Marthe tipser: Sunn havregrøt

 

Ser det ikke godt ut? Det er fordi det er godt! Sunt, godt og veldig veldig enkelt. Fjordland sin nye havregrøt er blitt et hyppig mellommåltid her i hus. Har Jonas eller jeg litt dårlig tid rett før jobb så hiver vi en pakke havregrøt i mikroen, varmer den på 3 minutt og strør over litt sukker og kanel eller eventuelt litt bær, nøtter, frukt eller syltetøy. Mmm! Jeg har alltid vært veldig glad i havregrøt, men med dette tilbehøret kan jeg faktisk spise det som lørdagsgodt også. Ihvertfall denne varianten som i stedet for gryn er laget på kuttet havre, melk og salt. Enkelt, lett og næringsrikt. Èn porsjon dekker faktisk hele 20 % av mengden fiber som vi daglig bør innta.

Spiser jeg sunt så er det rett og slett bare fordi det sunne frister mer enn det usunne den dagen, men når jeg får slike fakta servert på bordet så skal jeg ærlig innrømme at maten smaker litt ekstra godt. <3

Her har dere altså et godt tips til en kjapp og god frokost, lunch, kvelds eller bare et godt mellommåltid.  Man blir mett, og grøten er også en kjempefin kilde til protein. Enda en god grunn til å fylle magen med den. Ellers kan man blant annet lage lunch-lapper ut av en pakke med Fjordland havregrøt! Tilsett bare 1 egg og 1 dl hvetemel så har du røren til noen sunne, smakfulle mini-lapper. YUMMY!

Det skal jeg definitivt prøve i morgen! Er det noen som har smakt det?
Dere får ha en riktig god morgen! Vi skrives igjen litt senere <3

           Annonse

16 kommentarer
    1. Dette så godt ut : )
      Har selv prøvd å lage lapper ut av grøt en gang. Ble ikke helt vellykket, men grunnet litt for kaldt kjøleskap som endte i frosne egg, og jeg prøvde å “Tine” di i mikrobølgovnen, noe som endte i halvkokte egg, så ja hehe. Men di er nok veldig godt hvis man ikke gjør som jeg gjorde : ) Ønsker deg en flott onsdag : )

    2. Enig med Nora over her! Jeg elsker havregrøt, men lager den heller selv, av vanlig havregryn. Supergodt, enkelt, og BILLIG 🙂 Tror jeg hadde vært blakk innen kort tid dersom jeg skulle kjøpt fra Fjordland hver gang jeg spiser havregrøt…

    3. Havregrøt inneholder mer karbohydrater enn protein. Så dett er ikke sunt i store mengder. Dessuten er det bedre å kjøpe havregryn og lage grøt selv. Da har man mye mer kontroll på hva som er i den. I slike kjøpe-ting er det ofte mye salt og unødvendige ingredienser. Men selvfølgelig et fint alternativ til annen fastfood når man er på farten 🙂

    4. Ingvild: Ja, det er kjempegodt med hjemmelaget havregrøt også, men Fjordland sin variant passer perfekt om du er på farten eller for eksempel trenger noe sunt og kjapt som lunsj på jobb! 🙂

    5. Å lage grøt ut av havregryn er jo kjempeenkelt og kjapt? Bare kok litt vann i vannkoker og hell øver ønsket mengde gryn. Minst like kjapt som å varme Fjordland-varianten 😉

    6. Melk er ikke direkte usunt men det er et stort og tungt fordøyelig protein som ofte skaper ugagn i kroppen til folk. ( fremmer betennelser ) Havremelk eller soya er bedre. Men man trenger ikke melk for å lage havregrøt fra bunnen av. Det er også billigere å kjøpe en pakke med store havregryn, gjerne glutenfrie og lage havregrøten selv. I tillegg vet man da eksakt hva man får i seg. Ferdige produkter inneholder ofte mye salt 🙂 Tror ikke dette produktet har lang levertid på markedet dessverre.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg