Jeg skal på klissetur til Island!

Wææææ! Daniel har søren meg kjøpt Islandstur i bursdagsgave! -Med hvalsafari og helikoptertur inkludert! He-rre-gud for en lykke! Hvis ikke jeg har skutt gullfuglen så vet ikke jeg. Den siste uken har han sneket seg rundt i leiligheten min, på jakt etter passet mitt for å knipse bilde av passnummeret. Han har ordnet seg ferie fra jobb og han har laget tidenes rebus for at jeg skulle få en spennende måte å “åpne” gaven på! Fy søren for en kjæreste <3 Vi hadde akkurat hatt en ettermiddagslur, da han dro frem pcen og en powerpoint-presentasjon hvor “let’s play a game”, preget første side. Deretter dukket den ene lure rebusen opp etter den andre, til jeg til slutt forsto vi skulle til drømmedestinasjonen min “Island”. Husker dere da jeg for ikke lenge siden skrev et blogginnlegg med 15 ting jeg ville gjøre i fremtiden? Besøke Island, se nordlyset, og dra på hvalsafari var tre av tingene, og nå skal jeg forhåpentligvis få krysse av på alt sammen! -Også kjøre helikopter over Island!?!?

Daniel visste at jeg aldri har sittet i et helikopter og at dette også var noe jeg veldig gjerne ville oppleve, men en tur over Kjevik ville jo vært meeer enn stort nok! Hjelpe meg.. Nei, vi skal altså fly over Island, stoppe et eller annet fint sted, drikke sprudlevin og fly hjem igjen. Jeg kan ikke slutte å smile. <3 4 dager har vi, og hotellet vi skal bo på ligger midt i Reykjavik sentrum. Forutenom å dra på hvalsafari og se landet fra luften, tenker vi også å besøke en eller annen geysir/varm kilde mens vi er der, så skulle noen av dere ha vært på Islandsferie før, hyl gjerne ut med reisetips! Eventyrlystne som vi er, vil vi selvfølgelig se og oppleve så mye som mulig!

November har alltid vært den litt “mørke og deprimerende” måneden.. Vel, ikke nå mer! Jeg har aldri gledet meg mer til kalde november! Torsdag 19 reiser vi, og hjem igjen søndag 22. Flyturen tar bare 1 time fra Oslo, så da går det liksom ikke så enormt mye tid bort på reisen! Ah, som jeg gleder meg. <3 Ikke bare til alle disse fantastiske opplevelsene, men også til å våkne opp med min kjære, spise gode middager sammen med ham, og bare være et sted som ingen av oss har vært før! -Også krysser jeg fingrene for at nordlyset viser seg for oss!

Ingen av oss har sett det før, og det virker bare så utrolig fint å få oppleve det på Island!

Reykjavik, her kommer vi! Jeg teller ned dagene allerede <3
For en bursdagsfeiring. Jeg har virkelig hatt det beste døgnet!

75 kommentarer
    1. For en flott bursdagsgave! Du får ta deg en tur til Finnmark også en gang i framtiden. Sikkert stas å oppleve nordlyset i eget land og! Ha en fin dag videre Marthe!! 😀

    2. Lene Orvik var der for ikke så lenge siden, så du kan jo se gjennom den guiden hun skrev i etterkant, det var en del fine tips der 🙂

    3. Åh, fantastisk💞Gratulerer så mye på etterskudd! Noe dere bør oppleve er Blue Lagoon! Noe av det deiligste og mest facinerende jeg har sett naturen by på! Island er fantastisk, gled dere! Og ja, tror du har skutt gullfuglen 🙂

    4. Vet ikke om november er måneden for det, men den blå lagunen har jeg hørt mye bra om! Ei venninne av meg er fra Island, og hun har snakket mye bra om den!

    5. Då eg var der, på veg frå flyplassen til Reykjavik, så stogga me på vegen og bada i den blå lagune. Kjempe deilig! Eine dagen reiste me til ein plass som heitte Vik, ei svart strand. Det var utruleg fint! Me var og på Tingvellir og såg på Gullfossen, samt såg på geysirar, men dette var på ein guida tur. Ruta me reiste har eit namn, men hugsar ikkje, den gyldne ruta elns.. Også må du ikkje gløyme å besøke det svære kjøpesenteret i Reykjavik 😁

    6. Karoline: Tusen takk! Ja, det ser helt fantastisk ut, men jeg lurer bare på hvor langt unna denne lagunen ligger fra Reykjavik sentrum. Aner ikke hvor stort det er på Island jeg. Hehe! Rekker vi å dra dit når vi holder til midt i sentrum tror du? 😀

    7. Karoline: Åååå, slike kommentarer er gull! Nå er jeg i gang med googling av svart strand, Vik, gullfossen og Tingvellir. Hehe! Tusen takk Karoline! Jeg vet ikke om jeg får han med meg på kjøpesenter, men alt dette andre virker helt supert 😀

    8. Når jeg var på Island for litt siden, lånte vi bil og kjørte Golden Circle! det anbefales på det sterkeste!! det er utrolig koselig og en fin måte å utforske Reykjavik på! 🙂 Veldig fin blogg du har forresten!! 🙂 <3

    9. Jeg var i Island med noen venner i november for noen år siden. Helt fantastisk! vi hadde også hotell midt i sentrum, og du rekker fint å ta en dag/kveld i blue lagoon. Vi gjorde hvertfall det ☺️ Blue lagoon er noe du ikke burde gå glipp av ! ☺️

    10. reykjavik er fantastisk så du skal bare glede deg 😀 jeg syntes det var veldig gøy med ridetur i det islandske landskapet så det kan jeg anbefalle på det sterkeste, og spise på resturanten som heter fish market!! super sushi 😀

    11. GLED DEG! Island er en destinasjon jeg absolutt skal tilbake til, om ikke til og med bo en stund. Du er jo nødt til å dra på ridetur på islandshest mens du er der, finnes ikke bedre måte å oppleve naturen på! Blir garantert en super (og kald hehe!!) tur!!

    12. Nei så gøy!! Fikk det med meg allerede i går på snapchat! Jeg har alltid ønsket å dra til Island.. Såå jeg kommer nok til å være litt misunnelig 🙂 Men du får ta mange fine bilder til oss, slik at vi på en måte får være med! Det hadde vært gøy<3

    13. Har vært på Island de to siste årene og skal tilbake nå i november. Du kommer til å elske det. Den blå lagune er et must. Om du vil se geysirer så er det et område ved Gullfoss, utrolig fint 🙂 Det er også et must å leie bil!

    14. Hmm, litt usikker på avstanden da jeg og min kjære kjørte rundt hele øya for ei lita stund siden! Men ellers er det jo veldig mye annet. Noe av det jeg sitter igjen med er også tur på islandshester i landskapet! Sykt hyggelig!

    15. Hei! Jeg bare lurte på hvem som har laget designet ditt? Og om du vet om noen som lager gratis eller billig design/header? Hadde blitt glad for svar:)

    16. skal dit da jeg og! Skal ri hver dag da, med heste-linjen på folkehøgskolen jeg går på:) kanskje vi sees!

    17. Så utrolig heldig du er, men det er virkelig han også!!
      Jeg bor på Island nå og du må bare glede deg, ett nyydelig land med fantastiske folk 😍
      Mitt første tips er å leie bil, det er sååå mye bedre og det er enkelt å kjøre her.
      Ellers er det masse ting å se:
      – Blue Lagoon, et soleklart must men det er også resturanten, maten der er heelt fantastisk. Produktene de selger er også utrolig gode, perfekt suvenir og gave.
      – Eyjafjellajokull må bare oppleves, helikopter tur over der er driiitkult
      – Golden Circle, det er den guide touren hun kommenterte ovenfor. Her får man se geysirene, gullfoss og thingvellir
      – ri islandshest (det gjør livet til en fest) også ett must når det kommer til Island
      – downtown Reykjavik er utrolig gøy på kveldstid, B5 og American Bar er de to beste barene
      – Reykholt byr på historie om Snorre Stulason om dere er interessert i der, fint museum og kirke
      – Hallgrimskirka må også skjekkes ut, for en arkitetur
      – Operahuset(?)/Musikk huset ved kaien i Reykjavik har også spesiell og må sees på kveldstid da den lyser så fint i diverse farger
      – i Borgarnes er det nok et museum om Egil Skallagrimson, et interessant museum faktisk haha men det serveres også utrolig god mat
      – Skaftafell Ice Cave, Vatnajökull der har jeg ikke vært enda da det er best å være der på vinteren
      – Hornið er “dateresturanten” i Reykjavik, vanvittig god pasta og koselig plass, Reykjavik down town nær kaien/main street
      Et tips til er å ikke bruke bankkortet men kontanter, det er utrolig dyrt, jeg brukte vel rett over 1000kr på det den første mnd min her 😳

    18. Island er et av de landene jeg har besøkt som jeg SKAL tilbake til en gang ifremtiden!! Vil absolutt anbefale den blå lagune, om jeg ikke husker feil ligger den mindre enn en time unna Reykjavik:) Da jeg var der så regna det+vind så det blir nok hakket bedre opplevelse uten vinden, men verdt turen uansett:) Den kirka du hadde bilde av i innlegget er absolutt verdt å bli sett! På kvelden er den magisk, da tenner de lys blandt annet på toppen av alle de “stolpene” som er på hver side av selve kirken. Var også med på en guidet tur som het “golden circle” som andre har nevnt tidligere. Da får du med deg geysirene, en foss og den ene av kontinent platene, den andre lå flere kilometer unna:)
      Ønsker deg virkelig en god tur!!

    19. Den blå lagunen er rett ved flyplassen, så anbefaler å besøke den første eller siste dag. Anbefaler også å prøve å ri på Islandshest i tillegg til det som er nevnt over 🙂

    20. fu burde virkelig glede deg!! Island er helt fantastisk. Jeg ville dratt til den blå lagoonen og kanskje tatt en ride tur på islandshester? Jeg var på en helt uforglemmelig dagstur med en flokk islandshester det var så gøy! Også hadde jeg kjøpt meg matchende islandsgensere. Jeg har en i hvit og dem er så utrolig deilig og varm.

    21. Opplevelser: Lei bil en dag og får med dere: Gullfoss ( en nydelig foss ) Geysir ( varm kilde som spruter opp – veldig fint ) eller se selv hva som passer dere på visitreykjavik.is
      Besøket på den blue lagoon hadde jeg tatt på hjemreisedagen fordi badeanlegget ligger på vei ut mot flyplassen. Da sparer du tid 😀
      Mat: 1)Fishmarkadurinn, velg chefs choice. Da får dere en haug med retter og triller ut døren etterpå. 2)Jomfuhummer er en islandsk spesialitet og veldig godt 3)eller prøv sushi – Osushis utvalg. 4)Pølsevognen Bæjarins Beztu Pylsur nede på havna er populuær om du bare er småsulten. Men det er ofte kø der.

    22. Ååå, så heldig du er! Island står høyt opp på min besøksliste også, det ser så vakkert ut der! Herlighet, så deilig å ha noe sånt å glede seg til, du må holde godt på han der 😀 Hihi, gleder meg til bilder og anbefalinger på bloggen ^^

    23. Jeg var på Island for 4 år siden, og det er et helt fantastisk land!! Du må besøke The Blue Lagoon, det er helt fantastisk!! Åsså Gullfoss er verdt å se, og geysirer er jo utrolig kult å se 🙂 Island har mye å by på, og jeg har veldig lyst å reise igjen om ikke så alt for lenge! Kos deg mye på tur, du har nok mye å se frem til<3

    24. Vibeke Thorese: Ååå! Fantastisk Vibeke! Tusen takk for mange supre tips. Her skal alt noteres ned! 😀 Måtte dagene frem mot november gå superfort! Herlig at du har lagt ved litt restauranttips også. <3 Hihi, har skjønt at det er islanske kroner som brukes her, så da skal vi se å få tatt ut kontanter til reisen vår 🙂

    25. Marie: Åå, tusen takk! Jeg gleder meg! Tipper “Blue lagoon” er magisk uansett vær :’D Denne kirken må vi også se å få besøkt. Visste ikke at den var ekstra fin på kveldstid, så det var supert at du sa! Åh, så mye moro vi skal få presset inn på disse fire dagene. <3

    26. Kathrine: Ah, dette er genialt! Tusen takk for supre tips Kathrine 😀 Disse restaurantene, ligger de i sentrum eller må vi reise langt for å finne dem? 🙂

    27. Åh, gratulerer så utrolig mye med overstått bursdag! Du er så vanvittig heldig- og jeg unner deg alt godt for fremtiden. Ilupilu fineste du <3

    28. Flyturen tar 3 timer fra oslo, island forandrer ikke klokken sin 2 ganger i året, derfor er det 2 timers forskjell på klokken her og på island. Flybilettene viser lokaltiden du lander, som er 3 timer etter at du drar fra oslo, likevell hvis klokken kun har flyttet seg 1 time frem.
      Hilsen en islending som flyr til istand 2-3 ganger i året 😊

    29. Hei Marthe 🙂 Grattis med fin bursdagspresang. Et lite ønske for et sånt innlegg er link til hvor bildene er hentet fra.

    30. Island er fantastisk! Var der på venninnetur for et par år siden og der var helt klart den beste ferien jeg har hatt! Vi leide oss bil i keflavik og kjørte opp til Reykjavik etter er par dager. Vi badet i en varm kilde på fjellet som het Hrunalaug, noe som var turens høydepunkt! Litt dårlig vei å kjøre, men det gikk helt greit og det var virkelig verdt det!

    31. Anbefaler dere virkelig å reise innom “rauđa husiđ” i eyarbakki for å spise! Fantastisk resturant med veldig god mat. Anbefaler selvfølgelig å spise hestekjøtt på denne resturanten, for det er skremmende godt! Er hestemenneske selv, men beste jeg får servert er hestekjøtt. Anbefaler også å spise på ” grillhusiđ” i Reykjavik, og bestill for all del gringo! Det er veldig godt. Anbefaler også å dra i den blå lagune, og reise å se på både þingvellir, geysir og gullfoss. Samtidig som dere eventuelt hadde spist på rauđa husiđ kan dere ta turen innom seljalandsfoss. Dere må opp å se i Perlan i Reykjavik, og burde ta turen innom shoppingsenteret Kringla. Anbefaler på det sterkeste å dra på ridetur! Eldhestar er veldig kjent og skal være veldig bra. 🙂

    32. Åh, Island ass! 🙂 Var der på studietur i slutten av vg3, for en opplevelse! Det er et utrolig flott land, og en plass jeg absolutt skal tilbake til 🙂 Gled deg!

    33. Jeg er så heldig å være sammen med en islending og har vært en del ganger på Island.Flyturen tar nok mye lengre tid en 1t, tar nesten 3 timer å fly fra Oslo..
      Mye gøy en kan gjøre på Island. Men november er kald,så ha med en tjukk jakke!!
      – Den blå lagune, absolutt verdt et besøk!!
      – ri på islandshest i en fantastisk natur
      – Gullfoss, en stor foss som ligger i utrolig fine omgivelser
      – Geisyr, varme kilder som spurter opp av bakken
      – Grottetur
      -Veldig bra shopping, og Kringlan er verdt et besøk (Reykjaviks største shoppingsenter)
      God tur til Island og kos dere 😉

    34. Hei Marthe! FOR en type du har da 😀 Kan du ikke skrive om hvordan dere møttes ?? (Eller har du gjort det i et tidligere innlegg kanskje)? Er bare så fint at å se at det fortsatt finnes bra typer der ute:D
      Hilsen ei som aaalltid går etter feil type;)

    35. Så gøy! Men er det ikke en liten selvfølge at hestejenta i deg må få med seg kjæresten på ridetur? På islandshest såklart? 😀

    36. Restaurantene ligger sentralt i Reykjarvik eller en liten tur i taxi eller bil. Hør med hotellet der dere bor hvor mye det evt. vil koste med taxi, avstand fra akkurat deres hotell. Det er lurt å sende restaurantene en mail og bestille bord på forhånd da det er populære restauranter. Kokkens valg på fishmarkeddurinn koster ca 800 pr person men er virkelig verdt det. Jomfruhummer får du mange steder da de fleste restauranter serverer fisk og havets retter f.eks
      Seafood grill. Ønsker du kjøtt anbefales grillmarkadurinn. Den mest populære restauranten er nok perlan med nydelig utsikt over Reykjarvik men jeg likte meg absolutt best på seafood grill, med fishmarkeddurinn på en god annenplass. Osushi sushi var også en opplevelse, kalles gjerne osushi the train da sushi går på et bånd og så velger man det man vil ha. Litt dyrt, men ferie er opplevelse 😀 Anbefaler også å kjøpe billetter til den blå lagunen på forhånd fordi dersom det er mange turister så prioriteres de med forhåndskjøpt billett. Uansett om det er mange mennesker der så merker du det ikke så ikke tenk på det noen sier at det er en turistfelle.

    37. Hei, var der i fjor høst! Du må spise på resturanten i den blå lagune, biffen var maaaaagisk!!! Et annet tips er å ha masse balsam/hårkur i håret (og sette det opp) før du bader i den blå lagune. Vannet floker håret veldig.. Island er fantastisk 😀 Vil også anbefale resturanten Grillmarkadurin!
      God tur 🙂

    38. Hei!
      En liten tommel-opp. Selvom billetten din viser en time, så må du huske at det er tidsforskjell 😉 ligger i samme tidssone som London. Jeg er halvt Islandsk og har reist den ruten ganske så mange ganger.
      Anfebaler: zafran (enkel, sunn, god mat), grillmarkedet, drit en shot som heter Opal, dra på Hresso om dere skal ut og nyt det.
      En liten obsobs: prøv å legg merke til luften. Lukten. Det er så friskt og godt det.

    39. åh så heldig du er! gleder meg allerede til å lese innleggene om Island 😀
      Så rart å tenke på at vi bor i samme land også har du ikke sett nordlys hihi, bor i Tromsø og her viser nordlyset seg stadig vekk når det er mørketid <3

    40. Så utrolig gøy! Gled deg! Anbefaler restauranten “Perlan” i Reykjavik, kjempegod mat og fantastisk utsikt, og du roterer rundt så du ser hele byen mens du spiser.

    41. Hei, og for en koselig bursdagsgave! Jeg har vært i Island på klassetur, og for en opplevelse. Her er noen av mine reisetips:
      – Fest håret ditt GODT opp i en hårbun når du er i den blå lagune, for om du får vannet i håret vil det knute seg opp og føle tyggis aktig pga svolelen i vannet. Ikke ha på den sminke heller, for i vannet kan du ta en deilig leirmaske som helt serriøst fjerner alt dritt fra ansiktet ditt, og gjør huden din god som ny
      IKKE TA PÅ DEG DIN FINESTE BIKINI som har pynt på, eller noe annet “jern”, dette vil rustne i vannet.
      – Besøk geysirene, det må oppleves! Er noe med det å stå å vente på at neste eksplosjon skal sprute ut
      – Shoppingsenteret KRINGLAN! Her har de alt fra topshop, zara til islandske klesbutikker og store sminkemerker.
      – Det er en veldig kjent foss som er i Island, dere burde absolutt dra dit. Mye fjell, gress og omgivelser med fossen. Tror det het Gullfoss, men er ikke sikker som sakt.
      – Ikke drikk vannet fra springen, å test dusjen før du tar deg en dusj. Det er mye svovel i vannet, og generelt ute i luften ute (stinker råttent egg i ca hele reykjavik). Dusjen luktet like ille (vi sov på grand hotel), så jeg følte ikke at jeg fikk en god dusj før den blå lagune. I såfall, ta med tørrshampoo om det er krise!
      Ellers så er det mange gode spisesteder! Husker det var en bra sushishappe som het Sushi Samba tror jeg, og ellers var det KFC, subway og mye mer. God tur! Bare send en melding om du lurer på noe mer 😀

    42. Viss de skal ha ein god lunsj ein dag, vil eg anbefale Hamburgarafabrikka. Veldig gode burgarar der 🙂

    43. Anbefaler å forhåndsbestille billetter i blå lagoon. Dem tilbyr også spa pakke, der du kan få massasje ned i lagoonen, anbefales! Sjekk ut hjemmesiden.
      Kos dere masse 🙂

    44. Noen over her sier at dere ikke skal drikke vannet i sspringen. Det er tull, det kalde vannet er det ikke noe farlig ved, men varmtvannet kan virke ubehagelig for de som ikke er fra Island. At det lukter råttent egg i hele Reykjavík er også feil, dette er noe du vil oppleve på vei til den blå lagunen og i begynnelsen av varmt vannet. Men det er helt ufarlig ‘
      Vil også anbefale å ta en tur i sentrum. Selvom hovedgata Laugavegur er langt fra Karl Johan, er det en koselig gate å gå,her vil du også ha muligheten til å se domkirka, Harpa (operaen), rådhuset og litt andre spennende bygg. I tillegg til hovedgata kan man gå opp Skólavörðustígur, som for øyeblikket er malt i regnbuens farger i forbindelse med Reykjavík Pride, veien fører til Hallgrímskirkja, en nydeligkirke hvor man har muligheten til å ta heis opp i kirketårnet og se ut over byen, legg merke til at islandske hus får ha spenstige farger på taket 😉 En restaurant som heter Perlan litt i utkanten er også å anbefale. Ellers ser det ut som folk har tipset om de andre tingene man burde få med seg på en kort tur 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg