Skumleste natten i mitt liv

I natt fikk jeg den mest skremmende, ekle opplevelsen jeg noen sinne har erfart. Jeg satte oppe til 02.00 nøyaktig i går kveld og skrev på blogginnlegget som ble publisert klokken 09.00 i dag tidlig. Like etter 02.00 tuslet jeg altså opp i bestemors deilige dobbelseng for å slukne for natten.. Jeg husker at jeg lå og vred meg en god stund, og i bunn og grunn føltes det ikke som jeg sovnet i det hele tatt. Da klokken var rundt 03.00 hørte jeg en veldig spesiell lyd i rommet, og etterhvert som jeg lyttet hardere kom lyden nærmere og nærmere sengekanten. Før jeg visste ordet av det lå jeg rett ut på ryggen i sengen og ble kvalt. På dette tidspunktet var jeg lysvåken, men med gjenknipte øyne. Det kjentes som om noen lå over meg og presset bryst og hals ned i madrassen. Jeg brukte alt jeg hadde av krefter på å prøve å løfte armene for å få dyttet det bort, men jeg kunne ikke røre meg av flekken. Jeg prøvde å skrike, men noe holdt munnen igjen. Jeg lå sjanseløs og trodde jeg skulle dø i alt fra 5 til 10 laaange sekund, og så.. Helt plutselig forsvant alt av både lyder og trykk. Jeg kunne plutselig bevege kroppen min igjen og kastet meg med ett under dyna i mørket. Slik ble jeg liggende i 5 minutt med en hjertebank jeg aldri har kjent maken til. Jeg lå og peste i flere minutter, og ble fullstendig gjennomsvett før jeg turte å lirke ut hånda ut for å ta tak i mobiltelefonen. Så ringte jeg Annika, helt hysterisk og forklarte hva jeg akkurat hadde opplevd.

Nå har det seg slik at jeg er det minst paranoide kvinnemenneske på jord. Jeg fortalte dere jo nettopp om da jeg lo av Cathrine som mente hun hadde hørt uforklarlige lyder hjemme hos meg! Så.. Da jeg fikk samlet tankene litt, satte jeg i gang og google “kvalt på nattestid – naturlige årsaker”. Tror dere ikke denne galskapen hadde en naturlig årsak? Beskrivelsen av tilstanden jeg akkurat hadde opplevd stemte på flekken og det hele kalles Søvnparalyse!. Har dere opplevd dette noen gang?

Det er ikke så mange som har hørt om det, men i følge en rekke helsesider på nett er det verken farlig eller uvanlig. Når man sover havner man i en tilstand hvor kroppen blir midlertidig lammet. Har du foreksempel en drøm hvor du løper i skogen så vil likevel ikke føttene klare å bevege seg. Dette er fordi kroppen er i en tilstand kalt REM. Denne lammelsen forsvinner så fort du våkner opp, men får du en slik søvnparalyse-opplevelse så våkner hjernen, mens resten av kroppen fremdeles befinner seg i REM-tilstand. Dette betyr at du er lys våken, men ute av stand til å røre deg. Du hører og sanser alt rundt deg, men kan ikke åpne øynene eller lage den minste lyd for å meddele deg. Du vet ikke hvor lang tid det går, men i løpet av denne ikke-tiden kan du ha de mest livaktige og forferdelige hallusinasjoner du kan tenke deg. Mange opplever at noe sitter på brystet og hindrer deg i å puste. Andre opplever en ut-av-kroppen-opplevelse. Det er også veldig vanlig å føle berøring eller en fornemmelse av at noe ukjent er i rommet. Har dere hørt noe så ekkelt?!

Det er jo som å ha ditt livs verste mareritt i våken tilstand! Noe så ubehagelig!
Plis si at noen av dere også har opplevd søvnparalyse.. Jeg føler meg gal.

87 kommentarer
    1. Æh, så ekkelt! Dette har faktisk skjedd med meg flere ganger, jeg våkner uten å klare å bevege noe som helst. Uansett hvor hardt jeg prøver å slå med hånden eller springe med føttene, så går det bare ikke. Utrolig ubehagelig!

    2. Hoff så ekkelt, har aldri opplevd noe ligningen. Leste ett innlegg på Sophie Elise sin blogg for ikke så lenge siden, hvor hun hadde opplevd en ut-av-kroppen opplevelse, du burde lese det!

    3. hm. Jeg har opplevd lignende, men i halvveis søvne. Jeg sover i sånn tilstand at jeg vet hva som skjer, men jeg er ikke våken. Dette skjer ofte. Og da blir jeg jaget av noen, men klarer ikke løpe fra de. Beina vil ikke bevege seg og jeg greier ikke snakke. Utrolig ubehagelig og skummelt. Og dette skjer flere ganger i uken.. Jeg har prøvd å se om det har noe med drømmetydning å gjøre, men får aldri opp noe helt konkret.
      Håper dette bare var et engangstilfelle for din del, for for meg har det blitt et lite problem 🙁

    4. Hadde akuratt det samme i dagtidligt.. Bare jeg ble ikke kvalt men at noen var i rommet om tok på meg. Jeg prøvde å åpne øynene men fikk det ikke til. Tilslutt når jeg klarte å åpne øynene var det ingen dær. Så fort jeg lukket de igjen kom det på ny. Det skjedde 3 ganger… Ekkelt..

    5. randi: Æsj så ekkelt! Jeg var livredd for at det samme skulle skje meg igjen så fort jeg sovnet, så her ble det en mer eller mindre søvnløs natt! Hehe <3

    6. Det skjedde meg natt til den dagen jeg skulle ha oppkjøring, og da hadde jeg aldri hørt om det og ble såklart livredd, og var redd for å sovne igjen. jeg våknet av at jeg hørte en dame hoste, og da jeg kun bor med min pappa så reagerte jeg på det og ble redd, men jeg kunne ikke røre meg og prøvde å rope, men ingen lyd. Det kjentes også ut som om noen presset meg ned i sengen. Det skal sies at søvnparalyse kan utløses ved stress, så er man stresset så er det stor sjanse for å oppleve det, så var kanskje ikke så rart at jeg opplevde det natten til oppkjøringen. Hvis man får søvnparalyse så skal man fokusere på lillefingrene å prøve å begynne å bevege dem først, så løsner resten av kroppen etterhvert:) en ekkel opplevelse er det iallefall! men nok om det, God Jul Marthe!:)

    7. Martine: Å takk for at du delte din opplevelse med meg! Nå vet jeg hva jeg skal konsentrere meg om å røre på om det skulle skje igjen. Har du bare opplevd det denne ene gangen? <3 hehe, livredd for å legge meg jeg i kveld. 😛

    8. Kjæresten min opplever dette stadig vekk. Både det du opplevde og det at noen sitter å kveler han.
      Jeg er sykt paranoid, så skjer dette med meg, kommer jeg aldri til å kunne sove alene igjen :p

    9. Jeg har også opplevd det. Hos meg var det en mann som satt seg oppå brystet mitt og jeg fikk ikke puste. Var helt grusomt. Husker jeg prøvde å bevege meg og rope etter hjelp, men fikk ikke ut en lyd. Var i sjokk etterpå. Jeg visste heller ikke hva det var.

    10. Noe veldig lignende skjedde med meg en gang jeg var liten. Jeg husker at jeg ble livredd siden jeg ikke klarte å åpne øynene uansett hvor mye jeg prøvde, itillegg kunne jeg ikke snakke eller bevege meg. Det er først etter at jeg leste dette at jeg kom på det og det gjorde meg litt letta å vite at det ikke bare er jeg som opplevd det. Jeg har heldigvis aldri opplevd det etter den ene gangen.
      Det var sikkert bare et engangstilfelle for deg også:)

    11. Har opplevd det to ganger selv, første gang kjentes det ut som jeg ble besatt av en demon – med utenomjordiske hveselyder rundt meg og jeg var HELT lammet, og livredd samtidig. Gang nummer to var jeg “bare” lammet og prøvde å skrike, men fikk ikke ut en lyd. Senere ble jeg fortalt at når du havner i en sånn tilstand kan du “styre” drømmene dine! Så når det skjedde gang nummer tre (med laaangt mellomrom mellom hver gang, altså) bestemte jeg meg for at jeg ville fly. Og det gjorde jeg! Dødsfacinerende! 😀 Så nå er jeg ikke redd for å havne i søvnparalyse lenger, nå som jeg vet at det er mulig å kontrollere utfallet av det, haha. Men ja – det skremte dritten ut av meg og!

    12. Jeg har opplevd noe lignende, jeg hadde lagt meg til å sove, også må jeg ha sovnet men jeg er på en måte våken i rommet, hvis du skjønner :p jeg ligger i senga på soverommet og jeg har ofte opplevd at det står personer på siden av senga. Det var ingen unntak denne gangen heller, ei lita jente i gamle klær – litt sånn porselensdukke aktig. Jeg blir jo så redd så jeg begynner å rope på kjæresten min. Men det kommer ingenting ut fordi det er noen som holder noe foran munnen min. Det kjentes virkelig ut som noen hadde puttet noe inn i munnen min slik at det ikke gikk an å skrike. Det varte ikke lenge, men jeg lå der med hjertebank og turte ikke bevege meg, endte opp med å skrive en sos melding til typen som satt i stua haha. Huff, nei så skjønner godt at du ble redd, det er virkelig ikke noe koselig – også virker det jo så ekte!!

    13. Har levd med dette i 7 år. Men for meg er dette mer som en “sykdom” Da det skjer ganske ofte…
      det er så grusomt ,men etter jeg forstod hva det var så ble det mye lettere å leve med :p

    14. Har alltid trodd at det var noe alle viste hva var, nettopp fordi det skjer med meg veldig ofte. 70 % av gangene når jeg vokner av mareritt, spesielt de gangene jeg drømmer at jeg faller fra store høyder, Opplever jeg at hele kroppen min føles presset ned i madrassen og i noen sekunder kan jeg ikke bevege meg. Men det skjer nokså ofte, så har alltid trodd det var normalt. Har blitt like overasket hver gang jeg forteller det til noen og de ikke skjønner hva jeg mener. Men har ikke funnet på å google det før. Morsomt og vite hva som egentlig skjer.

    15. Dette har skjedd med meg flere ganger, ubeskrivelig ekkelt! Kjenner kun en annen som har opplevd det samme. Det er forferdelig! Men jeg har lært meg at når det skjer, bare lukke øynene og slappe av. Da går det over fortere! Er ikke farlig, men veldig skremmende :/

    16. Det er en utrolig ekkel opplevelse!
      Jeg har hatt det mange ganger,
      og det kommer i perioder uten å ha noen
      sammenheng. Jeg kjenner til flere som
      også får dette iblant. Jeg har tatt det opp med
      legen min før, og fått bekreftet at det er helt ufarlig!
      🙂 🙂

    17. Det er noe som heter søvnparalyse 🙂 ikke farlig i det hele tatt, de fleste vil oppleve dette 1-2 ganger gjennom livet, mens andre kanskje kan ha det flere ganger i uken. Du burde Google det, er egentlig ikke noe skummelt, selvom de få sekundene (føles som minutter) er helt forferdelige…

    18. Hei Marthe!
      Har aldri hatt dette selv, men er livredd for og oppleve det så jeg har lest MASSE om dette emnet! Det tipset folk flest bruker for og “komme ut” av denne søvn paralysen er og holde pusten! Hold pusten i så absolutt lenge du klarer, og da vil kroppen reagere med og våkne opp slik at den føler at du må “puste manuelt”. Også og ligge på siden, ikke på ryggen, bevege en lilletå/finger osv. Håper dette hjelper litt! Jeg personlig hadde vert livredd om jeg ikke visste hva dette var om det hadde skjedd meg, så du er tøff! 🙂 håper du får en strålende jul og ikke lar dette ødelegge nattesøvnen din! GOD JUL 😀

    19. En kompis av kjæresten min opplevde dette forrige uke faktisk, og var like skremt som deg! Men nå kan jeg hvertfall fortelle han hva deg var :-))

    20. Har opplevd det sjøl, og er så ekkelt! Var en skapning som bevegde seg rundt i rommet mitt og lagde lyder og sånt.. Veldig ubehagelig. Men hae heldigvis bare skjedd den ene gangen!! 🙂

    21. Hei Marthe!
      Jeg har selv søvnparalyse og vet derfor hvor veldig ubehagelig det er! Jeg er 20 år og hatt det iallefall 2 år. Det er forskjellig for hver gang det skjer, og jeg tror faktisk det kunne blitt laget en skrekkfilm av alle de forskjellige opplevelsene jeg har hatt med det! Ofte hører jeg barnelatter, ekle lyder som jeg ikke kan forklare og pusting i øret. Det kjenner faktisk ut som man skal dø (ikke at jeg vet hvordan det er, men ekkelt er det iallefall!) Jeg har det problemet at når jeg endelig har klart å våkne fra “The Grudge” som kommer mot meg og jeg ikke klarer begeve meg, dverger som kommer leende inn på rommet og en klovn som sitter å smiler ekkelt til meg på nattbordet, så er jeg så trøtt at jeg blir dratt rett inn i det igjen og må fysisk opp å hoppe for å rive meg ut av alt for å prøve å sove igjen. Det føler så ekte hos meg, at en gang jeg hadde det gikk jeg inn på rommet til min søster sikkert 5 ganger (og virkelig trodde jeg hadde gjort det) og noe ekkelt og skummelt skjedde på veien hver gang, helt til jeg slutt klarte å våkne og var i min egen seng.. Som sagt. ufattelig mange historier jeg kunne fortalt! Det sies også at de fleste mennesker kommer til å oppleve dette engang i livet!

    22. Hei Marthe!
      Kjente jeg ble ganske lettet nå, for det opplevde jeg i forrige uke! Sovnet på sofaen etter jobb, og skulle rekke butikken før stengetid, så hadde satt på en alarm på telefonen. Før alarmen ringte, så “våknet” jeg i full panikk, men kroppen min fungerte ikke, å øynene ville ikke opp, heller ikke armene ville strekke seg etter mobilen min. Jeg følte at jeg lå “innestengt” i ei evighet, å var HELT sikker på at butikken var stengt når resten av kroppen min bestemte seg for å våkne! Sykt ekkelt!
      Det var selvfølgelig enda 20 minutter til klokka skulle ringe når jeg endelig våknet, så hadde heldigvis god tid til å ta meg sammen på! Puh!
      God Jul, Marthe! Du er veldig heldig som har ei så flott bestemor 🙂 bestemødre er gull verdt!

    23. Har opplevd det flere ganger, når jeg er litt stresset og sover dårlig, om jeg da først får sove tungt så har det hendt det har skjedd, utrolig ubehagelig en liten tid etterpå, men du verden så deilig å vite at det ikke er sant!

    24. Har bare hatt det her en gang og det var i en stresset periode i livet mitt, eksamenstid med lite søvn. Snakket med legen om det i ettertid og hun sa at det gjerne kommer i stressede perioder, perioder med lite søvn eller ulikt døgnmønster. Det er ihvertfall ikke farlig selv om det kan være skummelt.

    25. Jeg har opplevd dette flere ganger, og trodde jeg var fullstendig gal! Men nå forstår jeg jo hva det dreier seg om, så takk for at du skrev dette innlegget, Marthe 🙂
      Jeg drømte nå nylig at en mann stod klar til å drepe meg med sengekanten og jeg var våken og så hele rommet mitt, men klarte ikke røre meg eller rope på hjelp! Det var helt grusomt.

    26. Å hærregud så ekkelt :-O håper du ikke opplever det samme igjen. Håper du får en fin dag og kos deg masse <3

    27. Jeg har det ofte! Minst en gang i måneden. Det som hjelper for meg er att jeg prøver å feks rykke til hånden min eller en fot(selv om det er umulig) og bare tenke våkne våkne våkne! Så til slutt klarer jeg og våkne, og da venter jeg alltid 15min før jeg sovner igjen ellers så får jeg det med en gang igjen! Har også merket at de gangene jeg får det så har jeg hvert oppe lenge og er skikkelig trøtt så jeg føler kroppen min sovner før hjernen kan du si! Jeg blir også livredd når jeg får det å tørr nesten ikke å legge meg til å sove igjen. Har det også så ofte at jeg kan kjenne på kroppen på kvelden at jeg kommer til å få det den natten. Og jeg har det også 2-3 netter på rad.. Jeg hallusinerer veldig mye, forrige gang jeg hadde det så drømte jeg at det lå en mann i sengen min. Håper du ikke opplever det igjen, det er så skummelt!

    28. Dette er faktisk en ganske vanlig opplevelse. Det sies også at minst 1-2 ganger i løpe av livet ditt vil du havne i en slik søvnparalyse hvor en kjent person av deg, familie ect. Som kommer til sengekanten din, og trykker ned på brystet ditt slik at du ikke får puste, og du prøver å bruke armene dine til å ta vekk armene til personen, men du er helt lammet i kroppen. Og det varer i ca 10 sekunder hvor du føler dette, veldig ekkelt, haha 🙂

    29. Det skjer faktisk med meg ganske ofte, og skyldes da at jeg har fått lite søvn en periode eller lignende haha

    30. Det heter søvnparalypse, ikke REM. REM er en søvn fase der du drømmer og REM-søvn finner sted mellom søvn fase 1(innsovningsfasen) og 2(lett søvn), og mellom 2 og 3(dyp søvn). REM-søvn finner sted i 20-25% av søvnperioden din 🙂

    31. Huff, hørtes veldig ubehagelig ut. Jeg har hatt det samme selv flere ganger, men da hadde jeg lest om tilstanden fra før. Så da det skjedde så skjønte jeg hvorfor. Ble derfor ikke noe særlig redd (er også en ekstemt lite overtroisk person) så jeg bare slappet av, og prøvde å se for meg at jeg skulle bevege på armen min. Det er akkurat som at jeg bare må overtale hjernen min om at “jeg er våken”, så til slutt klarer jeg å “rive” meg ut av det. Hvis jeg ikke står opp med en gang, kan jeg komme i paralyse igjen med en gang. Haha, var en morgen at jeg tror jeg havnet i paralyse 4 ganger før jeg kom meg opp! Det ble nesten litt behagelig til slutt, ihvertfall veldig fascinerende! Det er heldigvis ikke noe som skjer så altfor ofte.
      Kjipt at du hadde en så ubehagelig opplevelse da :/ Men da vet du ihvertfall hva som foregår, hvis det skjer igjen! 🙂

    32. Oi oi oi, håper det bare var engangstilfelle for deg. Hadde søvnparalyse nesten hver kveld/morgen i ca et år, for en stund tilbake. Jeg trodde lenge at jeg bare hadde det samme, jævlige marerittet, siden jeg aldri hadde hørt om denne søvnparalysen. Veldig slitsomt og fælt. “Våkner” helt utslitt og gjennomvåt. Jeg kan ikke legge meg på ryggen før jeg sovner, for det er da det kommer lett til meg. Så hvis du vil ha tips (hvis det viser seg at dette ikke var et engangstilfelle):
      1. Ikke ligg på ryggen når du skal legge deg for å sove.
      2. Ha en hånd/begge hendene nært ansiktet.
      Har hatt søvnparalyse bare noen få ganger de siste par årene, og hver gang lå jeg på ryggen, med armene nedover langs kroppen. I denne posisjonen er man sårbar, så da går det fort på rævva. Håper det ikke skjer igjen. Og god jul! 🙂

    33. Opplevd det to ganger, var akkurat som du beskrev det! Den andre gangen det skjedde hadde eg hørt at du burde bare ligge stille og fokusere på et spesielt objekt i rommet, det hjalp og det forsvant med en gang!

    34. Da jeg og familien bodde i det gamle huset vårt, så hørte vi mange rare lyder, tv´n og lyset ble skrudd av av seg selv. Og søstra mi opplevde akkurat det samme som deg, bare at hun lå på magen og opplevde det. Hun luktet manne perfyme i rommet sitt når det ikke hadde vært noen der. Senere fikk vi vite av en dame som bodde nær oss at huset vært hadde vært stengt i flere år før vi flyttet inn og de som bodde der før var syke folk, eller mannen var det. Han drepte sønnen sin i hagen. Når vi skulle flytte ut av huset fant vi et lite passbilde av gutten som ble drept, det var utrolig ekkelt å vite det. Men eiendoms folka hadde heldigvis pusset opp huset før dem ga den til oss. Meningen med kommentaren var at, det finnes ekle ting rundt oss som vi ikke ser! Sett det i hjemlandet mitt og følt det her i Norge.

    35. Jeg har bare opplevd det 1 gang, ja! men kjæresten min opplevde det flere ganger over en kortere periode. skummelt!

    36. Jeg har opplevd noe lignende. Det hender meg ofte flere ganger i uka. Bare at jeg klarer å lukke opp øynene og jeg ser at det står en mann på rommet mitt, og jeg kan ikke gjøre noe. Ikke skrike, ikke sette meg opp eller vekke kjæresten. Har også opplevd at han la seg oppå meg. Jeg kunne se at dyna ble trykt ned og jeg slet med å puste. Det forsvinner med en gang vekkeklokka ringer. Like jævlig hver gang

    37. Opplevd flere ganger. Første gangen freaka jeg ut. Men nå merker jeg med en gang jeg holder på å havne i søvnparalyse. Cluet er å bare slappe av, ikke bli redd og prøve å sove videre 🙂

    38. Ush, hørtes ikke behagelig ut det du opplevde! 😬 får ikke håpe det skjer med deg igjen! Jeg lurte på hvor du har kjøpt den pysjen du har på deg? Så utrolig god ut 😊

    39. Vet ikke om det er det samme, men en gang “våknet” jeg og da sto det en svart skygge av en mann ved døra mi. Jeg klarte ikke å bevege meg, men øynene var rettet mot han. Han begynte å komme nærmere og nærmere, og rett før han tok tak i meg våkna jeg. Herregud, det er det ekkleste jeg har opplevd 😛

    40. Har flere ganger drømt at jeg løp, men fikk ikke til å løpe og endte med å vekke meg selv av at begge armene mine har sovnet. Er så glad du skrev dette innlegget sånn at jeg fant ut hva det egentlig er som skjer med meg. hahahah! Takk 🙂

    41. Det sies man ikke burde ligge rett på ryggen i senga (som et lik ligger i en kiste), for da kommer “en svart skygge” og vil prøve å kvele deg. Opplevd det også selv engang.

    42. Har opplevd det samme en gang før.. Jeg var i halvveis søvne, og våknet mer til av noen lyder i rommet. Da stod det ei jente iført lang, svart kåpe i enden av soverommet, og hun kom nærmere og nærmere. Og kjæresten min lå ved siden av med, prøvde å røre på meg og skrike, men det funker jo ikke.. Følte meg helt hjelpesløs, og var sikker på at dette var slutten. Det er det verste jeg har opplevd

    43. Huff, det er helt utrolig grusomt, jeg har opplevd det selv! Jeg lå i senga mi (på ryggen) og hadde lyset på på nattbordet, også lukket jeg øynene, også hører jeg noen komme tassende fra gangen og inn til meg ved siden av nattbordet – jeg prøver desperat å åpne øynene eller å si noe, men jo mer jeg prøver jo mer “synker jeg ned” i puta- “personen” skrur av lyset og jeg hører den gå ut mens jeg roper etter hjelp i hodet men får ikke ut noe ut – hodet mitt blir liksom pakket inn i bomull og jeg får ikke puste, oooog til slutt når jeg tror jeg dør våkner jeg med et gisp og lyset på nattbordet er på og jeg får angst! Haha, helt forjævlig! Håper det går bra med deg <3

    44. Eg opplevde noe lignende i august, nesten akkurat de samme men rett før de startet følte eg de begynte og blinke i rommet, ikkje var de lyset som blinket , men de var lys som om augene mine ble åpnet og lukket flere ganger, innimellom blinkende følte eg de stod noen på enden av senga mi husker veldig godt at de såg ut som vedkommende hadde en slags hatt på seg, og de kom bare nermere og nærmere før eg ble presset ned i senga og skapningen forsvant , eg låg nedtrykt i senga , føltes som noe låg over med og pressa meg ned, samtidig hørte eg denne ekle lyden, sånn som når du presser igjen ørene dine , dette varte i noen sekunder og da det var over låg eg i senga i noen minutter og bare ser ut i rommet før eg innsåg ka skjedde og nesten fikk sjokk, eg spratt opp av senga og satt på lyset og satt der resten av natta, fekk ikkje sove skikkelig på mange nettet etter dette , huff

    45. Tuusen takk for at dere har delt historiene deres med meg! Jeg føler meg plutselig heldig som “bare” har blitt kvalt i natt. Hehe! Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg hadde begynt å se skikkelser. Lyder og kveling holdt i massevis for min del og nå krysser jeg fingre og tær for at dette bare var et engangstilfelle. <3 🙂

    46. Oda: Tusen takk Oda! Jeg ligger omtrent aldri på ryggen så det skal ihvertfall ikke bli noe problem! 🙂 Puh, håper det var et engangstilfelle! God jul til deg også! <3

    47. Veldig ofte desverre! Men jeg merker det som oftest ikke før den syke hjertebanken. Plutselig ligger jeg der med hjertebank uten like, nesten så man rugger frem og tilbake, og da tenker jeg litt tilbake i tid(altså 10-30 sekunder) også husker jeg det på en måte etterpå.. Hvis det var forståelig?
      Jeg har hørt at det kan komme av stress(sånn som alt annet igrunn). Jeg vet at jeg ofte får det når det er noe som går og gnager eller har dårlig samvittighet over tid. Det er nok _mye_ psykisk!
      Dette med lydene rundt i rommet har jeg også en liiiten personlig hypotese på. Det er rett og slett det at man opplever en slags irrasjonel frykt hvis man kanskje hører noe der i mørket i en periode man er litt stresset og “tung” i hodet. Da kommer ofte denne søvnparalysen etterpå!
      Et tips som faktisk nesten alltid funker er å konsentrere meg om pusten etterpå. Ta 3-5 vanlige pust, 1 “magadrag” som du så prøver å puste sakte og rolig ut igjen(så laaaangt du klarer) og gjenta dette 5-6 ganger.
      Dette er bare egne erfaringer og tanker altså!

    48. Colleen Balinger, som spiller Miranda Sings på youtube, snakket i en video (på youtube) at hun opplevde akkuratt det samme!! Høres grusomt ut!!

    49. Litt sen kommentar, men dette har jeg slitt med over en laang periode. Det verste er at jeg begynner å riste; jeg hakker tenner og hodet rister frem og tilbake – dette skjer jo helt ukontrollert. Kroppen er jo helt lammet, men jeg fortsetter å riste. Jeg gikk til legen og hun fortalte at det det sannsynligvis var søvnparalyse og unormal høy hjerneaktivitet som var grunnen. Det verste er jo å ligge der med øynene lukket og ikke kunne bevege seg – og enda verre er jeg redd for at noen kommer til å se meg da dette skjer og tro jeg har fått et anfall eller noe, for jeg greier jo selvfølgelig å holde hodet kaldt, men ikke sikkert alle som greier det 🙂 Skjer som oftest når jeg er veldig sliten og tar en lur midt på dagen.

    50. Opplevd det 4 ganger i mitt liv. Sist så skulle jeg bare ligge på sengen å slappe av, meen så plutselig hører jeg noen plaske i badekarre vårt, der hører jeg også et barn som flirer. Så ser jeg på siden av meg å senga er flyttet fra veggen å jeg får ikke til å bevege meg.. hadde å et speil på veggen der jeg ser et gammelt innskrukket lik ( ei dame ). Våkner jo etterhvert men guud jeg var redd!

    51. Jeg opplever dette flere ganger i uken. I førsten trodde jeg at jeg gal (forsåvidt kjæresten min også da jeg fortalte han om det), men så har jeg skjønt at det ikke bare skjer med meg.
      Men det er veldig ekkelt. Nå har jeg blitt så vandt til det så hver gang jeg opplever det så tenker jeg alltid på en sang eller en tekst som får meg i en fokusert/rolig situasjon og da forsvinner det 😀 Prøv det du og!

    52. Tusen takk for svar, Marthe 😊 de har jeg sett, men er utsolgt over alt og de får de ikke inn igjen heller.. 😞 du får kose deg masse i julen, ser ut som du har det veldig bra i Stavanger 😊

    53. Har opplevd nesten akkurat det samme! I mitt tilfelle har det gjerne skjedd når jeg har vært veldig sliten og skal ta en powernap på sofaen. Da pleier jeg å våkne opp av hjertebank som kommer raskt når jeg merker at jeg ikke kan bevege meg eller puste. Følelsen er så ekkel, for det eneste jeg vil er å trekke inn pusten uten at noe skjer. Føles ut som en eeevighet når jeg ligger der. Har lært meg at det hjelper å slappe helt av, og tenke at jeg fåår puste straks – og det gjør jeg jo 🙂

    54. Jeg var drittrøtt og gikk og la meg, også vrei jeg meg rundt og sånn og fikk virkelig ikke sove, også når jeg sovner “våkner” jeg igjen og “hører” masse folk snakke nede, hørtes ut som en resturang, og da løp jeg ned, men nede stod det er mann som var helt mørk, alt var mørkt, og jeg løp som et helvete opp igjen, og hoppa i senga. Jeg prøvde å skrike og hoppe og “få kontakt” og var pissredd. Plutselig kjenner jeg bare at jeg føler at jeg bli kvalt og blir dytta ned i madrassen, og føler meg bare helt rar? Etterhvert kommer det en dame (tror jeg) med lang hvit kjole som bare henger i taket over meg, og jeg vrir meg og prøver å skrike. Ikke en lyd kommer ut. Jeg husker ALT helt klart, var livredd. Våkna klokka halv 7 av vekkerklokka og var helt i sjokk, jeg skjønte virkelig ingen ting og var helt rar!!! jeg håper aldri det skjer igjen, jeg var livredd

    55. Oi oi, skummelt!
      Har skjedd noe lignende med meg hvor jeg begynte å hallusinere om at jeg hadde gjort noe galt, og noen stod å kjefte på meg. Sykt rart fordi jeg fikk ikke stoppa det, lå jo å sov.. Var som å få panikk og bli helt stressa. Ugh, ekkelt. Heldigvis pleier det bare å skje når jeg er syk, veldig rart!

    56. Jepp! Jeg synes det er spennende, så jeg prøver å få til en slags teknikk, slik at jeg kan komme i en “lucid dreaming” tilstand. Jeg har lest masse om dette og det virket ekstremt interessert når man har lært seg å kontrollere det. Det skumle er jo at man mest sannsynlig får en del “bad trips” før man får til dette ordentlig. Det kan vel også kalles astral reise! Sophie Elise skrev et blogginnlegg om dette for ikke så lenge siden. Du burde sjekke det ut:) Huff, håper du sover bedre i natt! 🙂

    57. Jeg har opplevd det inntil flere ganger. Da jeg var i min deprimerte periode og når jeg var paykisk syk med andre diverse ting (jeg mener ikke å påstå at du er psykisk syk og at derfor skjer deg, dette kan skje hvem som helst) men spesielt i den perioden opplevde jeg det. Det som skjedde den ene gangen som jeg husker veldig godt var da jeg lå lys våken en kveld, lyset var på, og jeg lå der i sengen på eommet mitt i øverste etasje i huset. Jeg husker at jeg så en skikkelse i døren for den var på gløtt. Plutselig så jeg dynen begynte sakte men sikkert å bwvege seg. Det kjentes ut som om det var en person som snek seg under dynen for jeg kunne kjenne at noen tok et fast grep rundt leggen min. Jeg ble helt stiv av redsel og ante ikke hvordan jeg skulle reagere. Alt som falt inn i tankene mine var instinktet. Jeg grep fatt i dynå og tok den over hodet mitt, men jeg så ingenting. Da jeg tok dynen over meg igjen for å se ut i rommet var det ingen i synet. Men ut av det blå kunne jeg kjenne noe klissete på skinnet mitt, jeg kunne kjenne at noen slikte meg i ansiktet. Da jeg tok hånden min for å kjenne var det hva, så kjente jeg at jeg var våt på skinnet. Da jeg snuddd hodet mitt til venstre for å se så jeg det ansiktet jeg aldri glemmer, som sitter klistret til hodet mitt den dag idag. Det var en skikkelse av en dame, som i en eksorsisme film. Hun skrek til ansiktet mitt. En lyd jeg ikke klarer å beskrive. Jeg skvatt til og gjemte meg under dynen og grep fast i mobilen min for å ringe moren min som lå i etasjen under meg. Jeg var helt fortvilet, og ord strakk ikke til i telefonsamtalen. Men moren min merket at noe var galt og løp opp til meg… Etter den episoden der har jeg aldri sovet på det rommet noen gang… Så ja, jeg vet hvordan det er å oppleve “natt terror” eller søvnparalyse som det heter på fagspråket. Det er så skremmende og ekkelt at det kan ikke beskrives før en har opplevd det selv.

    58. Tror jeg hadde det en del når jeg var mindre. Husker spesielt en gang da jeg så på meg selv som lå i senga fra det ene hjørnet i taket, kom til meg selv da mamma kom inn i rommet å spurte om jeg var syk, noe jeg også var blitt da jeg våknet!
      Ellers så har jeg ofte våknet fra vonde drømmer og trodd at det jeg våknet til var ekte, men så sto det noe over meg (somregel slike dukker fra sesams stasjon osv da jeg hadde en frykt for slike). Har også kontrollert drømmene mine med flyving osv. Og til slutt ble det en vane med slike ting, nå skjer ikke dette lengre.
      Eneste som skjer med meg i senere tid er at jeg hallisinerer akkurat når jeg har sovnet. Feks så trodde jeg at en katt hoppet inn vinduet og under senga mi, da skrek jeg og var helt sikker på at det skjedde helt til kjæresten min overbeviste meg om at det ikke var noe katt under senga. Dette har også skjedd med pappa en del ganger, så kan jo hende det er noe greier jeg har fått fra han?? Haha

    59. Jeg opplevde dette opp til flere ganger for ett år siden, da sleit jeg veldig psykisk og var i et veldig dårlig miljø, jeg tror det var nettopp derfor dette skjedde med meg. Det var opp til flere ganger om dagen, til og med når jeg sovnet under pulten på skolen. Det er kjempe-ekkelt og man får skikkelig panikk når man ikke får til å våkne!

    60. Okei, i bussen en gang, fikk jeg plutselig ikke puste. Det var som om noen holdt nese og munn igjen. Heldigvis tok det ikke lange tiden før jeg fikk pusten tilbake, men skremmende var det!

    61. Tusen takk, for at du delte denne historien med oss, Marthe!:)
      Jeg opplevde en lignende situasjon i sommerferien. Helt fra den dagen har jeg syntes det har vært veldig skummelt, men etter jeg har lest dette innlegget er hele greia bare veldig komisk.. Hele familien min var på ferie, så jeg og kjæresten skulle passe huset så lenge. Jeg våknet midt på natta av at han var helt hysterisk og holdt innmari hardt i armen min. Han mumlet ting om at det var en mann som hadde hoppet inn vinduet våres og at det var noen andre i rommet. Jeg skjønte ingenting, for jeg hverken så, følte eller hørte de tingene han sa. Vi fikk omsider sneket oss ut av senga for å få tak i et eller annet å slå med. Det endte med at vi knuste to av lysestakene til mamma før vi kom oss ut av rommet, for å så sjekke absolutt alle kriker og kroker i hvert eneste rom. Jeg tror kanskje vi brukte 1,5t på et vanlig 2. etasjers hus.. Jeg gleder meg til å vise dette innlegget til han, for dette er noe han har slitt med litt i ettertid.. <3

    62. Takk gud til deg som sa at lillefingeren skulle beveges! Dette skjedde med meg i natt, og det e det verste jeg har vært med på. Jeg er veldig syk, og våknet av at jeg var så tett at jeg ikke fikk puste. Jeg tenkte at dersom jeg havner i søvnparalyse nå, så kommer jeg til å dø, i og med at jeg allerede sliter sånn med å puste. Tror det var stresset rundt det som utløste det hos meg, og at jeg tenkte så mye på det at jeg lokket det frem på en måte selv..
      Jeg hørte først barnegråt før det kom en mann inn døren med noe hvitt i hendene. Han satte seg over meg og prøvde å kvele meg med det hvite han hadde i hendene. Jeg våknet heldigvis når jeg til slutt klarte å bevege lillefingeren! 🙂

    63. Vet om folk som har det så ofte at de gruer seg til å legge seg i og med de nesten aldri får en ordentlig natts søvn. Selv har jeg det bare et par ganger i mnd, og siden jeg vet hva det er er det ikke så skummelt lenger. ofte hallusinerer jeg (er vanlig), men vet at det som (som oftest) står over og ser på meg ikke er ekte 🙂
      hvis du ikke har opplevd det før nå er det nok ikke så sannsynlig at det skjer igjen 😉 men har hørt at det er større sjangs for å gi inn i søvnparalyse om en ligger på ryggen.

    64. Dette skjer med meg stadig vekk. Kan skje flere ganger i uka, eller så kan det gå måneder mellom hver gang. Det skjedde første gang i 2009, da ble jeg livredd og trodde jeg fysisk følte et spøkelse på brystet mitt. Gikk deretter lang tid før det skjedde neste gang, og etter hvert forstod jeg hva det var.
      Det er utrolig ekkelt, JA, men når du vet hva det er, så er det plutselig ikke så skummelt lenger 🙂

    65. uff høres ikke greit ut!
      jeg vet ikke om det jeg opplevde var dette. Men ifjor på min bursdag var jeg syk og ble værende hjemme.
      Jeg hadde sovet på sofan hele dagen. Så plutselig måtte jeg på do, så jeg våknet i et slags sjokk. Med en gang jeg tok et steg på gulvet, kolapset kroppen helt. Jeg lå på gulvet med øyene helt åpne og kunne ikke bevege meg. Fikk heller ikke til å snakke. Etter noen sekunder fikk jeg armene i bevegelse og kunne dra meg til doen. Fikk reist meg opp og gått på do. Jeg tenkte ikke klart, så jeg la meg ned på magen igjen og krabbet tilbake til sofan. Når jeg våknet senere, var det bare ´´hva faen skjedde?´´

    66. Jeg har hatt en slik søvparalyse jeg også! Jeg lå og sov da noen dro i håret mitt slik at hode mitt ble dratt lenger og lenger mot sengekanten. Jeg prøvde for harde livet å dra hodet mitt inn igjen, og jeg prøvde å skrike for full hals, men ingen ting skjedde. Det er utrolig ubehagelig, og en veldig merkelig ting!

    67. Men er det bare søvnparalyse da?
      Eg hadde et sykt mareritt for endel år siden og visste at eg drømte……eg visste også helt med megselv at om eg ikkje våknet så ville eg dø…..han som dengang var kjæresten min sov tungt ved siden av meg og eg tenkte at kan eg vekke ham så vekker han meg. Eg klarte nemlig hverken å flytte lillefingeren eller noe annet…..og fikk heller ikkje puste ordnetlig….så eg skrek……..alt eg kunne inni mitt hode så eg håpet han hørte det. Han våknet med et rykk og dunket dermed i meg så eg våknet. Han satte seg opp og sa herregud skrek du meg INNI hodet mens eg sov? Hvordan går DET an?
      En kan jo spørre …..
      Han freeaket ut kan man si HAHAHA og egvar så sår i halsen som om eg hadde skreket for livet og eg følte jo eg hadde gjort nett det

    68. Jeg våknet 03:00 i natt. Måten du beskrev din opplevelse ga meg ro. Jeg har hatt mange mareritt siste mnd pga livs situasjonen min. Takk jeg ønsker ingen og oppleve dette! (Søvnparalysefenomenet) Du skriver flott, tommel opp! ☺️😜

    69. I natt skjedde det.. Jeg ristet på en måte i søvne og jeg har hørt om dette så jeg tenkte at det bare varer noen sekunder..da jeg våknet sovnet jeg igjen og da hørte jeg en mann si dah eller en lyd, akuratt da ristet jeg kraftig og jeg prøvde å skrike selv om at jeg visste at det var en drøm..det er jo som om at du ser på en skrekkfilm, du vet det er en film men du blir jo redd.

    70. Jeg har ikke opplevd noe av det selv men jeg har hørt om en som hadde sovet hos en kompis og våknet midt på natten av at det føltes ut som om noe satt på brystet hans han klarte ikke å bevege seg og plutselig var det vekke og når han våknet dagen etter hadde han et digert blåmerke over brystkassa si. Jeg har selv opplevd at jeg våknet midt på natten og skalv men klarte ikke å gjøre noe jeg ropte på mamma lenge men hun hørte meg ikke selv om vi ligger vegg i vegg men broren min var våken for å gå på do og vekket mamma jeg skalv og klarte ikke å si noe hun fikk meg med ut i stua og ba meg sette meg i sofaen og ga meg noe å drikke jeg klarte fortsatt ikke å si noe men jeg drakk opp og siden jeg bare er 11 år lå jeg i hennes seng nå men klarte fortsatt ikke å slutte å skjelve det var først når vi skrudde på lyset at jeg kunne snakke igjen etterhvert sluttet jeg også å skjelve det er det skumleste jeg har opplevd noen gang.
      -Kornelia

    71. Så at dette var et gammelt innlegg, men det kom opp når jeg søkte. Dette skjedde med meg for en time siden, klokka er nå 03.54. Det skjedde også rundt kl. 03. Jeg legger meg ikke å siver igjen, for å si det sånn.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg