Ukens løpeplan – Uke 40

Heldige meg som har fått så stor veranda og trene på! Trenger ikke treningssenter jeg, så lenge sola skinner! Tidenes utsikt har vi også her! For en luksus <3 Mine nye hvite joggesko har i dag fått komme på, men det ble bare for en fotoshoot.. Dagens økt ble kanskje ikke fullt så overraskende utsatt til morgendagen, men DA snakker vi intervalløkt også! Daniel begynner å bli lei av å høre på at jeg informerer han om mine store løpeplaner uten å gjennomføre en eneste av dem, så i dag satte jeg opp en tre dagers plan og tok ham i hånda på å gjennomføre alle tre økter sammen med han. I morgen starter galskapen, og vet dere hva? Jeg gleder meg.

Onsdag – Intervalltrening:
Varm opp i 15 minutt hvor du starter rolig og øker tempo mot de siste fem minuttene. Løp så intervaller. 5-5-4-3-2-1 hvor du mellom hver intervall legger inn en pause på halvparten av det du har løpt. Altså 2,5-2,5-1,5-1-30 minutt/sekund. Jogg så rolig ned i 10 minutt. Denne økten skal jeg begi meg ut på sammen med Daniel i morgen ettermiddag! Wææ, jeg gleder meg! Gud så godt det skal smake… etterpå.

Fredag – Motbakkeintervaller:
Varm opp i 15 minutt hvor du jogger rolig i starten og øker tempo mot de siste 5 minuttene. Finn en bakke på ca 200 meter og løp den opp 10 ganger. Pausen her blir å gå rolig ned igjen. Dette skal være en tøff økt hvor du mot slutten ligger veldig nære makspuls. Etter de 10 bakkeintervallene jogger du rolig ned i 10 minutt.

Søndag – Langkjøring:
Løp en 45 minutters langkjøring. Varm opp i 15 minutt med veldig rolig jogg. Helst med en puls på sone 1. Øk så tempo og løp 30 minutt sammenhengende, men fremdeles i rolig tempo. Pulsen skal bare ligge i sone 2. Avslutt med fire stigningsdrag på 60-80 meter, hvor du gir absolutt alt. Jogg så rolig ned i 10 minutter til.

Burde ikke dette være overkommelig da? Jeg har troen!

Kanskje flere vil hive seg på løpeplanen? Spør meg hvis noe er uklart <3

35 kommentarer
    1. Hei! Herlig løpeplan, planlegger å begi meg ute på den selv denne uken. Men har et spørsmål til den første; du springer altså i hardt tempo i fem min og så nedover? Øker du da hastigheten på slutten, altså på det siste minuttet er det “alt du har”?

    2. Gleder meg allerede til å prøve løpeplanen! Fint at du deler litt trenings inspirasjon til oss!

    3. Wow Marthe!:)) nå ble jeg inspirert!! Jeg blir med på utfordringen:)) men Marthe, kunne du forklart meg hvordan man gjorde de intervallene for onsdagen, jeg skjønte ikke. Hvor lenge skal du løpe? Hvor skal man løpe? Takk på forhånd!:))

    4. camilla: Sportsbhen er en eldgammel variant som jeg har hatt i sikkert 10 år. Jeg aner ikke hvor den er kjøpt, men shortsen er fra Gina Tricot og skoene fra G max 🙂

    5. Camilla: Ja! Selvfølgelig 😀 Du løper først en 5 minutters intervall. Altså 5 minutt sammenhengende i et tempo som gjør deg middels sliten. Så tar du 2,5minutts pause hvor du velger mellom å stå eller gå rolig. Så gjør du det samme om igjen, før du trapper ned til å løpe 4 minutt, og ha 2 minutters pause. Såå løper du 3 minutt, har 1,5minutts pause, 2 minutt, med 1 minutts pause og til slutt 1 minutt med 30 sekunds pause 😀 Skjønte du det? <3

    6. Maja: Nei, jeg tror jeg er så ferdig på slutten at jeg bare må prøve å holde ut, men hvis du er litt sprekere så er ikke det en dum idè! Du kan jo kjenne litt etter. Hvis du ikke føler deg sliten nok etter 5-5-4-3 så kan du gi litt ekstra på de siste to 😀

    7. Tina: Å disse skoene er magiske. Jeg har alltid bare løpt rundt i Nike og dårlige crossfit-sko uten såle omtrent, men så tok Daniel tak og sa jeg ble nødt til å investere i ordentlige adidas-løpesko med tykk gummisåle. Disse er helt topp! Føler jeg flyter både på asfalt og i annet terreng. Jeg kjøpte dem på G-sport, men på salg i Danmark for 700kr så jeg er ikke sikker på om de har den inne her i dag? De har ihvertfall mange andre gode adidas-løpeskovarianter på butikker som g-sport og XXL. 🙂

    8. Takk Marthe!:) nå skjønte hvordan man skulle gjøre det;)) håper du får en fin løpe økt idag, kos deg!<3

    9. Er det kveldsmaten din på bildet?:)) så ganske så godt ut! Og spiser du alt dette til et måltid?
      Foressten lurte jeg på om du kunne ha en spørsmålsrunde angående trening og kosthold en dag kanskje?:)

    10. Malin: Nei, jeg spiste skivene og youghurten til lunch 🙂 Jeg har ikke så mye å komme med på trening og kostholds-siden altså. Jeg spiser liksom det jeg vil til enhver tid og følger ikke noe spesielt kosthold. Ellers trener jeg bare ved å løpe og ta litt styrkeøvelser hjemme på stuegulvet. 3 ganger i uken om jeg er flink! Hehe 🙂

    11. Hei marthe! Hvor har du fått tak i den nydelie moods of norway strikkegenseren din? Den er jo helt fantastisk fin!!😍😍

    12. Høres ut som en veldig god plan 🙂 Samboeren og jeg jogget 35 minutter i går, skal det samme i morgen, og så tar jeg ei egen økt med styrke på fredag 🙂

    13. Synd vi kjøpte oss en tredemølle til 3000 her i vår. Den er langt fra så god som din ser ut som, men men. Bruker den mest når det er glatt eller vått ute 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg