Books you should be reading

I dag har jeg lyst til å komme med et lite blogginnlegg til alle lesehester der ute! Under her får dere en liten liste på mine absolutt favorittbøker opp igjennom tidene.. Jeg har lest mye, men jeg kunne så absolutt ha lest mer! Kanskje 2015 blir det store leseåret? Hehe, jeg har vel mine tvil. Romanlesing er så absolutt en av mine hyggeligste hobbyer, men som folk flest skylder jeg på manglende tid i hverdagen. Heldigvis har jeg de siste tre årene fått reist en hel del, og på enhver reise eller ferie prøver jeg å få lest ut minst èn bok.

Under her finner dere alle slags typer romaner.. Ja, og til og med et par vanvittig gode selvbiografier. Det eneste jeg ikke leser er krim, og det skyldes rett og slett bare at jeg ikke finner dem spennende nok. Joda, jeg har lest tre Jo Nesbø bøker, men jeg er altså likevel ikke blitt bitt av krim-basillen! Skulle dere ha noen gode tips til lesestoff for 2015 så vær så snill og hyl ut! Jeg elsker, elsker, elsker når jeg blir tipset om en ordentlig god roman! Den kan omhandle nærmest hva som helst. Er den godt skrevet så leser jeg den! <3







 

Anmeldelsene på nesten alle disse bøkene finner dere HER. <3
Nå vil jeg ha boktips fra dere! Dere har jo alltid vært så flinke på det!

83 kommentarer
    1. Å, så lik smak vi har når det kommer til bøker!!
      Du burde sette disse opp på listen hvis du ikke allerede har lest dem:
      -hele livet på en dag
      -jenta på klippen
      -orkideens hemmelighet
      -blomstenes hemmelige språk
      -kunsten å være den man er
      -kunsten å høre hjerteslag
      -lavendelhagen
      -ufattelig kjærlighet

    2. The Fault In Our Stars anbefales på det sterkeste. Det er en helt fantastisk og trist bok. Regner med at du har sett filmen? Da må du også lese boka! 🙂

    3. Jeg er akkurat som deg og elsker å lese romaner, spesielt dem av Victoria Hislop og Cecilia Samartin 😀 krim har jeg alltid vært skeptisk til, og har aldri lest f.eks Jo Nesbø. MEN; Gjennombruddet kom da jeg leste Millenium-trilogien.Fantastiske bøker! Nordisk krim er overraskende bra, og nå er jeg stupforelsket i både Kepler sine bøker og Jussi Adler Olsen sine bøker. Sjekk dem ut, vær snill! 😀

    4. Mine favoritter er mange av de du har + Historien om vakre jente av Rachel Simon
      Kunsten å høre hjerteslag av Jan Philipp Sendker. Han har også skrevet: Kunsten å være den man er. Den er også god.
      Hvis jeg forsvinner, ser du meg da av Kristine Getz ( anorexi )
      Av krim så kan jeg nevne Kepler sine bøker.

    5. min absolutte favorittbok er “Safe Haven”, eller “En trygg havn” som den heter på norsk, skrevet av Nicholas Sparks. Det er en bok om en ung dame som rømmer fra sin voldelige ektemann og opplever forelskelse og kjærlighet på nytt 🙂 en virkelig god bok for den som liker litt romantisk kliss hehe!

    6. Cecilia samartin har kommet ut med tredje bok i peregrinotriologien!!!: “los peregrinos”. Fikk den til jul og må bare lese ut den jeg begynte på rett før jul! GLEDER MEG!!!

    7. Mofongo, ser ut som det er den eneste Cecilia Samartin boka som ikke er her (som jeg kommer på ihvertfall) og den fikk fram mange tårer hos meg :’) Og den glemte hagen av Kate Morton og tråden av Victoria Hislop. Ellers må jeg si at du har veldig god smak i bøker 😉 Lest nesten alle du nevner her, og de er virkelig fantastiske.

    8. safe haven / en trygg havn av nicholas sparks! en virkelig god bok for dem som liker litt romantisk kliss 🙂

    9. du burde lese “mammas svik” en utrolig ærlig og brutal bok. handler om livet til det ene offeret i den såkalte alvdal-saken fra 2012!

    10. Mamma har lest en del bøker av Lucinda Riley, og ho sier de er veldig bra! Ønsker deg en fin dag videre nydelige, Marthe:)

    11. Bokhandlerern i Kabul skrevet av Åsne Seierstad burde du lese. Den er fantastisk! Holder på med den nå selv, og anbefaler den til alle. Sjeldent jeg anbefaler bøker, men denne, denne er virkelig verdt å lese!

    12. Er det en bok du virkelig burde lese så et det Night Road av Kristin Hannah! Jeg ser vi har ganske lik boksmak og den boken rørte meg virkelig dypt inn i hjerterota:)) Leste den i sommer. Husker jeg sa til mamma at jeg skulle ønske jeg ikke hadde lest den sånn at jeg kunne oppleve å lese den en gang til for første gang! Haha:) Så ja, den anbefales på det sterkeste!

    13. Åh, her var det mange av favorittene mine! Men du må også lese The Fault In Our Stars, samt Looking for Alaska av samme forfatter. De er utrolig bra og fengende 🙂 Ellers kan jeg anbefale Divergent-serien og The Maze Runner-serien. Skikkelig spennende bøker, i samme sjanger som The Hunger Games!

    14. Anbefaler “Etter dansen” av Gunnhild Corwin! Boken som kom etter “Idas dans”. Den er så fin, men og trist!

    15. du er så utrolig, utrolig flink til å blogge!! du er kjempeflink til å variere innlegg og det er alltid fine bilder å se!! har ikke ord.. stå på videre, Marthe! du er så utrolig flink 🙂

    16. Hei! Du tar utrolig fine bilder, kan jeg spørre hvilet kamera og objektiv du har brukt til å ta bildene i innlegget “Throwback friday – Faves of 2013? 🙂

    17. “Eg tenker nok at du skjønner det sjøl”
      Boken er skrevet på bokmål, og er fortellingen&historien bak Christoffer, som ble mishandlet til døde av sin stefar. Bokens navn er hans svar når andre spør hvor skadene kommer fra. Alt er ikke der, ettersom forfatteren kun fikk mormoren og morfaren sin side av saken i boken.
      Det blir ikke veldig detaljert, men du danner deg forferdelige bilder i hodet av hva han kan ha gått igjennom. Jeg er 17 år, og kjøpte den for omkring 1-2 år siden- og begynner noen ganger om igjen på den. Anbefales på det sterkeste!

    18. Den Glemte Hagen av Kate Morton og Orkideenes hemmelighet av Lucinda Riley er to gode bøker som er nevnt over. Ellers er boka Reisen Hjem av Lori Lansens veldig god! Klarte ikke legge den fra meg når jeg leste den!

    19. Ser at du har lest “The Carrie Diaries”, og ville si at det er en bok nr 2 i samme serien! Hvis du ikke visste det da:-)

    20. Prøv ‘kunsten å høre hjerteslag’ og oppfølgeren ‘kunsten å være den man er’. 😃 tror de vil fange i god smak. Selv jobber jeg i bokhandel, og ELSKER John Green sine bøker, så de må du prøve 😉

    21. Jeg har lest over halvparten av disse bøkene, men min absolutte favorittbok er Vann til elefantene! 🙂

    22. Noe har skjedd med bloggen din, så jeg ser bare halvparten av bildene:( dette skjer bare på din blogg, så kan ikke være hos meg…
      Jeg er en jente som HATER krim, synes det er for skummelt, men kepler bøkene, de er magiske😊
      Ellers kan jeg anbefale the fault in our stars (kriteriet er at den MÅ leses på engelsk, ikke ødelegg den med å lese den på norsk), Malala, natascha Kampuch 3096 dager, regines bok og “stygg”.
      Hvis det er “jeg tenker nok du skjønner det skjøl” og “idas dans” du mener med selvbiografi, kan jeg informere om at ibhen av disse er selvbiografier, men biografier:)
      Forskjellen er at selvbiografi handler om forfatteren mens en biografi kan være skrevet av noen andre:) dette er jo ingen av disse da hovedpersonene desverre var døde når bøkene ble skrevet..

    23. Kan anbefale deg Before I go to sleep. Utrolig bra bok.
      Eller så anbefaler jeg min all time favoritt bok Norwegian wood, japansk forfatter som skriver utrolig bra!
      Ser også du har Carries dagbok der, har du sett serien? Carrie diaries. Anbefales 🙂

    24. Anbefaler deg å lese “hvis jeg roper høyt nok. En mors kamp for sine barn”. Det er en utrolig sterk bok fra virkeligheten. Når jeg først begynte på den klarte jeg ikke å legge den fra meg igjen.

    25. Har du lest Dødslekene/The Hunger games?
      Det er en av mine favoritt bøker som handler om en jente som blir tvunget til å være med i en konkurranse der målet er å drepe de andre barna fra 12 til 18 år og være den siste levende igjen.
      Boken er både trist og spennende. Du blir helt hekta og greier så vidt å legge den fra deg. Boken har også to andre bøker i serien.

    26. Du må lese Det som ventet meg, om du allerede ikke har lest den. Bra bok som er verdt å lese spør du meg 🙂

    27. åå, dette er jo akkurat den type bøker jeg også leser; alt utenom krim 😀 Takk for lesetips 🙂 Anbefaler deg å lese bøkene til Lori Lansens (hun som har skrevet blandt annet indias datter).

    28. “Hvorfor hopper jeg” av Naoki Higashida.
      Dette er en rimelig kort, lettlest bok som er skrevet av en 13 år gammel autist som på ett eller annet vis har lært seg å kommunisere ved å skrive.
      Denne boka er virkelig anbefalt lesestoff, man får en helt annen forståelse for mennesker. Ikke bare mennesker med autisme, men om seg selv også. Etter å ha lest boken satt jeg å lekte med tanken om å utdanne meg vernepleier, og senere spesialisere meg innenfor autisme. Man blir så fanget i boka, og så fasinert over hvordan hjernen til et menneske med “spesielle” behov fungerer.
      LES, selv om det ikke er roman. Du leser den uansett ut på 2 dager.. (Det gjor jeg, som bare har lest ut ca 4 “tykke” bøker i mitt liv)

    29. Så lenge det er stjerner på himmelen av Kristin harmel er en fantastisk bra bok! Anbefales på det sterkeste 🙂

    30. Du burde lese mammas svik, ettersom du har lest Christoffer-boka.. Type ti ganger værre, så vær forberedt. Verste boka jeg noen gang har lest, ble fysisk dårlig underveis. Men den har et utrolig viktig budskap, og er egentlig en bok alle burde lese! Så anbefales virkelig! 🙂

    31. Anbefaler “Gone Girl” av Gillian Flynn, den er såå utrolig spennende og bra. Du kommer ikke til å angre hvis du leser den. Veldig orginal og sjokkerende.

    32. Herlig,har lest over halvparten av de du nevner,fantastiske bøker! Anbefaler virkelig crossfire serien,4 bøker – mye bedre enn fifty shades synes jeg! samuel messie sin bok er også å anbefale,sterk historie om berserk ulykken! Ha en fin kveld 🙂

    33. Jeg anbefaler virkelig bøkene “Blomstenes hemmelige språk” og “Tilbake til Tall Oaks”, er helt sikker på at du kommer til å like disse bøkene med tanke på hvilke bøker du anbefaler 🙂

    34. DU BURDE VIRKELIG LESE “Å FALLE MED SNØEN” AV SARAH MORGAN, utrolig bra bok!! klarte såvidt legge den fra meg før den var ferdig lest☺️💎

    35. Herlig innlegg om flere fine bøker, dette liker jeg! Personlig er jeg faktisk av de som sjelden leser bøker og som synes det kan være kjedelig å starte på nye bøker. Likevel er det noen bøker jeg har lest som jeg brukte lang tid på å lese fordi de var så bra at jeg ikke ville bli ferdig med boka. Jeg leser da gjerne sidene i boka to ganger før jeg blar om for å bruke ekstra med tid. Så det spørs om det er en liten lesehest i meg likevel?:) av de bøkene jeg snakker om her har du faktisk nevnt i dette innlegget!
      Likevel vil jeg virkelig anbefale “drapene i baneheia”, basert på jentene som ble drept der, foreldrenes tanker osv. Utrolig gripende og trist bok..
      Av krimbøker vil jeg faktisk anbefale at du leser første boka til Jørn Lier Horst! Hans bøker er utrolig bra og jeg har faktisk lest mange av de 😉 han er jo politibetjent og mye av det som er skrevet der er basert på sanne ting. Første boka er blant annet basert på en faktisk hendelse. For meg gjorde dette lesingen litt mer spennende 🙂 mvh Ane

    36. Jeg elsker bøkene til Secilia Samartin og Victoria Hislop. Anbefaler “Hjemkomsten” av Hislop og “Los peregrinos” som er den siste boken i triologien til Secilia Samartin. Anbefaler også “En gatekatt ved navn bob” av James Bowen. Den er virkelig rørende 🙂

    37. Selvom du ikke liker krim så vil jeg anbefale bøkene til Jan Erik Fjell.. fantastiske bøker som er veldig godt skrevet, uten tvil min favoritt forfatter 🙂

    38. Du mååå lese ” et helt liv på en hel dag”. Jo lenger ut i boken, jo vanskeligere blir det for deg å legge den fra deg. Den er så fantastisk fin, trist og god på engang! 🙂

    39. Lars Kepler – Ildvitnet
      Lars Kepler – Sandmannen
      Du skrev et innlegg sist vi skulle komme med forslag, at du skulle lese ildvitnet. Prøvde å overtale deg til å lese en krimbok. Jeg var selv ikke fan av det før, men Kepler bøkene er så ekstreeemt spennende! Du måå gi det en sjanse! Ildvitnet er min favoritt

    40. Ser ikke ut som du egentlig trenger flere tips, men slenger med noen uansett! Alltids greit å ha litt å velge mellom😊
      Pride and prejudice/ stolthet og fordommer av Jane Austen. Fin å lese på norsk! Klassiker, du har sikkert sett filmen, men boka er bedre.
      The sea sisters av lucy clarke, fin roman om to søstre
      Loves executioner av Irving d. Yalom, åtte historier om åtte av pasientene til en psykoterapeut i USA. Spennende, lærerik og veldig ærlig. Dog ikke den mest lettleste boka, fordi historiene kan være ganske sterke.
      Harlan coben, den skogen, krim.
      Gert Nygårdshaug, Mengele zoo. Norsk, må leses!

    41. Verdens mest fantastiske bok: “Shantaram”, hvis du ikke har lest den, så må du nesten gjøre det! Boken handler om en mann som rømmer i fra et fengsel i Australia og flykter til India hvor han blir boende i en slum i Mumbai og er basert på forfatterens eget liv. Den er skrevet så fantastisk nydelig, samtidig som den beskriver de helt utroligste ting. Virkelig ett must å lese!

    42. Du må lese Camilla Läckberg sine bøker. De er dessverre krim, men jeg synes du skal la henne få en sjanse – jeg ELSKER dem, fordi er krimromaner!!! Altså en blanding av de sjangrene jeg liker best! Vi følger Erica og Patrik som finner sammen og får barn. Altså vi leser om deres liv og deres kjærlighetsforhold. Patrik er politimann, og det er slik vi får krim også. Gi beskjed om du har begynt på den, jeg tror du vil like den!! Kyss og klem <3

    43. Jeg leser en bok nå som heter “De hemmelige barna” det er en bok alle bare MÅ lese. Står at den passer for dem som liker Indias datter. Denne er helt fantastisk, legger den så vidt i fra meg for å gå på do hahaha xD

    44. Vil bare anbefale deg en bok som heter “Fortellingen i fiolinen”! Har lest ett par av bøkene du har nevnt her, og denne boka har litt av samme sjanger/kategori som noen av dem – tror du vil like den! 🙂

    45. “Den lengste reisen” av Nicholas Sparks!!!!!!! Det ser ut til at vi har veldig lik smak på bøker, så jeg tipper du vil like den. 😀

    46. åå vi har lest mange av de samme bøkene, og de er helt fantastiske! jeg vil anbefale jenta på klippen av Lucinda riley! De beste bøkene jeg har lest må nok være morgengry serien av rune angell jakobsen! 😀 ha en flott dag fine Marthe!

    47. Berlinerpoplene (triologi) av Anne B Ragde. Du bør lese Snømannen og utover av Jo Nesbø hvis du vil prøve deg på krim. Tusen strålende soler. Shopoholiker bøkene. Så ble jeg anbefalt en bok “så lenge det er stjerner på himmelen”. Den skulle visst være utrolig bra!

    48. Har du lest New York bekjennelser?? Isåfall – den må du lese! Herregud, så hysterisk den er! Haha 😀
      Ellers må jeg tipse deg om PS – jeg elsker deg av Cecilia Ahern! Knallfin bok og veldig humoristisk den også! 😀

    49. Hei Marthe, jeg vil anbefale deg å lese Birdsong av Sebastian Faulks og Alligatorvannet av Lynne Bryant 🙂

    50. Leser ” And the mountains echoed” (Og fjellene ga gjenlyd) nå. Elsker den! Har “Me before you” (et helt halvt år) hjemme også, så jeg skal straks begynne på den.

    51. Heyyy:) Digger deg og bloggen din, og har fulgt deg lenge! Haha, vi har AKKURAT samme bok-smak.:DTror jeg har lest 95% av de bøkene der! Elsker hver og en av de<3 Synes det er sø gøy når jeg ser andre som også liker og lese og å anbefale bøker. ingen av vennene mine kan nemig fordra det. De aner ikke hva de går glipp av, noe jeg forteller dem stadig(uten mye hell, dessverre).
      I det siste har jeg lest en del av forfatteren Tore Renberg, og jeg er virkelig helt betatt. Må være den beste norske forfatteren noensinne. Vil virkelig anbefale deg og lese bøkene om Jarle Klepp: Mannen som elsket Yngve, kompani Orhein, Charlotte isabel Hansen osv, men også de litt nyere bøkene "Vi ses imorgen" og "Angrep fra alle kanter." Alle disse bøkene er virkelig helt fantastiske. Selv om du kanskje har sett noen av filmene til de førstnevnte bøkene, er bøkene VIRKELIG noe helt annet. Må leses:)) Tror også de vil være interessante for deg å lese, da handingen i alle bøkene foregår i Stavanger/ Sandnes/ Rogaland-området, der du har familie:)LES LES!
      Og forresten, når det gjelder krim, må du virkelig ikke gi opp selv om du ikke likte Jo-Nesbø bøkene. Selv kan jeg ikke fordra de bøkene, og synes ikke det er noe god krim i det hele tatt. Noe som derimot kan anbefales er bøkene til Camilla Lackberg(svensk). Det er god krim!!

    52. Altså, du måå lese resten av Cecilia Samartin sine bøker.
      Mofongo av Samartin bl.a. Også har hun to nye bøker. “Lille Vinge” og “Los Peregrinos” som er den tredje boken i Peregrinotrioligien.
      Mener jeg så en gang at du hadde lest Mengele Zoo, og syntes den var veldig bra? Det er i hvert fall 2 bøker til av samme forfatter. Det er en triologi også! Må leses 😀
      Happy bookreading

    53. Ut ifra bøkerne æ ser du anbefaler, så har æ lest flere. Selv liker æ best bøker som er sanne.
      “Sammen til verdens ende” (har lest den sju ganger)
      Og “Etter verdens ende”
      De handler om det samme som “Idas dans”, bare jeg føler de er enda mer åpen og hakke bedre. Google litt på de, også gi oss tilbakemelding om du starter å lese di! 🙂
      God Søndag.

    54. Jeg er ikke verdens største fan av krimbøker selv, men fikk en bok til jul som jeg ikke klarte å legge fra meg. “Jeg er pilgrim” av Terry Hayes. Har veldig lyst til å skrive en lang kommentar hvor jeg bruker alle triksene om overbevisning. Fordi den er SÅ bra. Skal likevel ikke gjøre det, bare anbefale deg at du burde virkelig lese den.

    55. NEW YORK BEKJENNELSER! den må du bare lese, kan sammenlignes med Fifty Shades. Kommer også en oppfølger nå i nærmeste fremtid!
      Jeg virkelig elsker bloggen din, måten du ordlegger deg og skriver. Stå på <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg