Marthe tipser: Brokkolisuppe

Oh yes.. Det er lørdag, og hva tror dere jeg tygger på? Verdens sunneste brokkolisuppe. Sånn blir lørdagene nå fremover! Hehe, nei jeg bare tuller. Jeg fikk bare så fryktelig lyst til å lage meg noe ordentlig godt før jobb i dag, og ettersom resultatet ble så bra, tenkte jeg å dele oppskriften videre med dere. Det er nok den hjemmelagde blomkålsuppen som fremdeles står øverst på favorittlisten, men denne varianten var slett ikke dum den heller. Den smakte bare litt… sunnere. Kanskje fordi den verken inneholder fløte eller bacon?

Høhø! Håper dere har hatt en strålende lørdag så langt. Jeg kom akkurat hjem fra jobb og har nå store planer om å lage oss en ordentlig god middag. Er det en ting jeg skal gjøre denne lørdagskvelden så er det å slappe av. Kunne jeg har sykemeldt meg fra jobb for stive leggmuskler, så ville jeg ha gjort det i dag. Jeg har aldri opplevd maken. Det må være all tauhoppingen fra torsdagen! Gud..



Du trenger: 1. En brokkoli 2. Krutonger 3. En løk 4. 2 hvitløksbåter 5. En liten purre 6. En rotpersille 7. 10 dl vann 8. En grønnsaksbuljong 9. 1 ss smør 10. Salt/pepper

 
  

Slik gjør du:
1. Start med å grovhakke løk, hvitløk, purre og brokkoli. Skrell rotpersillen og hakk også denne i mindre biter.
2. Hell alle grønnsakene i en kjele med en spiseskje smør. Stek det i kjelen kun i et par minutter.
3. Mål opp 10 dl vann og hell det i kjelen med grønnsaker. Hiv også oppi en grønnsaksbuljong.
4. La det hele stå og småkoke i 10 minutt, til grønnsakene er blitt møre.
5. Mos alt sammen med en moser og krydre med salt og pepper for mer smak.

 

Server gjerne med krutonger eller litt ristet brød på toppen! <3
Så det godt ut? Oppskriften på blomkålsuppen min finner dere HER

17 kommentarer

Siste innlegg