Ukens snacks: Hjemmelaget nøttebar

Jeg hev meg like godt på en søndagsåpen butikk for å handle inn til hjemmelaget nøttebar med en eneste gang. Når jeg først craver noe, får jeg det bare ikke ut av hodet… SÅ da ble det hjemmelaget energibar/nøttebar som søndagssnacks på meg. Dere ser at de smaker godt ikke sant? Hihi, jeg var litt redd for at jeg ikke ville få det til å bli stivt nok, men det gikk jo som en lek! Ante ikke at det var så lett å lage så gode barer! Dere må bare prøve selv. Her tror jeg faktisk det er umulig å feile. Man kan gjerne ha rosiner, eller andre tørkede frukter i også, men jeg har ikke så mye til overs for tørket frukt, så her gikk det i nøtter og bananflak. HELT nydelig smakte det!

Hva gjør dere på denne søndagen? Kanskje vi er flere som har stått på kjøkkenet og kokkelert i dag? Nei, de fleste er vel ute og nyter solen! Jeg skal ærlig innrømme at jeg måtte ut og legge meg litt på min nye veranda jeg også i dag.. Jeg måtte jo vente på at nøttebaren skulle kjøle seg ned, så da la jeg meg like godt i sola og startet på boken til Cathrine “Selvskryt”. Kanskje jeg legger meg ut igjen med en nøttebar, en halvtime før jeg begynner på middag! Biffstrimler med pesto, tagliatelle og litt grønnsaker står på søndagsmenyen, og når klokken slår 20.00 legger jeg fra meg pc, og Daniel fysikkboken for litt avslappende tvkos. Alt for Norge går jo i kveld!

Du trenger: 1. 0,5dl eplejuice 2. 3dl honning 3. 200g store havregryn 4. 350g nøtter (Jeg brukte cashew, peanøtter og mandler) 5. 50g tørket banan 6. 1ts kanel 7. 1/2ts salt 8. 1ss kokos

Slik gjør du:
1. Start med å måle og hakke opp alt av nøtter, mandler og bananflak.
2. Hell alt sammen i en bolle med kokos og 200g havregryn.
3. I en kjele koker du opp eplejuicesaften med 3dl honning, salt og kanel.
4. La dette småkoke i 5 minutt, og hell så over nøtt/kokos/havreblandingen.
5. Rør godt så alle ingrediensene blir godt vendt inn i honning, og la stå på svak varme i 5 minutt til.
6. Hell den seige blandingen over i en form med bakepapir, trykk alt sammen ned med en gaffel, og avkjøl på kjøkkenbenk før du setter formen i kjøleskapet for å stivne helt. La den gjerne stå i 3-4 timer.

Skjær opp i små “nøttebar-porsjoner” og surr hver enkelt inn i litt matpapir med hyssing rundt! <3

Neste gang skal jeg ha pistasjnøtter også i <3
Så det godt ut? Vi sees igjen allerede om en times tid vi!

17 kommentarer
    1. MMM, så deilig! Også å kunne putte i akkurat det du vil er jo helt fantastisk! På den litt usunne fjellturen så går jo det an å dyppe de i sjokolade før de tørker, også droppe kvikk lunsjen 😊😊 fantastisk marthe, du har alltid sånne knalle tips som er enkle å gjennomføre og helt sikkert bedre enn de du får kjøpt!!

    2. For rundt et år siden var jeg på jakt etter noen gode oppskrifter på energibarer. Jeg kom dessverre ikke over noen jeg syntes fristet.. Denne derimot så kjempegod ut! Tror jeg skal prøve å få laget de i nærmeste framtid! Håper du nyter søndagskvelden<3
      Og til forrige innlegg, jeg holdt på å glemme skal vi danse jeg også..! Rakk heldigvis å se slutten da 😉 Fikk du forresten med deg at Adelen falt? Heldigvis røk hun ikke ut.
      Jeg har prøvd ut en klatrepark her i Drammen i dag! Det var kjempegøy og selvfølgelig litt krevende 🙂 Elsker slike utfordringer!

    3. Dette så fantastisk godt ut! Må prøves.
      Lurer på ca hvor stor form du brukte? 🙂
      Digger bloggen din!

    4. Disse så jammen gode ut! Endelig noen med få og enkle ingredienser som ser knallgode ut. Disse må prøves 😀 prøvde meg på noen slike barer for en stund tilbake, da hadde jeg små biter av mørk sjokolade i de, kjempegodt! Problemet er bare at når jeg prøvde så ble det ikke barer det ble bare rot og en stor røre. Kanskje denne oppskriften er bedre? Det gjenstår bare å prøve 🙂 Ha en fortreffende uke, Marthe! Ikke slit deg ut med flyttingen, Hehe 🙂

    5. Line: Jeg brukte en 24x12cm form, så den er ikke av de største, men bruk heller denne eller et hakk mindre. Nøttebarene er best når de får litt tykkelse 😀

    6. Stine E: Å så bra at du syntes denne så fristende ut 😀 Neii! Det fikk jeg ikke med meg. Herlighet, jeg blir nødt til å kjøpe Tv2 sumo og se de tre forrige episodene i reprise en kveld jeg har noen timer til overs 😀 Haha!

      Klatrepark høres herlig ut! Elsker slikt <3 Tipper du fikk en super avslutning på uken 🙂

    7. Åh, disse skal jeg prøve meg på no i kveld 🙂 Må bare på butikken å handle inn 🙂
      Bruker ikke å kommentere så ofte, men liker bloggen din 😛

    8. Aah 😀 Måtte prøve meg på denne ja! Satt den nylig inn i kjøleskapet – den var hvertfall knallgod da jeg prøvesmakte den!

    9. Dette var jo sykt godt!! Bare at mine ble ikke helt stive, fortsatt litt seie og de har stått over hele natta😅 kanskje jeg tok for mye honning…
      Hvordan honning brukte du? Eller hva tror du kan være feilen?😅

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg