Lesestoff til sommeren 2015

Seks nye pocketbøker har tatt plass i hyllen! Åå! Jeg koser meg så vanvittig når jeg tar turen til borforhandleren. Himmel og hav.. Jeg tusler rundt i butikken i nærmere en time, tar opp bok etter bok og leser omtale etter omtale for å finne den perfekte romanen som jeg bare
vet jeg vil elske. I dag tok jeg med meg litt for mange.. Hele seks bøker fikk bli med hjem fra byen i dag tidlig, men det var sikkert sytti jeg hadde lyst på, men som jeg sørgelig satte fra meg igjen. Hehe! Sommeren er ikke lang nok for å kunne komme gjennom et bibiolitek, men disse seks skal jeg sette av tid til å lese samme svarten! <3 Enkelte av bøkene fikk jeg frysninger bare av å lese omtalen til, så nå kjenner jeg at jeg faktisk ikke kan vente med å komme i gang!

Bursdagsgaven: I den rike, hvite Grimkè-familien er alle samlet for å feire datteren Sarahs 11 års dag, men da foreldrene presenterer den jevnaldrende slavejenta Hetty som Sarahs bursdagsgave, sier hun bestemt nei. Som straff for upassende oppførsel må Sarah skrive til alle gjestene og be pent om unnskyldning. For jenter i South Carolina skal ikke drømme om å avskaffe slaveriet, eller studere jus. De skal konsentrere seg om broderi, håndskrift og bibel. Hetty gjør så godt hun kan, mens hun drømmer om et liv i frihet.

Strenge menn: Ruth er 18 år gammel, sylskarp i toppen, uforbedelig uromantisk og fast bestemt på å legge utdannelsen over bord, og slutte seg til “aktermennene”. Som datter av en av byens grådigste hummerfiskere, er Ruth nemlig allerede født inn i industrien. Hun hjelper til på hummerbåtene, og oppdager til sin store forbauselse at hun er i ferd med å forelske seg i en vakker, ung hummerfisker.

Huset på stranden: Det er sommeren 1942 og Anne reiser til Bora Bora som militær sykepleierske. Hun nøler ikke med å forlate sin kjedelige forlovede, og ser frem mot sitt livs eventyr. På øya blir hun raskt tiltrukket av en soldat, og deres faste møtested er et forlatt strandhus. Her får de være i fred, helt til den dagen de blir vitne til en grusom forbrytelse.

Spis, elsk, lev: Elizabeths liv er tilsynelatende perfekt. Hun har alt.. En flott mann, et vakkert hjem og en spennende jobb. -Men i stedet for å føle seg tilfreds, føler hun angst, sorg og forvirring. Hun vil finne meningen med livet. Være fri! En opprivende skilsmisse, en hardere depresjon og enda et misslykket kjærlighetsforhold er det som må til før Elizabeth finner løsningen hun trenger. Hun sier opp jobben og forlater alle sine kjære for en ettårs reise ut i verden. -Helt på egenhånd.

Blomstenes hemmelige liv: Victoria har tilbrakt hele barndommen i forskjellige fosterfamilier. Blomster og  deres betydning er blitt hennes egen, trygge måte å kommunisere med verden på. Som 18 åring bor hun i en liten park i byen, der hun har skapt sin egen hemmelige hage. En dag møter hun blomsterhandleren Renata som blir imponert over Victorias interresse for blomsterspråket, og tar henne med til blomstermarkedet. Her møter Victoria en mystisk mann som skal vise seg å ha forbindelse med fortiden hennes.

Mandeltreet: 12 år gamle Ichmad blir vitne til at lillesøsteren blir drept av en landmine. Året er 1955, og den palestinske landsbyen han bor i, er underlagt israelsk militærstyre. Kort tid etter søsterens død, blir faren arrestert og familien mister både hjem og levebrød. -Men Ichmad mister ikke håpet. Han er fast bestemt på å forsørge familien, og ved hjelp av sine ekstraordinære evner i matematikk og fysikk, vinner han et universitetsstipend som gjør det umulige mulig. Studiene tar ham med ut på reise ut i en fordomsfull verden, men som også byr på utallige muligheter.

Har dere lest noen av disse bøkene? <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg