron og pinjekjerner, og ved siden av har jeg litt grønt!

Onsdag – Pai
Skinkepai med …. gudene vet hva jeg ikke har puttet i den! Jeg elsker hjemmelaget pai med alle favorittingrediensene! Serveres nystekt og med en deilig tomatsalat til. Det kan være en kunst å få kantene rundt paien til å bli rette og pene, men uansett hvordan utseende blir, så smaker retten alltid himmelsk <3

Torsdag: Kyllingsalat
Åå, denne oppskriften fikk jeg av tante for halvannet år siden, og den er helt fantastisk! Jeg liker egentlig ikke å spise ren salat til middag, men denne kyllingvarianten med  mitt eget hjemmebakte focacciabrød til, både metter og smaker nydelig. <3 Det brødet må dere og bare prøve! Oppskriften på det finner dere HER.

Fredag – Laks med ovnsbakte grønnsaker
Er det mulig å bli lei av laks? Er man flink til å variere tilbehøret smaker det like godt hver eneste gang. Her har dere en variant med bakte grønnsaker toppet med litt creme fraiche, litt viltris og en dæsj tzatziki.

Lørdag: Tagliatelle med tomatpesto
Om du vil ha kjøtt i den eller ikke er helt opp til deg.  Smakfull blir retten uansett. Jeg valgte bare å tilsette noen skiver med spekeskinke, noen basilikumsblader og noen skiver revet parmesan. Ost på pasta slår aldri feil.

Søndag – Indisk kyllinggryte
Denne oppskriften fikk jeg faktisk fra en bloggleser for over et år siden! Tusen takk til deg som tipset meg om denne fantastiske middagen. Jeg har laget gryta ved flere anledninger og blir like fornøyd hver eneste gang. Indisk er helt ubeskrivelig godt, og spesielt når det lages på eget kjøkken. De gode krydderluktene preger ikke bare leiligheten, men hele nabolaget i to dager etterpå. Hihi. Server med ris og nanbrød, og NYT <3 

Håper noe av dette ser fristende ut! Kanskje Marthes matkasse blir neste? 
Hoho, det hadde vært noe! Klikk på bildene for å komme til oppskriftene <3

40 kommentarer
    1. Jeg liker veldig godt disse innleggene og synes de er veldig inspirerende!
      Trenger også litt nye ideer når det kommer til sunne og gode frokoster, lunsjer og kvelds! Så hadde vært koselig om du iblant iløpet av uken kunne postet innlegg der du tipser om ideer til sunne snackser, frokoster og slikt:)

    2. masse gode tips -eg har laget instagram wohooo -eg er helt håpløs vettu på sånne greier,men eg følger deg -eg heter Bomiso _inspiration
      usikker på om eg fikk det til,men eg følger hvertfall deg så det har eg klart :Dhahaha god mandag <3

    3. Jeg tenkte det var på sin høyeste rett at jeg kommenterte et innlegg. Jeg har lest bloggen din i hvertfall to år, og gud som du bare blir flinkere og flinkere. Du stråler god energi, har mange gode mattips, fin klesstil og et vakkert ansikt. Du er også utrolig klok – og det er gøy å lese dine kreative og kloke løsninger. Følte bare veldig for å rose deg etter et par år med stille beundring. Klem

    4. Det er veldig inspirerende med ukesmeny! Men hvilken dressing bruker du på kyllingsalaten? Jeg har sjeldent dressing på salaten, fordi jeg ikke finner en jeg synes er veldig god:) ha en flott mandag, fine Marthe:)

    5. Hei Marthe! Ååå ja, jeg stemmer for Marthes matkasse altså – for her var det MYE godt! 😀 Naaaam! Paien og indiske gryta skal jeg få prøvd denne uka i alle fall! Takk for flotte middagstips du 🙂 Håper du har hatt en fin ukestart. Klem<3

    6. Ukesmenyene du legger ut er til stor inspirasjon for min egen ukesmeny som trenger litt variasjon siden jeg lever hybellivet! Så dette er definitivt et innlegg jeg setter pris på. Men hvorfor ikke gjøre begge deler; ukesmeny og en ny rett i ny og ne, i et eget innlegg? Kommer jo så mange gamle opprskrifter som jeg nesten har glemt når du legger ut en ukesmeny!
      Må også bare få takke for at du sprer så mye glede og inspirasjon til å skape en god hverdag. Ingenting er som å titte innom inspirasjons og motivasjons bloggen til Marthe Borge!

    7. Takk for at du deler så mange gode oppskrifter! 🙂 Men kunne du ikke legge ut oppskrift på den pizzan på øverste bilde? Den så jo helt himmelsk ut! 🙂

    8. Ida Rygnestad: Hei Ida! Hihi, det ville ha vært moro. Ingen bloggere som har prøvd seg på det enda :’D Neida, jeg får holde meg til oppskriftsinnleggene mine. Gøyeste jeg vet det, å blogge om mat. Haha <3 Tusen takk! Håper mandagen din også har vært fin. Her har vi akkurat kost oss med Marthes pulled pork burgere 😀

    9. Hedda Kalfoss: Du kommer rett inn på oppskriftsinnlegget ved å klikke på bildene av kyllingssalaten 😀 Tusen takk Hedda! Det håper jeg du og har hatt <3

    10. Selv synes jeg at både ukesmeny og nye oppskrifter er veldig inspirerende. Så jeg håper du kan fortsette med begge deler! Alt høres veldig deilig ut! Håper du har hatt en fin start på uken!<3

    11. Jeg elsker disse innleggene! Har selv laget ukesmenyer med inspo fra disse innleggene 🙂
      Ønsker deg en fin uke Marthe 🙂
      Klem

    12. jepps måtte bite i det sure sure gresset og krype rundt i eplene litt,men ble til altså 😀 I luv it!!!!!
      Nå er ikkje eg fortograf som deg da,så ikkje forvent de helt store sprellene 😀

    13. Det er så gøy med disse(og alle andre innlegg)! Jeg finner masse inspirasjon i dem! Det er så vanskli å finne ukesmeny, men blir mye lettere når jeg kan lese dette:D takk !!

    14. ååh, det så utrolig godt ut! må nesten prøve alt sammen<3 hihi, gjerne fortsett med slike innlegg. får så himla lyst til å lage mat selv da!:)

    15. Å, naaam! Så sykt mye god mat 😀
      Fikk lyst til å lage den laksemiddagen, paien og kyllinggryta nå med en gang 😀 hihi 😀

    16. Liker veldig godt at du legger ut middagsmenyer for en hel uke – veldig god insparasjon også har vi flere ting å velge mellom 🙂 Fikk lyst å lage alt jeg med så fine bilder av all maten!

    17. Kan godt komme med ønsker jeg:OG btw jeg lagde carbonaraen i går 🙂
      One Pot middager f eks, middager som du kan lage mye av, for så å varme opp igjen dag to.
      Variasjoner, feks, LAKS – 3 måter å tilberede laks.
      Middag på budsjett..
      PASTA RETTER – KALDE GJERNE. (lunsj style)
      Supper med masse digg nedi ( sånn det blir litt mer mat ut av det)
      SUSHI /& MAKI varianter man lett kan gjøre hjemme 🙂
      Da har jeg delt noen av mine forslag 🙂
      HA en flot dag Marthe mor 🙂
      Klem fra MARTHE I ÅLESUND 🙂

    18. Jeg skulle ønskw du kunne lage noe vegetar (gjerne vegan) mat!?☺️ Godt for miljøet, helsen ig dyrene

    19. Liker disse innleggene kjempegodt! Du er så flink 🙂
      Det hadde vært gøy med litt bakverk, det er favoritten! Noen spennende boller kanskje?

    20. Kristin: Hva mener du med små porsjoner? Jeg ser fire fiskefilèter, en svær pai, en hel pizza og en hel gryte indisk kylling med tilbehør? xD Klarer på laaangt nær alt dette selv!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg