Slik blir du brun i sommer!

Jeg har fått så mange kommentarer fra lesere som ønsker at jeg skriver et innlegg som dette, så her kommer det! “Hvordan få den gylne, dype brunfargen”. Jeg er ingen ekspert, men jeg kan ihvertfall fortelle dere hva jeg gjør for å få opprettholde min brunfarge! Kanskje dere kan tilføye listen min med noen av deres tips i kommentarfeltet under her? Det ville ihvertfall jeg satt stor pris på! Jeg bruker ikke selvbruning til dere som lurer på det, men jeg bruker betakatoren på sommerstid når jeg soler meg mye. Mer om det får dere lese under her. Bare husk at vi alle er forskjellige. Ingen kropp er lik, og alt fungerer ikke på alle. <3

1. Drikk mye vann
Fuktnivået i huden har mye å si på hvor jevn og frisk brunfargen blir. Har du merket hvor mye brunere huden ser ut så fort du får på litt fuktighetskrem? Vi vet alle at solen tørker ut huden. Pass på å drikke mye! Jeg har allid et kaldt glass vann ved min side når jeg ligger ute i hagen. For å lure meg selv til å tro at vann smaker spennende, hiver jeg gjerne oppi litt sitron, bringebær eller blåbær.

2. Knask på søte gulrøtter
Mye mulig det bare er jeg som har fått for meg at gulrøtter gir en gyllenbrun farge, men jeg knasker nå ihvertfall på et par av dem om dagen. Gulrøtter er uansett både sunt og godt! Jeg har også lest at spinat, gresskar og søtpotet inneholder betakaroten som gir en fin og dyp brunfarge. Ikke vet jeg om det stemmer, men dette er jo også sunne matvarer, så hvorfor ikke gi det et forsøk?

3. Tilfør huden mye fuktighet
Kanskje mitt aller viktigste tips for å få brunfargen som holder. Ikke slurv med smøring av fuktighetskrem sier jeg bare. Tørker huden ut så har fargen fortere for å flasse av. Finn deg en ordentlig god krem som lukter godt, og smør deg jevnlig. Det går ikke en eneste dag forbi uten at jeg har smørt hele kroppen min inn i body butteret fra Body Shop. Det koster rett under 200 kroner, lukter himmelsk uansett hvilken duft du måtte velge, og kremen gir huden tidenes glød i mange timer etter at du har smør deg inn. Dere har kanskje lagt merke til at lårene og leggene mine ofte glinser på antrekksbildene? Det er fordi jeg alltid smører meg med denne vidunderkremen!

4. Betakaroten – Ta den riktige dosen
Jeg har prøvd mange varianter, men det er kun èn type jeg synes fungerer. Disse koster 149kr og fås kjøpt på www.betakaroten.no. Jeg bruker ikke betakaroten året rundt, men akkurat i sommermånedene hvor jeg soler meg ekstra mye, tar jeg gjerne en tablett om dagen. Dette begynte jeg med da jeg var i Mexico for to år siden og det ga en helt enorm effekt. Jeg har aldri vært så brun som jeg ble på disse to ukene. Fargen ble vanvittig gyllen og varte lenge. Jeg fikk ingen bivirkninger av dem, men noen opplever at betakaroten kan gi både pigmentflekker og guloransje områder på kroppen så ikke ta flere tabletter enn hva som er anbefalt.

5. Bruk solfaktor  – Du vil ikke ha hudkreft
Betakaroten forebygger solforbrenning, men tablettene er ikke en erstatning for solkremen! Dette med solkrem er jeg fryktelig dårlig på selv, men jeg har lest utallige steder at den dypeste, mest langvarige brunfargen kommer om du starter med høy faktor og jobber deg nedover etterhvert som du bygger opp brunfargen. Velg en god solfaktor og sørg for at du ikke blir brent.

6. Beveg deg – Finn på noe gøy!
Er du tom for lesestoff så kan det fort bli kjedelig å ligge stille i solen. Finn på noe morsomt! Spill sandvolleyball, turne.. Hiv på deg treningsshortsen og ta en styrkeøkt i solen.. Kjør yoga ute i hagen! Det beste som finnes må være å komme hjem fra en lang dag med sandvolleyball og se at du har fått et superskille under bikinien. Bare ikke glem å drikke mens du er ute og svetter i solen!

7. Sol deg på havet!
Man blir jo dobbelt så brun av det! Hiv deg på en bademadrass og nyt solstrålene fra sjøen. Ta en svømmetur når du blir for varm! Saltet som blir sittende igjen på kroppen gir solingen en sterkere effekt, så her må du være forsiktig. Velg en vannfast solfaktor og smør deg ofte så du ikke går på en smell! Husk også å spyle deg godt for så å smøre deg inn i fuktighetskrem så fort soldagen tar slutt. Mye sol og salt er nok ikke den sunneste kombinasjonen for verken hud eller hår, men det er jammen en effektiv måte å bli brun på.

Det er syv enkle tips, men tar du dem i bruk så vil du også se at de er effektive!
Har dere noen gode tips å tilføye? Gjerne som ikke er livsfarlige for huden. <3

39 kommentarer
    1. Har nok ikke tips til å bli brun på den type måte, men når uhellet førrst er ute og rumpa (eller resten av kroppen) svir så mye at det er vondt å gå eller sitte fordi du har vært uforsiktig så hjelper det å legge youghurt (helst naturell)på! Ha det på en time, skyll av, smør kroppen med alie vera/after sun og vips; dagen etterpå er det såååå mye bedre!
      Det er hvertfall tipset fra en som ALLTID blir solbrent 🙂

    2. Veldig flotte tips!! Tomater har mest UV beskyttelse i seg av all mat vi spiser til daglig.
      Gulerøtter hjelper selvsagt for å få farge,men da må du spise ett kg pr dag tror eg,men er bra for andre ting 🙂
      Vi ligger på hudkrefttoppen i verden under Australia som er befolket med bleke engelskmenn. JA sol deg,men ikkje brenn deg og IKKJE sol deg når du er brent. Strålene varer i huden i inntil 24 etter du har gått ut av solen. Blir du brent ødelegger du immunforsvaret i huden og du blir lettere syk -alt fra forkjølelse, influensa, lungebetenneles etc -spesielt på flyet hjem om man er i utlandet.
      Bruk høyere faktor enn du tror du trenger og ALDRI kjøp solkrem i syden med mindre det er fra apotek eller parfymeri. Solkrem på sånne småbutikker er ofte gamle, fake eller kokt i solen og kan ha NULL virkning.
      Husk at ikkje alle har samme hud, du kan gjøre alt Marthe skriver om og alikevel ikkje bli så brun som henne. selvbruning er en god ting da 😀
      God solingsfolkens 😀
      flott innlegg Marthe

    3. Vittig det med gullerøtter! Har tenkt at det er kjempe sunt og man blir brun, men endte opp med en stygg gulfarge i hendene, under føttene og litt i huden.. haha :)) Mulig det bare er med meg, men pass på for sikkerthets skyld<3
      du er flott uansett. Planer for sommeren? elsker å lese når du er syden siden du blogger like bra anyway <3

    4. Hei! Sende deg en melding på Facebook om dette temaet, glelder eksamen min:) hadde vært veldig fint om du ville hjulpet meg 🙂

    5. cuskima: Tusen takk for tilbakemeldingen din Lin! Her lærte jeg jo en hel hau 😀 De siste du sa om at vi alle er forskjellige måtte jeg bare tilføye i innlegget mitt. Det er jo så sant! Alt fungerer ikke på alle og noen må være mer forsiktige enn andre. <3

      Herlighet så mye du vet 😀 Ante ikke dette med tomater og at man ved solbrenthet får dårligere immunforsvar. <3

    6. Benedicte: Ja, det har jeg også lest! At man kan bli gul i hendene av å spise mye, men det er i hvert fall ikke farlig! 🙂 Hehe <3 Ja, det har jeg! Nå reiser jeg muligens til Thailand om bare tre uker til før jeg tar enda en sydentur til et nytt, eksotisk land i juli 😀 Gleder meg til å fortelle dere mer om dette!

    7. Så flott at du lærte noe -eg er hudnerd vet du så det kan eg hvertfall litt om. Og som et siste tips ang det å bli solbrent så fikk eg det fra en ambulansesjåfør på brannskadeavsnittet i Bergen, han sa ha ALTTID Aloe Vera i skapet -sjekk at på ingredienser står det aleovera overst, ikkje aqua -har du det kan du redde vevet fra å bli ødelagt nedover i lagene -om du er solbrent eller brenner deg på fett, stekeovn eller vann.
      De har aloverapack i ambulansen og dette legger de på så brannskadde får mindre skader.
      jason alovera gele er 98% ren aloevera, desverre folkens er IKKJE vaseline intensiv care en gele -det er en gelekrem som inneholder noe som heter 98% aleo vera,men hadde dette vært hovedingrediensen hadde den stått først -ikkje vann, så denne vil altså ikkje hjelpe, kan lindre og avkjøle,men er ikkje the real Mccoy.
      De som har kjøpt 100% aloe vera i utlandet er lurt, den varer nemlig ikkje i mange år som folk hevder, Knekker du en plante og opbevarer den vil den råtne etter noen dager -ikkje etter flere år. SÅ 100% finnes ikkje på flaske sorry
      Ellers er youghurt veldig bra 😀

    8. Mange flotte tips, dette må taes i bruk! Begynte på betakaroten for et par dager siden, så gleder meg til å se om det gir noen resultater 🙂
      En ting jeg ofte gjør er at jeg tar en sprayflaske, fyller den med vann og salt og venter til saltet har løst seg opp, så sprayer jeg det på kroppen når jeg skal sole meg (utenpå solkremen selvfølgelig!) For som du sa, salt gjør deg brunere 🙂

    9. Hei! Jeg ble veldig brun før, men har ikke vært det de siste årene. Det kan være fordi jeg satt en del inne om sommeren, men så lurer jeg på om betakaroten funker på folk som er bleike? Er ikke helt hvit liksom, litt farge har jeg:)

    10. kan jeg gå på betakaroten selv om jeg ikke har noe planer for sydenferie i sommer? Skal til syden i høstferien, men vil gjerne bli litt brun i sommer også. Så kan jeg gå på betakaroten fra midten av juni til etter høstferien?

    11. Hei! Jeg har ikke et tips for å bli brun, men heller for hvis du blir brent! Mange tenker at hvis man blir solbrent burde man dusje i kaldt vann, men tvert imot! Det er faktisk mye bedre å dusje i varmt vann, fordi da åpner porene seg og man flasser ikke. Det er også veldig bra å ta på fuktighetskrem etter du har dusjet.

    12. Likte tipsene dine 🙂 selv bruker jeg sololje og det ga effekt på meg i fjor sommer, så håper på det samme i år også 🙂

    13. BRUK aftersun!!
      Da tar man vare på brunfargen og den forblir lenger! 🙂 I tillegg roer den ned varmen i hudlagene og man blir mindre brent og man har blitt det!

    14. Å, så fine tips, Marthe! 😀 Jeg har veldig mange gode pigmenter og blir alltid brun om sommeren, så jeg er veldig heldig der. For ekstra effekt prøvde jeg betakarotén i tablettform, men jeg fikk dessverre bivirkninger som kvalme og svimmelhet hver gang etter å ha tatt en tablett (tok én om dagen). Leste på nettet at det var en form for vitamin A-forgiftning, men nå vet jeg ikke om det jeg leste er ett hundre prosent sant. Vet du om noen som har hatt/fått lignende bivirkninger? 🙂

    15. gode tips dette her! Mamma har rødt hår og fregner og har da typisk lys hud som ikke blir brun, og den hudtypen har jeg arvet, flott det.. Får bittelitt farge, men sliter med å bli brun på leggene, brunfargen stopper liksom ved knærne. Men begynte å bruke betakaroten i fjor, og det hjalp faktisk veldig !

    16. Grunnen til at du fikk så gylden og dyp brunfarge i mexico er pga sanden. Til og med mexicanerne som bor på østsiden (cancun osv) har en annerledes farge en de på vestsiden og det er kun fordi sanden er så hvit (den reflekterer) 😀

    17. Så gode tips! Jeg pleier bare å smøre meg med en fuktighetskrem mens jeg sitter i solen. Dette er egentlig det eneste jeg gjør, og har allerede fått veldig stort skille. Er ikke så veldig flink med solkrem jeg heller, men kanskje jeg bør begynne med det i stede! Da får jo huden fuktighet OG jeg er kanskje tryggere for hudkreft.

    18. Kjempebra tips!! Gjør akkurat de samme tingene selv, men i tillegg passer jeg på å skrubbe både kropp og fjes 1-2 ganger i uken for å få vekk de døde hud-cellene slik at jeg får en dypere brunfarge som varer lenger. Har aldri gjort det på ferie før jeg var på ferie i fjord sommer, fordi jeg var redd jeg skulle skrubbe vekk brunfargen, men jeg fikk faktisk en mye finere brunfarge som varte lenger!!
      Også vil jeg bare anbefale en utrooolig god fuktighetskrem fra Biotherm som heter “Baume corps”. Denne er du nødt til å prøve om du ikke har prøvd den før!! Lukter fantastisk og gir veldig godt med fuktighet. Har ikke tall på hvor mange fuktighetskremer jeg har prøvd, men ingen slår denne!

    19. Gode og enkle tips! 😀
      Har startet på Betakaroten Forte og har gått på dem i ca. 5- 6 dager og den ene dagen jeg lå en time på ryggen og en time på magen fikk jeg en utrolig stor skille enn hva jeg bruker og få! Jeg blir jo nesten ikke brun av den norske sola og må gjerne være ute hele dagen, flere dager i strekk for å i alle all litt skille! Så Betakaroten Forte funker veldig bra for meg! 🙂

    20. Betakaroten er stoffet som gir gulerøtter, søtpotet osv. orangefargen sin, så det stemmer at de inneholdet betakaroten. Men du må nok spise meeengder dersom det skal ha noe å si for din egen farge:)

    21. Hei Marthe! Jeg har faktisk et spørsmål som jeg egentlig har lurt på en stund nå, Men nå sier jeg bare det, Har du silikon i puppene dine?
      Å når fikk du mensen for første gang?
      Håper du kan svare meg på det!

    22. Hei! Har selv gått på betakaroten i flere år, men lurer på om du har testet/hørt om betakaroten ambre? Står at den skal være 10 ganger sterkere, men funker det? 🙂

    23. Jeg vil anbefale et kosttilskudd som heter Pro Tan+ fra beyond wishes, selges bla på Beths beauty salong. Jeg er sykt bleik og har alltid vært det, men jeg begynte på disse kapslene og har forsiktig solt meg i solarium. Når solen tittet frem her i Norge gikk jeg over til å sole meg ute, og flere av vennene mine har gitt meg komplimenter for brunfargen, det gir jo LITT lykkefølelse for en som alltid har vært hvitt som et laken 🙂 Jeg vil anbefale å smøre extra virgin coconut oil på solbrent hud, det lindrer og helper huden å lege seg, samtidig som det lukter godt av kokos! Selv bruker jeg ikke solkrem (merk deg at antall tilfeller av hudkreft og føflekk-kreft har økt samtidig som forbruket av solkrem har økt), jeg smører meg med kokosolje før jeg går ut i solen, som beskytter og nærer huden, den tilsvarer vel en SPF faktor 5, så jeg er forsiktig med solingen, tar pauser og drikker mye vann! Merk deg at jeg aldri har vært i “syden” ol så huden min har aldri blitt utsatt for veldig kraftige solstråler. I “syden” anbefaler jeg alle å begynne å bruke høy faktor uansett, for de fleste nordmenn blir fort brente i “sydens” sterke solstråler.

    24. Hei! Super bra tips må jg si! Viktig å huske på det med vann og fuktighetskrem altså! Bruker også den betakarotenen du anbefalte, funket ihvertfall veldig bra for meg:)

    25. Hei! Noe jeg har lurt på som du sikkert vet med tanke på at du bruker betakaroten. Det er noen som har sagt til meg at man må bruke det jevnlig i flere måneder før de virker? Jeg skal til syden i slutten av juli til begynnelsen av august og tenkte å bruke dette for å bli litt mer brun. Men venninna mi sa at det vil ikke ha noe effekt hvis jeg ikke begynner mye tidligere, sånn et halvt år før? Gjorde du det, eller kan det funke bra med å bare begynne noen uker før ellerno? Håper på svar 🙂

    26. Hei, jeg pleier også å gå på betakaroten i sommermånedene. Men jeg bruker bare en helt mild fra vita, på bare 3mg betakaroten. Men de som du bruker er en del sterkere, og jeg vil prøve dem. Men smaker de noe? Har hørt at mange brekker seg av dem haha. De jeg bruker er kapsler som er innpakker i plast på en måte, så de smaker ingenting. Tror de heter solary eller noe. Men syntes du betakarotenen din smaker noe vondt?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg