18 things i wish i knew sooner

♥ Folk dømmer deg på langt nær så mye som du tror. Arbeidskollegaer har nok med å tenke på seg selv, og medelevene i klassen fokuserer like mye på hva du tenker om dem. Slutt å bry deg om hva alle andre mener.

♥ Ikke tro på alt du hører. Det finnes så uendelig mange mennesker som ikke stiller spørsmål til det de blir fortalt. Synes du informasjonen du mottar virker mangelfull eller feilaktig, så undersøk det før du sier deg enig, eller deler påstanden videre. Ikke vær redd for å si imot majoriteten. Majoriteten har ikke alltid rett.

♥ Hangovers blir bare verre med årene. En “tre netters på rad” blir aldri det samme som da du var 18.

♥ Venner, kjæreste og familie er de som former deg mest. Sørg for at dette er mennesker som vil deg godt. Mennesker som ikke har annet enn god innflytelse på deg og ditt humør. Du skal ikke gå hjem fra venninnen din og føle deg tom for energi. Har du en kjæreste eller selv et familiemedlem som ikke gir deg noe som helst godt? Ikke vær redd for å kutte personen ut. Livet er lettere å elske når det deles med fine støttespillere.

♥ Å feile er ikke verdens undergang. Det er 100% umulig å unngå, så hvorfor ta så på vei? Kom deg videre, og fokuser på dine neste mål. En feil blir til suksess når du lærer av den.

♥ Penger brukt på opplevelser gir lengre glede enn penger brukt på materialistiske ting. 

♥ Noen folk bare elsker å prate. Spesielt om seg selv og sine verdensproblemer. Dette er forhåpentligvis ikke mennesker du omgås 24/7, men når du først treffer på dem: Still dem spørsmål, og la dem få minst 60% av ordet. Bare gi dem den gleden av plass. Ingen kan kalle deg frekk for å lytte litt for mye.

♥ Den verste måten du kan bruke tiden din på er å baksnakke.

♥ Det er vanskelig å finne mennesker som man klikker med på et dypt nivå, og det er helt okei. Du kan ikke forvente å “bonde” med flesteparten av menneskene du prater med. Det er ufattelig mange mennesker der ute!

♥ Ikke freak ut om du ikke har livet ditt planlagt til punkt og prikke i en alder av 23. Livet er ikke et racerløp. Er ikke målet å leve i 90 år? Da bør du ha mer enn nok tid på å skaffe deg en karriere, få deg en familie, og reise jorden rundt. Stress ned! Du finner ut av det.

♥ Nyt hvert minutt av “i dag” for du er ikke garantert at det vil komme en “i morgen”.

♥ Selvsikkerhet er nøkkelen til suksess. Med en god dose selvtillit kan du få nesten hva som helst. Foreksempel gutten du trodde var alt for bra for deg, eller jobben du trodde du ikke engang kvalifiserte til.. Du kommer hinsides langt med riktig dose selvtillit! Dessuten er det superattraktivt.

♥ Ikke evaluer mennesker ut ifra ting de sier, men ting de gjør. Det er måten de handler på, som forteller deg sannheten.

♥ Det er ikke egoistisk å si “nei”. Ikke vær så opptatt av å “please” alle andre hele tiden. Har du ikke lyst? Si nei! Ikke si ja til å være med vennene på noe du ikke egentlig orker, eller enda verre… Kanskje. Det er enklere å si “kanskje” enn nei, men et “kanskje” vil medføre enda flere spørsmål, enda mer mas, enda dårligere samvittighet, og enda et “ja”. Bare kom med et klart nei! Aksepterer ikke venninnen din at du ikke kan være med på alt, eller gjøre henne alle tjenester i verden, så sier det mer om venninnen din enn deg.

♥ Kjærlighetssorg er bare midlertidig. Du kommer over det!

♥ Ønsk deg det du allerede har. Ikke glem å være takknemlig.

♥ Ikke døm noen du ikke har pratet med mer enn 5 minutt. 85% av gangene tar du feil. En person du i en diskusjon er dypt uenig med, kan ha mer til felles med deg enn du tror. Gutten på bakerste rad i klasserommet som du aldri har snakket med, men som garantert er en taper fordi han bare spiller dataspill, kan være kjempeinteressant! Gi folk en sjanse! Ellers vil du kanskje gå glipp av noe supert.

♥ Do a job you love, and you will never work a day in your life. 

Håper dere liker innlegget <3 Hihi, her har jeg virkelig gått inn i tenkeboksen!

54 kommentarer
    1. Hei Marthe! Åååh, ble nesten litt rørt av dette innlegget jeg <3 Og jeg er så enig med deg i det du skriver, men det er fort gjort og "glemme" hvor godt man egentlig har det.
      Ha en fin tirsdagskveld 🙂 Selv ligger jeg på sofaen, mens regner plasker ned ute. Egentlig litt godt ^^ Klem<3

    2. Takk for noen kloke ord, Marthe! Du er til stor inspirasjon 🙂 Jeg lider av litt dårlig selvtillit, men må si disse ordene hjalp meg mye!
      Fortsett den gode jobbingen, og hver den den gode personen
      du er:)
      Ha en fin kveld videre, hilsen Line 🙂

    3. Ida Rygnestad: Hei Ida! Å <3 Så herlig å høre 😀 Jeg hadde såå mange flere punkter å komme med, men innlegget ville jo blitt milelangt. Hihi! Jeg får heller kjøre en "runde 2" om en stund 😀 Tusen takk. Du må også ha en alle tiders tirsdagskveld. Deilig å bare ligge inne når regnet plasker ned utenfor <3

    4. Kjempe kjekt, og utrolig motiverende innlegg! Takk for kjempe fine tips, Marthe! Det er så utrolig lett å glemme at vonde ting faktisk tar slutt en gang, og at etterpå er du mye sterkere en før! Hehe, uansett så håper jeg du har det bra, det fortjener du så absolutt! Bloggen din er forresten veldig kjekk og motiverende nå, det har den for så vidt alltid vært, men elsker disse tipsene og diy innleggene du kommer med nå! Ha en super uke, nydelige deg<3

    5. Angående punkt nr.7 så hadde jeg en tidligere venninne som presterte å kalle meg frekk for å lytte for mye. Hun sa at dersom hun ønsket noen som hørte på problemene hennes kunne hun like så godt skaffe seg en psykolog i stedet… Haha, uff sier jeg bare!
      Elsker innlegget, og må si at du virkelig stråler om dagen Marthe<3

    6. Martine: Hahaha, hjeeelp! Jeg håper ikke dette er ei venninne den dag i dag! Huff, noen folk.. <3 Må nesten bare le :'D Hyggelig å høre at du likte dette innlegget 🙂

    7. Du har et godt hjerte, Marthe! Digger at du er en annerledes blogger, som ikke retter oppmerksomheten kun mot deg selv og ditt. Takk for at du bruker din mulighet (og din jobb) til å påvirke andres liv 🙂

    8. Et utrulig bra innlegg! Likte alle pungtene, og det fikk meg til å tenke, og ikke minst “slappe av”.. for herlighet, hva er det jeg stresser med? Jeg er bare i alderen 20 år,jeg har trossalt “hele livet” forran meg..!
      Det var akkurat dette innlegge jeg trengte å lese nå. Tusen takk. Mange mange gode “råd!” 🙂
      Ha en super fin kveld videre!

    9. Dette innlegget likte jeg selv om jeg ikke er enig i alle punkter, men det kommer kanskje av hva en har opplevd selv. Jeg er helt enig i å ikke dømme noen på forhånd men gi folk en sjanse, men synes kanskje du motsier deg selv på noen av punktene fordi du skriver at man skal evaluere folk ut i fra hva de gjør, ikke hva de sier og at om ikke venner eller familie gir deg noe godt så ikke vær redd for å kutte slike personer ut.Livet er lettere å leve når det deles med fine støttespillere skriver du. Man velger ikke sin familie, den er der for alltid, men jeg har en søster som krever mye av meg og mine foreldre fordi hun har spiseforstyrrelse og nesten døde. Hun har vært syk i mange år og gir meg ikke noe annet enn stor irritasjon når hun ikke ser selv at hun lager mye familieproblemer og slitasje men jeg tenker heller at det er meg som en god støttespiller hun trenger nå og ikke at jeg kutter henne ut selv om mye av min energi går med til henne. Hun er jo syk. Det er jo ikke egentlig hun som handler men sykdommen. Hva med å være den som støtter andre i en vanskelig situasjon, ja nettopp se hva de gjør, ikke hva de sier.

    10. For et supert innlegg!:) tusen takk for en liten reminder på flere viktige ting jeg har glemt, men som jeg innerst inne vet:)

    11. Kathrine: Så bra <3 Nei, selvfølgelig kommer alt litt an på situasjonen. Jeg er sikker på at søsteren din ikke vil verken deg eller familien din vondt. Hun er syk og trenger dere i denne vanskelige perioden. Da er det en helt annen sak. Har du derimot en venninne som bare ler av deg, drar deg ned eller snakker dumt om deg bak ryggen din, så synes jeg ikke du skal være redd for å kutte henne ut fra livet ditt. 🙂 Håper det ordner seg for søsteren og familien din. <3

    12. Tusen takk<3 Dette trengte jeg 🙂 Har du noen bok tips? Begynnt å lese bøker. Leser New York serien, Jojo Moyes, Et helt halvt år og Den ene pluss en 🙂 Ha en fin kveld og kos deg <3

    13. Såååå mange fine og kloke ord, Marthe! Jeg er bare nettopp fylt 18, og har ikke likemye erfaringer i livet som deg, men skal prøve å ta til meg ordene allerede nå :)) Håper du får en super, duper, fantastisk kveld! <3

    14. Dette var skikkelig fint! Hahaha, er det ille at jeg nesten begynte å gråte? Hørte på Nothing Like Us i bakgrunnen da, til mitt forsvar. Elsket dette innlegget <3 Du er så klok, og du lyser positivitet! Trengte denne

    15. Blir så glad når du kommer med slik innlegg! Takk, trengte virkelig en liten påminnelse om enkelte av punktene dine! Ha en fin uke 🙂

    16. Tusen takk kjære deg! Du er så flink til å spre inspirasjon og motivasjon i hverdagen! Klikker innom deg hver dag og sitter alltid med et smil om munnen! <3

    17. Jeg kommenterer aldri, men leser alltid. Nå blir et unntak, ikke fordi det er det beste innlegget du har skrevet men fordi du må vite at du er svært motiverende

    18. Marthe!! Bloggen din er virkelig hva man kaller hverdagsglede! Kom akkurat hjem fra jobb og har en uke med mye på planen nå, men dette hjalp meg virkelig!! Du er god du<3 Stå på, jeg digger deg! Ønsker deg virkelig ALT godt<3

    19. Fantastisk innlegg og eg er veldig enig med deg.
      Eg er derimot helt uenig om at man ikkje kan velge familien sin…..at noen er syk i familien da stiller man opp som man kan,men ikkje på bekostning av ens eget liv eller fordi du SKAL
      Eg har kuttet ut familiemedlemmer da eg ikkje ønsker å omgåes mennsker av sånn karakter som forsurer livet mitt og ikkje er oppbyggende. Alle har vi folk i familien som ikkje er våre beste venner eller vi er like glad i eller liker like godt som andre…..det er ulikt fra folk som er oppegående klarer seg selv med eget liv som gjør sitt beste for å forsøple ditt…da velger man dem vekk…utrolig enkelt:D
      Familie er det viktigste..for meg er også familie de man ikkje deler blod med….de beste vennene, spesielle personer,noen man har en connection med som man ikkje nødvendigvis ser hver dag eller hele tiden.
      Nå har eg mistet mye familie -de med samme blod og navn og skal eg da være foreldreløs og være uten andre enn venner bare fordi eg velger å ha i livet mitt ikkje har rett tittel?
      Noen er mer enn en venn -som en bror,,,,som en tante,,,,,ikkje sant…selvom de ikkje er det via blod 🙂
      Kjærester kommer og går men familie består….også den valgte <3

    20. For det 1.: Et flott innlegg! Jeg tenker heldigvis over mye av dette hver dag. Men fort gjort å glemme av noen av punktene. Skal notere meg de og ha tilgjengelig som påminnelse. Supert innlegg! For det 2.:Gratulerer så mye med gårsdagen flotte, vakre, nydelige, flinke Marthe 🙂 ser du koste deg masse i går og det er så godt å se. Stor klem <3

    21. Hei! Jeg bare lurte på hvem som har laget designet ditt? Og om du vet om noen som lager gratis eller billig design/header? Hadde blitt glad for svar:)

    22. Åhh skulle så ønske jeg tok det første tipset ditt når jeg var yngre også. Ting hadde vært så mye bedre hvis jeg ikke brydde meg hva andre tenker om meg! Jeg fyller selv 23 i år,men det er ikke før i desember 🙂 Må også innrømme at jeg stresser litt med og få meg frisk og inn i arbeidslivet. Jeg er bare 22 år,så jeg har en haug av tid på meg. Et annet tips jeg må følge er og ikke sammenligne meg med andres liv. Andre lever et helt annet liv,og med deres egne problemer og ting. Elsket dette innlegget Marthe 🙂

    23. Dette var et utrolig fint innlegg. Du skriver så utrolig bra! Jeg er i mange av de situasjonene du skrev i dette inlegget og jeg er glad jeg leste det, for det fikk meg til å føle meg bedre! Så tusen takk… <3 du gjorde nettopp dagen til en forvirret 20-åring mye bedre :*

    24. Slike innlegg er supre! Anette Haga hadde ett lignende på sin blogg da hun fylte år.. Nei, jeg bare elsker dem! Tenk at jeg kan lære ting som dere brukte lang tid på å finne ut av! Tusen takk 🙂 Håper onsdagen din blir bra<3 I Drammen pøseregner det..

    25. Ingelin Rystad: <3 Så gøy at du har begynt å lese Ingelin! Å jeg har mange! Ta en titt i kategori "bøker". Der finner du alle mine bokanmeldelser 😀 Tusen takk, jeg håper du fikk en fin tirsdagskveld selv 🙂

    26. Det gjør virkelig dagen min å lese bloggen din! Spesielt en regnfull dag som dette!! Men jeg elsker bloggen din fordi du legger så mye i den, både arbeid og personlighet uten å bli for personlig, og det liker jeg. Dessuten liker jeg tankegangen din om at det er bedre med ett innlegg for lite om det bare skal bli sånn kjapt og halvgreit innlegg. Mye mer interessant å lese på noe som er skikkelig gjennomført! <3
      Av egen erfaring har jeg skjønt at (hvertfall veldig ofte), så er det de "nerdete" guttene som er morsomst! Opplevde dette i militæret da man ikke kunne dømme folk på klær osv, men heller måtte bli kjent med personen som var foran deg 🙂 Tidligere på vgs var jeg mer fordomsfull, men det viste seg at den største "nerden" ble min beste venn gjennom hele året i militæret 🙂 Glad jeg har gitt slipp på det å være så fordomsfull!
      Klemmer <3

    27. Fantastisk innlegg, Marthe! Dette var akkurat det jeg trengte nå. Jeg har nettopp begynt på ny skole etter 2 år som syk, og det er skummelt med masse ukjente ansikter når du har vært isolert en god stund. Det er så lett å fokusere på hva alle andre “garantert” sier bak ryggen din, når de helt sikkert ikke tenker noe negativt om deg i det hele tatt. Takk for at du sprer så mye positivitet og gir så gode råd <3 Du er god!

    28. 🙂 takk for det fineste du -ønsker deg en vakker ønsdag -eg har fri og er litt slapp og skal bare late meg med hundejentene 😀 Og jakte nye serier å se til høsten ;D

    29. Åh dette falt skikkelig i smak, det meste av dette er ting jeg har lært i det siste selv. Ser verden på en helt annen måte nå enn jeg gjorde for et år siden. Ja til runde 2 med et slikt innlegg! Og selv om jeg egentlig vet det, trengte jeg akkurat i dag å bli minnet på at kjærlighetssorg bare er midlertidig, hehe. <3

    30. Så motiverende innlegg ❤️ Kjente meg igjen i mange av punktene; eksempel med den nerdete gutten! Vell, den nerdete gutten har jeg snart vært kjæreste med i 4 år!! Haha, det er jo de som er en av de mest trofaste du kan finne!!
      Mange kommenterer på det med å kutte ut f.eks et familiemedlem. Altså jeg skjønte hva du mente. Mange kommenterer at du skal ikke kutte ut et familie fordi du blir sliten av vedkommende grunnet sykdom osv, men det var jo ikke det du mente!! Det er heller det faktum om vedkommende drar deg konstant ned og mener at du er ikke verdt noe eller at du ikke kommer til å bli noe. Folk burde lese mellom linjene 😊
      Og Marthe: tusen takk for at du er en blogger vi lesere kan kjenne oss igjen i. Du kommer med mange kloke ord og er en stor inspirasjon for mange! Fortsett med det du gjør og jeg gleder meg utrolig til neste DIY innlegg! Skal prøve bodyscrubben med kaffe i dag, så venter i spenning på din neste gode idé ❤️

    31. Du har en fantastisk blogg, den eneste jeg følger med fast, for du er ei herlig jente med masse gode verdier og sprudlende personlighet:) Likte veldig godt dette innlegget, mange kloke ord! Men på punkt fire, at man kutter ut de menneskene som tapper deg for energi. Jeg har gjort det, men når den personen ikke godtar dette og sprer usannheter og rykter, hva gjør man da liksom. Tapper meg mer for energi. Men jeg hever meg over det, men blir litt slitsomt i lengden bare.
      Ha en strålende dag videre, fine deg 😀 Stor klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg