Ukens middag: Dag for dag

Good ettermiddag! Eller kveld? Det begynner jo faktisk å nærme seg kvelden. Jonas og jeg sluttet jobben samtidig i dag så for engangs skyld kjørte vi sammen hjem. KOS! Hehe, all kjærestetid er kvalitetstid vet dere! Selv bare de minuttene vi kjører bil sammen. Spesielt etter en helg fra hverandre! Til tross for at jeg har gjort mye hyggelig denne helgen så kjenner jeg at det er godt å ha gutten hjemme igjen. Tenk nå er det ikke lenge til vi har vært sammen i 4 og et halvt år. Det er jammen lenge det. <3

Over til det dette innlegget skulle dreie seg om! Ettersom forrige ukes middagsmeny ble så godt tatt imot, tenkte jeg å slå til med en ny dag for dag plan denne mandagen! Det er ikke sikkert at dere får lyst til å følge vår ukesmeny til punkt og prikke, men jeg håper ihvertfall at dere kan hente litt inspirasjon av disse innleggene! Det er ikke alltid like enkelt å skulle finne på noe nytt hver dag, og det bør helst være både lettvindt, kjapt og rimelig å lage. Under får dere syv varierte retter som alle sammen er velsmakende og overraskende enkle å få til. Har dere noen tips til meg så setter jeg stor pris på nye idèer jeg også!


Mandag: Spaghetti Bolognese
I dag ble det noe så lettvindt som spaghetti bolognese, men ettersom sausen er hjemmelaget smaker den så uendelig mye mer! For ikke å snakke om bedre. Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke lager oss hjemmelaget spaghetti bolognese oftere for det går jo superraskt! Løk og gulrøtter må kuttes i mindre biter, men når det er gjort så er middagen omtrent klar.


Tirsdag: Karrisuppe med kylling
Jummy! Denne karrisuppen har jeg laget til Jonas og meg mange ganger allerede. Ah, så godsmakende den er! Du behøver verken å ha kjøtt eller pasta i den. Du må gjerne bare servere den som den er, med litt brød til. Nam, nam, nam!


Onsdag: Laksespyd med brokkolipurrè
Litt fisk må til! Denne uken blir onsdag første fisk-dag. Det er en stund siden vi har laget oss laks så nå er det faktisk på høy tid! Foretrekker du ørret fremfor laks så må du gjerne kjøre ørret i stedet. Marinaden er helt sikkert like god på ørret.

Torsdag: Kylling med kålrabistappe, chips og salat
En mør og godt krydret kyllingfilèt slår aldri feil. Spesielt ikke med min hjemmelagde kålrabistappe til. Mihi! Er det noe jeg er god på så er det hjemmelagde stapper og purrèer. Følger dere oppskriftene mine her så er det umulig å få et dumt resultat. 


Fredag: Indisk rekegryte
Svigermors indiske rekegryte! Ååå, jeg for aldri nok av indiske retter, og dette er definitivt den beste hjemmelagde jeg har spist! Gryten er laget på et blunk og må gjerne serveres med litt nanbrød til. Tips: Lag mye! Her er det fort gjort å forspise seg.


Lørdag: Laks med gresk agurksalat
Man MÅ vel ikke spise tung kjøttmat bare fordi det er lørdag? Denne uken sparer Jonas og jeg den store kjøttmiddagen til søndagen. På lørdagsmenyen står nemlig krydret laks med ovnsbakte grønnsaker og gresk agurksalat. Sunt og godt!


Søndag: Viltgryte
For en perfekt avslutning på en fin uke trenger vi en ekstra god middag. Denne viltgryten er ALT for velsmakende. Sist vi lagde denne retten, forspiste jeg meg fullstendig. Viltgryte er vel kanskje mer passende for høsten, men hvem bryr seg? Så lenge ingrediensene selges på butikken så kan man vel kjøpe dem når som helst på året? Jeg har ihvertfall ikke tenkt til å vente helt til høsten med å lage meg viltgryte igjen. Nei, dette skal lages og nytes førstkommende søndag! Gleder meg allerede.



Håper det smaker! Klikk på bildene for å komme til de enkelte oppskriftene.

Nå drar jeg av gårde på girlsnight. Kristinemor og jeg har en date <3

37 kommentarer
    1. Høres godt ut 😀 Ikke dumt å lage ukes meny nei 😀 Kos dere og ha en forstsatt fin Mandag 🙂

    2. Åh, herlighet så mye godt! Klikket meg inn her utrolig sulten uten å vite hva jeg skulle spise, men nå tror jeg jammen det blir en av disse rettene. Så herlig ut alt sammen! Ha en fantastisk dag videre nydelige Marthe <3

    3. Nam!! Så mye godt! 😀 Kjempe inspirerende. Du er virkelig en liten mesterkokk du <3
      svarer du på Mail en dag denne uken? 🙂

    4. Fy søren, så mye godt 🙂 noe av det der må jeg jammen prøve, men da du legge ut oppskriften 🙂 kan du gjøre det med karrisuppen med kylling? 🙂

    5. Nå som du har begynt å trene vil jeg gjerne anbefale et kjempe godt måtlid! Dette er veldig smart å spise før treninger, jobb eller som ..kveldsmat? 🙂 Og minst kjempe godt go sunt! Du trenger en søtpotet. Den skjæres i fire, og du koker den som en vanlig potet. Når den er ferdigkokt bruker du en mixer og tilsetter 2 -3 ss melk. Resultatet blir en stappe, som er kjempe god! Anbefaler å tilsette salt og pepper. Det som er så bra med oppskriften, er at det egentlig er en eneste stor grønnsak og du blir veldig mett. Du må prøve dette Marte! Det er sååå godt, er slik at jeg gleder meg til de dagene jeg skal ha det. Håper du får nytte av det 🙂

    6. Alt så så innmari godt ut. Nå ble jeg storsulten her. Men jeg lurer på en ting kjære Marthe, du som er like hekta på ungkaren som meg vet jeg, vet du når reprisene går?

    7. Irene: Hei! Jeg vet dessverre ikke når reprisene går, men jeg prøvde å google det og da fikk jeg bare opp “lørdag kveld”. Hehe! Det hjelper kanskje litt? Når jeg tenker meg om så tror jeg at jeg har sett noen repriser på lørdagskvelden tidligere! Hvis du vet at det vil komme på lørdag så kan du kanskje gå inn på fem på tven din og sjekke nøyaktig klokkeslett da 🙂

    8. dina arndt: Mm! Det hørtes supergodt ut. Jeg har faktisk lenge tenkt at jeg vil prøve meg på en søtpotet-stappe til en eller annen vanlig middagsrett, men du spiser altså dette alene? Uten noe annet til? Så morsomt! Det hørtes ut som en sunn måte og bli god og mett på 😀

    9. Hei Marthe!
      Tusen takk for en inspirerende ukesmeny. Kjenner at smaksløkene løper i vann, hehe.
      Etter å ha lest bloggen din leeenge nå har jeg fått med meg at du elsker å lese. Jeg er en lesehest selv og har lest utallige bøker. Derfor tenkte jeg at jeg skulle tipse deg om den beste boken jeg har lest. Den heter “Stalins kyr” og er skrevet av Sofi Oksanen.
      “I finsk-estiske Sofi Oksanens oppsiktsvekkende debutroman portretteres tre kvinners liv: Sofia, Katariina og Anna ? mormor, mor og datter. Anna vokser opp i Finland og lærer tidlig å benekte sin estiske bakgrunn, for Katariina vil beskytte datteren mot horestempelet estiske kvinner har fått. Men båndet til Estland er sterkt for begge ? Katariinas hjemland der hennes mor bor, og Annas sted for de deiligste dufter og smaker.
      Familiens fortellinger bæres videre. De handler om brutalitet, svik og nød under 2. verdesnkrig og i Sibirs fangeleire, og senere om sovjettidens varemangel og overvåkingssamfunn.
      Anna tar den estiske historien inn, som hun tar inn det vestlige varesamfunnet og skjønnhetsdyrkelsen. I all hemmelighet utvikler hun en ekstrem spiseforstyrrelse, og tror hun har full kontroll.”
      Som sagt, jeg har lest utallige bøker og dette er den som har gjrot mest inntrykk på meg. Den er ærlig og så utrolig sterk!
      Da jeg begynte å lese den brukte jeg litt tid på å sette meg inn i den, for det var vanskelig å forstå tankegangen til hovedpersonen, men med en gang jeg kom inn i historien klarte jeg ikke å legge boka fra meg!
      Marthe, les den!!!

    10. Før trening pleier jeg som regel å bare ha det, ja 🙂 Mosen er så god uansett, så jeg syns ikke det blir kjedelig.
      Men foreksempel så har jeg brukt tidligere kyllingfillet med bacon surret rundt, gulrøtter, brokkoli og cottage cheese inntil! Og litt sitron drypp over maten – prikken over i`en 😀 Det var kjempe kjempegodt! Men det egner seg mer som en middag og ikke mat før trening 🙂

    11. Åå, jeg elsker disse “Ukens middag” innleggene dine 🙂 Gir meg så mange bra tips. Ha en fin dag 🙂

    12. du bør teste laks som stekes helt vanlig i panna, ca 1 min før den er ferdig heller du i 1/2 – 1 boks creme fraice og noen ca 3 ss teryaki saus, rør creme fraice og teryaki sammen i pannen og bruk dette som en saus over fisken, kan også bruke kylling istedet for fisk. Tilbehør: poteter, salat, ris, grønnsaker eller annet som frister 🙂 Verdt et forsøk å teste ut, og klart på 1 2 3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg