Leserspørsmål: Hund for første gang

God kveld! I dag har jeg sittet i tre timer og besvart litt leserspørsmål. Jeg fikk en kommentar for et par dager siden, fra en leser som ønsket seg et innlegg hvor jeg skrev litt om erfaringene med å ha hund for første gang. Her kommer innlegget! Håper dere liker det. Jeg flettet også inn litt informasjon om vår kjære Bella, til dere som ikke har fått med dere hvilken rase hun er og hvorfor vi har henne. <3

Er Bella deres hund eller passer dere den bare?
Nei, Bella er ikke vår hund, men jeg føler likevel at jeg har vært hundeeier i snart et år nå. Som jeg har skrevet tidligere så har bestevenninnen min studert i Danmark i et år, og da har jeg fått æren av å passe hunden. -Men nå leverte faktisk Jonas henne tilbake til i dag! Eieren har flyttet hjem igjen så nå fremover vil nok ikke Bella bli å se på bloggen like ofte lengre. Litt trist å ikke få sove med henne tett inntil magen lengre, men jeg regner med at jeg får passe henne mer i fremtiden. Bella bor tross alt ikke så langt unna.

Kan du fortelle litt om Bella? Hvilken rase er hun og hvor gammel?
Bella er en italiensk mynde på fire år. Jeg vet ikke om det er oppdragelsen til eieren eller bare rasen som er slik, men hunden er i hvert fall verdens snilleste. Hun oser av godhet, og gjør alt vi ber henne om. Sier du ligg så ligger hun. Sier du tiss så tisser hun. Man behøver ikke engang å si “kom” for selv uten bånd går hun rett ved foten din. Det eneste den hunden noen sinne har gjort “galt”, er å gå i søpla for å dra ut matrester og spise det. Det er jo ikke hennes feil at vi glemmer å tømme søpla, men da skammer hun seg altså i timesvis etterpå. Går med hodet mellom bena og ser på oss med et blikk som sier *Jegskammermeg*. Nei, den hunden er bare alt for god.

Kan du si noen positive og negative sider ved rasen og personligheten hennes?

Positive sider: 1
. Bella er verdens enkleste å ha med å gjøre. Så lenge hun får være sammen med oss så bryr hun seg ikke om hvor hun befinner seg i verden. 2. Hun er en ekte kosehund. Elsker å ligge under dyna og vil helst ligge oppå magen med hodet ved halsen min. 3. Hun har så lite pels at hårene ikke dekker hele leiligheten under røyteperiodene. Hun behøver heller ingen pelsstell.

Negative sider: 1. Bella har verdens dårligste ånde. Vi pusser tennene på henne med spesielle produkter fra veterinæren hver dag, men hun lukter likevel fis i munnen. Ja fis. 2. Hun er ingen turhund. Skal vi på fjelltur og er usikre på om det vil bli sol og vindstille, så må Bella helst bli igjen hjemme. Hun må pakkes godt inn om vinteren og kan likevel ikke gå lange turer i regn, vind eller vintervær.

 

Kan du skrive en liste på hva man bør tenke over før man skaffer seg hund?
1. Tenk nøye gjennom fremtidsplanene dine. Ikke bare for de neste to årene, men de neste ti! Passer det like bra med hund om tre år? Hvor bor du om fire år? Skal du studere? Kanskje du må flytte til en annen by? Lar det seg gjøre med en hund? Du kan ikke bare omplassere eller sende den rundt om det i senere tid ikke passer å ha den mer. Husk at hunden ikke valgte deg. Du valgte den.

2. Har du venner og familie som er positivt innstilte til anskaffelsen av hund? Du vil på et tidspunkt måtte trenge hundepass og skal du på en to ukers ferie så vil du aller helst vite at hunden har det bra. Noen velger å sende hunden på kennel og det er greit, men det er ikke alle hunder som takler det. Sørg for at du har noen som kan ta seg av hunden når du ikke kan i kortere perioder.

3. Har du råd? Prisen for selve hunden er bare en engangsutgift. Det er alle de faste utgiftene som koster. Hunden skal ha mat, forsikring, vaksinering, bur, bånd og annet utstyr. Glemmer du å forsikre hunden din så må du mulig også ut med en helt vanvittig veterinær-regning. Ikke.Gjør.Det. En liten operasjon kan fort komme opp i 30 000 kroner.

4. Har du plass? Hunden trenger litt plass å boltre seg på. Skal du ha en større hund så må du også huske på å ha plass i bilen!

5. Når det kommer til valg av rase, husk at utseende bare er til pynt. Ulike raser stiller forskjellige krav. Tenk nøye gjennom hvorfor du vil ha en hund. Trenger du den til noe? Skal du ha den til utstilling, eller ønsker du deg bare en familiehund? Les bøker og søk etter nyttig informasjon på nettet. Ikke kjøp hund på impuls.

6. Har du tid? En hund krever mye oppmerksomhet. Den må føle seg trygg og den må mates og luftes tidlig og sent. En valp må ha skryt når den gjør noe bra og den må raskt settes på plass om den gjør noe den ikke har lov til. Hunden trenger rutiner, og man bør sørge for å ha MYE tid spesielt de første ukene valpen tas inn i hjemmet. Hunden kommer ikke ferdigtrent, og noen ganger kan det også være lurt å bruke noen kroner på valpekurs.

Skal du skaffe deg en egen hund nå som Bella er hos eieren sin igjen?
Jeg tror faktisk ikke det. Jeg vet ikke hvor jeg skal bo de neste fem-ti årene, og det gjør ikke Jonas heller. Jonas flytter muligens til Oslo for studiene sine neste vinter. Jeg kan heller vurdere å kjøpe meg min egen hund når jeg har kjøpt hus og spikret fremtiden.

Hahaha, jeg må bare ha med Bella i leopardtrusene…
Håper innlegget faller i smak hos flere. <3

19 kommentarer
    1. Hahaha, skjønne leopardtrusa! Å så kjekt at du faktisk ville skrive om hva jeg spurte etter, tusen takk! 🙂 Det er hvertfall nok å tenke på før man får seg hund! Jeg har planer om å flytte til oslo bare fordi jeg har både søsken og kusiner der som kunne ha passet hunden min, hehe. Men det blir nok å vente noen år til både økonomien er bra og jeg har kjøpt en plass å bo (med hage). Veldig greit å få hund på lån. Bella er jo bare skjønn også. Mener å ha lest at det er en typisk mynde-oppførsel å stjele mat 🙂 God tur til Thailand!

    2. Kjempeflott innlegg! Vi har nettopp kjøpt vår tredje hund, og det er _mye_ jobb nå som hun er valp! Heldigvis har vi erfaring fra de to tidligere hundene våre, men likevel, som du sier; hund er ikke bare bare! 🙂 Bella er superskjønn, spesielt i leopardtrusen, hehe! 😀

    3. Mange viktige punkt! Folk må virkelig skjønne at hund ikke BARE er kos og gøy, selvom det selvfølgelig skal være mye av det og! Selv hatt hund i flere år nå og det er helt fantastisk, men alikvel var det mye mer jobbe enn forventet da vi fikk vår første hund! Man må ha virkelgi lyst, da blir det helt herlig med hund! 😀 Må si at Bella er nydelig, jeg har faktisk trodd at det var deres hund! Men du var jo veldig heldig som fikk passe henne såpass lenge! Uansett, kjempefint innlegg Marthe!

    4. Har akkurat bladd litt rundt på bloggen din, og den er virkelig helt fantastisk! Så gjennomført, og med nydelige bilder! Blir så inspirert!:) også er du jo så utrolig vakker! God tur til thailand, det blir sikkert en super tur:-)

    5. Veldig bra innlegg. Gøy å lese det om at hun tar søpla hvis man glemmer å lokke søppeldunken. Vi har en golden rettriver, og den har funnet ut at søppel er kult, noe kan jo faktisk være spisende. Så hvis jeg glemmer å lokke døra inn til rommet mitt, og ikke følger med, er sannsynligheten stor for at hunden har vært der i mellomtiden og tatt all innholdet i søppeldunken og strødd utover rommet mitt, kanskje også tatt med litt i senga si. Hehe, men utenom det er hun verdens beste hund i mine øyne 🙂

    6. Kjempe bra innlegg :-)) Kan du sjekke mailen din? Jeg har sendt deg en mail om et VIKTIG spørsmål:) Elsker bloggen din Marthe!

    7. Trude: Hehe! Det er visst en hobby hos flere. 😀 Skjønner det godt jeg! Mye spennende i søpla! Hehe 😀 Det blir bare litt kjipt når det blir strødd rundt i hele leiligheten. Hehe. <3

    8. Trine: Bare hyggelig! 😀 Håper du likte det. <3 Jeg er jo ingen proff på dette området, men litt kunne jeg ihvertfall si etter å ha fått æren av å være hundepasser i et helt år 🙂 Du må ha masse lykke til den dagen du bestemmer deg til å gå til anskaffelse av din egen hund. Det krever både tid, krefter og penger, men det er jo så mye kos ved disse dyrene også. <3 Tuusen takk! Vi reiser om nøyaktig syv timer. Wuhuu! <3

    9. Kommer til å savne bella på bloggen 🙁 Hahah <33
      Du er nydelig btw og bloggen din er fantastisk;))

    10. Fine svar og råd – bra svart! 🙂 Men jeg bare lurte på, det ene spørsmålet står det at Jonas skal flytte til Oslo og du ikke vet hvor du skal flytte. Betyr det at dere ikke skal bo sammen lenger?

    11. Så flott at du skriver så seriøst om det å skaffe seg hund. Mange glemmer alle disse punktene og tenker mest på at hund er kos og fjas. De er jo så søte. Men først og fremst er de et dyr med mange behov.
      🙂

    12. Må bare flott innlegg,men hunder lever lenge -italienere kan bli 15 -18 år og Chiahuhahua kan bli 21 og vær snill å ikkje omplassere dem bare fordet …..hunder er familiemedlemmer og som Marthe sier de er ikkje tilbehør eller kun utseende.
      Les alt du kan om den type hund du liker, sjekk hvilken passer til dine/deres behov -og du skal være VELDIG allergisk i mine øyne om du omplasserer hunden din fordi du ikkje gidd bade dem støvsuge vaske gulvet eller ta en allergipille. At du må flytte og at de ikkje aksepterer dyr -velg en annen bolig.
      Sorry dyret kommer først. Lån en hund gå tur med dem finn ut om du bare vil være hundepasser eller om du vil ha en 100% i mange mange mange år. Og som Marthe sier HUSK forsikring og sjekk enten kennelen og eller de du adopterer hos.
      Lykke til hilsen mamma til 3 firbeinte døtre <3

    13. Hei! Mange bra punkter du kommer med her, blir så glad når noen skriver fornuftig om hundehold når de når ut til så mange mennesker. Vil likevel påpeke at hunder ikke skammer seg slik mange tror. De skjønner at de har gjort noe galt når vi sier fra, men de dveler ikke ved det. Derimot er de redde om de går med hodet mellom beina, redde for å få kjeft eller for at vi er uvennlig innstilt mot dem. Veldig godt å høre at hun er glad og rolig, mange mynder er nervøse av seg. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg